J
|
eremiás próbálta hárítani a
prófétai elhívást, arra hivatkozott, hogy nincs igéje, nincs az Úrtól való
üzenete (Jer 2,1-37). Azonban nem sikerült kibújni az elhívás alól, Istennek
terve van vele, és terve van velünk. Istenen soha nem múlik; ha elhív,
alkalmassá is tesz a szolgálatra. Ugyanígy, ha életet kaptunk Tőle, megadja
mindazt az útmutatást, ami az élethez szükséges. Kezünkbe adta az igét, ami az
élet használati utasítása is egyben. Nem magunkban küld bele a világba, hanem
felkínálja útmutatását, megmondja, merre menjünk, mit csináljunk. Nemcsak igét,
útmatatót ad, hanem Önmagát, elkísér utamon, vezet a célig.
Nincs
üzenetem, igém, mondta Jeremiás, de az Úr megérintette a száját, vagyis kapcsolatba
került vele, és innentől fogva kapja az igét. Van már mit mondani. Ha az Úr megérint Szentlelkével, lesz mondanivaló,
lesz mit továbbadni. Szabad kérni, Uram, adj igét, adj üzenetet, mert az emberi
szó mit sem ér. Ha nincs benne az Úr a mondanivalónkban, akkor az hatástalan marad.
Csakis az igében, az Úr szavában van meg az élet feltétele.
Van már ige,
van már miről beszélni, jön az üzenet folyamatosan, azonban ez nem könnyű
beszéd. Ezt nem fogják dicsérni. Talán ezért is félt Jeremiás, tudta, hogy Isten
szavát elmondani nem könnyű feladat, mert Ő azt mondja, ahogy látja népét.
Megmondja az igazságot, eléjük tárja a valóságot. Mindig azt közli a
prófétákkal, ahogyan Ő látja népét. Mert mindig az a lényeg, ahogy az Úr látja
az életemet. Nem az a fontos, mit mond más, hanem hogyan lát engem az Úr.
Izráel
elfordult Istentől, elhagyta mátkasága szeretetét. Szerette az Urat, tele volt
örömmel a szabadulás után, azonban egy idő után hűtlenné vált. Annyiszor
megtapasztalta az Úr kegyelmét, és ennek ellenére bálványokhoz fordult. A szíve nem volt az Úré.
Az Úr úgy áll
elénk, mint az élő víz forrása, azonban ők elhagyták ezt a friss és élő vizet.
Víztározót vájtak maguknak, lecserélték állóvízre Istent. Ő a forrás, amit
semmi és senki nem pótolhat. Ha szomjazik a szívünk, keressük Őt, menjünk Hozzá, és merítsünk az élő vízből. Az Úr Jézusban eljött, elénk áll és ezt kiáltja:
„Ha valaki szomjazik, jöjjön hozzám, és igyék” (Jn 7,37)! Halld meg a hívást, és
indulj a forráshoz, Jézusban keresd lényed szomjúságának a csillapítását. Mert
aki Hozzá megy, és iszik az élő vízből, az nem szomjazik meg soha. Ha még mindig
szomjas a szíved, és futkosol csillapítók után, akkor még nem merítettél a drága
élő vízből. Akkor még csak ismereteid vannak, de nincs élő Jézusod. Amikor Ő ad
vizet, megelégszik a szívünk. Jézus elég, nem vágyunk másra. Ha még vonz a
világ, akkor még nem ittál ebből a vízből. Amit a világ kínál, bárhogy csillog
és vonz, nem élő víz, nem oltja szomjadat.
Izráel az
Úrnak való életet szolgaságnak látta, szabad akart lenni, és nem vette észre,
hogy akkor válik rabbá, amikor kilép az Istennel való kapcsolatból. A bálványok
a szabadság leple alatt tesznek rabbá. Észre sem vesszük, és rabok leszünk,
teljesítjük azt, amit rabszolgatartónk mond. A gonosz úgy tesz szolgává, hogy
azt eleinte észre sem vesszük, de amikor felismerjük, képtelenek leszünk kilépni
belőle. Azonban azért szól az ige, hogy van szabadítás. Ha az Úrhoz kiáltunk, Ő
megszabadít és új életre vezet.
Eljön az idő,
amikor az Urat elhagyó ember szembesül tettének következményeivel. Izráel nem az Úrhoz fordult a nehéz időkben,
hanem valamelyik nagyhatalomtól várt segítséget. Nem bízott az Úrban. Te kihez
fordulsz a bajban? Az Urat keresed, Őt várod, és hiszed, hogy időben fog
érkezni? Isten soha nem siet, de nem is késik, várj Rá türelemmel, és nem fogsz
csalódni.
Ránk is
annyira jellemző, ami Izráelre is volt, futkosunk mindenhová, nincs időnk
Istenre, mert annyi érdekességet, annyi szórakozást kínál a világ. Sok mindent
ki kell próbálni, meg kell ismerni, sokat kell dolgozni, hogy megelégíthessük
kívánságainkat, de amikor baj van, elvárjuk, hogy könyörüljön meg az Úr. Talán már
nem is emlékszünk Istenre, nem is gondolunk Rá, de ha nagy bajba kerülünk,
eszünkbe jut. Ő azonban nem gyorsmentő, hanem az életünk Ura és Gazdája. Így
azután Ő nem gyorssegélyt kíván nyújtani, hanem teljes életgyógyulást, azt
akarja, hogy most Neki éljünk, Vele járjuk az élet útját. Van, amikor
megengedi, hogy segítségül hívjuk a bálványokat, hogy rádöbbenjünk, azok képtelenek
segíteni. Nincs más Isten, csak Jézus Krisztus Atyja, olyan jó, hogy még mindig
hívhatjuk. Még van lehetőségünk hátat fordítani a bűnnek. Azonban azt is látni
kell, hogy semmi nem segít, csak az őszinte bűnbánat. A bűnt nem viszi ki a
szívünkből a modern kozmetika terméke, csak egyedül Jézus vére. Jézus halála
nélkül nincs bűnbocsánat. Azonban, ha megvalljuk vétkeinket, hű és igaz Ő,
megbocsátja minden bűnünket.
Pál szinte
folytatja Jeremiás gondolatait, azt, hogy nem elég a külsőség, nem elég az
Úrnak a formalitás (Tit 1,10-16). Nem elég hívőnek látszani. A krétai gyülekezetben
voltak, akik azt híresztelték, hogy ők mindenkinél jobban ismerik Istent. Járatosak a
Bibliában, talán Pál sem ismeri úgy az Urat, mint ők. Azonban az apostol
rámutat: nem elég szájjal vallani, hanem az életünknek is erről kell beszélni.
Hitünket az életünk támasztja alá. Látszik-e, kihez tartozom? Az életvitelem is
hasonlít az Úrra, vagy csak a bizonyságtételemben jelenik meg a hitem, az
életem messze áll mindattól, amit Ő kijelentett?
Krétában még
sok munkája van az Úrnak, mert ugyan voltak hitre jutott emberek, de a régi
életvitel még kísértett. Behozták a
gyülekezetbe azt a magatartást, azt az életvezetést, amit a pogányságban
gyakoroltak. És ettől meg kell szabadulniuk. Jézusban nem csupán újfajta hitet
kapunk, hanem egy teljesen új életet. Pál más gyülekezetbe írt levelében
leírja, hogy a régi embert le kell vetkőzni kívánságaival és cselekedeteivel
együtt. Nem lehet a régire felhúzni az újat. Hanem előbb le kell vetkőzni a
régit. Ezt a régit az Úr veszi le rólunk, mi képtelenek vagyunk magunktól megszabadulni
tőle. Az a kérdés, hogy megtörtént-e már ez a ruhacsere, átengedtem-e már régi
életem gönceit az Úrnak, és elfogadtam-e már az újat.
Az új életben
már az Úr Jézus tanít, az ige a lámpás, fényében megláthatjuk Isten akaratát. A
Krisztusban hívő ember számára az Úr Jézus élete és igéje a minta. Most már nem
szabhatjuk magunkat a világhoz, de nem is akarjuk, mindenben az Úr a mérce.
Azonban ez nem is mindig egyszerű, mindenben Jézus akaratához igazodni. Annyira
belénk épült a régi, és oly nagyon össze van fonódva a világ érdekével, hogy
csak húsba vágó műtét árán szabadulhatunk meg tőle. Azonban az Úr átsegít
ezeken a helyzeteken, és aki vállalja érte élete elvesztését, azt
megajándékozza igazi élettel, békességgel, áldással.
JÖJJ EL AZ ÉLET VIZÉHEZ
1.
Jöjj el az
élet vizéhez,
Nélküle
szomjas a szív!
Átok alól
szabadulsz itt,
Hű Urad Ő, aki
hív.
Jöjj hát,
siess! Jöjj, vár reád
Béke a földön,
az üdv odaát!
Itt van az
élet, a forrás!
Nincs sehol és
soha más!
2.
Jöjj újulásra,
e vízben
Új a hit és
szeretet.
Eltűnik itt,
ami régi,
S kezded az új
életet.
Jöjj hát,
siess! Jöjj, vár reád
Béke a földön,
az üdv odaát!
Itt van az
élet, a forrás!
Nincs sehol és
soha más!
3.
Jöjj hát az
élet vizéhez,
Jézus kínálja
neked,
S árad az élet
belőled,
Kútfeje lesz a
szíved!
Jöjj hát,
siess! Jöjj, vár reád
Béke a földön,
az üdv odaát!
Itt van az
élet, a forrás!
Nincs sehol és
soha más!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése