A
|
z ifjú Sámuel
pedig az Úr szolgája volt - mennyire ellentéte Éli fiainak. Sámuel szív szerint
és valóban az Úr szolgája (1Sám 3,1-9). Őt keresi, és teljes szívvel végzi
feladatát. Éli fiairól mindez nem mondható el. Sámuel még egy romlott közegben, az alvó egyházban is életre jut és
növekszik. Ez felfoghatatlan, ez a kegyelem. Mindez rámutat: a megtérés és a
hitben való növekedés Isten munkája. Ő formál és visz előbbre. Az Úr áttöri
Lelke által a sötétséget, kiemel az alvásból, vagy egyszerűen nem engedi elaludni,
akit elhívott és kiválasztott. Anna nem Élire, hanem az Úrra nézett, amikor a
főpap kezére bízta a gyermeket. Mindig nézzünk felfelé, és bízzunk az Úrban. Ne
rémisszenek meg a körülöttünk lévő állapotok, mert az Úr képes ébredést adni.
Meg tud őrizni nehéz terepen is.
Nehéz helyzetben volt Isten népe abban a korban, ritka volt az Úr
igéje. Nem figyeltek Rá, nem volt élő
kapcsolat, és így nem kaptak a mindennapi élethelyzetekre vezetést. Térkép
nélkül járták az élet útját. Az Úr vezetni akarja övéit, ad válaszokat, ha
kérdezzük Őt, de ehhez szükséges kapcsolatban lenni Vele. Hiába híjuk a másikat,
ha állandóan ki van kapcsolva a telefonja. Be kell kapcsolnunk hitünk készülékét, mert csak akkor jut el hozzánk az
Úr szava. Milyen a kapcsolatom Istennel? Be van kapcsolva a telefonom, figyelek
Rá? Vagy én is azt gondolom, elég a
formalitás, a megszokás? Azonban nem elég, mert itt is folyt a kultusz, de a szívük
távol volt. A kultuszba pogány elemek,
erkölcstelen élet vegyült. Az Úr a szívünket keresi, az a fontos, hogyan élünk.
Az Úr cselekszik, nem hagyja sötétségben. Mindig akkor lép az Úr, amikor
úgy látjuk, nem lesz változás. Ám a mécses még nem aludt el, vagyis még ég,
van még remény. A jólét is elnyomhatja a mécses lángját. Elmerülünk dolgainkban,
kényelmes mindennapjainkban, megvan a kedvenc időtöltésünk, és megfeledkezünk a
lényegről. Isten népe világosság, és az a feladata, hogy sötét helyeken
világítson. A lámpás nem gyönyörködhet a maga lángjában, fényességében, nem
azért van. Mintha ma megkörnyékezne ez a gondolat, önmagunkban, munkánkban,
anyagi növekedésünkben gyönyörködnénk, pedig ezeknek is az Úrra kell mutatniuk.
Az Úr szól, Éli azonban nem hallja, eltompult a hallása. Hallod-e még az Úr hangját
az istentiszteleten, vagy bibliaolvasáskor? Érzékeny vagy-e még rá? Sámuel hallja a hívást, de nem tudja, hogy Isten
szólt. Ennyire eltompult Éli korában az egyház, már nem is számoltak azzal,
hogy Isten szól, hogy van mondanivalója. Sámuel Élihez megy, aki visszaküldi
aludni. Ez egy megdöbbentő pillanat, Isten felébreszti Sámuelt, az egyház
visszaküldi aludni. Aludj tovább, jól van így, mehet minden tovább az eddigi
nyomvonalon, meg nekünk így kényelmesebb. Ez történik, amikor egy hitben
érdeklődőt vagy újonnan megtértet nem segítünk tovább az Úr útján, maikor
leintjük, és azt mondjuk, nem kell túlzásba vinni. Pedig amikor felébred, akkor
van szüksége segítsége, útmutatásra.
Megragadott, hogy az Úr újra szólítja, nem adja fel. Így van velünk is, újra szólít, ha először
nem hallottuk meg, vagy nem jelentkeztünk a hívásra. Mert amikor az Úr szól, azt
várja, hogy így válaszoljunk: Szólj, Uram, mert hallja Te szolgád! Szólj, Uram, mert
én csak szolga vagyok, szólj, mert rendelkezésedre bocsátom magam.
Éli nagy nehezen jött rá, hogy az Úr szólítja Sámuelt. Nem kell mást
tennie, mint ahol van, válaszolni. Szólj, mert hallja a te szolgád. Szólj, mert
lelkem megfeszül, és a hallásban segít. Az Úr nem szól fölöslegesen, nem azért szólít meg, hogy letudja az
alkalmat, hanem beszélni akar veled. Igen, Ő mindig azért szól, mert van
mondanivalója a számunkra, és ezt át akarja adni. Terve van, amit meg akar
ismertetni velünk. Üzenete van, amit rajtunk keresztül szeretne továbbítani. A
hívő ember élete postásszolgálat, az Úr ránk bízza az örömhírt, amit
kézbesítenünk kell környezetünknek.
Ha szombat, akkor zsinagóga, istentisztelet (Mk 3,1-6). Ez Jézus számára magától értetődő.
Szolgálata, elfoglaltsága, csodái nem pótolják a szombatnapi
elcsendesedést. Az istentisztelet Jézus
számára is fontos, ott töltődik fel, másrészt ezek az alkalmak is
bizonyságtétellé válnak. Az ott levők megláthatják az idők jeleit, eljött az
Úr!
Ez a történet szembesít azzal a kérdéssel, miért vagyok az
istentiszteleten? Az igéért, vagy azért, hogy másokat figyeljek? Itt Jézust figyelték, de nem jó szándékkal,
nem személyes vágyódással, hanem rosszindulattal. Az istentisztelet azért
adatik, hogy az Urat keressem, igyekezzem Őt megismerni, és ahhoz igazítani
véleményemet, amit magáról kijelent.
Jézus számára mindig az élet a fontos, és nem a hagyományok. Vállalja a
támadást, mert a sorvadt kezű az Ő szemében ember, és nem eszköz. A farizeusok
eszközként tekintettek erre az emberre, Jézus pedig meglátja benne a
szabadulásra vágyót. Ő kérdez, és ellenfelei nem válaszolnak, mert egyértelmű
lenne a felelet. Jézus haragosan tekint
a farizeusokra, mert nem akarják kimondani, hogy szabad életet menteni. A szombat pont
az életmentésről szól, de ők ezt nem akarják látni. Viszont amikor értékeik
kerülnek veszélybe, szombaton is készek megmenteni. Isten számára a legfőbb
érték az ember, őt menti Jézus által. Hányszor fontosabbak anyagi eszközeink,
mint az ember. Amihez pénzbeli értéket köthetünk, arra ügyelünk, de az Isten
képmására teremtett ember nem fontos. Az Úr könyörüljön rajtunk, hogy
helyreálljon a helyes értékítélet.
Jézus szól, és szava nyomán engedelmesség történik, és gyógyulás megy
végbe. Ilyen Urunk van, elég egy szót
szólnia, és megtörténik, amit mond. Uram, szólj egy szót, mert akkor meggyógyul
az életünk.
Szólj, szólj hozzám, Uram, mert
szolgád hallja szódat!
1. "Szólj, szólj hozzám,
Uram, mert szolgád hallja szódat!" Így mondom, mert magam rég annak
érezem. Hadd járjak utadon, hadd várjam égi jódat Hű szívvel szüntelen, hű
szívvel szüntelen.
2. Adj lelkedből erőt, hogy értsem és szeressem Elrendelt utamat s minden
parancsodat. Egy vágyat hagyj nekem: hogy halljam és kövessem Szent
igazságodat, szent igazságodat.
3. Nincs oly tudós sehol, ki megtanít utadra, A bölcs nem fejti meg
törvényedet sosem; Te fejted meg nekünk, te, hű szíveknek Atyja, Kinek szavát
lesem, kinek szavát lesem.
4. Te nagy csodáidról bár fennszóval beszélnek És fennen hirdetik
felséges rendedet, Ha nem te szólsz, Uram, a szó fülig ha érhet, De szívig nem
mehet, de szívig nem mehet.
5. Szólj, szólj, én Istenem! - szól hangodból a jóság, A lelkem megfeszül
s a hallásban segít, És szódban meglelem az örökkévalóság Jó édességeit, jó
édességeit.
6. Szólj és csitítsd a bút, mert bú és kín gyötörnek, Szólj, hogy legyen
szavad ír s gyógyító erő; Szólj, dicsőséged úgy még szebben tündökölhet, És
mindörökre nő, és mindörökre nő.
Isten áldásával.
ÖRÖK SZERETET ,TE ISMERSZ ENGEM S TUDOD MIKOR MI JÓ ,TEHÁT BIZOM S REMÉLEK BENNED ,MERT IGAZMONDÓ VAGY
VálaszTörlésKÜLD EL AZ IGAZSÁG LELKÉT MINDANNYIUNKNAK ,HOGY EROSSEN HIGGYÜK NEM VAGYUNK MAGUNKRA HAGYVA ,SEMMIFÉLE TÉVES ESZMÉNY ELLENÉRE SE
VálaszTörlés