2016. február 9., kedd

Hol vagy: a világban vagy Isten országában?



J
eruzsálemet szólítja meg az az Úr, azt kéri, készüljön a népe hazatérésére, mégpedig ékes ruhában várja őket (Ézs 52,1-15). Ez azt jelenti, örüljön, mert a nép megváltozott szívvel jön haza. Új élet kezdődik immár el. Nem lép be ide többé tisztátalan, nem, mert az Úr megtisztítja őket. Tehát többről van szó, mint csupán egy idegen országból való hazatérésről, mert az önmagában még kevés. Izráel népe a bűntől való szabadulást is megtapasztalja. Átélik, hogy Isten nem kívül lesz, hanem a szívükben fog élni. Erre hív minket is az Úr, a szívünkben akar lakni. Azt szeretné, ha megértenénk, nem környezetváltozásra, hanem a szív megváltozására, új életre van szükségünk. Amennyiben csak a külső dolgok változnak, de mi magunk azok maradunk, akik voltunk, akkor tulajdonképpen nem változott semmi. Ahhoz, hogy valóban változzon az élet körülöttünk, bennünk kell változásnak végbemenni. Az igazi változás pedig az Úr előtti bűnbánat által történik, amikor rádöbbenek elveszett voltomra, és kegyelmet kérek.
Isten célja népével az, hogy megismerje az Ő nevét, és ez nem változott ma sem. Nem vallásos ismeretet vár tőlünk, hanem az Ő személyes megismerését. Ott van-e a szívemben Isten ismeretének vágya? Szomjazom-e az igét, hajt-e, hogy minél többet kézbe vegyem, mert az Urat szeretném igazán megismerni? Tudni akarom, kicsoda Ő és mi a terve az életemmel? És Istent igazán a kijelentésből ismerhetjük meg, abból, amit elmond magáról. Ne más forrásra támaszkodjunk, hanem forduljunk az igéhez, keressük Őt.
Keressük Őt, mert megtalálható, azt mondja: Itt vagyok! Igen, amikor őszintén közeledünk Hozzá, Ő is közeledik mihozzánk. Segít, hogy megtaláljuk. Most is így szól: Íme, itt vagyok! Halljuk meg a szavát és induljunk el Felé, mert Ő nincs távol egyikünktől sem. Ne engedjünk idegen hangoknak, hanem bízzunk abban, amit Ő mond. Ha így szól, itt vagyok, akkor itt is van, akkor megszólítható, és Ő is válaszol. Isten soha nincs távol, nem hagy magunkra, inkább mi kerülünk messze Tőle, ám akkor is mindig utánunk jön, és hazasegít.
Az örömhírmondó jó hírt mond, aminek a lényege: Isten uralkodik! Már sokan elcsüggedtek, úgy gondolták, azért vannak fogságban, mert Isten hatalma véget ért, de nem így van, Ő örökkévaló, és mindenütt jelenlévő Úr. A szabadításban fogják uralmát megtapasztalni, amikor átélik, hogy megnyílik a hazafelé vezető út, amit nem is gondoltak, valósággá lett.
Felszólítja még az Úr edényeinek hordozóit, hogy ők is távozzanak Babilonból, letelt a  rabság, eljött a távozás, az újrakezdés ideje. Minket is távozásra szólít fel az Úr, menjetek ki a világból, vagyis, ne a világ szerint éljetek, hanem Isten akarata szerint. Halljuk-e a felszólítást, vagy olyan jól érezzük már magunkat a világban, annyira összefonódtunk vele, hogy képtelenek vagyunk kijönni? Isten nem az utcára, hanem haza hív, mert nem a világ az otthonunk, hanem az Ő országa. Kínálja a szabadságot, békét és örömöt, amit mindig is keresünk, és azért válunk rabokká, mert rossz helyen keressük. A világ nem tud békességet adni, esetleg egy időre felejteni segít, de az igazi megoldás a Golgotán található, ott lehullnak a terhek, és megbékülhetünk Istennel. Az igazi békesség és szabadság Isten ajándéka. Békességünk a Hozzá való tartozásból fakad.
Beszél még az Úr szolgájáról az ige, aki nem emberi szempontoknak felelt meg, ezért nem ismerték meg, sőt, egyenesen félreismerték. Erről beszél a nagyhét: virágvasárnap éljenzik, nagypénteken keresztre feszítik Jézust. Miért? Mert félreértették Őt. Saját elképzelésüket akarták Vele megvalósíttatni, és amikor Ő ezt nem tette, halálra adták. Ismerem-e én Jézust? Megláttam-e, hogy nem Jézuska Ő, hanem a menny Királya, Úr, aki előtt térdre hullva kellene hódolnunk. Azért jött, hogy megmentsem a bűnből, és örök életet adjon. Ő nem jólétet hirdető politikus, nem a szavazatainkra pályázik, hanem bűntől való szabadulást és új  életet hoz. Szabad nekünk ezt elfogadni, és élni úgy, ahogyan Ő vezet. Mert az az igazi élet, amit Ő élt.
Jézus tevékenysége teljesen új volt, különbözött minden addigi iskolától, sőt, még a próféták életmódjától is (Mt 9,14-26). Nem az önsanyargatásra, a félrevonulásra épített, hanem épp ellenkezőleg, belevitte a mindennapokba Isten jelenlétét, hozta a sötétben élők számára a fényt. Ez nem azt jelenti, hogy Ő is úgy élt, mint általában a kortársai, nem, mert Ő bűn nélkül való, szent életet élt, de ezt úgy, hogy gyógyulássá, reménységgé váljon mások számára.
Tanítványait sem a külsőségekre tanította, hanem az Atyának való engedelmességre és az ige megélésére. Jézus nem ruhák megszaggatását, hanem a szívünk bűnbánat általi megszaggatását várja. Azt akarja, hogy a bűntől szabadulva új életet éljünk, hogy valóban világossággá váljunk ebben a világban. Tehát Jézus nem a régi életet foltozza, nem a vallásosság foltját teszi rá, hanem azt mondja, egy egészen újra van szükség. Ez azt jelenti, nem azt kéri, hogy ezután néha menjünk  el a templomba, hanem azt akarja, hogy térjünk meg, kezdjünk Vele egy egészen új életet. Vagyis, mostantól éljünk másképp, becsületesen, nem a szórakozásra, a pénzre, a hatalomra, hanem az Úrra figyelve. Az igazi változás belülről fakad, nem a rendeletek megtartása, hanem a szív változása viszi végbe. És ez a változás minőségi életet jelent. Erre hív az Úr, vallásossággal beborított életből új, őszinte életre. Tehát nem az a megoldás, ha vallásossággal leterítjük a bűnt, vagyis vasárnap keresztyének vagyunk, hétköznap pedig úgy élünk, mint a világ fiai, mintha Jézus nem jött volna el. Ő azt akarja, hogy életünk minden percében az Ő élete ragyogjon át rajtunk.
Jézus éli is, amit mond, most két ember élete gyógyul meg a Vele való találkozás által. A Jézussal való találkozásban gyógyulnak, helyreállnak, megújulnak az életek. Ő új reményt ad, de vajon a velünk való találkozás is ezt jelenti-e? Meglátják-e általunk az Életet, a Szabadítót?
A vérfolyásos asszony csodálatos hittel megy az Úrhoz: „Ha csak a ruháját érintem is, meggyógyulok.” Mi hogyan jövünk? Ott van ez a hit, elég, ha csak lényemmel megérintem Őt, ha a közelébe kerülök, ha szavára figyelek, és meggyógyulok, megszabadulok? Hiszem én, hogy Jézus ma is élő valóság? Hiszem, hogy Általa van bűneimre bocsánat, hogy Ő a feltámadás és az élet?


 BŰNÖS VAGYOK

1.  
Bűnös vagyok, de hadd legyek Tied,
Én Istenem!
Ki gyógyítná meg beteg szívemet,
Hacsak Te nem?
2.  
Szívem hideg, hogyha tüzet nem adsz,
Ha nem szeretsz,
Nem bírok járni, ha nem támogatsz,
Ha nem vezetsz!
3.  
Nincs örömem, körültem, mint az éj,
Minden sötét,
E bús homályt a tiszta égi fény
Hadd űzze szét!
4.  
Ó, Jézusom, mossa el bűnömet
A drága vér,
Amit Te ontál, égi szeretet,
A bűnökér’!
5.  
Rád várok én! Ó, jöjj hozzám magad,
Szívem óhajt,
S hűséged árja égő szomjamat
Eloltja majd.


     Isten áldásával.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése