Ú |
jra Jób szólal meg (Jób 26,1-14).
Van válasza arra, amit mondanak neki. Előttünk
gyötrésnek tűnik mindaz, amit a barátok tesznek, nem hagynak nyugtot neki, nem
hagyják pihenni. Úgy gondolnánk, ilyenkor minél rövidebbre kell fogni a
látogatást, minél kevesebbet pihenni. Azonban úgy tűnik, ezek a barátok másképp
gondolják. A lelki dolgokat, az Istennel való élő kapcsolatot, annak
rendbetételét mindennél fontosabbnak tartják.
Számukra fontosabb a test nyugalmánál, a lélek békessége. Ők arra teszik a hangsúlyt, hogyan, milyen
szívvel távozik majd Jób a világból. Arra figyelnek, rendezve legyen Istennel
az élete. És ez jó szempont, akkor is, ha rosszul közelítik meg Jób helyzetét. Vajon
nekünk fontos-e a másik ember üdvössége, az hogy milyen kapcsolatban van
Istennel? Vagy csak a testi gyógyulásban
látjuk az életet, és akkor is azzal biztatunk, amikor erre már kevés az esély?
Bizonyságot teszünk-e arról az Istenről, Aki emberré lett Jézusban? Miről beszélünk ilyenkor? Csak a vallásról,
arról, hogy milyen formaságokkal tudjuk megünnepelni a karácsonyt, vagy Jézusra
mutatunk? Mert a szenvedőmnek, az
életből elkészülőnek az Úr Jézusra van szüksége.
Nagyon megrendítő,
Jób súlyos betegen is kész Istenről beszélni. Nem zavarja el a barátokat,
mondva: Hagyjatok nekem békét Istennel! Hol van Ő most? Miért engedi ezt a
szenvedést? Nem, hanem tisztázni akarja
a dolgot, szeretné jobban megismerni az Urat, és az Ő akaratát. Jób számára Isten a leglényegesebb. Az életünk
legfontosabb kérdése, Istenkérdés. Minden ennek a kérdésnek a tisztázásából
bontakozik ki. Ha megismerem Őt, úgy ahogyan kijelenti magát, békességem lesz.
Őt megismerve felragyog életem értelme és célja. Mert Ővele más célokért fogok élni.
Mik ezek a célok? Neve dicsőítése, és Róla való bizonyságtétel. Mert a legnagyobb bizonyságtétel az életünk. Az,
ahogyan megéljük a mindennapokat.
Erre mutat rá Jób is
kérdéseivel. Most beszélsz Istenről, de úgy éltél-e, hogy felismerték, itt
Isten gyermeke van jelen. Isten gyermeke másképp reagál a körülötte élő
emberekre, mint ahogy a nem hívők teszik. Segítettél-e, támogattad-e a
tehetetlent, adtál-e tanácsot? Oda
álltál-e a másik mellé, számíthatott-e rád a bajban lévő, segítségre váró
ember. Az ilyen odaállásban mutatkozik meg a hitünk, ebből látszik, hogy Isten
országa más, mint a világ. Amikor az Úr
Jézus eljött Ő is azokat az embereket kereste meg, akik bajban voltak,
segítségre vártak, de nem tudott, vagy nem akart segíteni senki. Mert mindenkinek
fontosabb volt a maga élete, boldogulása, sőt mivel az ember szíve gonosz,
gyakran a nyomorultakat félreállították, mert így több előnyhöz juthattak. Az
Úr Jézus ezeket a kitaszított, félreállított embereket is megkereste, magához
fogadta, és megkönyörült rajtuk. Felemelte, meggyógyította, és beleállította
Isten országába. Mert Isten országában
csak az élő Krisztusba vetett hit számít, és az nem, milyen pozícióban állunk a
világban. Isten az egyszerű, a bűneitől megszabadult, újjá lett emberre bízza igéjét
és országát.
Isten halk szó által
szólít meg. Aki keresi, átéli, hogy egyszer csak a csendben meghallja Őt. Isten nem lármázik, ezért fontos, hogy
figyeljünk a halk és szelíd hangra. Ha
hangosabban szól, akkor sem kiabál, hanem tettei szavával jelenti ki magát.
Olyan tetteken keresztül üzen, amik hasonlatosak a mennydörgéshez. Mert amikor
a gadarait megszabadította, az mennydörgés szava volt. Arra oda kellett
figyelni. Hiszen kortársai képtelenek voltak segíteni rajta. Jézus szavára
azonban eltávozott a gonosz a életéből. Milyen hatalmas szó, amikor egy bűnös
ember élete újjá lesz. Csak ámulunk látva a csodát, a változást. Mit végez ez
el bennem? Meghallom Isten hozzám intézett szavát?
A zsidó levél íróját
hallva, el kell gondolkodnom, hol is tartok (Zsid 5,11-14)? Mert az ige megszólít és azt
mondja, már tanítónak kellene lennem. Isten úgy látja, hogy nekem már másokat
kellene tanítanom Isten országa dolgaira, a Krisztusban való élő hit alapjaira.
Nekem Róla kellene beszélnem, be kellene mutatnom másoknak? Meg tudom ezt tenni? Tanítok másokat az
Igére? Bevezetem a körülöttem lévőket Isten szavának az ismeretébe? Jézushoz igyekszem segíteni az embereket? Eljutottam
már ide, vagy megálltam egy helyben?
Ezek az emberek azért
nem voltak tanítók, mert megálltak a növekedésben? Miért? Talán megelégedtek ennyivel. Úgy gondolták
elég az alap, de aki nem növekedik, az visszafejlődik. És azért nem növekedtek,
mert eltompult a hallásuk. Baj volt az igei hallásukkal. Hogyan? Valami más
lett már a fontosabb. Sok érdekes dolgot hallottak, sok információt
begyűjtöttek, sok könyvet elolvastak, de az ige háttérbe szorult. Könnyebb volt magyarázatot olvasni a
Bibliáról, mint olvasni a Bibliát. Könnyebb volt igehirdetéseket, tanításokat
egymás után megnézni, mint kézbe venni az Igét, leülni vele, és igyekezni,
megérteni. Eltöltök-e annyi időt a bibliámmal, mint amennyit más könyvek,
írások, olvasásával, hallgatásával töltök?
Az evangéliumi
könyvek is, a bizonyságtételek, a magyarázatok, a tejet képviselik. A kemény
eledel a Szentírás önálló olvasása és megértése. Ha nem olvassuk eleget az
Igét, és inkább a mások véleményét vesszük kézbe, mert az úgymond érthetőbb,
eltompul a hallásunk. Már nem fogjuk érteni az igét. Ha nem értjük, tanítani
sem tudjuk. Ne magyarázzuk ki magunkat, mert az Úr így szól, már tanítóknak
kellene lennetek. Amikor egy munkahelyre felvesznek, megmutatják, mit hogyan
kell tennünk, és elvárják, hogy rövid időn belül önállóan végezzük dolgunkat.
Ha valakit hetek múltán is tanítgatni kell, eltanácsolják. Mi pedig évtizedek
óta olvassuk a Bibliát, és úgy tűnik nem igazán jutunk előre. Kevesen
növekednek, és válnak az ige tanítóivá. A
tej fogyasztása azt is jelenti, mindig másoktól várok, mert jobb, ha más
dolgozik vele, nekem csak meg kell hallgatnom, el kell fogyasztanom a készet. Az
Úr arra vezet, készítsük el magunk, és már ne csak tejet, hanem kemény eledelt.
Ne kerüljük ki a nehéz részeket, hanem kérjük a Szentlélek Isten
segítségét. Őáltala növekedhetünk.
A nagykorúság azt is
jelenti, tapasztalt vagyok az igében, és különbséget tudok tenni a jó és a
rossz között. Vagyis meg tudom
különböztetni Isten szerint mi a jó, és képes leszek azt választani. Ez már gyakorlati oldala a hitnek. Azért szól
az Úr, hogy szava által megtanuljunk jól dönteni. Mert nem az a lényeg, mit
mond jónak a világ, mi az ami neki tetszik, hanem az, mit mond Isten
jónak.
MÉLYEN MEGHAJLOK
ÍM SZÍNED ELŐTT
1.
Mélyen meghajlok ím
színed előtt.
Töltsd ki
kegyelmedet, öntsd ki erőd!
Mester, előtted a
porba esem,
Mindenbe’ mindenem légy
Te nekem!
Mélyebbre Benned,
mélyebbre még,
Nem kell a földön
semmi egyéb.
Krisztus, a szívemet
tárom Eléd,
Élet vagy nékem és
nyereség!
2.
Mélyebben, mélyebben,
kérlek azért,
Öld meg, ó, Jézusom,
bennem az ént!
Nem vagyok méltó,
hogy gondolj reám,
Ámde tudom, hogy
meghallod imám.
Mélyebbre Benned,
mélyebbre még,
Nem kell a földön
semmi egyéb.
Krisztus, a szívemet
tárom Eléd,
Élet vagy nékem és
nyereség!
3.
Mélyebbre szállva,
följebb visz utam,
Míg csak Elédbe nem
érek, Uram;
Hordva keresztem a
lábad nyomán,
Mennyei dics jön a
szégyen után.
Mélyebbre Benned,
mélyebbre még,
Nem kell a földön
semmi egyéb.
Krisztus, a szívemet
tárom Eléd,
Élet vagy nékem és
nyereség!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése