M
|
egszületett a
zsidók kiirtásáról szóló rendelet, a király felhatalmazza a gonosz terv kivitelezésére
Hámánt, majd leülnek inni (Eszt 4,1-17). Megdöbbentő, hogy úgy gondolják, minden rendben van. Egy népet akar Hámán megsértett büszkesége megbosszulására
kiirtani, és ezt a király is elfogadhatónak tartja. Amikor szétküldik a
levelet a birodalomban, nyugodtan tudnak inni - ez félelmetes. Félelmetes, mert
azt gondolják, járható út a másik elpusztítása. Úgy vélik, az a megoldás, ha másokat
eltávolítanak az útból. Az Úr azonban azt akarja, hogy mi változzunk és
alakuljunk. Ne a másiktól akarjunk megszabadulni, hanem bűneinktől. Ez a gondolkodás
jelen van a mai napig, sőt, a zsidók iránt táplált gyűlölet ma is ugyanolyan
heves, mint amilyen hevesen égett Hámánban. Azonban Isten a későbbi évezredek
során folytatott bosszúhadjárat, népirtó akció ellenére is megtartotta népét.
Ezért magasztaljuk Urunkat, merítsünk ebből erőt, és ismerjük fel, hogy
ugyanígy megtartja Jézus tanítványait, az egyházat is. Urunk hatalma végtelen,
bízzunk Benne a mindennapokban, és álljunk helyt ott, ahová állított minket.
Eljut Hámán gonosz terve a zsidókhoz, akik a hír hallatán zsákruhát
öltenek, böjtölnek, sírnak és gyászolnak. Az első reakció az ima és a böjt, így
felelnek a gonosz tervre. Ez jó reakció, nem védelmüket szervezik meg és nem a
viszontgyűlölet fogalmazódik meg bennük, hanem Istenre bízzák magukat, Tőle
kérnek segítséget. Minden felmerülő problémát, az életveszélyes helyzeteket is
vigyük bátran az Úr elé. Legyen a mi reakciónk is az ima és a böjt. Ezek az
eszközök ma is rendelkezésre állnak. Az imádkozáshoz és a böjtöléshez nincs
szükség anyagi befektetésre, bárhol és bármikor lehet gyakorolni. Az Úr Jézus
is felhívta tanítványai figyelmét erre a lehetőségre, hangsúlyozva, hogy vannak olyan
megkötözöttségek, bajok, amikkel szemben csak az ima és a böjt hozhat
eredményt. Csak időt kell rá szánni, s ha élünk velük, minket is megerősítenek.
Mordokaj Eszterhez is eljuttatja a hírt. Így azután eljön az ő ideje is,
most derül ki, mi a célja Istennek azzal, hogy királynő lett. Gyakran bele sem
gondolunk, mi Isten célja a helyzetünkkel. Talán Eszter is úgy vélte, azért
került a király udvarába, hogy így pótolja Isten mindazt, ami az árvaság miatt
kimaradt az életéből. Gyakran mi is a test javaiban gondolkodunk, úgy véljük, a
több fizetésért, a kényelmesebb életvitelért kerülünk oda, ahol vagyunk. Jó
meglátni, hogy minden azért történik, hogy az Úr tervét végrehajtsuk, hogy
eszközök legyünk a szabadításban, a lélekmentésben.
Eszter fél, félti önmagát, mivel nem állhat bármikor a király elé. Nem
akarja vállalni a kockázatot. Mordokaj azonban rámutat, talán pont ezért lett
királynő Eszter. Isten azért vezette a király udvarába, hogy most övéi
rendelkezésére álljon. Életünk történései nem a véletlen művei.
Lássuk meg, hogy Mordokaj ugyan Eszterhez fordul, de nem őrá épít, hanem
Istenre. Megvallja, ha Eszter nem segít, a zsidók akkor sem fognak elveszni,
mert az Úr másféle módon, de ad számukra szabadulást. Jó, ha mindig szabadok
vagyunk az Úr felé, hisszük, hogy többféle lehetőségei is vannak Istennek,
nemcsak az, amit mi megterveztünk.
Ezt követően Eszter elfogadja Isten akaratát, kész vállalni küldetését,
kész vállalni népét, és kész bemenni a király elé. Eszter itt teljesen az Úrra bízza
magát. Emberileg teljesen bizonytalan a helyzet, de az élete, népe jövője
biztos helyen van, az Úr kezében. Nem Hámántól, nem is a királytól függ a
sorsuk, hanem Istentől. Ez jó, jó Istentől függeni. Még Dávid is azt mondta
jóval korábban, hogy inkább esik az Úr kezébe, mint az emberek kezébe.
A csend elmúlt, és azt látjuk, hogy az ember nem élt vele, nem használta ki a
lehetőséget, nem tért meg, nem kezdett új életet (Jel 8,7-13). A csend azért adatott, hogy
Istenhez fordulva elkezdjen végre másként élni. Mert Isten kegyelme által
lehetséges más életet élni, mint ahogy az emberek többsége ma él. Az egyház
története, a krisztusi emberek hosszú sora azt bizonyítja, lehet krisztusszerűen
élni. Jézus azért jött a világba, hogy az Isten szerinti életformát megmutassa
a számunkra. A csend jelentheti az egyház korszakát, jelentheti az Úr Jézus
által hozott kegyelmi időt. Ragadjuk meg még, és éljünk vele jól. Jelentheti a
csönd ideje a mi korunkat is, hiszen Európában már majdnem hetven éve nem volt
pusztító háború. Mire használtuk és használjuk fel a csend idejét: Istenhez
fordulunk vagy elmerülünk a fogyasztói társadalom kínálatában, a mai élet
szennyében? Eszméljünk és kiáltsunk az Úrhoz, mert véget ér a csönd.
A csend ideje letelt, és az angyalok egymás után megfújják trombitáikat.
Négy angyal trombitál a mostani versekben, és nyomukban borzasztó, az egész
földre, az egész kozmoszra kiterjedő csapások, katasztrófák keletkeznek. Az ember bűne súlyos ítéletet von maga után.
Az Istentől elfordult élet teljesen kifordul önmagából, és kifordítja sarkaiból
a világot is.
Amikor úgy gondolnánk, vége ennek a pusztító sorozatnak, egy sas repül
végig az égen és három jajt mond. Ez azt jelezi, hogy lélegzetvételnyi szünet
áll be, de még mindig nem elég, még mindig nem akar bűnbánatra jutni az
emberiség. Urunk könyörüljön rajtunk, hogy személyes életünkben ne menjünk
tovább vakon, ne keményítsük meg a szívünket, hanem hívjuk Urunkat segítségül,
és kövessük Őt.
'Imádkozzatok és buzgón kérjetek!'
1. 'Imádkozzatok és buzgón kérjetek!' Bűnös voltunkért, Uram, ó, ne vess
meg! Tiszta szívet és Szentlelket adj nékünk, Hallgass meg Fiad nevébe', ha
kérünk.
2. 'Keressetek buzgón és megtaláltok!' - Téged keresünk, Uram: hogy bűn s
átok Erőt ne vegyen mirajtunk, légy nékünk Égi utunk, igazságunk, életünk!
3. 'Zörgessetek buzgón Isten ajtaján!' - Elfáradtunk, Uram, e világ
zaján; Ó, nyisd meg az égi béke szép honát, Add, hogy zenghessünk örök
halleluját!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése