D
|
ávid őszintén látja és vállalja magát (Zsolt
131,1-3). Tisztában van erejével és képességeivel. Nem akar olyan dolgokba
fogni, vagy olyan feladatra pályázni, amik meghaladják az erejét. Igyekezzünk
mi is így feltérképezni magunkat, és ne induljunk olyan dolgok után, amik
felőrlik az erőnket. Tulajdonképpen Dávid életét figyelve ez azt jelenti, nem a
maga erejére épít, nem ő törekszik egyre feljebb, hanem rábízza magát Istenre.
Ez a nagy király már gyermekkorában ismerte Istent, élő kapcsolatban volt Vele,
mindenben figyelt Rá.
Mondhatjuk azt, de király
volt Dávid. Igen, de nem ő akarta, és nem mindenáron. Állandóan felfelé
figyelt, és kivárta a maga idejét. Amikor lehetősége nyílt megszerezni a
hatalmat, lecsendesítette lelkét, és nem ölte meg Sault. Jó ezt látni, le lehet
csendesíteni a lelkünket. Gyakran hergeljük önmagunkat, jár neked, megérdemled,
meg tudod szerezni, és ebben teljesen kimerülünk. Dávid nem hergelte bele magát
semmibe, mindent Istentől várt. Ez a helyes hozzáállás, nem lovalom magamat,
hanem bízom az Úrban. Hiszem, hogy tudja, mire van szükségem.
Góliát ellen sem a maga
erejére építve ment, hanem az Úrban bízott. Isten nevét hívta segítségül. Mi is
mehetünk az Úr nevében, segítségül hívhatjuk Megváltónkat. Az Úrban való
bizalomra bátorítja Izráelt. Ne
magunkban, a körülmények változásában vagy emberekben, hanem mindig az Úrban
bízzunk.
A zsoltáros Uramnak nevezi
Istent (Zsolt 132,1-18). Az ő Ura, tehát ismeri személyesen. Bízik Benne, és
kapcsolatban áll Vele. Ez a kapcsolat az imádság. Népéért is az Úrhoz fordul.
Kezébe helyezi Dávid, a király családját, és így egész Izráelt. Álljunk mi is
Urunk elé, mondjuk el Neki, ami foglalkoztat. Beszéljünk azokról, akik még nem
ismerik Őt, akik még nem élték át kegyelmét. Nagypéntek felé haladva, fontos-e
nekünk a kereszt, ami azon történt? Tudunk-e azért imádkozni, hogy a
környezetünkben élők megismerjék az Úr szeretetét, felragyogjon előttük a kereszt
titka?
Dávidnak fontos volt az Úr,
mindennél, saját kényelménél is fontosabb. Vágyott a jelenlétére, azt akarta,
hogy a szövetség ládája a közelében legyen. A láda Isten jelenlétét
szimbolizálta. És Dávid erősen
vágyakozott erre a jelenlétre. Mi után vágyakozunk? Ma már nem kell semmilyen
tárgyat a közelünkben tudnunk. Az Úr a Szentlélek által jelen van. Bárhol és
bármikor megszólíthatjuk, vagyis imádkozhatunk. Az imádság és ige olvasása a
kapcsolat tartása. Ehhez nincs sok mindenre szükségünk, csak megállásra és
elcsendesedésre. Ezek rajtam múlnak. Álljunk meg, és forduljunk Urunkhoz,
mielőtt nekiindulunk a napnak. És olyan jó, hogy napközben is szabad és lehet
imádkozni. Ahogyan használjuk a telefonunkat, és elérhetünk általa bárkit, úgy
használjuk az imádságot. Csörgessük meg gyakran az Urat. Ő hallja, és veszi a
hívást.
A melegedő Péterre
figyeltünk legutóbb, ott állt a tűznél, és magával volt elfoglalva (Jn
18,19-27). Csak a maga élete izgatta, semmi más. Az Úrról teljesen
megfeledkezett. Arra figyelt, ki ne derüljön, hogy ő Jézushoz tartozik. És
közben már nem látja, mi történik az Úrral. Hányszor annyira a magunk életére
figyelünk, hogy az Úr Jézus már bele sem fér. Annyira lekötnek a mindennapi
dolgok, a munkánk, a megélhetés, a különféle ügyeink intézése, a szórakozás,
hogy Jézusról megfeledkezünk. A Mester, aki kihívott a világ zajából, és
követésére hívott el, már teljesen a feledés homályába merül. Minden fontosabb
már Nála. Péter tovább melegszik, és bújik, meg ne tudják, hogy tanítvány vagyok.
Pedig pont erre kapott elhívást, legyen mindenütt tanítvány, akkor is, ha
kimozdul megszokott közegéből. Tanítvány vagyok-e mindenhol? Péter ott is
bizonyságot tehetett volna. Ha már ott volt a tűznél, beszélhetett volna
Jézusról, de ő csak magára gondolt, ezt megússzam.
Az Úr közben vallatáson
esik keresztül, tanítása felől érdeklődnek. De ez nem őszinte érdeklődés, és el
is késtek vele. Nem őszinte, mert az Úr mindig nyíltan tanított. Vállalta magát
és küldetését. Másrészt a vezetők is begyűjtötték az információt, nagyon jól
tudták, mit tanított Jézus. Van, amikor nem válaszol az Úr, elmondta, amit
akart, hallottuk sokszor, ha tudni akarjuk, tudhatjuk. Hogyan hallgatom Őt? Amit elmondott, megrendített, követésére indított? Ezek az emberek nem azért kérdezik, mert
követni akarják. Miért kérdezem? Azért, mert Őreá van szükségem, és úgy akarok
élni, ahogy mondja?
Jó látni, hogy Jézus nem beszél
a tanítványairól. Nem szolgáltatja ki őket. Nem adja fel a tizenkettőt,
csakhogy az életét megkímélje. A hatalom előtt áll, mégsem árulja el az övéit,
hanem védi őket. Szabad a hatalomnak nemet mondani, amikor olyat vár el tőlünk,
ami nem áll meg Isten előtt, és az Ő országa ügyét nem szolgálja.
Péter még mindig ott áll és
melegszik. Az Úr vállalja Őt, nem mondja, hogy itt is van egy tanítványom, épp
ott melegszik a tűznél. Amíg a kérdések
zajlottak, kapott időt Péter, elmehetett volna a tűztől, és odamehetett volna a
főpapok elé, én vagyok az egyik tanítvány. Ha érdekel, elmondhatom, mit
hallottam. De Pétert már a tűz melege megfogta. Mi fog meg, mi tart magánál? Mi az, ami nem enged Jézus közelébe? A
kényelem, a magam érdekei, vagy a másoktól való félelem? Közelebb Jézushoz,
mert csak ott van biztonság. Minél közelebb kerülök az Úrhoz, annál nagyobb
biztonságban leszek.
Péter ismét nehéz helyzetbe
kerül, a tűz nem jó hely, ismét kérdezik, ő pedig újra tagad. Amikor elindulunk
a lejtőn, nehéz megállni, önerőből nem is megy. Ha nem vállalom az Urat, ha
újból megfogom a poharat, jön a második, a harmadik, és nincs megállás. De van kegyelem! Megszólal a kakas, és ez
kegyelem, ez a hang magához téríti Pétert. Nekünk is ad kakasokat az Úr, amivel
rádöbbent: visszaestünk, eltávolodtunk Tőle. De a kakas jelzése azt is jelenti,
még fel lehet állni, vissza lehet térni Őhozzá. Az Úr nem hagyja elveszni
tanítványát, még terve van vele. Így téged sem enged elveszni, mert terve van
veled is.
Az Úr csodásan működik
1. Az Úr csodásan működik,
De útja rejtve van;
Tenger takarja lábnyomát,
Szelek szárnyán suhan.
Mint titkos bánya mélyiben,
Formálja terveit,
De biztos kézzel hozza föl,
Mi most még rejtve itt.
2. Bölcs terveit megérleli,
Rügyet fakaszt az ág.
S bár mit sem ígér bimbaja,
Pompás lesz a virág.
Ki kétkedőn boncolja őt,
Annak választ nem ád,
De a hívő előtt az Úr
Megfejti önmagát.
3. Ne félj tehát, kicsiny
csapat,
Ha rád felleg borul,
Kegyelmet rejt, s belőle
majd
Áldás esője hull!
Bízzál az Úrban, rólad Ő
Meg nem feledkezik,
Sorsod sötétlő árnya közt
Szent arca rejtezik!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése