E
|
z a zsoltár is zarándokének (Zsolt
133,1-3). A templomba való felmenetelként énekelték, és erősítették egymást
vele. A zsoltárok, de a mi énekeink szövege is vigasztalást nyújt és megerősít
a mindennapi élet során. Jó énekkel dicsérni az Urat, mert az énekek nemcsak
azért jók, mert hatnak ránk és megújítanak, hanem azért is, mert dicsérhetjük
általuk az Urat. A zarándokok útközben Istent dicsérték, hálát adtak tetteiért,
és rámutattak áldásaira. Útközben az Úrról énekeltek. Mit teszünk mi utazásaink
közben, mit éneklünk vagy hallgatunk? Nem mindegy, milyen ének és zene jár át,
mivel indulunk iskolába, munkába.
A zsoltárban
megfogalmazódik a zarándoklatban és a
templomban együtt lévő nép egysége. Jó látni, hogy az Úr előtt vannak
együtt. Az igazi egység mindig a Krisztusban jön létre. Az egység az Úr felé
irányulásban jelentkezik. Mind Isten elé állnak, Őt keresik, Vele akarnak
együtt lenni. Vágyakozom az Úrhoz? Szeretnék Vele lenni, átélni áldását,
kegyelmét?
Az együtt laknak utal arra
is, hogy az apa halála után nem költöznek el a gyermekek, hanem továbbra is
együtt maradnak. Együtt élnek és dolgoznak, viszik tovább az áldást, az
örökséget. Fontos ez az együtt lakozás, mert azt jelenti, hogy nem csak a magam
élete érdekel, hanem odafigyelünk egymásra. Odafigyelünk a szülőkre is, és
segítséget kínálunk idős napjaikra. Ez a zsoltár Isten rendjéről beszél. Isten
rendet adott a világba, de a gonosz ezt szétdobálta, és ma már láthatjuk,
mennyire megcselekszi ezt. Az a szándéka, hogy a családot zúzza szét teljesen,
és ennek egyik eszköze a távoli munka, az ebből fakadó elköltözés, az állandó
utazás. Ne legyenek egymással a családtagok. A mai társadalom pont ezt támogatja, vagyis szembemegyünk Isten
akaratával.
Igénk jelzi: az igazi áldás
akkor érkezik, amikor az Úr nevében együtt vagyunk. Amikor Isten és a másik
ember is fontos a számunkra. Ha a pénz, a munka, a technika áll a középpontban,
az áldás elmarad. Az Istennel való élő kapcsolat ajándéka az áldás. Az Úr
Krisztus a forrása ennek. Az áldást Isten küldi. Nem belőlünk fakad. Ő küldi,
és áldottak azok, akik Krisztusban élnek, az Ő útján járnak. Terelgessük
családunkat is az Úr útjára. Tegyük első helyre az együtt lakozás fontosságát.
Áldás és élet, az Úrral való kapcsolat gyümölcsei ezek. Ő maga az élet, a nagybetűs élet. Nélküle
lehet sok mindenünk, de igazi élet és áldás nem.
Az üres, semmit sem érő
vallásosság tárul a szemünk elé a mostani szakaszban (Jn 18,28-32). A zsidók
Istenben hívő emberek voltak, nagyon ügyeltek vallásuk előírásaira, és ezért
nem mennek be a római helytartó rezidenciájára. Nem mehetnek be, mert a
pogányokkal való érintkezés tisztátalanná tenné őket, és akkor nem
fogyaszthatnák el a páskabárányt. Azért üres ez a vallás, mert hiányzik belőle a lényeg, Isten, a Vele való élő kapcsolat és a Neki való engedelmesség.
Milyen az én hitéletem? Jelen vannak-e a fentebb említett dolgok, vagy nálam is
csak a külső szabályok a lényegesek?
Megdöbbentő: tisztátalanná válnak,
ha bemennek a helytartóhoz, de előtte bántalmazták Jézust, majd meg fogják
ölni. A gyilkosság nem bűn? Ölni, lopni, saját érdekeimért másokon keresztülgázolni, kihasználni nem bűn? Mi hogyan megyünk templomba az ünnepek alatt? Megmutatjuk magunkat, úrvacsorázunk, és aztán nyomorítjuk tovább egymást.
Minden fontosabb, mint a másik.
Ha értenék a páskavacsora jelentőségét, rádöbbennének, hogy az Isten szabadításáról és a bűnbocsánatról
beszél. Ha megbánom bűneimet és kegyelemért könyörgök, Ő megkönyörül, a bárány
haláláért megbocsát. És ez a Bárány az Úr Jézus Krisztus. Hogyan állok az
úrasztala elé? Bűnbánattal, leteszem mindazt, ami terhel, és úgy megyek tovább,
hogy másképp csinálom, ami eddig Isten akarata ellen volt?
Értékrendváltozás megy
végbe a szemünk előtt, Krisztust gonosztevőnek mondják. Az a gonosztevő, Aki
senkit nem ütött meg, senkitől nem vett el semmit, csak jót tett. Ő mindig
adott, Önmagát, bűnbocsánatot, gyógyulást, szabadulást. Mégis gonosztevő. Ahol
Jézust elutasítják, ott borul az értékrend. A gonoszság jótettnek minősül, a
krisztusi cselekedet, a Benne való hit pedig rossznak. És ezt látjuk ma is. Ha
az Úr Jézus Krisztus és az Ige kikerül az életünkből, minden a feje tetejére
áll. Elveszítjük józanságunkat és értékítéletünket. Azonban még itt van a Szentírás, általa
megismerhetjük az Urat, és helyreállhat az életünk is. Krisztusban törlődnek
bűneink, és új szívet és életformát kapunk.
Hagyjad az Úr Istenre Te
minden utadat
1. HAGYJAD az Úr Istenre Te
minden utadat, Ha bánt szíved keserve, Ő néked nyugtot
ad. Ki az eget hordozza,
Oszlat felhőt, szelet, Napját rád is felhozza, Atyád ő, áld, sze -
ret.
2. AZ ÚRRA bízzad dolgod:
Könnyebbül a teher; :/: Ezer baj közt is boldog, Aki nem
csügged el. Minek a gond, a
bánat? Mit gyötröd lelkedet? Az Istent kérjed, várjad, S
megnyered ügyedet.
3. A TE irgalmasságod Van
rajtam, Istenem, :/: Te jól tudod, jól látod, Hogy mi használ
nekem. Sorsomat úgy
intézed, Amint te akarod; Bölcs a te végzésed, Ha áld, ha sújt ka-
rod.
4. UTAD van számtalan sok,
Uram, és eszközöd; :/: Reánk is szent áldásod Bőséggel
öntözöd. Művednek akadálya,
Szünetje nincs soha; Úgy téssz, amint kívánja Gyerme -
keid java.
5. BÍZZÁL, bánatos lélek!
Mit bánt a bú, a gond? :/: Él még, ki annyi vészek Torkából
már kivont. Bajaidból
kiment ő, Szűnnek keserveid; Rád még a jó Teremtő Víg napot is
derít.
6. ŐBENNE vesd halálig Jó
reménységedet: :/: Ő biztos révbe szállít A bajból tégedet.
Bár késik a segítség És nem
találsz vigaszt: Eloszlik gond és kétség Előbb, mint véled
azt.
7. Ő MEGCSELEKSZI végre
Velünk azt, ami jó; :/: Ösvényünk erőssége Te vagy, Min-
denható! Bár nehéz földi
pályánk, Könny lepi és tövis, De örök pálma vár ránk: Utunk a
mennybe visz.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése