I
|
smétlődések
indulnak el a mostani igeszakaszunkban, de sajnos nem a jó ismétlődik, nem arról
olvasunk, hogy ismét hálát adnak az Úrnak, engedelmesek Neki, hanem épp az
ellenkezője ismétlődik (Bír 3,12-32). Azért szomorú ez, mert mindig egy
szabadítás után kerül sor erre az ismétlésre, amit úgy is mondhatnánk, hogy
visszaesés. Visszaesnek korábbi bálványimádó és engedetlen életükbe. Nem tudnak
vagy nem is akarnak megmaradni az Úr útján. Úgy látszik, mindig csak a következményektől
kívánnak szabadulni, mint ahogy ránk is legtöbbször ez a jellemző. Amikor nagyon
szorít az élet, és szembesülünk bűneinknek, rossz döntéseinknek következményével,
mi csak arra vágyunk, hogy valahogy hozza rendbe Isten, amit mi elrontottunk,
de nem igazán kívánjuk Őt szolgálni.
Isten megengedi, hogy megtapasztalják gonosz cselekedeteik
következményeit. Ez úgy jelentkezik, hogy egy idő után elhatalmasodik felettük
az a nép, amelynek bálványait, szokásait átvették. A gonosz mindig úgy
munkálkodik, hogy egy idő után a fejünkre nő, fölénk terebélyesedik, és már nem
bírunk vele.
Igénkből meglátjuk a gonosz stratégiáját, mindig az életünk legszebb,
legértékesebb területeit foglalja el. Itt is a pálmák városát szállják meg. Ez
a város Jerikó néven lesz ismertté, szép és gazdag település, igazi üdülőváros,
fellendülhetne a turizmus, de az ellenség elfoglalja. Amit elfoglal, azt le is
pusztítja, át is alakítja. Így van ez az életben is. Mindig a legszebb és
legfontosabb területeket igyekszik a bűn meghódítani. Ráteszi a kezét a
szépségre, a fiatalságra, a nemiségre, az indulatainkra, és teljesen hatalmába
keríti, majd átformálja a maga céljainak megfelelően. Nézzük meg, mi lesz a
szépségből az alkohol, a drog, a cigaretta nyomán. Hová lesz a fiatalság, mivé
válik a nemiség, és hová vezet, amikor a gonosz uralja. Vegyük észre, a bűn nem
adni, hanem elvenni akar, elvenni mindazt, amit Isten szépnek és jónak szánt az
életünkben. Amire Isten azt mondta a teremtéskor, hogy jó, azt a gonosz igyekszik
rosszra változtatni. Természetesen nem kötelező ennek így lennie, mint ahogy
Izráel népének sem kellett volna ilyen kiszolgáltatott helyzetbe kerülnie,
élhettek volna Isten törvénye szerint, hiszen az Úr velük volt. A sok csoda
nem csupán a múlt emléke volt, hanem a jelen lehetőségeit is magukban
hordozták. Az Úrral járva utunkat a lehetőségek tárháza nyílik meg előttünk. Az
Úr ott van, csak igénybe kell venni segítségét.
Tizennyolc év szolgálat után Istenhez kiáltanak. Mondhatnánk azt, hogy
végre felismerik: ez nem jó, ez nem természetes, ez így nem mehet tovább. De vajon
miért várnak ennyi ideig, miért nem kiáltanak korábban? Miért kell megvárni,
amíg minden tönkremegy, amíg teljesen leépülünk? Könyörüljön az Úr, hogy
lássuk meg időben, hová vezet az út, amelyen járunk, és kiáltsunk idejében.
Csodálatos, hogy az Úr soha nem zárja be az ajtót előttünk, mindig vár vissza,
mindig meghagyja a hazatérés lehetőségét. Isten tud várni ránk, de ne kelljen
sokáig várni, ezért kiáltsunk most Hozzá. Kérjük mai napunkra is áldását, és
segítségét küzdelmeinkben.
A segítség egy ember személyében érkezik, egy hozzánk hasonló ember
személyében. Éhúd nem hős, egyszerű ember, aki engedi, hogy az Úr vezesse, és
így válik hőssé. Nem a maga, hanem az Úr erejére támaszkodik. Ez az egyszerű
ember az élre áll, azt mondja: gyertek utánam, tehát nem előre küldi az
embereket, hanem ő vezeti őket. A nép pedig ellenkezés nélkül hallgat rá. Így
hív minket is Urunk a követésére, menjünk mi is utána, hittel és nem tétovázva.
Bízzuk Rá magunkat, ahogyan Izráel is rábízta magát Éhúdra.
A nyitott sírtól továbbvezet az út, nem lehet letelepedni, a sír nem zarándokhely,
tovább kell menni (Mt 28,11-15). Azonban nem mindenki egy irányba megy. Az
asszonyok viszik a jó hírt a tanítványoknak, és
tele vannak örömmel. A nyitott sír mindenkire hatással van, de nem
egyformán: akik szeretik és keresik az Urat, örömmel és békességgel mennek
tovább, mert látják, az Élet győzött. Jézus él, és nekik az élő Úrra van
szükségük. A katonákra félelmetesen hatottak a történések, ők nem Krisztus
felé, hanem megbízóik felé igyekeznek. Pedig, ami történt, az számukra is nagy
lehetőség, ezen események által őket is kereste az Úr. Azonban úgy látjuk ők nem az igazsághoz ragaszkodtak, hanem a pénzhez és a vezetők akaratához.
Látták mi történt mégsem ahhoz ragaszkodnak, hanem pénzért a hazugságot
terjesztik. Ez a sátán módszere, pénzzel sok mindent el tud végezni, sok embert
távol tart az igazságtól, mert számukra, az az igazság, amit megfizetnek. A pénztől és hatalomtól való függőségből is
szabadításra van szükségünk.
Mint tanítványok ragaszkodunk-e saját látásunkhoz, véleményünkhöz, vagy
csak azt tudjuk mondani, amit mások a szánkba adnak, amit megfizetnek? Soha ne
mások véleménye vagy a pénz határozza meg hitünket és mondandókat, hanem mindig
az Úr, az, amit kijelentett az Igében, amit megtapasztaltunk.
Hű pásztorunk, vezesd a te árva nyájadat
1. Hű pásztorunk, vezesd a te árva nyájadat, E földi útvesztőben te
mutass jó utat; Szent nyomdokodba lépve, a menny felé megyünk, Ó, halhatatlan
Ige, vezérünk, Mesterünk.
2. Mert boldog az az ember, ki dicsér tégedet, És kóstolgatja mindennap
szent beszédedet; Hát legeltessed igéddel bolygó nyájadat, És terelgessed
Lelkeddel juhocskáidat.
3.
Szentlelkedet töltsd ránk ki mint hajnal
harmatát, És adj fejünkre tőled nyert ékes koronát, Hogy áldozatra felgyúlt,
megszentelt életünk Oltárodon elégjen, Királyunk, Mesterünk!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése