A
|
z Úrral való
közösségben folyamatosan alakul az életünk (Neh 11,1-14). Napról napra meglátjuk,
mit kell másképp tenni. Persze,csak akkor, ha ezt kérdezzük, ha valóban így olvassuk az
Igét. Izráel népe így olvasta, nemcsak letudták az istentiszteletet, hanem
komolyan keresték az Úr akaratát. A mindennapi élethelyzetekben is igyekeztek
az Igéhez igazodni. Ez nem mindig könnyű, hiszen olyan dolgokat is megláthatunk
az Úr szavában, ami megváltoztatja eddigi felfogásunkat és életgyakorlatunkat.
Változtatni nem nagyon szeretünk. Inkább a mozdulatlanság a jellemző ránk, mint
a változás.
Ezek az emberek az Úr közelében felismerték, hogy kevés lakosa van
Jeruzsálemnek. Inkább a vidéki, a falusi életet választották, mint a romos
fővárost, amikor hazaértek a fogságból. Azonban ezen változtatni kell, hisz
Jeruzsálemet az Úr választotta ki magának, ott van az Ő neve, ott a templom is.
A vezetőkön kívül választottak férfiakat, akik családjukkal Jeruzsálembe
költöztek. Óriási dolog volt ez, mert ott kellett hagyni az addig kialakult
életet, a felépített gazdaságot, költözni kellett. Ők vállalták, mivel az Úrra
néztek, nem személyes érdekeiket tartották szem előtt, hanem Isten népének
érdekeit. Mennyire tudom én az Úr érdekeit, Isten mai népe érdekeit szem előtt
tartani? Az Úr iránti szeretetből képes vagyok-e mozdulni, ha kéri az Úr? Már
annyira letelepedtünk, hogy minden mozdulás nehezünkre esik. Pedig Isten népe
vándor ebben a világban. Pál apostol még járt és vitte mindenhová magával a
Krisztust, az evangéliumot. Ő nem rögzítette egy helyre az életét, kész volt továbbmenni,
amikor az Úr ezt kérte tőle.
Nem mindenki tudta ezt vállalni, de akik készek voltak menni, azokat
áldották. Nem mutogattak rájuk, hanem elismerték, hogy Isten népe jövőjéért
készek áldozatot hozni. Ne feledjük Urunkat, aki értünk kész volt áldozatot
hozni, azzal, hogy elhagyta a mennyei világot és eljött a földre. Ő nem azt
nézte, mi a maga számára a jó, hanem mindenkor a mi javunkat tartotta szem
előtt. Most mi figyeljünk Urunk
akaratára, tegyük, amit mond, ne féljünk a megmozdulástól, a változástól, az áldozattól.
A levelek megírása után János egy nyitott ajtót lát a mennyben (Jel
4,1-8). Az ajtó nyitva, és ő betekinthet oda, sőt, majd be is léphet. Számunkra a
nyitott ajtó látása a fontos, biztat és bátorít, merjünk mindig felfelé nézni,
mert az Úr megközelíthető. A Hozzá vezető ajtó nyitva áll, csak be kell lépni
rajta.
János hangot hall, a menny nem néma. Ez így van ma is, onnan hang érkezik
világunkba, az Úr szól hozzánk. Amikor az Igét olvassuk, átéljük, hogy
megnyílik a menny ajtaja, betekinthetünk Isten világába, az Ő lényébe, és
halljuk, amint megszólít az Úr. Isten ma sem burkolózik némaságba, jelen van és
szól. De nekünk is meg kell hallani a hangját. János teljes mértékben figyelt
az Úrra, Rá volt még a száműzetésben is hangolódva. Vagy pont azért volt képes
meghallani az Úr szavát, mert a száműzetés nyomorúsága még jobban az Úr felé
terelte. Van, amikor az élet nehézségei tesznek érzékennyé Isten országa
hangjára.
Most is a már korábban hallott és megtapasztalt "jöjj!" felhívás hangzik el.
Az Úr Jézus legtöbbször így szólítja meg az embert, jöjj. Nem beszél sokat,
csak hív: jöjj, és a többit majd meglátod és meghallod. Isten országa az
engedelmes követésben bontakozik ki előttünk. Aki nem indul el, mert jól érzi
magát ott, ahol van, az nem látja meg Isten titkait, az nem mélyül el Isten
gazdagságának szemlélésében.
Miért hívja az Úr? Azért, hogy megmutassa neki azokat a dolgokat, amiknek
meg kell történniük. Vannak az életünkben olyan dolgok, amiken keresztül kell
menni, nem lehet kikerülni őket. Ritkán szoktunk mi ebbe belegondolni, mert
mindig szeretnénk kikerülni az élet nehéz pillanatait. Pedig ha megszülettünk, meg
is fogunk halni, ennek meg kell történni, ezt kikerülni nem lehet, de fel lehet
rá készülni. Mégis gyakran úgy élünk, mintha mi nem halnánk majd meg. Az Úr
felkészít, és azt akarja, hogy ez a pillanat is Vele menjen végbe. Mert lehet
Vele élni és Vele meghalni, mert akár élünk, akár meghalunk, az Úréi vagyunk.
Mivel testben és ebben a földi világban élünk, nem lehet szó nélkül
elmenni önmagunk fenntartása mellett, szükségünk van táplálkozásra,
ruházkodásra, fedélre, pihenésre. Azonban ezekkel mennyei Atyánk is tisztában
van, és mindezek gondját magára vállalja.
Így szól az Ige: „Minden gondotokat őreá vessétek, mert neki gondja
van rátok” (1Pét 5,7). Sok nehéz és
fájdalmas dolgot fog látni az apostol, ám ezeknek meg kell történniük, mert
általuk is keresi az Atya az embert. A nyomorúságok, tragédiák mind eszközök,
amelyek által alázatra és az Úr neve segítségül hívására akar elvezetni Isten
bennünket. Ezek az események rá akarnak minket döbbenteni, hogy szükségünk van
Istenre, az Ő kegyelmére. Már földi életében is mondott ilyet az Úr, és ezzel
felkészítette tanítványait mindarra, ami jön. Azért mondta, hogy ne érje őket
váratlanul, és helyt álljanak majd azokban az időkben is. „Fogtok hallani
háborúkról, és hallotok háborús híreket. Vigyázzatok, meg ne rémüljetek, mert
ennek meg kell lennie, de ez még nem a vég” (Mt 24,6).
János e szavak után elragadtatik, és egy trónt lát, és rajta ül valaki. Az
apostol nem nevezi meg a trónon ülőt, de tudjuk, hogy Istenről van szó. Ő a
menny középpontja, és ebből kifolyólag ott rend és kiegyensúlyozottság,
harmónia van. Ahol az Úr van középpontban, ott ma is, és itt is harmónia és
békesség uralkodik.
A trón számunkra megközelíthetetlen - a hangok, villámlások és
mennydörgések erre utalnak, csak Jézusban közelíthetünk az Atyához. A kegyelem
redukálja Isten energiáit, és így megközelíthető. Krisztusban kereshetjük,
imádhatjuk az Urat. Isten trónját
huszonnégy trón veszi körül, amelyen vének ülnek. Még másik négy élőlényt is
látunk, akik oroszlánhoz, bikához, emberhez és sashoz hasonlók. Ezeket az
élőlényeket a négy evangélium üzenetével szoktuk jellemezni. A négy evangélium
és ez a négy élőlény is Krisztus lényének, az evangélium üzenetének négy fontos
üzenetét mondják el. Az oroszlán az erőt képviseli, ő az állatok királya. Jézus
Júda oroszlánja, Isten országának királya. Az erőt, a gonosz, a bűn fölötti erőt
hozta el a világba. Legyőzte a gonoszt a Golgotán. Jézus erősebb a bűnnél, a bűnös
természetünknél, Általa lehetséges önmagunk felett is a győzelem. Az emberarc
Jézus emberi oldalát szemlélteti, a szolgálatot, az irgalmasságot, ami által
könyörül a bűnös, beteg emberen. Ezért mi is bátran jöhetünk Hozzá, tudja, mit
jelent embernek lenni, így tud is nekünk segíteni. A sas szimbolizálja az éles
látást és a magasságot. A negyedik evangélium Jézus lényének mélységeit
mutatja be. Az Úr jól látja életünk minden mozzanatát, látja lényünk mélységeit,
nem lehet előle elrejteni semmit. Mivel látja a mélyben rejlő, gyakran szándékosan
odataszított tartalmakat, tud segíteni. Ő fel tudja azokat hozni a mélyből, és
kegyelme, a bűnbocsánat által gyógyítja is őket.
A négy élőlény Istent magasztalja. Az Úr szent, nemcsak volt, hanem ma is
van, Ő mindig létezik, mert Örökkévaló. Jézus itt volt a földön, de eljön újra. Ez vigasztalja és bátorítja
Isten népét. Az Úr eljövendő. Várjuk alázattal, szolgálattal, örömmel.
Vezess, Jézusunk, S véled indulunk
1. Vezess, Jézusunk, S véled indulunk. Küzdelemre hív az élet, Hadd
kövessünk benne téged; Fogjad a kezünk, Míg megérkezünk.
2. Adj erős szívet, Hogy legyünk hívek. És ha terhet kell viselnünk,
Panaszt mégsem ejt a nyelvünk; Rögös bár utunk, Hozzád így jutunk.
3. Sebzett szívünk majd Mikor felsóhajt, Vagy ha másért bánat éget, Adj
türelmet, békességet, Reménnyel teli Rád tekinteni.
4. Kísérd lépteink Éltünk végéig, És ha roskadozva járunk, Benned támaszt
hadd találunk, Míg elfogy az út S mennyben nyitsz kaput.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése