A
|
z Úr drága
kegyelmét bemutató könyvet kezdtünk olvasni az Ószövetségből (Ruth 1,1-22).
Igen, már itt felragyog a kegyelem. Mert azt látjuk, valaki elmegy Isten népe
közül, elmegy otthonról, de vissza lehet térni. Az Úr drága kegyelméből
visszahozza Naomit. Ez a történet a tékozló fiú történetének az ószövetségi
párja. Elimélek az éhínség idején elmegy Moáb földjére. Pogányok laknak ott, ez
nem az ő helye, de úgy gondolja, ott lesz kenyér, vagyis biztosított a
megélhetés. Hányan vannak így ma is, elmennek arról a helyről, ahová Isten
állította őket, a jobb élet reményében. De Elimélek az Isten népéhez tartozik, mégsem kérdezi az Urat: mennem
kell-e? Másrészt nem megy mindenki, a legtöbben maradnak, várnak, bíznak az
Úrban.
Meg kell
látnunk, hogy Isten népét sem kerüli el az éhínség, de ez próba, általa derül ki, milyen is a hitünk. A váratlan
élethelyzetekre választ kell adni, de nem mindegy, miként válaszolunk. Mások
véleményére, saját ötletünkre hallgatunk, vagy megkérdezzük az Urat? Elimélek
nem kérdezte meg, úgy döntött, megmenti a családját, a fiait az éhhalál
elől. Félt, hogy a gyermekei éhen
hallnak, nem akarta őket elveszíteni. Gyakran így gondolkodunk, nem akarjuk
elveszíteni a másikat, de ha nem tudjuk elengedni, feladni a megmentésüket,
elveszítjük. „Mert aki meg akarja menteni az életét, az
elveszti azt, aki pedig elveszti az életét énértem és az evangéliumért, megmenti
azt. Mit használ ugyanis az embernek, ha az
egész világot megnyeri, de élete veszendőbe megy?” (Mk 8,35-36). Mennyire jól látja az Úr Jézus az életet,
Elimélek is meg akarta menteni a családját, de nem tudta. Bár meglátnánk ezt
időben, mi nem tudjuk megmenteni szeretteinket, a másik embert, a bajtól sem, és
a kárhozattól sem. Csak egyedül Jézus. Ha elengedjük megmentési hajlamunkat és
törekvéseinket, és Rábízzuk magunkat, megmentetünk.
Megtéveszthet
minket, amikor azt olvassuk, eljutottak Moábba - hát mégis igazuk lett. De a
továbbiak azt mutatják, nem így van. Mert nekik nem ott a helyük, rossz
bizonyságot tettek a Moábba való költözéssel, mert azt üzente mindez, hogy Isten nem
tud rajtunk segíteni, de a moábiták istene igen. Milyen bizonyság vagyok?
Meghalt
Elimélek, ez jelzés Naomi számára, de nem figyel rá, vagy a fiai nem engedik,
hogy hazainduljon. Bárhogyan is volt, a fiúk is meghalnak, és így világossá
válik, mennyire rossz volt Elimélek ötlete. Mennyire nem tudta megmenteni a
fiait. Megdöbbentő, elment otthonról, mert félt az éhhaláltól, és ott, ahol van
kenyér, mégis meghalnak mindhárman. Soha ne engedjünk a kísértőnek, ne
meneküljünk a próba elől, mert az Úr megtart a nyomorúságban is, de ha magam
megyek, ha magamat mentem, elveszhetek a jólét földjén is. Rámehet az életem,
az üdvösségem is.
Ezt követően
Naomi elindul haza, megtudja, hogy van otthon kenyér, lehet otthon is élni, az
Isten országa még éhínség idején is biztonságosabb, mint Moáb földje. Jó
meglátni Ruth ragaszkodását, amivel kitart anyósa mellett. Naomi megtanulhatja Ruthtól a ragaszkodó
szeretetet, ami kitart a bajban, a nyomorúságban is. Ő nem tartott ki az Úr
mellett, amikor nehézzé vált az élet, Ruth kitart, a biztosat hagyja maga
mögött anyósa kedvéért, és választja hitből a bizonytalant. De hamarosan
megtudja: Isten országa mindig biztos. Ragaszkodjunk ilyen hűséggel az Úrhoz,
merjük a világ szerinti biztosat elhagyni Érte.
Amikor
hazaérnek, Naomi megrendítő bizonyságot tesz. Már látja a lényeget, én mentem
el, igen, én. Nem más a felelős, még csak nem is a férjét okolja, miattam
történt minden. Itt ragyog fel a kegyelem: de Isten visszahozott. Én elmentem,
Ő visszahozott. Nem mondott le rólam, utánam jött. Ez a mi történetünk, elmegyünk, és már a
magunk erejéből képtelenek vagyunk visszatérni, de Ő utánunk jön, és hazavisz.
Még innen is van visszaút. Van visszaút! Ez a kegyelem!
Márk
evangéliuma oly csodálatos, az élet útját tárja fel előttünk, és kedvesen
sürget, siess, azonnal dönts, kövesd Jézust, ne halogasd (Mk 1,1-15). Fontos
ez, ne az Úr melletti döntést halasszuk későbbre, ne, hanem legyen ez a
legsürgetőbb feladatunk. Még ma, még Jézus hív, nyíljon az ajtó, táruljon a
szív, holnap talán késő.
Az Úr
eljövetelét megelőzi a kiáltó szava. Isten előkészíti a terepet, a szíveket.
Nem váratlanul jön a Megmentő. Fel lehet készülni a találkozásra. Hogyan? Bűnbánat által. De vajon komolyan veszem-e a
hírt? Várom-e Jézust?
Eljött Jézus,
a kiáltó szava beteljesedett, eljött Jézus, itt van Isten köztünk. Igen, már
nincs messze, a földre jött, így van esélyünk és reményünk. Ha nem jött volna
el, reménytelenül elvesznénk. A legjobb hír, amit valaha ember hallott: eljött
Jézus. E hír mögött megtapasztalás van.
Úgy mondja az evangélista, hogy Ő maga is találkozott Vele, és meglátta
Benne az Istent.
Mivel Isten
bizonyságot tesz Róla, világossá válik, hogy Rá van szükségünk. A mennyei szózat
után nem a siker felé, nem a reflektorfénybe vezet az út, hanem a pusztába, a
próbák közepébe, és a csendbe, az Atyával való közösségbe. Mennyire másabb Jézus
útja, mint a miénk. Mi látványt akarunk, Ő elmélyedést és minőséget. Elmélyedt
az igében, és ezért tudott nemet mondani a kísértőnek és győzni felette. Igei
elmélyülés nélkül nincs győzelem, nincs megmaradás sem. A kísértőt csakis
alkalmazott igével lehet legyőzni, elutasítani. Ha nem él bennem az ige, nem
tudok ellenállni az ördögnek.
Az Úr Jézus
megtérési felhívással kezdi szolgálatát. Térjetek meg, vagyis lépjetek be Isten
országába. Jézus elhozta Isten országát, csak be kell lépni. A belépés a megtérés,
vagyis a gondolkodás és az életvitel megváltozása, bűnbánat és bűnbocsánat
által.
MÉG MA, MÉG JÉZUS HÍV
1.
Még ma, még Jézus hív,
Nyíljon az ajtó, táruljon a szív,
Holnap talán késő!
2.
Jövök Hozzád, Uram,
Kérlek, fogadj el, halljad meg szavam,
Tarts meg mindörökké!
3.
Jézust áldjad, szívem,
Halála árán van új életem,
Illesse Őt hála!
4
Zengjünk mind Neki hát,
Dicsérjük együtt Isten szent Fiát!
Téged is vár még ma!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése