2012.
aug. 6. és 10. közötti gondolatak
Akinek
Krisztusa van, mindene van
Fenyegetettség idején őrt állítottak a város falaira, az ő
feladata volt az ellenség minden mozdulatának a figyelése, amint
támadásra utaló jeleket látott, kürtjébe fújt (Ez 33, 1-33). A
kürt hangját mindenki komolyan vette, tudták veszélyben vannak és
annak megfelelően cselekedtek. Az őrálló feladata a figyelés és
figyelmeztetés volt, a többi már a nép dolga volt. Mindenkinek
magának kellett komolyan venni a figyelmeztetést. Az őrálló
felelőssége arra terjedt ki, hogy figyeljen és időben jelezzen, a
többi már nem rá tartozott. Azonban ha nem figyelt és nem vette
időben észre az ellenség mozgolódását, vagy nem fújt a
kürtjébe, felelősségre vonták.
Ezékielt ilyen őrállóvá tette az Úr, azonban ő nem az
ellenségre figyelt, hanem az Úrra. Neki olyan éberen kellett
figyelni, mint a városfalon lévő őrnek, meg kellett hallani, ha
az Úr szólt. Ahogyan az ellenség nem jelzett előre, hanem az őr
éberségén múlt, hogy időben meglátta-e az eseményeket, úgy a
prófétán múlik, hogy figyel-e, megszólítható-e bármikor.
Nagyon fontos ez a feladat, erre hívott el minket is az Úr.
Figyeljünk szavára és időben adjuk tovább embertársaink felé
az üzenetet. Az ellenség ma is mozgolódik, sőt tudjuk, hogy
igyekszik minden percet jól kihasználni, mert tudja, hogy kevés
ideje van. Legyünk ma is éberek, figyeljünk az Úrra, bármerre
legyünk és bármit tegyünk, az Úrral legyünk összeköttetésben.
Pál apostol a szüntelen való imádkozást hangsúlyozta, ez azt
jelenti, hogy legyünk állandóan Urunkra csatlakozva, mert csak így
állhatunk meg, így nyerhetünk új erőt. Legyünk elérhetők az
Úr számára, legyen kezünk ügyében az Ige, legyen minél több
vers a szívünkben, hogy meghalljuk az Úr szavát.
Lényeges, hogy csak akkor szól az őrálló ha szót hall az Úr
szájából, csak akkor mutat rá a bűnökre, ha az Úr felszólítja
erre. Tehát nem arról van szó, hogy ami nem tetszik a prófétának,
ami nem egyezik ízlésével azt olvassa másokra, vagy a maga
elvárásaihoz igazítja őket. Hajlamosak vagyunk arra, hogy a
magunk elképzeléseit erőltessük másokra, hogy megmossuk mások
fejét, azonban az őrálló feladata nem fejmosás, hanem
figyelmeztetés.
A figyelmeztetés lényege, hogy meg lehet térni, Isten azt akarja,
hogy megtérjünk gonosz útjainkról és éljünk. Tehát az őrállón
keresztól Isten mentő szeretetének kell felcsendülni, a kürt
hirdeti az élet szavát. Az Urat a megtérő és ezután az akarata
szerint élő bűnösök örvendeztetik meg. Azért kell
munkálkodnunk, hogy életre jussanak az emberek. A legnagyobb
mélységből is talpra lehet állni, újra lehet kezdeni.
A megtérés lényeges mozzanata a rendezés, aki átéli, hogy az Úr
eltörölte bűneit, az embertársaival is rendezni akarja a múltat.
Van amit lehet rendezni és azt rendezni is kell. Amit nem lehet, azt
elrendezi a kegyelem. Zákeus élete ragyogó példája ennek az
életrendezésnek. Akit becsapott azzal rendezte, mégpedig
nagylelkűen, hiszen négyszeres kárpótlást adott. A szegényeknek
pedig vagyona felét osztotta szét (Lk 19,1-10).
Nekünk nem mindig anyagiakban vannak tartozásaink és ennek
megfelelően nem csupán azzal kell jóvátennünk mulasztásainkat.
A mi mulasztásunk egymás elleni vétkeink gyakran a kevés idő
ráfordításában, figyelem és szeretethiányban mutatkozik meg.
Tartsunk bűnbánatot és igyekezzünk Zákeus példáját követni
mi négyszeresen pótolni, azt ami elmaradt. Figyelmet, türelmet,
gondolkodást. Ugyanígy pótolhatjuk az Úrral való közösség
mulasztásait. Gondoljunk bele mennyi áldást nyernénk, ha az
eddigi csendességünk idejét négyszeresére növelnénk?
Jeruzsálem elesett, ezt a hírt kapja Ezékiel, beteljesedett az Úr
szava. A próféta ajkai ismét megnyílnak , ezáltal mindenki
előtt nyilvánvaló, hogy amit eddig hirdetett Ezékiel hiteles.
Ezek hatására elmennek a prófétát hallgatni, de még most sem
szívből, nem úgy hallgatják, hogy az Úr üzenetét várják.
Amit hallanak tetszik nekik, gyönyörködnek benne, de nem
cselekszik. Az Úr azonban nem gyönyörködtetni akar, az
istentisztelet, az igehirdetés nem kulturális esemény. Isten azért
szól, hogy, amit mond komolyan vegyük és megcselekedjük. A mai
igehallgatók is hányszor mondják, hogy szép volt az
istentisztelet, de vajon mi maradt meg belőle? Mi volt a szép? És
különösen mivé vált, életté, cselekedetté. A megértett
Igének gyakorlattá kell válni. Az Úr Jézus is élete, amit
hirdetett, Nála az Atya akarata gyakorlattá vált.
Pál apostol is a komolyan vett, megcselekedett Igéről vall (2Kor
6,1-18). Elmondja, hogy a gyakorlattá vált tanítványságnak van
hatóereje. Mindezt úgy mondja, hogy ő maga is így élt. A
nyomorúságokban Istenre támaszkodó, hitből szolgáló Pál élete
bizonyságtétel volt. Ő mindig ügyelt arra, hogy hiteles maradjon.
Életét, szolgálatát a szenvedések, lemondások, börtönbüntetések
hitelesítették. Mégpedig azért, mert mindenki látta, hogy
valóbban Krisztusért él. Hiszen ezekben a helyzetekben nem azért
állt meg, mert megfizették, hanem Ő mindent Krisztusért végzett.
Mennyire hiteles a mi szolgálatunk. Látszik-e, hogy minket is
Krisztus szeretete szorongat, hogy nem a jólét, a külső
körülmények a fontosak, hanem Ő. Az élete nehezebb helyzeteiben
látszik meg, hogy valóban az Úr a mi motivációs erőforrásunk.
Pálnak semmilyen nem volt, mégis sokakat gazdagított, sokan
mondták, hogy áldás számukra Pál jelenléte, jó vele lenni, őt
hallgatni, mert általa szűnnek a bajok és megjelenik az élet. Mi
már sok mindennel rendelkezünk, nem mondhatjuk, hogy semmink nincs.
Hatalmas templomok, imaházak, gyülekezeti termek, de alig lézeng
bennük valaki. Miért? Talán azért, amíg arra figyeltünk, hogy
legyenek javaink, elveszítettük az igazi értéket, Krisztust.
Vannak programjaink, de nincs élet, egyre több élet hull
darabjaira, Pál szolgálatában pedig pont az valósult meg, hogy a
világ által szétdobált életek helyreálltak.
Mi lehet a gond nálunk? Talán az, hogy Pál óvja Krisztus népét
a felemás igától, a hitetlenekkel való keveredéstől, azonban
korunkban ez már nem látszik. Mi már összekeveredtünk a
világgal. A gyülekezetekben gyakran a világ módszereit alkalmazó
emberek kerülnek vezető szerepbe. Már nem a bennünk élő Lélek
vezet, irányít, hanem a világ szellemisége és gyakorlata. Az
egyház olyan, mint a templom, van, ami nem odavaló, van aminek nem
ott van a helye. Így van ez a hívő ember életében is, vannak
olyan szokások, olyan magatartás formák, amelyek a világban
elmennek, de a hívő ember életében nincs helyük.
Az Úr azt kéri tőlünk vizsgáljuk meg, mi az ami a világból
bekerült az életünkbe, és tisztítsuk meg tőle magunkat. Nem
kell félni, mert akinek Krisztusa van, annak mindene meg van. Mi egy
egy gazdag Atyához tartozunk. Az Övé a föld teljessége.
Isten áldásával.
A
jó Pásztor
Ezékiel
könyve harmincnegyedik fejezetének első fele pásztorhoz
hasonlítja Izráel vezetőit és papjait, a népet pedig nyájhoz
(Ez 34,1-31). A vezetőket, különösen a papokat, pásztornak adta
az Úr, nekik kellett Isten akarata szerint az Ő útján vezetni a
népet. Törődniük kellett velük, gondozni őket. Isten azt
akarta, hogy a pásztorok a nyájért éljenek. Az Úr volt a
pásztorok Pásztora, Aki gondoskodott róluk, így nekik kizárólag
csak a bárányokra kellett volna figyelni. Illés élete szépen
mutatja ezt, amikor az országban éhínség lett, a próféta Isten
akaratát cselekedte és bárhová ment, Ura gondoskodott róla.
Illés soha nem maga gondoskodott magáról, hanem bízott az Úrban.
Illés és még más próféták is a nyájért éltek.
Azonban a papok nem így gondolkodtak, legtöbbször nem bíztak az
Úrban, hanem maguk akartak magukról gondoskodni. Úgy vélték a
nyáj azért van, hogy őket jól tartsa. Szemléletük szerint a
nyáj volt a pásztorokért, Isten azonban úgy akarta, hogy a
pásztorok legyenek a nyájért. Nagyon korán, már Éli főpap
idején jelentkezett ez a probléma. Az ő fiai már nem a népért,
hanem a népből éltek. Az Úr ígéri, hogy számon kéri a nyájat
pásztorai kezéből. Eljön az idő, amikor a pásztoroknak számot
kell adni gazdájuk előtt. Mert a pásztoroknak is van Gazdája,
gyakran megfeledkezünk erről.
Próbáljunk tükörként tekinteni erre az Igére, és őszintén
belenézni. Ha megtettük lássuk meg, hogy milyen pásztorok
vagyunk? Mert mindnyájunkra bízatott valaki. Akire rábíztak csak
egy személyt is az pásztora annak, és felelős érte. Pásztorok
vagyunk a gyülekezetben, a családban. Pásztor a lelkész, az
igehirdető és minden gyülekezeti munkás, aki valamilyen feladatot
kapott az Úrtól. Pásztor az apa és anya, akikre gyermekeket
bízott a mennyei Atya, felelősek, hogy a gyermekek megismerik-e
általuk a jó Pásztort, vagy elszélednek a világba és Isten
nélkül élnek. Bármilyen közösség bízatott ránk felelősek
vagyunk, hogy az Úr népéhez vezessük őket, mindent megtegyünk,
hogy a jó úton haladjanak. Azonban vannak, akik megbetegszenek,
elszélednek, róluk sem lehet elfeledkezni, hanem törődni kell
velük, megkeresni és haza kell segíteni őket.
Fel kell tenni a kérdést, milyen pásztor vagyok én? Magamat
legeltetem vagy a nyájat. Mert Isten úgy látta, hogy magukat
legeltették a pásztorok. Fontos miként gondolkodunk? Gyakran
megkísért minket a gondolat, hogy a nyáj van értünk, és nem mi
a nyájért. Pedig az Úr rendje pont az, hogy a pásztor legyen a
nyájért. Ő törődjön velük, gondoskodjon róluk, gondozza őket.
Pont ezért van a pásztor, ez a feladata. Legyünk azonban őszinték!
Milyen gyakran úgy véljük, hogy a másik van értünk. Azért van
mellettem, hogy jólétemet biztosítsa, az a feladata, hogy nekem
mindent megadjon, és elfelejtjük, hogy nekünk kellene a másik
felé szolgálni.
Nemcsak a pásztorok, hanem a nyáj tagjai is önzők voltak,
mindenki magáért élt, csak arra figyelt, hogy neki mindene
meglegyen és nem figyelt a másikra. Nem volt fontos neki a másik
mindennapi kenyere. Nem figyeltek arra, hogy a másiknak is jusson
legelő. Isten országában pedig mindenkinek oda kell férni a
legelőhöz és a forráshoz, mert az Úr mindenkiről gondoskodik.
Isten a legelőt és a forrást az egész nyájnak szánta, nemcsak
egy báránynak. Bizony a mai kor képét is látjuk ebben, hiszen
nemigen törődik a mai ember a másikkal, azzal, hogy jut-e neki
valami. Mindent mi akarunk megszerezni. Ez azért van, mert nem
ismerjük Atyánkat, nem bízzuk Rá magunkat, nincs meg az a hit
bennünk, hogy Ő gondoskodik rólunk.
A fejezet második felében Isten arról szól, hogy majd Ő maga fog
eljönni és megkeresi nyáját és gondoskodik róla. Ezt láttuk az
Úr Jézus Krisztus földre érkezésekor. Ő maga ment utána az
elveszettnek, ezt tapasztalhatjuk mi is. Utánunk jön a legmélyebb
szakadékba és felhoz onnan, és életet biztosít számunkra.
Csodálatos, hogy Isten elküldte a Jó Pásztort világunkba, mert
Nélküle elvesznénk. Ő ma is keres, haza akar vinni, ahol már nem
kell félteni az életünket. Nem magunknak kell magunkról
gondoskodni, hanem Ő gondoskodik rólunk. Mi végezhetjük Isten
országa feladatait, kereshetjük az elveszettet, mert
megélhetésünkről Ő gondoskodik. A jó pásztor mellett nem
aggódnak a juhok, mert tudják a pásztor friss legelőre, és hűs
folyóvízre terelgeti őket. Olvassuk el a 23. zsoltárt és
megtudjuk belőle milyen a jó pásztor. Azt is megláthatjuk, hogy
Dávid felismerte, hogy ez a pásztor az Úr, ezért nem
aggodalmaskodott, mert tudta, hogy ez a Pásztor azt akarja, hogy
juhainak élete legyen és bővölködjön (Jn 10,10). Az Úr Jézus
bővölködő élettel akar megajándékozni. Ez az élet az Ő
nyomdokaiban található, a Benne való bizalomból fakad. Csodálatos
ígéreteket talál az, aki követi a Pásztort. Áldást ad, a
megfelelő időben áldott esőket ad népe számára. Mennyire tudja
mire van szükség, mennyire odafigyel övéire, bár Rábíznánk
magunkat. Mennyivel áldottabb, gondtalanabb lenne az életünk. Aki
komolyan veszi az Igét felszabadul a félelmek és aggodalmak alól.
Ő megoltalmazza övéit, biztonságban vezeti őket, a legnehezebb
körülményekben is megtapasztalják jelenlétét, mert Ő nem
hagyja magára övéit sohasem.
Mivel Krisztusban Isten Atyánk lett, ez kötelez minket arra, hogy
tiszta és szent életet éljünk (2Kor 7,1-16). Azonban ebből a
világból szennyeződések rakódnak ránk. Az út pora beszennyezi
a lábunk, ezért mindennap szükségünk van tisztálkodásra.
Tisztítsátok meg magatokat, írja az apostol, ezért nekünk kell
mindennap tisztálkodni, ami azt jelenti, hogy az Igével élni. Mert
az Ige tisztít meg bennünket a bűntől. Meg kell látnunk, hogy
erre szükségünk van, hiszen a világ gondolata, életvitele minket
is eláraszt, azonban ezt le kell mosni, vagyis az Igéhez kell
igazítani. Mi nem vehetünk át mindent, ami ma népszerű vagy
elfogadott, nekünk nem a világgal kell haladni, hanem az Úrral. Az
Úr Igéje nem változik. Akkor is ez a mi utunk, ha ez nem mindig
kellemes, hisz a világ maradinak tart. Azonban boldog, aki
megtisztulva halad a megszentelődés útján. Ne álljunk meg a
megtérésnél, hanem növekedjünk és szentelődjünk meg. Ez pedig
Isten Lelkének a munkája bennünk, Ő szentel meg, ehhez azonban
kapcsolatban kell lennünk Vele.
Pál nyomorúságok közepette növekedik, mert tapasztalja az Úr
kegyelmét. Nem azt mondja, hogy minden rendben, őt elkerülik a
bajok, hanem a bajok közepette is tud örülni. Minden nyomorúság
ellenére felettébb nagy az öröme. Az Úr segítsen minket, hogy
felette legyen az örömünk minden nyomorúságnak. Az Úrban való
öröm átlendít a bajokon. Az Úr nélkül leverjük a lécet,
mindig magunk alatt leszünk, Vele azonban átvisszük a magasságot.
Pál örömmel mondja el, hogy a keményebb levele, ami szomorúságot
okozott, meghozta gyümölcsét. Megtérésre szomorodtak meg. Mi
hányszor félünk keményen beszélni, könnyen feladjuk a az
igazságot, mert attól tartunk, hogy elriasztjuk az embereket.
Azonban az igazság megszabadít, a kemény beszéd életre segíthet.
Nem az segít ha elhallgatjuk a problémákat, hanem ha feltárjuk
és őszintén megbeszéljük őket. Merjünk szembenézni a
problémákkal az Ige fényében és akkor gyógyulást nyerünk.
Isten
áldásával.
Bőséges
öröm
A
tegnapi, jó Pásztorról szóló résszel nem lehet betelni, újra
és újra jó elolvasni, végiggondolni. De elolvastuk-e mégegyszer?
Esetleg még kiegészítésként János evangéliuma tizedik
fejezetét, amely ennek az ígéretnek a beteljesedéséről szól?
Csodálatos elmélyülni az Igében, minél több időt rászánni,
mert így jobban megtapasztaljuk az Úr jelenlétét. Mert jó Vele
lenni, jó hallani a szavát, átélni gyengédségét, megértését,
szeretetét. Mert az Úr Jézus az igazi Pásztor, tudja, juhainak
mire van szüksége, látja, amikor pihenniük kell, és Ő hagy arra
is időt. Én pihentetem meg nyájamat, olvassuk az Ezékiel
34,15-ben. Az Úr egyedül és tanítványaival is félrevonult, hogy
megpihenjenek. Számukra a pihenés a félrevonultságot, a csöndet,
és benne az Atyával való találkozást jelentette. A tanítványokat
Jézus közelsége, áldott szava töltötte fel. Ezért legyünk mi
is minél többet Vele, olvassuk az evangéliumokat, mert általa
megújul az életünk. Az Ige az, ami átmossa gondolatainkat, kiemel
a csüggedésből. Lelkünk számára a jó Pásztor nyájába való
tartozás, az Ő lelkigondozása jelenti a gyógyulást. Napi egy
fejezet valamelyik evangéliumból, és a zsoltárok rendszeres
olvasása karbantartja lelkünket, képessé tesz a problémák
megoldására és betölt örvendezéssel. Isten terápiája ez a
számunkra, és mindenki alkalmazhatja.
A mai Igerész már keményebb (Ez 35,1-15), hiszen az Edóm elleni
ítéletről szól. Edóm Izráel testvérnépe volt, Ézsautól
származtak. Nagyon szomorú, hogy hosszú évszázadok alatt sem
tudtak, vagy akartak Ézsau leszármazottai Jákób leszármazottainak
megbocsátani. De nem is a nem tudásról van itt szó, hanem arról,
hogy nem akartak megbocsátani, hanem táplálták a haragjukat és
gyűlölet lett belőle. Annak idején Jákób a Jabbók révi
tusakodást követően, ahol új emberré változott, alázatosan,
bocsánatot kérve ment testvére elé. Úgy nézett ki, hogy el is
rendeződtek a dolgok, ám mégsem, mert nem őszintén bocsátott
meg Ézsau. Ahol a sérelmeket elraktározzák, ahol arra emlékeznek,
hogy a másik mit követett el, ott nincs igazi megbocsátás. Hiszen
a megbocsátás egyenlő a felejtéssel. Az Úr is úgy bocsát meg,
hogy a tenger mélyére veti bűneinket, és többé nem emlékezik
meg róluk, mert már nincs miről. A tenger mélyéről nem lehet
felhozni, ami volt, elmúlt. Krisztus vére is így törli el a
bűneinket.
Fontos, hogy őszintén bocsássunk meg, zárjuk le a múlt dolgait,
kérjük az Úrtól, hogy vegye ki belőlünk, ha még emlékszünk
sérelmekre, és kérjük, végezze el, hogy a pozitív emlékezés
váltsa fel eddigi emlékezésünket. Ha elcsendesedünk, akkor
meglátjuk, hogy könnyen fel tudjuk idézni azokat a pillanatokat,
amikor a másik vétett ellenünk, de sokkal nehezebb felidézni az
áldást, a jót. Az Úr Jézus vére azonban a régit kitisztítja
belőlünk, hiszen a napokban olvastuk: „ha valaki Krisztusban
van, új teremtés az: a régi elmúlt, és íme: új jött létre”
(2Kor 5,10). Ez az új már nem a sérelmeket jegyzeteli, nem
táplálja a haragot, hanem leszámol velük a kereszt alatt. A
szeretet „nem rója fel a rosszat” (1Kor 13,5), „Mindent
elfedez” (1Kor 13,7). Ha mi ezt az utat járjuk, kevesebb seb
keletkezik, több lesz az öröm, és felszabadultabban, őszintébben
élhetünk egymás mellett.
A le nem tett gyűlölet pusztító erővé válik, legtöbbször a
tulajdonosát pusztítja el. Itt is Edómnak kell szembenézni Isten
ítéletével. Mivel ragaszkodott Izráel elleni gyűlöletéhez,
maga pusztult el. Mert ma is érvényes az Ábrahámnak adott ígéret:
„Megáldom a téged áldókat, s megátkozom a téged
gyalázókat” (1Móz 12,3).
Pál apostol elmondja a korinthusiaknak azt, amit Macedóniában
tapasztalt a gyülekezetekben (2Kor 8,1-6). Először is azt látja,
hogy a kegyelem munkálkodik közöttük. Isten kegyelmét közli
övéivel és ennek van látszatja. Mert ahol a kegyelem megjelenik,
ott élet van, ott szeretet van, ott szolgálat van, ott kitágul a
szív, és más testvérek is beleférnek. A gyülekezet tág szívű
közösség.
Azt is megtudjuk, hogy a kegyelem nem a macedóniaiak
életkörülményeit, társadalmi helyzetét, hanem a szívüket
változtatta meg. Ezáltal a próbatételek közt is megmaradtak
örvendezőknek. Így írja az apostol, hogy bőséges az örömük.
Mi nem szeretjük a próbákat, ha bennük járunk, kellemetleneknek
találjuk, és bizony nemigen látszik rajtunk öröm. Ezek a
tanítványok megmutatták, hogy a próbának, a nyomorúságnak
nincs hatalma Krisztus öröme és békessége felett. Ezek nem
befolyásolhatják és nem vehetik el Krisztusban való örömünket,
nem választhatnak el Tőle minket.
Ezek az emberek másokat megsegítők voltak, mert Krisztus szemével
láttak, így meglátták más közösségek nyomorúságát, és
készek voltak segíteni. Az Úr minket is megsegítő szolgálatra
akar ösztönözni. Látjuk-e, hogy sok bajban lévő ember él
körülöttünk, és igyekszünk-e biblikus, krisztusi megoldásokat
nyújtani nekik? Mert az igazi segítség ma is az Úr Jézus
Krisztus.
Miért tudtak ezek felülemelkedni a saját nyomorúságukon és
voltak készek mások bajaival foglalkozni? Mert először önmagukat
adták az Úrnak. Ez a titok nyitja, először magunkat kell Jézusnak
adni, ha ezt megtesszük, már Ő rendelkezik velünk és javainkkal.
Amikor Ő lesz Úr életünk felett, szabadokká válunk önmagunktól,
mert Isten országában mindenben bővelkedni fogunk. Tudjuk, hogy
Isten országa Királya gondoskodik rólunk. Csendesedjünk el és
vizsgáljuk meg, hogy bővölködő-e az életünk? Az Úr azt
akarja, és lehetővé is teszi, hogy bővölködő életet éljünk.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése