I
|
zráel népe
hasonló az iskolás gyerekekhez, amíg a tanító az osztályban tartózkodik, rend
van, ha elhagyja a termet, elszabadul a pokol, zűrzavar, hangoskodás tapasztalható (Neh 13,23-31). Amíg Nehémiás Jeruzsálemben lakott, rend volt, a
nép helyreállította a városfalat, megújította az istentiszteletet, énekkel
dicsérték az Urat. Amint visszament a királyhoz, minden megváltozott, odalett a
fegyelem, az engedelmesség és a tisztaság. Ismét összekeveredtek az ottani népekkel, és átengedték nekik az irányítást. Nem akartak harcolni, mások lenni, inkább
alkalmazkodtak, feladták önmagukat, küldetésüket, Isten akaratát. Mennyire
hasonlítunk mi is ezekhez, amíg látnak minket, tartjuk magunkat, hívő képet
mutatunk, de ha kikerülünk a gyülekezet figyelme alól, eltávozunk a templomból, véget
ér a bibliaóra, megváltozunk. Inkább a világ szokásaihoz kezdünk igazodni, mint
az Igéhez. Miért? Mert ez könnyebb, és úgy tűnik, általa békességben élünk.
Azonban nem lesz békesség, mert a gonosz egyre jobban átveszi az uralmat,
egyre több mindenre ráteszi a kezét. Minden addigi szokásnak a feladására
késztet, azonban ezzel önazonosságunkat adjuk fel. Ezek az emberek anyanyelvüket is beáldozták
már a békességért, nem beszélték a hébert, az Ige nyelvét. Isten népe nem
beszélte saját nyelvét, nem értette már Isten szavát. A világ gyorsan átformál, és eléri, hogy ne értsük az Igét, ne értsük mennyei Atyánkat.
Nehémiás, amikor visszaérkezik, zűrzavart talál, azonban ezt nem tolerálja,
felismeri, hogy tenni kell ennek megszüntetéséért, és bizony elég kemény döntéseket
hoz. Mielőtt megbotránkoznánk Nehémiás magatartásán, látnunk kell, hogy ő
Izráelt egységesen Isten népeként látta, mint ahogy az is volt. Fájdalmat okozott neki, ahogy Isten népe élt,
tudta, hogy az Úr megtiltotta a keveredést, mert az mindig elhajlással jár. A
helytartó mindebben az Úr elleni engedetlenséget és hűtlenséget fedezte fel.
Fájt neki a hűtlenség, és igyekezett mindent megtenni, hogy megtisztítsa a
népet, és a törvény alapjára állítsa az életüket. A bűn ellen csak akkor érünk
el eredményt, ha határozottan lépünk fel, egyébként alul maradunk. Ha fáj a bűn és őszinte bűnbánattal
megtérünk, az Úr megbocsátja vétkeinket, de ezt követni kell a gyakorlati
reakciónak. Nem elég megbánni a bűnt,
hanem szakítani is kell vele. Ehhez az Úr Jézus Krisztusban kapunk erőt, Ő
szabadít meg a bűn hatalma alól, elvágja a kötelékeket, így most már képesek
leszünk Őt követni, Neki engedelmeskedni.
Nehémiást elszomorította, hogy ahhoz a bűnhöz tértek vissza, ami már
annyi fájdalmat okozott a számukra. Még a nagy király, Salamon is ezen a
területen vétkezett és bukott el. Később is mindig problémát okozott a
keveredés, mert nem a pogány népek vették át Izráel hitét és életvitelét, hanem
Isten népe igazodott a pogányokhoz. Nehémiás azonban ezt nem fogadta el, nem
képviselte azt a hamis felfogást, hogy megváltozott az élet, hanem ragaszkodott
Isten akaratához. Mert nem Isten
gyermekeinek kell a világ hatásaihoz alkalmazkodni, hanem nekik kell hatást
gyakorolni a világra. Vajon van-e Isten mai népének hatása környezetére?
Átalakulnak-e az emberek a belőlünk áradó világosság által? A só ízesít és
tartósít-e ma?
A Bárány kezében van a tekercs, és Ő töri fel a pecséteket (Jel 6,1-8).
Minden a Bárány kezében van, a jelen és a jövendő egyaránt, és ott jó helyen
van. Ha még nem bíztuk Rá magunkat, tegyük meg, mert ez a legjobb döntés, amit
hozhatunk, Istenre bízni magunkat. János látja az első pecsét feltörését,
látja, amint az első élőlény szavára egy fehér ló jön elő és győzelmesen halad
útján. Sokféle magyarázatot fűztek már a négy lovashoz, így az elsőhöz is.
Vannak, akik az Úr Jézust látják benne, mások az Antikrisztust és a
megtévesztés lovasát.
A négy ló egymással párhuzamosan vágtat a földön, jelen vannak mindenkor.
Hol itt, hol ott jelennek meg, mindig a földön végzik munkájukat. Három lovas
nyomában mindenütt a nyomorúság, gazdasági válság, szegénység, éhség, betegség,
békétlenség, háború, pusztulás jár. A
három lovas pusztítja az embert. Mindent megtesz, hogy zűrzavar és nyomorúság
legyen a világban. Tehát ezek jelen vannak, és a mi életünket sem kerülik ki.
Mikor melyiknek van nagyobb hatása, de végzik munkájukat, a cél, hogy
pusztuljon az ember, és eltávolodjon az Úrtól. Mindezek az események úgy
formálják az emberiséget, hogy Isten ellen forduljanak, Őt tegyék felelőssé.
Azonban azt is látjuk, hogy nemcsak sötét színek vannak jelen, nemcsak pusztító
lovasok száguldanak. Van más lehetőség is. Az első lovas fehér színű, és ez már
felüdülés a sok sötét szín, sötét esemény közben. Erről a lovasról nem olvasunk
pusztító hatást és cselekedetet. Igaz, győz és győztesen jár, de győzni nemcsak
háborúban lehet. A győzelem nem feltétlenül jelent pusztítást, vérontást. Van
olyan győzelem is, ami pozitív tartalmakat hordoz. A sportolók győzelme nem jár
pusztítással. Az ő győzelmük nemes harcnak a következménye. Így ez a lovas is
nemes harcban járja a világot. Az evangéliumot látjuk, amint győztesen terjed
szét a világban. Ha körülveszi is a pusztítás, az ellenállás, ha sokan mártírrá
válnak is, az evangélium elterjed az egész világon. Már János is azt látta,
hogy a mustármag egyre terebélyesebb fává növekedett.
Tehát van reménységünk, ha a világ egyre gonoszabb is, jelen van az
evangélium, így van reménység a számunkra. Amíg jelen az evangélium, addig van
lehetősége még a leggonoszabbnak is a megtérésre az új életre. Amíg a fehér
lovas a földet járja, nem kell elcsüggedni, mert van lehetőség kikerülni a gonosz
befolyása alól. Rajtunk áll, melyik lovas seregébe állunk be. Aki a fehér lovast
követi, nemes harcot vállal, hiszen a gonosz ellen küzd, és örök életet talál.
A három pusztító lovas is csak kapja a hatalmát, addig vágtathatnak, amíg
meg van számukra engedve. Ők is a Bárány könyvet tartó, pecsétet feltörő
kezéből indulnak. Egyszer lejár az idejük. Lássuk meg, hogy a három sötét lovas
nyomában mindig ott van a fehér lovas, ott jár a kegyelem. A nyomorúság elvégzi
a maga munkáját, és gyakran a fehér lovas, tehát az evangélium arat győzelmet
utána. Sok üldözést, nagy háborút ébredés követett, mert a szenvedések hatására
bűnbánattal fordultak Istenhez a túlélők. Álljunk a fehér lovas szolgálatába és
vigyük az evangélium győztes üzenetét.
Istenre bízom magamat
1. Istenre bízom magamat, Magamban nem bízhatom; Ő formált, tudja
dolgomat, Lelkem ezzel biztatom. E világ szép formája Az ő keze munkája. Mit
félek? - mondom merészen: Istenem és Atyám lészen. -
2. Öröktől fogva ismerte, Hogy mire lesz szükségem, :/: Éltem határát
kimérte, Szükségem s elégségem. Lelkem, hát ne süllyedezz, A hitben ne
csüggedezz! Egy kis bajt nem győznél-e meg? Hogy tántorítana ez meg?
3. Tudja Isten kívánságod, Ád is, mert csak ő adhat, :/: De bölcs, Uram,
te jóságod, Tudod, sok elmaradhat. Tudom: gondod reám nagy, Mivel édes Atyám
vagy; Mint akarod, hát úgy légyen! Másként hinnem volna szégyen.
4. A valóságos igaz jót Az Úr meg nem tagadja; :/: Nagy gazdagság és
rakott bolt Nem fő jó, ritkán adja. Ki az Isten tanácsát, Megszívleli mondását,
Azt ő Lelkével serkenti, Gondját is megédesíti.
5. E világnak dicsősége Igen hamar elmarad, :/: Kit ma gondok sújtnak,
végre Holnap diadalt arat. Csak Atyámban bízhatom, Ő megsegít, jól tudom, Mert
az igazaknak Atyja Hű szolgáját el nem hagyja.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése