A
|
fogságban élő zsidóság minden évben
megemlékezett a templom lerombolásának évfordulójáról (Zak 7,1-14). Böjtöltek
és sírtak. Siratták a templomot, siratták magukat. Viszont most már otthon
vannak, megváltozott a helyzet, a templom is felépült, így kérdéssé vált
számukra, továbbra is megtartsák-e ezt a gyásznapot. Látjuk, hogy nem maguk
akarnak dönteni ebben a kérdésben, hanem az Úr házában szolgálatot végző
papokhoz és prófétákhoz fordulnak. Ez jó, hogy az Urat kérdezik, de majd a
válaszból kiderül, hogy van, amit nem is kell kérdezni, mert korábban már
beszélt róla az Úr. Ezért kell nekünk is az Igét jól ismerni, hiszen kérdéseink
többségére már ott van a felelet, hiszen az előttünk élt Isten népének is
voltak kérdéseik, és az Úr megválaszolta azokat. Sok mindent másképp tennénk,
ha előre keresnénk Isten akaratát, és tanulmányoznánk az Igét.
A választ Zakariáson keresztül adja meg számukra az Úr. Amikor ezt elolvassuk,
úgy tűnhet, mintha nem a kérdésükre felelne az Úr. Pedig arra felel. Csak nem
úgy, ahogyan gondolják, nem igennel vagy nemmel, hanem egy kérdéssel válaszol.
Isten gyakran visszakérdez, Neki is vannak kérdései hozzánk, mint ahogy az Úr
Jézus is gyakran kérdezett az Őt kérdezőktől. Senki ne gondolja, hogy Isten
csak válaszol. Van, amikor kérdez, kérdése a lényünk mélyéig hatol és lerántja
rólunk az álarcot. Most kérdeznek, de amikor ezt az ünnepet kialakították nem
kérdezték. Nem tették fel a kérdést, hogy Isten ezt várja-e tőlünk, vagy valami
mást? Mert könnyebb böjtölni, ünnepnapokat megtartani, mint megváltoztatni az
életünket. Ma is sokan így gondolkodnak, elmennek karácsonykor a templomba, és
örüljön az Isten, hogy ilyen kegyesek voltak, vetnek a perselybe, esetleg szerepeltetik
gyermekeiket, aztán minden marad a régiben. A fogságban Isten igazi bűnbánatot
várt, azt, hogy felismerik, minden azért történt, mert nem akarata szerint éltek. Ezt pótolták szertartással.
Az Úr azt üzeni, hogy még a fogságba menetel előtt megmondta népének, mit
vár el tőle. „Ki kívánja tőletek, hogy eljöjjetek, hogy megjelenjetek
előttem, és tapossátok udvaromat? Ne hozzatok többé hazug áldozatot, még a
füstjét is utálom! Újhold, szombat, ünnepi összejövetel? Nem tűröm együtt a
bűnt és ünneplést! Újholdjaitokat és ünnepeiteket gyűlölöm én, terhemre vannak,
fáraszt elviselni. Ha felém nyújtjátok kezeteket, eltakarom szemem előletek;
bármennyit is imádkoztok, én nem hallgatom meg: vér tapad a kezetekhez!
Mossátok tisztára magatokat! Vigyétek el szemem elől gonosz tetteiteket! Ne
tegyetek többé rosszat! Tanuljatok jót tenni, törekedjetek igazságra,
térítsétek jó útra az erőszakoskodót! Védjétek meg az árvák jogát és az
özvegyek peres ügyét! ” (Ézs 1,12-17). Itt a válasz, ezt már ők is
ismerték, csak komolyan kellett volna venni. Igen ám, de ez húsba vágó lett
volna. Könnyebb volt egy böjtnapot beiktatni, mint lemondani a tisztességtelen
előnyökről, a gonoszsággal megszerzett vagyonról. Az Úr most sem vár mást,
minthogy az Ő gyermekei másképp viszonyuljanak a pénzhez, hatalomhoz és
egymáshoz, mint a világ fiai. Együttérzést és szeretetet vár az Úr, azt, hogy a
másik helyzetével ne éljünk vissza, ne taszítsuk még mélyebbre a nyomorultat,
hanem inkább segítsünk neki talpra állni. Legyünk mi is irgalmas samaritánusok,
aki a súlyosan sérült ellensége mellett is megállt, ellátta sebeit, vállalta a
gyaloglást, és még pénzt is költött gyógyulására. Urunk sem böjtöt tartott
értünk, hanem életét adta bűneinkért, hogy új életet kezdhessünk, hogy
üdvösségünk legyen. Rajtunk áll, bedugjuk-e a fülünket, mert nem akarjuk
hallani az Atya hangját, vagy alázattal elkezdjük cselekedni akaratát.
A Zsidókhoz írt levélben folytatódik a fentebb megkezdett gondolatmenet
(Zsid 10,8-18). Hangsúlyozza a szerző, hogy az Úr áldozatokat és ajándékokat
nem akart. Igen, Isten egészen más, Ő nem az ajándékot várja tőlünk, és nem
annak mértéke szerint viszonyul hozzánk. Ez ránk jellemző, aki többet fizet, azzal másképp bánunk. Az Úr azt várja, hogy legyünk készek akaratát
teljesíteni. Számára ez a fontos, legyen kész a szívünk szolgálni.
Isten egy új szövetséget köt, amelyben a szívünket veszi kézbe, azt
változtatja meg, és beleírja az Ő Igéjét.
Erre van szükségünk, hogy az Úr vésse szívünkbe az Igét, mert csak így
tud minket kalauzolni.
Mindez az Úr áldozatán alapszik, Isten Jézus kereszthaláláért ígéri, hogy
bűneinkről és gonoszságainkról többé nem emlékezik meg. Csodálatos ez a "többé".
Ha egyszer őszintén megbántuk bűneinket, és leraktuk a kereszt tövébe, Isten nem
emlékezik rá többé. Vagyis elfelejti. Mi sok mindent elfelejtünk, amit nem
kéne, ami bosszúságot okoz, de a sérelmekre, a másik vétkére jól emlékszünk. Az
igazi bocsánat ez: többé nem emlékezem. Végezze el szívünkben az Úr ezt az
igazi megbocsátást.
Amint vagyok, sok bűn alatt
1. Amint vagyok, sok bűn alatt, De hallva hí -vó hangodat, Ki értem
áldozád magad: Fogadj el, Jézusom!
2. Amint vagyok - nem várva, hogy Lelkemnek terhe, szennye fogy, Te, aki
megtisztíthatod: - Fogadj el, Jézusom!
3. Amint vagyok - bár gyötrelem, S kétség rágódik lelkemen, Kívül harc,
bennem félelem: - Fogadj el, Jézusom!
4. Amint vagyok - vak és szegény, Hogy kincset leljek benned én, S
derüljön éjszakámra fény: - Fogadj el, Jézusom!
5. Amint vagyok - nincs semmi gát, Kegyelmed mit ne törne át; Hadd bízza
lelkem rád magát: - Fogadj el, Jézusom!
6. Amint vagyok - hogy a te szent Szerelmed tudjam, mit jelent Már itt s
majd egykor odafent: - Fogadj el, Jézusom!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése