E
|
szter könyvét
kezdjük el olvasni, amelyben Isten csodálatos szabadításáról tesz bizonyságot a
szentíró (Eszt 1,1-9). Az Úr jelen van a fogságban is. Az első csoport már Zorobbábel vezetésével hazatért, a második majd
Ezsdrás pappal fog hazaindulni. A könyv cselekménye e két hazatérés között megy
végbe. Azt láthatjuk, hogy Isten az idegenben is számon tartja őket, nem feledkezik
meg róluk, oltalmazza őket, és mindenkor felkínálja a megtérés és a hazatérés
lehetőségét. Isten gyermekének Isten országában van a helye. Mindaz, ami
történik, eszköz az Úr kezében, és arra használja, hogy népe rádöbbenjen, Ő az Úr,
és nekik nem itt van a helyük, hanem Izráel földjén. Az Úr a minket körülvevő eseményeken
keresztül vezet rá a hazatérés szükségességére. Nekünk is Isten országában van
a helyünk. Hányszor átlépjük a határt, hányszor tekintünk mi is vágyakozva a pogány
világ élete felé.
Ahasvéros a nagy birodalom uralkodója volt, hatalma megszilárdítása
alkalmából tart győzelmi lakomát. Mindenki jelen van, aki számít, aki szeretné
megtartani pozícióját, vagy szeretne magasabb polcra kerülni, jobb anyagi
lehetőségekhez jutni. Az ilyen ünnepségeket sokan egyéni érdekeik kihasználásra
élték meg, igyekeztek minél jobban behízelegni magukat a királynál. Ez a
magatartás ma is jelen van, nem a meggyőződés a fontos, hanem a hatalom, a
pénz, pedig azok nem tudnak megmenteni, nem adnak örök életet.
Ez a király a mai ember képét formálja, mutogatja királyi dicsőségének
nagyságát, vagyis úgy gondolja, itt mindent ő szerzett, nem ismeri fel, hogy
hatalmát és gazdagságát, lehetőségeit Istentől kapta. Korunk embere is mindent
magának tulajdonít, nincs már hála a szívekben. Másrészt mi így az anyagi
javakra, a pompára tesszük a hangsúlyt. Nem látjuk meg, hogy több az élet - több, mert
lehet, hogy ma mindenünk megvan, csak éppen élni nem tudunk. Az Úr azt kéri tőlünk, ismerjük fel, hogy
mink van, amit nem kaptunk, ha pedig kaptuk, mit dicsekszünk vele. Másrészt,
ami ma van, az holnap elveszik. Ezért jó, ha az Úrban vagyunk gazdagok.
Az azonban pozitív, hogy nem erőltették az embereket az ivásra. El tudták
fogadni, ha valaki nem iszik, ha megelégszik kevesebbel, vagy alkohol helyett
más italt kér a poharába. Mi nehezen tudjuk elfogadni, ha valaki nem akar inni,
vagy tud mértéket tartani. Szeretjük a másikra ráerőltetni dolgainkat, így az
italt is. Pedig rászoktatni az ivásra valakit nagyon könnyű, de szabaddá tenni
már nem. Megszabadítani egyedül az Úr képes minden függőségből, mert Neki van
hatalma rabságaink felett. Hívjuk ezért Őt segítségül, és ügyeljünk arra is,
hogy senkit ne sodorjunk bele a szenvedélybetegségbe.
Az ötödik pecsét felbontása után a mártírok lelkeit látja az apostol (Jel
6,9-11). Azokat, akiket az Úr nevéért öltek meg, akik vállalták Őt a lovasok
vágtatása, a gonoszság burjánzása idején is. Ebből láthatjuk meg, hogy az első,
a fehér lovas az evangélium, mert az üldözött, a mártírokkal rendelkező
egyháznak szüksége volt a vigasztalásra. Meg kellett látniuk, hogy a
szenvedések közepette is velük van az Úr. Gyötrelmeik nem hiábavalók, mert az
üldözés ellenére győzedelmeskedik az Ige, egyre többen lesznek az Úr követői.
A sötét fellegek mögött vegyük észre mindig a napot, mert az akkor is az égen
van és ragyog, amikor mi nem látjuk, mert eltakarják a felhők.
Ezek a mártírok vállalták Isten beszédét, nem hígították fel az Igét,
hanem hirdették teljes tisztaságában és mélységében. De nemcsak hirdették,
hanem meg is élték. Megtartották az Úr beszédét. Az egyház ereje a megtartott
és tisztán hirdetett Igében van. Akkor fogunk növekedni, ha mi magunk is
komolyan vesszük Isten szavát, és éljük azt a mindennapokban.
A tizedik versben a bosszúért kiáltó mártírokat látjuk. Ezen talán
megüközünk, Isten gyermekei bosszúért kiáltanak? Lássuk meg azonban, hogy ők
nem a földi világban vannak, és nem itt akarnak magukért bosszút állni. Sőt, egyáltalán nem akarnak bosszút állni, hanem az Urat kérik, hogy tegye ezt meg.
Amikor ezt kérik, tulajdonképpen nem is bosszú után esedeznek, hanem Isten
ítéletét kérik. Azt kérik, Isten ítélje meg ezt a világot, és ez több mint a
bosszú, ez Isten igazságos és irgalmas kezébe való belehelyezés. Erre volna
szükség most is, bosszú helyett tegyük Isten kezébe a fájdalmas dolgokat is,
ne mi akarjunk bosszút állni, hanem bízzuk ezt az Úrra. Sérelmeinket se dédelgessük,
hanem bízzuk Rá, mert az igazi megoldás nem a megfizetés, hanem a bűnbocsánat,
a kegyelem. Ránk az bízatott, hogy vigyük Isten kegyelmét a gyilkos világba.
A mártírok fehér ruhát kapnak, gyönyörű fehér ruhát, ami hirdeti, hogy
Krisztusért vérüket adták, úgy, ahogyan Mesterük is tette őértük a
kereszten. Vajon oda tudnám-e adni az
életemet Uramért, van-e nekem is fehér ruhám? Ezt követően türelemre intik
őket, várják ki Isten idejét, a mártírok számának be kell telni. Ezt a számot
nem ismerjük, de legyünk készen, mert egyszer csak eljön az idő, lezárul a
történelem, és odaállunk az Úr elé. Várjuk Őt türelemmel, mert Isten országában
nincs kapkodás, idegeskedés, mindennek rendelt ideje van. Boldog, aki mindenben
kivárja a rendelt időt. Legyünk nyugodtak, ne sürgessük az Urat, hanem
esedezzünk kegyelméért.
Hinni taníts, Uram, kérni taníts!
1. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Gyermeki, nagy hitet kérni taníts!
Indítsd fel szívemet, Buzduljon fel, neked Gyűjteni lelkeket! Kérni taníts!
2. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Lélekből, lelkesen kérni taníts!
Üdvözítőm te vagy, Észt, erőt, szívet adj. Lelkeddel el ne hagyj! Kérni taníts!
3. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Gyorsan elszáll a perc: kérni
taníts! Lásd gyengeségemet, Erősíts engemet, Míg diadalt nyerek: Kérni taníts!
4. Hinni taníts, Uram, kérni taníts! Jézus, te visszajössz: várni taníts!
Majd ha kegyelmesen Nézed az életem: Állhassak csendesen. Hinni taníts!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése