A
|
Józsuét követő időszakról olvasunk a második
fejezetben (Bír 2,1-23). A korábbi nagy fogadkozás már a múlté, az idős vezető
előtti felbuzdulás már elillant. Az ottmaradt népek életformája, és
vallásgyakorlata vonzóvá vált a számukra. Hamar letértek a helyes útról, ezért
Isten egy angyalt küldött hozzájuk. Isten mindig a megfelelő időben küldi el
követét népéhez, hogy általa felébressze őket és visszasegítse az egyenes útra
őket.
Az angyalon keresztül az Úr ismét elmondja, és így tudatosítja bennük,
hogy egész múltjukat és jelenüket is Neki köszönhetik. Nem a maguk erejéből
jöttek ki Egyiptomból, de nem is a bálványok segítettek rajtuk, hanem egyedül
Ő. Ez lényeges, mert mi sem tudunk a magunk erejéből saját Egyiptomunkból, a
bűn és a szenvedélyek rabságából megszabadulni. Semmilyen szinten nem vagyunk
képesek magunkat megszabadítani, vagy megváltoztatni, erre egyedül az Úrnak van
hatalma.
Az ígért földet megkapták, de nem tartották magukat az Úr szavához, hanem
azt megszegve szövetségre léptek az őslakosokkal. Ez azt jelentette, hogy
hozzájuk igazodtak, az ő szokásaik lettek a számukra is mércévé.
A fő problémát az okozta, hogy a következő generáció már nem ismerte az
Urat, vagy nem akarta ismerni. Számukra az volt a meghatározó, amibe
beleszülettek. Ők már együtt éltek a pogány népekkel, és természetessé, sőt
kívánatossá vált számukra, az ahogyan azok éltek. Úgy látták, hogy mindaz, amit
atyáiktól hallanak az már a múlté, megváltozott a világ és annak mai
követelményeihez kell igazodni. Sokan így vannak ma is, a világhoz igazodnak, és
Isten szava nem jelent számukra semmit. Sőt úgy indulnak idegen istenségek
felé, hogy az Urat nem is ismerik. Azt jól kell látnunk, hogy a világ, a
bálványok mindig csábítólag hatnak az emberre, hiszen sokkal szabadosabb,
lazább életformát kínálnak. Sok ember úgy gondolja, az a szabadság, amikor
azonban rádöbben, hogy ez nem szabadság, hanem rabság, már nagy bajban van. A
zsidók is úgy jártak, hogy az általuk csodált és követett népek egy idő után
föléjük nőttek, és leigázták őket. A világ a fellebbentett szabadság leple
alatt örök rabságba taszít.
Azt is komolyan kell vennünk, hogy a világ soha nem lesz steril, tehát
Isten gyermekeit is körülveszik a bűnök, a rossz szokások, azonban lehet ezekre
nemet mondani. Nem azért vesznek körül, hogy mi is úgy éljünk, hanem azért,
hogy megmutassák, mi van a szívünkben. A kísértések lepleznek le, és mutatják
meg, hogy szabadok vagyunk-e bűntől, egy szokástól vagy szenvedélytől a
szívünkben is. A nem hívők között látszik meg igazán szívünk tartalma, ott
derül ki, hogy mi is úgy reagálunk-e mint ők, vagy már másként. Itt látszik
meg, hogy a Lélek gyümölcse jelen van-e életünkben.
Az Úr nem hagyja magára népét elesett állapotában sem. Mindig küld
számukra segítséget, ők lesznek a bírák. Azonban a bírákra is csak addig
figyelnek, amíg a szorult helyzetből kimentik őket, aztán hamar letérnek az
útról. Másképp hamar visszaesnek. Vajon mi lehet ennek az oka? Talán az, hogy
igazából nem akarnak megváltozni és újat kezdeni. Mindig csak a
következményektől és nem a bűntől, a bálványoktól, a pogány életformától
akarnak szabadulni.
Benne van az is, hogy mivel nem ismerik már az Urat a bálványoktól várnak
oltalmat. A bálvány kultusz jelent biztonságot számukra. Mert az nem szabadulás,
ha csak kirakjuk a számunkra kellemetlenné vált dolgokat a szívünkből, hanem a
helyükre mást kell beengedni. Ha az Urat hívjuk be a szívünkbe, Ő ad oltalmat,
és akkor a bálványok nem tudnak visszatérni. De ha üresen marad a szívünk,
visszafogunk térni rabtartónkhoz, szükségünk van valakire. Hívjuk be az Urat a
szívünkbe, Ő megszabadít és hosszútávon meg is őriz, és segít, hogy új életben
járjunk.
Láttuk már az eddigiekből is, hogy milyen mélyre szállt alá értünk az Úr
(Mt 27,45-66). Mennyi mindent át kellett élnie, meg kellett tapasztalni. Most
még a magára hagyottságot, majd a halált éli meg. Nem tiltakozik ellenük, és
nem mondja, hogy ezt már nem, ez velem nem történhet meg. Megtörténhet Vele is.
Még az Isten Fia is szenvedhet és meghalhat. Mégpedig mindez azért történhet
meg, hogy ne kelljen nekünk átélni az Istentől való elhagyatottságot. Aki
hittel tekint fel Rá, aki kimondja, amit a pogány százados, bizony ez Isten Fia
volt, az nem lesz maga, mert átéli, hogy Jézus elszenvedte helyette bűnei
büntetését.
Azt is lássuk meg, hogy nincs nagyobb gyötrelem, mint átélni, hogy elhagy az Isten. Az Atya a bűnnel nem vállal közösséget, ezért még most kell
dönteni, le lehet tenni minden bűnt az Úr keresztjéhez és ott
megtapasztalhatjuk a bocsánatot és a megtisztulást.
Engem megragadott, hogy a pogányok mondják ki határozottan, hogy Jézus
Isten Fia. Ők meglátják a kereszten függő igazi lényét. A választott, nép
tagjai, a hívők azonban nem, számukra csak egy gonosztevő. Isten mai népe,
látod-e ki függ a kereszten? Látod-e, hogy helyetted van ott, hogy így
megalázta magát érted az élő Isten.
A zsidó vezetők, még mindig csalónak titulálják Jézust, nem nyitott a
szívük Isten megoldására. Nem várják a feltámadást, nem várják az Urat. Mi
várjuk-e? Vagy mi is inkább azt szeretnénk, ha még nem jönne vissza, ha még egy
kicsit élvezhetnénk a világ javait? Vagy ott van a szívünkben az Úrral való
találkozás vágya?
Amint vagyok, sok bűn alatt
1. Amint vagyok, sok bűn alatt, De hallva hívó hangodat, Ki értem áldozád
magad: Fogadj el, Jézusom!
2. Amint vagyok - nem várva, hogy Lelkemnek terhe, szennye fogy, Te, aki
megtisztíthatod: - Fogadj el, Jézusom!
3. Amint vagyok - bár gyötrelem, S kétség rágódik lelkemen, Kívül harc,
bennem félelem: - Fogadj el, Jézusom!
4. Amint vagyok - vak és szegény, Hogy kincset leljek benned én, S
derüljön éjszakámra fény: - Fogadj el, Jézusom!
5. Amint vagyok - nincs semmi gát, Kegyelmed mit ne törne át; Hadd bízza
lelkem rád magát: - Fogadj el, Jézusom!
6.
Amint vagyok - hogy a te szent Szerelmed tudjam,
mit jelent Már itt s majd egykor odafent: - Fogadj el, Jézusom!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése