I
|
smét felszólítást kapunk, adjunk hálát
az Úrnak, magasztaljuk Őt (Zsolt 136,1-26). A magasztalásban az Úr Lényéért
való hálaadás, a Neki való öröm fejeződik ki. Megtapasztalom az Úr valóságát, és
erre rezonál a lelkem. Magasztalom, mert
Ő van. Nélküle nem volna élet a földön és én sem lehetnék. Csodálatos, amikor
ezt meglátom, amikor betölt az Úr fensége.
Magasztaljuk Őt, mert jó. Lehet,
ezzel sokan vitatkoznak, de jóságát mutatja, hogy még mindig ad időt a
megtérésre, az új életre. Magasztalhatom, mert lehajolt hozzám, és kiemelt a
pusztulás verméből, a sárból és az iszapból. A bűn a legnagyobb fertő, és nem
hagy benne, hanem kiemel. Magasztalhatom jóságát, mert a szabadítástól fogva
folyamatosan hordoz. Törődik gyermekével. Mindent megadott, amire szükségünk
van, nem volt olyan helyzet, amiben magunkra hagyott volna. Ha nem ezt
tapasztaljuk, az nem azért van, mert elfeledkezett övéiről. Hanem azért, mert szava
ellenére a mindennapi élet dolgai kötnek le. Azon aggódom, mit fogunk enni, mibe
ruházkodunk, és miből élünk meg. Világosan elmondta, hogy aki ismeri Őt, az ne
aggodalmaskodjon ezek miatt, hanem először az Ő országát és igazságát keresse, a
többi megadatik.
Magasztalhatjuk
kegyelméért, az egész zsoltár Isten kegyelmét magasztalja, ami Izráel népe
életében is felragyog. Isten kegyelme, hogy még élnek. Az egyiptomi
rabszolgaságból való szabadítás idején ragyogott fel igazán Isten kegyelme. A magatehetetlen
nép kiáltott, az Úr meghallotta kiáltását, és a világbirodalom hatalmából kiszabadította
övéit. A magát istennek tartó fáraó sem tarthatta vissza azt a népet, amelyet
az Úr megszólított és kihívott. Magasztaljuk kegyelméért, amikor az Úr
megszólít, a bűnnek el kell engednie. Az Úr hatalma nagyobb, ha meghallom
szavát és indulok, senki nem tarthat vissza.
A mai napon van miért hálát
adni, hiszen a kegyelem a maga teljességében és mélységében ragyog fel a
Golgotán. A mai nap a kegyelem napja, beragyog a kereszt fénye a sötét világba.
Bárcsak meglátnánk ezt. Isten elküldte
Fiát a világunkba, majd a keresztre adta értem és értünk. Ez a kegyelem!
Vállalta bűneink büntetését, hogy mi szabadok lehessünk. A kegyelem azt
jelenti, el van engedve a halálos ítélet. A kereszt mutatja meg, hogyan
történhetett ez meg. Valaki más halt meg helyettem. Ez a Valaki az Úr Jézus
Krisztus.
Az Úr Jézus elindul a
megfeszítés helyére (Jn 19,17-30). Felveszi a keresztet, amin meg fog halni, és
maga viszi. Elénk jön a tanítás: aki utánam akar jönni, vegye fel a keresztjét
és kövessen engem. Ő nemcsak beszélt, hanem valóban felvette a keresztet, de ez
nem ékszer, nem dísz, hanem kivégzőeszköz. Azt várja, hogy én is vegyem fel a
keresztemet, amin én halok meg. Pál apostol is megfeszíttetett a Krisztussal
együtt, és már nem ő élt, hanem élt Benne a Krisztus. A kereszt nem csupán szimbólum, hanem a
Krisztussal való meghalás helye. Amíg nem veszem fel a keresztet, addig az én
akaratom valósul meg. Tanítványnak lenni azt jelenti, már nem az én, hanem
Krisztus akarata megy végbe, bennem és általam. Felvettem már a keresztet?
Pilátus tudattalanul is az
igazságot írja. Jézus a zsidók királya. Ő az a Messiás, akit vártak. Ő az egész
emberiség Királya. Az élet és az ige
összhangban tesz erről bizonyságot. Jézus a Király! De meghódoltam már Előtte? Felismertem, hogy Ő az én Királyom is? Átadtam már Neki az életemet, vezesse, irányítsa akarata szerint, igéje
által? Mert ott kezdődik, Ő a király, és én ezt elfogadom, és örömmel lépek be
országába. Olyan király Ő, Aki alattvalóiért odaadta az életét. Annyi mindenkit
szolgáltunk már, eljött a lehetőség, hogy a bűn, a sátán és az emberek
szolgálatából megszabadulva Jézus szolági legyünk. A kereszt tövében megy
végbe a szabadulás és a gazdacsere. Ne maradj meg a gonosz igájában, hanem
vedd fel Jézus igáját!
Érdemes odafigyelni Isten
precizitására. Mindvégig, még a kereszt körül is gondja van az Írás
beteljesedésére. A fájdalom sem bénítja le. Mert Istennek fáj az ember szeretetére
adott reakciója. Fáj Neki, hogy megöltük Jézust, az Ő Fiát. Sok ige teljesedik
be, azért, hogy aki később vizsgálja az igét, felismerje, hogy minden Isten akarata
szerint történt, és Jézus valóban a Megváltó. Az én személyes Megváltóm akar
lenni. Ezt nekem kell meglátni, és így elfogadni Őt Uramnak. Jézus a szőlősgazda Fia, az örökös, Akit meglátva megölnek a munkások. Mert az örökség
fontosabb a Gazdánál. Ilyen a mi világunk is, az örökség fontosabb, a pénz, a
jólét, a hatalom, hírnév fontosabb a mi Urunknál. És ennél mélyebb nincs, az
örökségért megöltük a Gazdát.
Urunk a kereszten
haldokolva sem magára gondol. A szörnyű kínok közepette anyja és a szeretett
tanítvány kerül látókörébe. Rábízza Máriát Jánosra. Borzalmas kínokat szenved
az Úr, és nem befelé fordul. Nem jajgat, nem szid senkit, és azt sem mondja,
nagyon szenvedek, most nem foglalkozok senkivel. Mennyire Úr Ő a szenvedések
felett is, nem azok irányítják, hanem kézben tartja. Ha nekünk fáj valamink,
nem tudunk másokra figyelni. A fájdalom teljesen átveszi az irányítást.
Keressük az egyedüllétet, és teljesen magunkkal vagyunk elfoglalva. Urunk nem
így tette. Figyeljünk Rá, és engedjük, hogy az Ő Lénye és ereje formáljon
bennünket is.
Elvégeztetett, mondja,
mielőtt meghal. És ezzel jelzi, a megváltás kész. Az ember megszabadítása
elvégeztetett. Van út a mennybe. És ez az út nem emberi tettek által nyílik
meg, hanem kegyelemből. Elvégeztetett! Diadalkiáltás ez! Elvégezte, amiért az
Atya küldte. Hiába vetett be mindent a sátán, nem tudta megakadályozni a
kereszten bemutatott áldozatot. Kereszt nélkül nincs esély. Elveszettek
vagyunk. A kereszt jelzi, jöhet a leggonoszabb is, van kegyelem, van esély, az
új és örök életre.
Ó, Krisztusfő, te zúzott
1. Ó, Krisztusfő, te
zúzott, Te véres szenvedő,:/: Te töviskoszorúzott Kigúnyolt drága fő,
Ki szépség tükre voltál,
Ékes, csodás remek, De most megcsúfolódtál: Szent fő, kö-
szöntelek!
2. Ékességed, te drága,
Melytől máskor szepeg :/: Világ hatalmassága, Köpés mocskol-
ta meg. Milyen halványra
váltál! Szemed fényét, amely Szebb volt minden sugárnál, Ki
rútította el?
3. Mind, ami kín, ütés ért,
Magam hoztam Reád; :/: Uram, e szenvedésért Lelkemben
ég a vád. Feddő szót
érdemelve itt állok én, szegény, S kérlek, lelked kegyelme Sugá -
rozzék felém.
4. Itt állok - ó, ne vess
meg - A gyötrelmek helyén; :/: Amíg ki nem hűl tested, El nem
mozdulok én. S ha életed
kilobban, Alácsuklik fejed, Ölemben és karomban Lesz nyug -
tató helyed.
5. Ó, légy érette áldott,
Jézus, Egyetlenem, :/: Hogy szörnyű kínhalálod Nagy jót akar
velem. Add, hogy hódolva
híven Tőled ne térjek el, S ha hűlni kezd a szívem, Benned
pihenjek el.
6. Mellőlem el ne távozz,
Ha majd én távozom, :/: A kínban, mit halál hoz, Állj mellém,
Jézusom. Ha lelkem félve
reszket, S rettent a meghalás, Nagy kínod és kereszted Le-
gyen vigasztalás.
7. Légy pajzsom és
reményem, Ha kétség látogat, :/: Véssem szívembe mélyen Ke-
reszthalálodat. Rád nézzek,
Rád szünetlen, S ha majd szívem megáll, Öleljen át a lel-
kem - Így halni: jó halál.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése