A
hazatérést követően a lelki építkezés nehéz faladata
következik, az Igéhez kell igazítani a hazatértek életét. Ez
bizony nagyon kemény feladat, hiszen először el kell az életükből
azokat a szokásokat távolítani, amelyek a fogságban rakódtak
rájuk. Megtudjuk, hogy az idegen népek hatással voltak a
zsidóságra. Nem tudtak a Babilonban élő népektől teljesen
elhatárolódni, hanem egy idő után már ők is úgy cselekedtek,
ahogyan azok az emberek. Amikor azután hazatértek, a szent földön
is úgy igyekeztek alakítani életüket, ahogyan azt idegenben
tették. Elsősorban a házasság terén látszódott ez meg. Itthon
sem a törvény szerint alakították kapcsolataikat, hanem
összeházasodtak a pogány népekkel. Ezsdrásnak tudomására jut
ez, és elszomorítja. Felismeri, hogy itthon nem lehet úgy élni,
mint idegenben, vissza kell térni Isten akaratához. Amikor a
tékozló fiú hazatért, levették róla a régi ruhát, és új
ruhába öltöztették, ezzel jelezték, hogy otthon már nem élhet
úgy, amint eddig tette. A régi ruha a régi élet, az új ruha
pedig az új, az Isten akarata szerinti élet kifejezője.
Ezsdrást
megrendítette, földre sújtotta ez a hír. Ő nem tért napirendre
felette, hanem bűnbánatot tartott az Úr előtt. Mit kezdünk mi a
vétkekkel? Ezsdrás az Úr elé vitte. Imádságban tárta fel
szívét Isten előtt. Ebben megoldást kapunk a magunk számára és
mindazok számára, akik fontosak nekünk. A megoldás az imádság.
Családunk, gyülekezetünk problémáit is feltárhatjuk Urunk
előtt. Ezsdrás számára szégyen, amit hall, szégyenkezik az Úr
előtt. Nem fogadja el, nem törődik bele a mai helyzetbe, hanem
szégyelli. Tudunk-e szégyenkezni Urunk előtt, azért, ahogyan a mai
ember él?
Ezsdrás
bűnbánatot tart, amelyben megvallja az Úr előtt bűneiket.
Meglátja, hogy a bűnök miatt kerültek idegen királyok uralma
alá. Tehát mindaz, ami érte őket, amin keresztülmentek, az nem
véletlen, hanem a bűneik következménye. Mert ma is érvényes,
amit vet az ember, azt aratja is.
Azt
is fontos meglátnunk, hogy amikor Ezsdrás meghallja a vezetők
panaszát, nem mindjárt fordul a néphez, nem szidja őket össze,
hanem mielőtt bármit is tenne, Isten elé járul. Indulatait, mert
láttuk, heves indulatok töltötték el, az Úr előtt dolgozta fel.
Ügyelt arra, hogy ne zúdítsa másokra haragját. Ez az ember nem
indulatból cselekedett. Ezt nekünk is meg kell tanulunk, akkor is, ha néha kevés időnk van, és azonnal kell döntenünk és
cselekednünk. „Ha haragudtok is ne vétkezzetek; beszéljetek a
szívetekkel az ágyatokban, és csillapodjatok” (Zsolt 4,4).
Nagyszerű lehetőség ez, nem kötelező azonnal reagálni; ezt
mondja az Úr Jézus is, amikor azt kéri, hogy legyünk szelídek és
alázatos szívűek.
Ezsdrás
felismeri, hogy a szabadítást és az otthoni helyreállítást is
az Úrnak köszönhetik. Nem a maguk erejéből jöttek el a
fogságból, hanem Isten nyitotta meg a kaput, vezette haza őket,
majd tette lehetővé az újjáépítést. Életükben minden Isten
ajándéka, de nem igazán látják ezt - vajon mi felismerjük-e?
Megköszönjük-e Urunknak szabadítását, az új életet és az
általunk elrontott élet helyreállítását? Mert a mi kezeink
között elromlik az élet, ám az Úr képes helyreállítani azt.
Hányszor
panaszoljuk, hogy rosszul bánik velünk az Úr; Ezsdrás meglátja,
hogy Isten hagyott egy maradékot, tehát nem érdemeik szerint bánt
velük. Ez a kegyelem. Hiszen mi a halált érdemeljük; a bal
oldali lator felismerte, hogy ők jogosan vannak ítélet alatt, ők
ezt érdemlik, de Jézus büntetése nem jogos.
Azért halt meg és vállalta magára bűneinket, hogy ma is legyen
maradék, hogy megkapjuk azt, ami nem jár, az új, az örök életet.
A
zsidókhoz írt levél szerzője megszabja a hívők útirányát
(Zsid 6,1-8). Azt mondja, törekedjünk a tökéletességre. Igen, ez
a cél. Ne rekedjünk meg csak a napi Ige olvasásánál, hanem
törekedjünk többre. Kezdjük el olvasni valamelyik evangéliumot
és mellette a Zsoltárok könyvét. Mehetünk fejezetről fejezetre, ahogy az időnk engedi. A zsoltárokból pedig legalább
naponként egyet, bár a napi háromszori zsoltár lenne az ideális.
Hiszen általában naponta háromszor táplálkozunk. Amennyit
megadunk a testnek, azt biztosítsuk lelkünk számára is. Néha úgy
tűnik, hogy nincs növekedés a Bibliaismeretünkben és az Úr
ismeretében, újra és újra ugyanazokkal a kérdésekkel
foglalkozunk. Mert nagy dolog az, hogy bármikor újra lehet kezdeni
a tanítványságunkat, de ha állandóan csak újrakezdünk, nem
jutunk előre. Vannak örök kezdők a nyelvtanulásban, de úgy
látszik, a hit terén is. Egyszer kell elindulni és utána az Úrra
támaszkodva továbbhaladni.
Az
író azt mondja, hogy akik elestek, lehetetlen, hogy ismét
megújuljanak a megtérésre. Hogy is van ez? Hiszen mindig azt
mondjuk, ha elestünk, ne keseredjünk el, mert fel lehet állni.
Arról van itt szó, hogy valakik, akik megismerték Jézusban a
Megváltót, most tudatosan megtagadják Őt. Aki felismerte Jézusban
a Krisztust, és megtapasztalta a kegyelmet és Isten országa
áldott erőit, de egy idő után megtagadja, azaz, azt mondja: Jézus
nem a Krisztus, az nem tud újra megújulni.
A
szentíró ezt írja: lehetetlen dolog, hogy ismét megtérjenek. De
nem Isten felől, hanem saját maguk felől nézve. Úgy
megkeményednek, annyira bezáródik a szívük, hogy nem találnak
oda már Krisztushoz. Júdás a tagadása után nem talált oda
Krisztushoz, már nem látta meg, hogy még mindig mehet Hozzá, így
eldobta az életét. Ezért ragaszkodjunk Urunkhoz, akkor is, ha
pillanatnyilag sokba is kerül. Mózes elhagyta Egyiptom gazdagságát a választott népért cserébe. Mi is válasszuk Jézust, a világ
összes kincse ellenében.
Ki Istenének átad
mindent
1. Ki
Istenének átad mindent, Bizalmát csak beléveti, Azt csudaképpen
őrzi itt lent, Ínség, baj közt is élteti. Ki mindent szent
kezébe tett, Az nem fövényre épített.
2. A
súlyos gondok mit használnak, A sóhaj, sok jajszó mit ér, :/: Ha
sebeink még jobban fájnak S mindennap kínunk visszatér? Így
terhünk egyre súlyosabb, Ha lelkünk búnak helyet ad.
3.
Csak légy egy kissé áldott csendben: Magadban békességre lelsz,
:/: Az Úr rendelte kegyelemben Örök, bölcs célnak megfelelsz. Ki
elválasztá életünk, Jól tudja, hogy mi kell nekünk.
4.
Zengj hát az Úrnak s járd az utat, Mit éppen néked Ő adott; :/:
A mennyből gazdag áldást juttat S majd Jézus ád szép, új
napot. Ki Benne bízik és remél, Az mindörökké Véle él.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése