M
|
iután
letelepedtek Izráel fiai és felosztották a törzsek közt a területet, a léviták
is elmentek Józsuéhoz és kérték adja meg számukra azt, amit Mózes által ígért
nekik Isten (Józs 21,1-26). Az Úr úgy rendelkezett, hogy a léviták nem kapnak
Kánaán földjén önálló földterületet, ahol, mint törzs letelepedhetnének, hanem
a többi törzs területén kapnak majd városokat. Tehát most Lévi fiai bejelentik
igényüket az örökségre, nem feledkeznek meg róla, és ragaszkodnak hozzá. Nem
csüggednek el, amikor látják, hogy minden törzs megkapja örökségét,
letelepedhet, csak ők nem. Elkeseredés helyett bíznak az Úrban és ígéretében.
Isten ígéretébe kapaszkodnak, belőle merítenek erőt és bátorságot, hogy
odaálljanak Józsué elé és kérjék, azt ami jár nekik.
Az Úr sok szép ígéretet adott népe számára, tudunk-e ezekre állva
harcolni a csüggedés ellen. Isten ígéretei bátorítást jelentenek, erőt adnak a
lehúzó erők közt. Bartimeust így bátorították, amikor Jézus hívta őt: „Bízzál!
Kelj fel! Hív téged!” (Mk 10,49). Nagyon is szüksége volt a bátorításra ennek
a vak embernek, hiszen korábban épp a Jézus mellett haladók hurrogták le. Most
erősítik, hitét, ezt kell nekünk is tenni, hiszen nemcsak mást, hanem saját
magunkat is biztathatjuk. Mondhatjuk a magunk számára is, bízzál, mert hív
téged. Ez a bátorító szó tovább segíthet a holtponton. A 42. Zsoltár szerzője
is Istenre tekintve bátorítja önmagát és oszlatja csüggedését, amikor így szól
magához: „Miért csüggedsz el, lelkem, miért háborogsz bennem? Bízzál
Istenben, mert még hálát adok neki az ő szabadításáért!” (Zsolt 42,6).
Ábrahámról olvassuk, hogy „hitében nem gyengült meg, amikor arra
gondolt, hogy százesztendős lévén, elhalt már saját teste, és Sára méhe is
elhalt. Isten ígéretét sem vonta kétségbe hitetlenül, sőt megerősödött a hitben
dicsőséget adva Istennek, és teljesen bizonyos volt afelől, hogy amit Isten
ígér, azt meg is tudja tenni” (Rm 4,19-21). Tehát Ábrahám is Isten
ígéretében bízott, ez segítette tovább akkor is, amikor emberileg
reménytelennek látszott a helyzete.
Hitte, hogy Isten számára nincs lehetetlen, és biztos volt, a felől,
hogy az Úr, amit ígér, azt meg tudja tenni, sőt meg is fogja tenni.
Kiemelném még, hogy a léviták azért kerültek egy-egy városba, mert így
minden törzs területére jutott az Úr szolgái közül. Ez által ott éltek a nép
között, jelenlétük is bizonyságtétel volt, hirdette, itt van Isten köztünk.
Másrészt a nép között élő léviták Isten törvényét is meg ismertették az emberekkel.
Így azután az egész Izráelhez eljutott Isten Igéje, hiszen a sátor silóban
volt, oda nem tudtak mindennap elmenni, de Lévi fiai által megtapasztalták,
hogy Isten keresi fel őket városaikban, mindennapi életük közepette. Így jött
el Isten hozzánk Jézus Krisztusban, mi nem tudjuk Őt felkeresni saját
világában, de emberré lett, hogy megkeressen téged és engem. Így azután
kapcsolatba kerülhetünk Vele, átélhetjük, hogy nincs messze tőlünk. Ő eljött,
így most már csak rajtunk múlik, hogy van-e Rá időnk, beengedjük-e életünkbe,
úgy ahogyan beengedte Őt Péter és Lévi a házába.
Figyeljük most teljes ráhangolódással Urunkat, hiszen, ahogyan ezekben az
utolsó órákban cselekszik az számunkra is minta (Mt 26,47-56). Nem magával,
szenvedéseivel van elfoglalva, hanem ezektől elfordulva a kereszt felé
tekintve, szembefordul ellenségeivel és árulójával. Csodálatos, ahogyan el
tudja fordítani magáról a tekintetét és odafordul mások felé és képes még
Júdással is szót váltani. Mi is gyakorolhatjuk ezt, önmagunkról Jézusra, és a
másik emberre tekinthetünk. Amennyiben így teszünk még a legnehezebb
helyzeteket is könnyebben tudjuk megélni, mert nem magunkra, hanem Urunkra
figyelünk. Aki pedig Őreá figyel, az megtapasztalja, amit Pál is, hogy
Krisztusban mindenre van erő, mert Ő megerősít. Az apostol ezt börtönben,
bilincsek közte élte át.
Az Urat csak magasztalhatjuk szeretetéért, és irgalmáért, még most is
képes beszélni Júdással, és szinte az utolsó utáni lehetőséget kínálja számára.
Még most is megfordulhatna, még most is odaborulhatna az Úr lábai elé. Hiszen
Jézus megkérdezi: „Barátom, miért jöttél?” Még most sem árulót,
ellenséget, hanem barátot lát benne, mennyire más az Ő látása, mint miénk. Mi
mit látunk a másikban? A miért jöttél?-
kérdésre, pedig leborulással, és bűnbánattal válaszolhatna. Júdás nem él ezzel
a lehetőséggel, és belehasad az élete. Mi élünk-e Urunk felkínált kegyelmével?
A Jézus körül levők, csak kardot rántani tudni és lecsapni vele, és sebet
okozni. Még mindig azt gondolják, hogy fegyverrel lehet megoldani a
problémákat, azonban Jézus elteteti a kardot, mert nem az a megoldás, hanem a
gyógyítás. A fegyver soha nem megoldás, Jézus nem pusztítani, hanem
helyreállítani jött, és ezzel bízza meg övéit is.
Jó meglátnunk, hogy az Úr nincs rászorulva a mi védelmünkre, kérhetne az
Atyától több mint tizenkét sereg angyalt, de nem teszi, nem él ezzel a
lehetőséggel. Milyen csodálatos, hogy le tud mondani, arról, ami elérhető a
számára. Harc helyett az erőszakmentességet vállalja, mások életének elvétele
helyett, a sajátját adja oda, hogy így mentsen meg örök életre sokakat.
Siess, keresztyén, lelki jót
hallani
1. Siess, keresztyén, lelki jót hallani, Régi törvényből harcolni
tanulni, Az igaz hit mellett mint kell bajt vívni, Krisztusban bízni.
2. Mert nem hiába ezt az ó törvénybe, Próféták írták Biblia könyvébe;
Szép tanulság ez most az új törvénybe', Mi eleinkbe'.
3. Jól tudja földön ezt minden keresztyén: Nem csak fegyverrel oltalmaz
az Isten. Ezt minden népnek tudására adom: Istenünk vagyon!
4. Fejedelemség vagyon csak Istenben, Minden hatalom vagyon ő kezében;
Kiket ő akar, föld kerekségében: Emeli égben.
5. Ne ess kétségbe ő nagy jóvoltában, Az igaz hitben erős légy magadban,
Mint Dávid, úgy jársz párviadalodban, Hitvallásodban.
6.
Dávidot Isten hagyá királyságban, Ő ellenségit
veté gyalázatban. Dicsérjük Istent nagy hálaadásban, Énekmondásban.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése