E
|
ddig királyok
álmairól, számukra a falon megjelent írásról olvastunk, amelyek üzenetét Dániel
tárta az uralkodók elé (Dán 7,1-14). Most maga Dániel kap álom által üzenetet
az Úrtól. Ez a próféta mindenkor Isten rendelkezésére áll, még az éjszakai
alvás idején is. Isten gyermeke mindenkor az Úr rendelkezésére áll, mindenkor
elérhető és megszólítható. Ez a látomás még Bélsaccar uralkodása idején
történt, tehát nem minden időrendi sorrendben jelenik meg előttünk. Dániel
foglalkozott az Igét olvasva és imádságai közepette a körülötte levő dolgokkal.
Érdekelte az ember élete és különösen a zsidók, az Isten népe élete.
Elgondolkodott azon, hogyan alakul tovább népe sorsa és a nemzetek élete. Látta
azt a sok istentelenséget és erőszakot, ami körülötte történt. Tudta, hogy az
ember életének nagy lehetősége Isten megismerése, de vajon él-e vele? És mit
fog tenni az Úr? Hogyan fog reagálni az ember gonoszságára?
Amint kérdésein töpreng, az Úr látomáson keresztül nyújt számára
feleletet. Amint korábban a nagy aranyszobor, úgy most az állatok is
birodalmakat szimbolizálnak. A babiloni birodalom az első, amelyben Dániel is
él, még három másik követi ezt, majd Isten ítélete zárja le a sort. Isten országa
uralkodik örökkön örökké. Ez azt üzeni a számunkra, hogy az élet Dániel után is
folytatódik, egyik birodalom jön a másik után. Ez azt is jelenti, hogy Isten
népe is jelen lesz, itt lesznek a tanítványok, akik Urukat képviselik és Isten
országa erejét és áldását jelenítik meg. Mert nemcsak a pogány birodalmak
vonulnak végig a világ színpadán, nemcsak az önistenítés folyik, hanem mindvégig
jelen van Isten országa. Az Úr mindig jelen van és megszólítható. Minden
rendszerben ad lehetőséget a Vele való kapcsolat felvételére, a megtérésre. Az
Úr soha nincs távol, mindig megtalálható, elérhető. Aki ki akar törni a világ
hatalmából, és új, szabad életet szeretne élni, megteheti az Úr kegyelme által.
Dániel is meg tudott maradni a hitben úgy, hogy körülötte mindenki bálványimádó
volt.
A látomásban a birodalmak állatok képeiben jelennek meg. Mindegyik
ragadozó állat képét hordozza, sőt, nem is tiszta, hanem kevert lények ezek. Van
bennük valamennyi egy másik ragadozóból is. Ezzel Isten tudtunkra adja, hogy az
ember lényében ragadozó, mindig erőszakkal oldja meg problémáit, fegyverrel
hódítja meg a másik népet. Jó, ha tudjuk, hogy ezek az állatszimbólumok ma is
megtalálhatók az országok címereiben. Ezek a szimbólumok jelzik a számunkra,
hogy belül, a lényeget tekintve az emberek maradtak azok, akik voltak. Nem váltunk
jobbá az idő múlásával, nem sikerült belső tartalmunkat megváltoztatni. Ma is
ragadozók vagyunk. Az erőszak, az elnyomás és kizsákmányolás ma sem tűnt el,
csak más alakot öltött. Azért nem
sikerült ezeket az állati karaktereket felszámolni a népek életéből, mert maguk
az emberek nem változtak meg. Isten munkájára van ehhez szükség. Megtérésen és
újjászületésen kell keresztülmennünk ahhoz, hogy igazán más emberek legyünk.
Amíg a pénz és a hatalom a fő mozgatórugója az embereknek, és így a társadalomnak
is, igazi változás nem lesz. A változás felülről adatik, majd ha Isten Lelke
irányítja az életünket, és nemet mondunk a bálványokra, ezáltal átalakítjuk
életvitelünket is, lesz pozitív változás.
A hatalmak jönnek egymás után, egyre erőszakosabbak, véresebbek és
pusztítóbbak. A negyedik birodalom a legrettenetesebb, a legpusztítóbb. Tehát
nem pozitív fejlődésen mennek keresztül, hanem ahogy egyre jobb eszközökhöz
jutnak, egyre fejlettebb technikával rendelkeznek, annál pusztítóbbá válnak.
Elég, ha az elmúlt századra gondolunk, a két pusztító világháborúval, a
ledobott atombombával, a mérhetetlen pusztítással. Azonban ezek az események
sem tették a földet fegyvermentes övezetté, hanem még inkább felhalmoztuk a
pusztító fegyvereket.
A negyedik birodalom rettenthetetlen ereje folytán megbátorodik, és Isten
ellen szól. A nagy fejlődés, a bővülő lehetőségek nem alázatban tartják az
embert, hanem egyre gőgösebbé válik. Úgy gondolja, mindenre képes, elég
önmagában, nincs szüksége semmire. Istent is megveti. Amikor az ember önmagára,
a technikára, a tudásra épít, eltávolodik Istentől. Jó, ha mi közeledünk Hozzá,
felismerve, hogy a tudás önmagában, ha nem párosul hittel, nem megoldás.
Dániel szemlélődik is a látomás elemei fölött. Nem azonnal írja le őket,
hanem engedi, hogy lényét megragadják, engedi, hogy lelke rezonáljon Isten
szavára. Szemléljük mi is az Igét, ne rohanjunk rajta gyorsan keresztül, akkor
sem, ha ismerős részeket olvasunk, és akkor sem, ha ismeretlen vagy nehéz
szakaszok kerülnek elénk. Engedjük, hogy az Ige ragadja meg a lényünket. Ne
mindig mi boncolgassuk, hanem tegyük ki a szívünket az Ige áradásának,
sodrásának.
Azonban nem a pusztító hatalmaké az utolsó szó, az utolsó mozzanat, hanem
Istené. Ezek a birodalmak is megítéltetnek. Oda kell állni az Emberfia elé. Életünk
Jézus előtt kerül mérlegre. Isten fényében látszódik meg, mi is az igazán
értékes abból, amit életünk során fontosnak tartunk. Mert az Úr másképp méri az
életet, mint mi.
Az Emberfia eljött a világunkba, hogy helyreállítsa azokat az életeket,
amelyek a világ kínálatát elfogadva válságba kerültek vagy tönkrementek (Jn
4,15-26). Így kínálja az életet megújító élő vizet a samáriai asszony számára.
A asszony él is a lehetőséggel, kéri ezt a vizet, de nem az egész életét akarja
megújítani, nem újat és mást akar Jézussal kezdeni, hanem csak az eddigi
életének a következményeitől akar szabadulni. Jézust arra akarja felhasználni,
hogy eddigi életének kellemetlenségeitől, a szégyentől megszabaduljon. Jézus
tegye lehetővé, hogy ne kelljen többé kijönni a forráshoz, és így rejtve
maradhasson. Az életét nem akarja még megváltoztatni, csak a körülményeket.
Azonban Jézus nem támogatja a rejtőzést, a bűnbe való menekülést. Ő teljesen
új életet kínál.
Jézus elküldi, hogy hívja a férjét, és ezzel jelzi, kimondatlanul is
ismeri az életét, és az egészet meg szeretné gyógyítani. Az asszony azt
válaszolja: Nincs férjem, és Jézus elfogadja, ezt jól mondtad, de rámutat, hogy
előtte nincs titok. Nem szégyeníti meg, de szembesülnie kell azzal is, hogy nem
volt őszinte Jézushoz. Gyógyulás, rendeződés csak őszinte feltárás, őszinte
szembesülés által lehetséges. Nézzünk őszintén szembe életünkkel, és vállaljuk
az Úr előtt bűneinket is.
Az asszony még mindig nem akar szembenézni az életével, menekül, és ehhez
a vallást használja fel. Jól el lehet bújni még a Biblia mögé is. Amikor
elokoskodunk rajta, ahelyett, hogy beletekintve meglátnánk magunkat, és az Úr
ereje által változtatnánk is. Az asszonynak végül szembesülnie kell az
Igazsággal, rá kell döbbennie, hogy a Krisztus megérkezett és előtte áll.
Mellébeszélni nem érdemes. Amikor ezt felismeri, elindul benne valami, új élet
kezdődik itt. Jézussal szemben állva ismerhetjük fel Isten kegyelmét, amely
ránk vár. Fogadjuk be szívünkbe, és induljunk az Úrral egy új és más életre.
Úr lesz a Jézus mindenütt
1. Úr lesz a Jézus mindenütt, Hol csak a napnak fénye süt, Úr lesz a
meszsze tengerig, Hol a hold nem fogy s nem telik.
2. Őneki mondjunk hő imát, Díszítsük azzal homlokát, Jó illat légyen
szent neve, Minden napon dicsérete.
3. Országok, népek és nyelvek, Ő dicsőségét zengjétek, Gyermekek hangja
hirdesse: Áldott a Jézus szent neve!
4. Ő királysága bő áldás, Ott van a felszabadulás, Fáradtak ott
megnyugszanak, Ínségesek megáldatnak.
5. Minden teremtés dicsérje, A Király Krisztust tisztelje; Angyali ének
zengjen fenn, S mind e föld mondja rá: Ámen.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése