A
|
Krónikák második könyve Salamon király
uralkodásának korába visz el bennünket (2Krón 1,1-17). Tehát közvetlenül Dávid
uralkodása után vagyunk, több száz évvel Hóseás könyvének kora előtt. Még
egységes a királyság, még egész Izráel, mind a tizenkét törzs egy úton halad.
Az első versben egy tömör életmeghatározást olvasunk, megerősödött
Salamon királyi hatalma. Tehát a krónikás visszatekintve úgy látja, hogy Dávid
után a fia hatalma, az ország élete megerősödött, fejlődött és előrehaladt.
Vagyis Salamon tovább építette azt, amit átvett, kezében Izráel értékei
szaporodtak, az ország élete előre haladt. Salamon jól bánt a rábízottakkal,
nem tékozolta el azt, amit Dávid létrehozott, hanem bölcsen bánt vele. Ez a
növekedés szemmel látható volt. Jó, ha van növekedés az életünkben, a
korábbiakhoz viszonyítva. Ha az életünket szemléljük, akkor évről-évre
növekedést, hitünkben való megerősödést kellene tapasztalni.
A krónikák írója azonban nem Salamon egyéni képességeinek, tehetségének
tulajdonítja mindezt, hanem Istennel való kapcsolatának. Istene vele volt, és
naggyá tette. Tehát mindent Istentől kapott, látható volt az ország életében
Isten jelenléte. Látható-e az én életemben Isten jelenléte? Úgy értékelem-e a
növekedést, az előbbre jutást, hogy ezek nem saját eredményeim, hanem Isten ajándékai?
Salamon felismerte, hogy minden kegyelem, és ezért hálaadó
istentiszteletet mutat be. Hálás Istennek. Szinte első útja a szent sátorba
vezet, így azután jól kezdi uralkodását. Jól kezdi, mert Istennel kezdi. Hálát
ad, áldozatot mutat be és segítséget kér. Ennél nem lehet jobban kezdeni,
számunkra is példa ez. Mindig az Úr elé állással kezdjük napunkat, munkánkat,
minden feladatunkat. Így fejezzük ki hálánkat és az Úrra utaltságunkat.
Salamon komolyan vette a hálát, hiszen ezer égőáldozatot mutatott be. Nem
arra törekedett, hogy minél olcsóbban megússza, hanem minél többet igyekezett
az Úrnak adni. Őt nem hátráltatja a nagy vagyon sem a bőkezű adakozásban,
szívből ad.
Isten válaszol az imára, az áldozatra, az odaszánásra. Kérhet az Úrtól.
Egy kérést tárhat Isten elé. Salamon jól él ezzel a lehetőséggel, nem szédül
meg tőle, és nem herdálja el. Nem saját vágyainak, kívánságainak a kielégítésére
használja fel. Bölcsességet és tudományt kér, mert átéli az uralkodással járó
felelősséget. Elgondolkoztam, ha nekem lenne ilyen lehetőségem, ha egyet
kérhetnék, vajon mit is kérnék. Te mit kérnél, ha Isten ezzel a lehetőséggel
ajándékozna meg? Ha bármit kérhetnénk, mit tennénk?
Isten értékeli Salamon alázatát, és megadja számára azt, amit kért.
Megkapja a bölcsességet, de azt is, amit nem kért, hatalmat és gazdagságot. Az
Úr Jézus szavait látjuk megvalósulni már Salamon életében. Ezek a történések igazolják
az Urat, és erősítik Benne való bizalmunkat. Ráadásul megerősítik számunkra,
hogy Isten országa mindenkor ugyanúgy működik. Mi is ez a szabály, ami mozgatja
Isten országát? „Keressétek először
Isten országát és az ő igazságát, és ezek mind ráadásul megadatnak nektek”
(Mt 6,33).
A zsidók nem akarták felismerni, hogy addig van lehetőségük a kegyelemre,
az új élet megkezdésére, amíg Jézus velük van (Jn 8,21-30). Jézus nélkül
bűneikben maradnak. Természetesen ma is van lehetőségünk megragadni a kegyelmet,
de számunkra is azt üzeni, hogy a bűntől csak Jézus által van szabadulás. Ha
ezt nem látjuk, és Őt elutasítva magunk akarunk boldogulni, bűneinkben
maradunk. Egyedül csak Ő a megoldás. Őáltala van bűneinkre bocsánat, csak
Jézus vére az egyedüli szer, amely képes eltávolítani a bűnt. Áldott legyen
Isten, hogy ideadta Fiát, hogy keresztre adta értünk.
Megláthatjuk Jézus és a köztünk levő különbséget is. Az a különbség, hogy
Ő fölülről, azaz az Atyától való, mi pedig ebből a világból valók vagyunk. Mi
ide kötődünk, de újjá lehet születni. Az Úr Jézus kegyelme és a Szentlélek
által mi is beleszülethetünk abba a másik világba, az Atya mennyei világába.
Mindez hit által válik számunkra lehetővé. Azonban nem egyszerűen azt
jelenti ez, hogy hiszek valamiben, hanem azt, hogy hiszem-e, hogy Jézus a Krisztus?
Ő az Isten Fia, Aki azért jött, hogy életét adja a bűnösökért, és így megmentsen
az örök haláltól.
Csodálatos bizonyságtétel hagyja el Jézus száját: Velem van az Atya.
Azért csodálatos, mert a külső történések, az emberek Hozzá való viszonya nem
ezt mutatja. Körülveszik ellenséges indulatú emberek, mégis tudja, Vele van az
Úr. Erősödjünk meg mi is abban a bizonyosságban, ha azt tesszük, ami az Úrnak
kedves, velünk van. Akkor is velünk van, ha a körülmények ezt nem mindig
támasztják alá. Azonban hitből él az igaz.
Ó, könyörgést meghallgató
1. Ó, könyörgést meghallgató Édes Atya, mindenható, Ha lelkem hozzád
emelkedik, És a buzgóság szárnyain, Ajakim óhajtásain Elődbe érvén,
reménykedik: Érzem, hogy az örök élet Már e földön az enyém lett.
2. Ha örömmel gerjedezem És rebegni igyekezem, Tetőled mennyi áldást
vészek! Feltekintvén rád, Atyámra, :/: Könny csordul már az orcámra; Azáltal
olyan újjá lészek, Mint a plánta, mikor arra Harmatcseppet szülsz hajnalra.
3. Ha szívemet bánat járja, Szemem keserűség árja: Előtted való
zokogásom; Titkon ajtómat behajtva :/: És magánosan sóhajtva Akkor is édes
újulásom, Mert minden könnyűvel, jajjal Könnyebbül sorsom egy bajjal.
4. Ha templomban megjelenek, Ahol összesereglenek, Felséges neved imádói:
Velük együtt fohászkodva :/: Úgy tetszik, mintha vigadva Ott volnék, hol a
menny lakói A te királyi székednek Előtte letelepednek.
5. Te, ki a szív mozdulásit, Mint a vizeknek folyásit, Szabadon hajtod
ide s tova, Neveld ezt az érzést bennem, :/: És taníts jól könyörgenem; Majd
egyszer pedig, Mennyek ura, Vigy be az egek egébe, Imádásod szent helyébe.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése