A
|
z Úr a mai
ember életét sem látja jobbnak, másnak, mint amit Izráel mutatott fel (Hós
4,1-19). Ma is elmondható: nincs
igazság, nincs szeretet, nincs istenismeret. Mitől is lenne mindez? Magunktól nem rendelkezünk vele. Az Úr Jézus úgy ítélte meg, „szükség nektek
újonnan születnetek” (Jn 3,7). Enélkül nem megy. Csak akkor keressük igazán
Istent, és lesz az Ő akarata fontos, ha újjászületünk. Amikor Isten számára megszületünk Szentlelke
és igéje által, egy újfajta élet kezdődik el.
Most már Őreá figyelek, és szava a mérvadó. Izráel népére nem ez volt a jellemző. Hiába tartották magukat Isten népének,
letértek az Ő útjáról. Bálványistenekhez fordultak, és ezek kultuszai határozták
meg életvitelüket is. Mi határozza meg az én életemet? Hová fordulok tanácsért?
Kire nézek fel példaképként?
Izráelben a társadalmi élet fejlődésnek indult, nem azt jelentette az
Úrtól való elfordulás, hogy rosszabbul éltek, mint korábban. Egyre jobban
éltek, és így elhitték, hogy mindez Istentől van. Tetszett nekik környezetük
szabados élete. A bálványkultusz
népünnepély volt. Mindent megkaptak, elérhető volt az alkohol, és kultikus
paráznaság is együtt járt a termékenységistenek imádásával. Itt nincs az Úrnak
törvénye, nem mondja senki, ne paráználkodj, ne kívánd! Itt mindenki azt
csinál, ami neki tetszik. Ez a gondolkodás csábította el Izráelt. A mi
világunkban is jelen van ez a gondolkodás, sokakat csábít is. Azonban megvan
ennek az ára. Ha Isten népe nem ismeri
az Urat, elvész. Ha nem járatos az igében,
elvész a nép. A megmaradás feltétele az
élő Isten megismerése. Ez a legfontosabb. Annyi ismeretre szert tesz a mai
ember, de vajon ismerjük-e Azt, Akinek köszönhetünk mindent? Minden az Ő
ajándéka.
Azonban amíg szól az ige, amíg lehetőség van gyülekezetbe menni, addig
még a kegyelem időszakát éljük. Még ma kereshetjük Istent, és megismerhetjük
Őt. Mi már abban a kiváltságban vagyunk, hogy eljött az Úr erre a földre.
Szemlélhetjük Őt, és minél inkább megismerjük, annál inkább átformálódunk.
Jézusban Istent látjuk. Ő az, Aki utánamegy az elveszettnek, aki megindul
lelkében Lázár sírjánál, Aki leoldja a bűn bilincseit. Istennek fáj az ember
nyomorúsága, szenvedése. Azért jött el Jézusban, hogy megszabadítson, és
országa polgárává tegyen. Isten országában öröm és békesség van. Ott Ő az
uralkodó, törődik népével, gondját
viseli.
Egymás után érkeznek a levelek, Pál apostol termékeny író. Vagy
mondhatjuk: az Úr Jézus Kriszts gondol az övéire, és küldi számukra az igei
eledelt. Mert ezek a levelek hitben
táplálják azokat, akikhez eljut. Pál is
felismeri: nem elég hitre jutni, abban növekedni és megmaradni kell. És az Úr Az, Aki megtart. Magunktól sem újjászületni, sem megmaradni az
új életben nem tudunk. A születéshez is igére van szükség. Az Úr romolhatatlan
igéje által születhetünk újjá, és ez az ige tart meg az üdvösségre is. Ezért fontos minél jobban megismerni az Úr
szavát. Foglalkozzunk vele minél többet, engedjük, hogy átjárja lényünket. Mert
ha bennünk van az ige, akkor fog tanácsolni, utat mutat, amikor nem látjuk jól
az irányt.
Krisztus Jézus a mi reménységünk. Igen, aki megismerte Őt, és Rábízta az
életét, annak mindig és minden körülmény között Jézus a reménysége. Azt jelenti
ez, hogy ne a problémákra, feladatokra nézzünk, hanem Őreá. Mert ha épp le is
blokkoltunk, és úgy látjuk, itt képtelenek vagyunk továbblépni, vagy nem tudjuk
megoldani a feladatunkat, emeljük fel a fejünket, és nézzünk Őreá! Ő a
reménységünk, azt jelenti, hogy nem csüggedek, mert tudom, hogy Ő meg tudja oldani.
Dávid körül mindenki a legyőzhetetlen Góliátot látta, ő azonban nem a
filiszteusra, hanem az Úrra figyelt. Őt látta nagynak és erősnek, és így
győzött. A világ meg akar félemlíteni, hatalmasként terpeszkedik fölénk, elhiteti, hogy legyőzhetetlen. Azonban mi tudjuk az igéből, hogy Jézus győzött a kereszten.
Timóteusnak tévtanításokkal kellett megbirkóznia, ezek sem voltak kevésbé
félelmetesek, mint Dávid Góliátja (1Tim 1,1-11). Ma is annyiféle tanítás, ötlet
vesz körül bennünket, hogy csak úgy kapkodjuk a fejünket. Nem könnyű kiigazodni
a sokféle vallásos és igeinek látszó gondolat között. Pál apostol rámutat:
mindent az evangéliumhoz mérjen. Az
evangélium a mérőzsinór. Az Ószövetséget is már Krisztuson keresztül
értelmezhetjük. Csak azok a tanácsok állnak
meg, amelyeket az Újszövetséggel össze lehet egyeztetni.
Az ige megtisztítja a szívünket és a szeretetünket. Kimunkálja bennünk a feltétel nélküli szeretetet. Képessé
tesz arra, hogy mentő szeretettel szeressük a bűnöst, és arra is, hogy felmutassuk:
egyedül Krisztus kegyelme által van üdvösség.
Semmivel nem szerezhetjük meg. Isten
kegyelméért mi nem fizethetünk. A bálványkultuszok épülnek arra, hogy az ember ad valamit
az istenségnek, és annak fejében elvár valamit. Visz a pogány oltárra áldozatot,
és elvárja, hogy ennek fejében jó legyen a termés, legyen gyermekáldás. Az élő Istent nem lehet lefizetni, Ő ingyen
kegyelemből kínálja az üdvösséget, az új életet. Ő csak bűnös szívünket kéri, hogy újjá tehesse,
és majd megújult életünk hálás szolgálatára vár. De mindezt önként. Isten országában nem működik a valamit
valamiért elv. Bár felismernénk ezt, és nem
is ajándékokat várnánk Istentől, hanem Őutána vágyakoznánk. Az Ő megismerése mindennél többet ér. Nem valamire,
hanem az Úrra, a Vele való élő és rendszeres kapcsolatra van szükségünk.
Új szívet adj
1. Új szívet adj, Uram, énnekem,
Új szívet adj, én Istenem,
Amely csupán csak teérted ég,
Véled jár szüntelen, csak véled szüntelen.
2. Nyájas, vidám, szelíd, jó szívet,
Mely, Jézusom, te lakhelyed,
Hol egyedül a te hangod szól,
Mely véled van tele, csak véled van tele.
3. Jézus, a te gyógyító kezed
Megfogta már a szívemet,
Én is tudom, bűntelen leszek
Majd nálad odafenn, a mennyben odafenn.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése