F
|
igyeljük meg,
Eszter is imádkozott, három napig az Úr elé állt, és kereste akaratát (Eszt
5,1-14). Nem azonnal cselekedett, nem a
királynői méltóságára épített, és nem arra gondolt: mint feleség majd
megoldom. Isten akaratát és segítségét
kereste. Mi azonnal tudjuk, mit kell
tenni, felhívjuk az egyik ismerőst, vagy mi magunk keressük meg az illetékest,
mert ismerjük. Napnál világosabb, hogy ki kell használni az ismeretséget. Eszter nem ezekre az emberi manőverekre
alapozza tervét. Ő teljesen Istenre bízza magát. Időt szán az Úr tervének
megismerésére. Tisztában van azzal, hogy időre van szükség Isten gondolatainak
megismerésére és megértésére. Ez a világ
pont ezt akarja elvenni, ránk kényszeríti az azonnali döntést, ne legyen időnk
keresni az Urat. Állandóan menni kell, gyorsan dönteni: tesszük vagy nem, amit
várnak, nincs idő gondolkodni, elcsendesedni, mert akkor lemaradunk valamiről.
Meg kell tanulni, hogy ne engedjünk a körülmények sodrásának, hanem keressük az
Urat. Szánjunk bőven időt Isten közelében lenni, megismerni akaratát.
Igénk azt is bemutatja, mi lakik abban az emberben, aki nem Istent
keresi, hanem a maga vágyait engedi uralkodni élete fölött. Hámánt a hatalmi vágy teljesen átalakítja,
azt gondolja, mindenkinél többet ér. Föl
sem merül benne, hogy más még alkalmasabb, érdemesebb lenne a király
kegyeire. Azonban a siker mögött keserű
irigység húzódik meg. Jó az Úr előtt csendben megvizsgálni a szívünket, mi is
húzódik meg bennünk? Milyen tartalmak vannak a felszín alatt? Mi az, ami
megkeseríti az életemet?
Egy hívő ember látványa megkeseríti Hámán életét, elveszi örömét. Mi az, ami elveszi az örömünket? Hámán a haragnak engedett, a gonosz becsapta,
és elhitette vele, ha Mordokajt eltávolítja, minden rendben lesz. Micsoda hazugsága a sátánnak, belesúgja a
szívbe, akkor leszel boldog, ha a másiktól megszabadulsz.
Az énünk gyakran képtelen elviselni, ha valaki nem minket éltet. Amíg az
én ül a trónon, boldogtalanok leszünk, azonban az Úr azért jött, hogy énünk
lekerüljön a trónról, és Ő kerüljön a helyére.
Ha az Úr Jézus foglalja el az első helyet, már nem emberek véleménye fog
meghatározni. Bizony, a világ kínálata, a pénz és a hatalom elvakít. Megrendítő,
hogy senki nem lát Hámán körül. Senki nem figyelmezteti. De hát hogyan is
lássanak világosság nélkül? Mert lábunk előtt az ige a lámpás. Ha nincs jelen Isten
igéje az életünkben, elbotlunk.
Továbbra is az Úrtól való bölcsességet látjuk, összehasonlítva az ördögi
bölcsességgel (Jak 3,13-18). Az igazi
bölcsesség felülről való Isten ajándéka. Ahogy korábban láttuk, mivel ajándék,
ezt nem lehet emberi módszerekkel megszerezni.
Kinek adja az Úr? Annak, aki kéri.
De ki kéri? Hát az Ő gyermekei. Azok kérik a bölcsességet, akik
megismerték az Úr Jézus kegyelmét, és így beléptek Isten családjába. Gyermekeit
felkészíti az Úr az életre. A Tőle való bölcsesség nagyon fontos eszköz, mert
nélküle becsapódunk, nem látunk a dolgok mögé, és így a külső, a csomagolás fog
befolyásolni.
Jakab elmondja, hogy a felülről való bölcsességet mi jellemzi. Szelíd, békeszerető, méltányos, engedékeny,
irgalmas. A lényeg: egészen más, mint az a bölcsesség, amit a világ kínál.
Akiben Isten bölcsessége jelen van, az másképp áll az élethez. Nem sodorja a világ, nem veszi át a
módszereit, mert egész élete Isten kezében van. Ismerem Őt, tudom, hogy mint
Atya, gondoskodik rólam. Ezért tudok szelíd és békeszerető lenni, mert az Ő
békessége uralkodik a szívemben. Ha nehézzé válik az élet, nem nekem kell
törtetnem, mindenáron gondoskodnom magamról. Mivel az Úrra vetettem minden
gondomat, átélem, hogy Neki gondja van rám.
Azonban ezt a bölcsességet gondozni kell. Mivel felülről való, állandó
kapcsolatot igényel az Úrral. Csak akkor nem veszítem el a békességem, ha
kapcsolatban vagyok Vele. A kapcsolat pedig megerősíti bennem, hogy nem a
körülményektől függök. Lehet gazdasági válság, tombolhatnak az elemek, Ő jelen
van. És ha Ő jelen van, nem kell kapkodnom, kétségbeesnem. Az Úrral való
kapcsolat azt is jelenti, nem a környezet hatása befolyásol, nem sodródom a
világgal, hanem várok az Úrra.
Ábrahám életében láthatjuk, amíg a kapcsolat él, minden rendben, amikor
nem figyel felfelé, megijed, félti az életét, lemegy Egyiptomba, ott hazudik,
és egyre jobban összekuszálódnak dolgai. Később, amikor saját korának szokásait
veszi igénybe, hogy gyermekáldásban legyen része, évezredekre szóló problémát
hív létre. Izmáel gyűlölsége végig elkíséri Izráelt.
Amikor világi módszerek és indulatok irányítanak, az jelzés: még nem
születtem újjá. Nem Isten Lelke vezérel, hanem az én hiábavaló
természetem. Ha irigykedem,
viszálykodom, akkor a régi természetem van még hatalmon. Nem halt még meg a
kereszten az Úrral. Azonban erre még lehetőség kínálkozik, és átélhetjük, hogy
Ő kezd el élni bennünk. Ha Ő él bennem, akkor az Ő indulatai fognak
betölteni. Ő tud engedni, Urunk nem a
maga érdekeit, hanem a miénket tartotta szem előtt. Ha Rá figyelünk, engedünk
vezetésének, nyugodtabb, teljesebb lesz az életünk. Igénk rámutat: van különbség
Isten gyermeke és a világ fiai között. Ez a különbség érzékelhető.
A BÉKE MESSZE TŐLED
1.
A béke messze tőled, szíved örömtelen.
A lépted is oly fáradt, szemed de fénytelen.
Ó, hogyha hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te nem keresnél más életet soha!
2.
Csak Jézus ad nyugalmat, midőn a harc kemény.
Megfáradott szíveknek Ő éltető remény.
Ó, hogyha hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te nem keresnél más életet soha!
3.
Sok vérező sebéből üdv árad, isteni,
Ki Őt be nem fogadta, a jót nem ismeri.
Ó, hogyha hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te nem keresnél más életet soha!
4.
Te küszködöl magad csak, ha bűn szívedre tör,
S bukásod és kudarcod úgy szégyenít, gyötör.
Ó, hogyha hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te nem keresnél más életet soha!
5.
Mi az igaz? Tűnődöl, s a kétkedés epeszt,
Jézus az út, igazság s az élet, Őt keresd!
Ó, hogyha hinni mernél, ragyogna rád csoda:
Többé te nem keresnél más életet soha!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése