A
|
z első három
vers az Izráelt körülvevő népekről szól (Zak 11,1-17). a Libánon vidékének
gazdagsága, természeti kincsei biztonságot nyújtott az ott élő népeknek. A
cédrus a hatalmat és az erőt, a zöld pedig az életet, a kiterjedő, bővelkedő
életet szimbolizálja. Az Úr üzeni, hogy ez a gazdagság és biztonság elmúlik.
Igen, a vagyon, a természeti kincsek mulandó javak, és nem örökkévaló értékek.
Hamis biztonságot adnak, sőt nem képesek lelki békességet, az élet problémáira
valós megoldást nyújtani. Kibe vetem én bizodalmamat? Mi adja a biztonságot? Az
Úr életemben való jelenléte vagy a mai jóléti társadalom, a tudomány és az
emberi kapcsolatok? Bizony, hányszor csalódunk, mert a kapcsolatok is végesek,
aztán kiderül, a pénz sem old meg mindent, ahogyan ezt már a vérfolyásos
asszony is megtapasztalta. Így azután ottmaradunk egyedül, ember nélkül, üres
szívvel, remény nélkül. Ebbe a kiszáradt világba szól bele az Úr. Ha Ő szól, az
mindig reménységet jelent, reményt az életünk új irányba fordulására.
Az Úr által megszólított pásztor a próféta, akinek az a feladata, hogy
legeltesse a juhokat. A juhok a nép, Isten népe. A nyáj gyakran szimbolizálja
Isten népét. A „levágásra szánt” kifejezés, a nyáj leendő sorsát, a nép
pusztulását írja. Ez nem azt jelenti, hogy eleve Isten akarja pusztulásukat,
hanem inkább azt, hogy a nép nem veszi komolyan Pásztorát. A nyájnak van
ellensége, és ez az ellenség mindent megtesz, hogy pusztítsa a nyájat.
Pusztítja azok által, akiknek a nyáj oltalmazása, gondozása lenne a feladata.
Benne van Igénkben az is, hogy a környező népek lehetőséget kaptak Izráel
által egy új, egy más életre, ám nem éltek ezzel. Nem az Izráel által felkínált
új életformát akarják, hanem a nép, az ország javait. Benne van ebben a
mindenkori ember szemlélete, aki mindenkor anyagilag akar gyarapodni. Csak a
gazdagodás a lényeg számára, és nem a belső, lelki növekedés. Bizony, ma is sokan
anyagi szemléletűek, az élet csupán a jólétet, a sok fogyasztást jelenti. Nem
más az élet, mint a luxus, a hiábavaló és mértéktelen habzsolás. Ha kell, ha
nem, vásárolunk, mert vásárolni kell. Ez azonban önpusztító életforma. A sok
fogyasztásban eltompulunk lelkileg. Isten azt üzeni, ha gyermekei nemakarnak
ezen változtatni, akkor kiszolgáltat a saját életmódunknak, és bizony ezt már tapasztaljuk,
hiszen sok olyan betegségtől szenvedünk, amely a modern korhoz köthető. Nem
bírja a szervezetünk, lelkünk ezt a tempót. Meg kell állni, ez így nem mehet
tovább. Amíg szól az Ige, amíg van karácsony, meg lehet állni, lehet változni
és változtatni.
A nyájat legeltető pásztor két botot használt abban az időben, az egyikre
támaszkodott, a másik pedig fegyverként szolgált a vadállatokkal és rablókkal
szemben. A két bot szimbolizálja Isten
és a nép hozzáállását. Isten jó és segítő szándékkal veszi őket körül, de ők
nem akarják. Ezért lesz eltörve a jóakarat nevű bot. Ez kérdés a számunkra is,
van-e bennünk akarat az Isten útjára való téréshez? Akarunk-e Isten
gyermekeként élni, vagy a magunk útját kívánjuk járni?
Az Igénkben megjelenik a jó Pásztor, az Úr Jézus, de megjelenik a Vele
való gonosz bánásmód is. Nem kell a Pásztor, elárulják, pénzért
kiszolgáltatják. Ennek meglesz a következménye, mert Jézus a békesség. Ha Őt
elutasítjuk, eltörik a másik bot, az egyetértés botja. Itt a kulcs, ha Jézust
nem fogadjuk be életünkbe, és nem rendeljük mindenben alá magunkat az Ő
akaratának, odalesz az egyetértés. Jézus nélkül nincs egymásrautaltság,
egyetértés, összhang sem a családban, sem a társadalomban, sem a népek
közt. A karácsony azért adatik, hogy
Jézusban megtaláljuk az egymáshoz vezető utat is.
Milyen gyakran elcsüggedünk, azt gondoljuk, egyedül vagyunk a gonosszal
szemben (Zsid 11,23-29). Csak mi harcolunk, csak mi járunk a keskeny úton.
Aztán a kudarcok is elkedvetlenítenek, úgy véljük, nem megy ez. Ami pedig nem
megy, arra azt mondja a közmondás, hogy ne erőltessük. Ám ez nem áll a hitre, a
hit pont azért adatik, hogy általa megerősödjünk, és nagy dolgokra váljunk
képessé. Az itt szereplő emberek, Mózes szülei és maga Mózes is hozzánk hasonló
emberek voltak. Mi tette őket naggyá? A hitük. Vagyis az, hogy az Úrra tekintve
merték vállalni Isten akaratát emberek akaratával szemben is. Merjük mi is
vállalni Urunkat emberi véleményekkel szemben, merjük vállalni a gyermekáldást
a korszellemmel szemben is.
De Mózes is hit által tudott azzá lenni, aki volt. Nem volt könnyű, mert
a zsidó néphez való tartozás vállalása hercegi mivoltának megtagadását
jelentette. Ám Ő Istenre tekintett, ez a hit, a világ gazdagsága közepette is
meglátja Isten országa kincseit. Nem vakították el a földi hatalmak és kincsek,
hanem Istenre tekintett és a népét választotta.
Itt valóban csak hit által lehet dönteni, hiszen a világ nagy
ragyogással, óriási kínálattal bombázza, míg Isten országából egyelőre csak a
szenvedés, az egyszerűség látszik. A gyermekben kell meglátni a Megváltót, az
ácsban a Krisztust. Vajon látom-e én?
Maga a páska is hit által készült, hitték, hogy ha megkenik az ajtót a
bárány vérével, elkerüli őket a pusztulás.
Aki hiszi, hogy a Bárány vére eltörli bűneit, és érte van szabadulás, az
életet nyer.
Az Úr Isten az én reménységem
1. Az Úr Isten az én reménységem, Erősségem Mindenféle ínségben; Csak
tőle várom Igaz boldogságom: S meg is találom.
2. Benne élek, haláltól nem félek: Jót reménylek, Hogy tőle el nem térek;
El nem enyészem A sírban egészen: Mennyben lesz részem.
3. Semmi engem tőle el nem választ, Jól tudván azt, Hogy sok jóval
eláraszt; Erősít engem Erőtlenségemben És szükségemben.
4. Azért egész életem fogytáig Csodálom itt Szent kezének munkáit, S
intem lelkemet: Áldjad Istenedet, Üdvözítődet.
5. Oltalmazzad, Uram, egyházadat, Szent nyájadat, mely vallja szent
Fiadat, Ki bűneinkért Ártatlan bárányként Szenvedett sok kínt.
6.
Hogy e földön szent gyülekezeted Dicséretet
Zengvén, áldja nevedet, Míg szemtől szemben Magasztalunk mennyben Mind
egyetemben.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése