Csodálatos,
ahogyan Isten törődik a népével. Látszik, hogy élő kapcsolat
van közte és Izráel között (4Móz 9,1-19). Mindez jelzi: a Biblia
Istene élő valóság, egy személy, Aki tud beszélni, ezt a
képességünket is Tőle kaptuk. Szavával formálja és irányítja őket.
Ma is szól! Amikor kézbe vesszük az igét, és elolvassuk a
kijelölt szakaszt, átéljük, hogy Ő szól, velünk beszél.
Folyamatosan foglalkozik velük és készíti fel őket az új élet
minden részletére. Eddig Egyiptomban éltek elnyomás alatt,
fogalmuk sincs arról, mit jelent Isten népeként élni, mit vár el tőlük
az Úr. Amikor élő hitre jutunk, mi sem tudjuk, mit jelent Isten
akarata szerint élni, sőt, igazán jól élni sem tudunk, mert az
életet és az új életet is tanulni kell. Nem mindegy, kitől
tanulunk. Isten mindent megtesz értünk, ideadta igéjét, amelyből,
mint egy felhasználói kézikönyvből megismerhetjük az életet.
Isten szeret, és ez odafigyelésben is megnyilvánul, tudja, hogy segítségre van szükségünk, és ezt meg is adja. Rajtunk áll,
hogy kézbe vegyük, használjuk a Könyvet. Megláthatjuk benne
életünk értelmét és célját. Ami tulajdonképpen nem más, mint
megismerni Őt, a Szentet és Igazat. Azért küldte el Fiát,
Jézust, hogy Általa közelebb kerüljön hozzánk, és feltáruljon
előttünk Lénye. Az Ő Lénye agapé, vagyis szeretet.
Ez ábrázolódik ki a páskában is. Isten lehajolt a rabszolganéphez. Meghallotta kiáltásukat, nem fordult el tőlük, hanem
kivezette őket Egyiptomból. Egy olyan népet hívott ki, formál
néppé és vezet, akiket semmire sem tartottak jóra, csak
rabszolgaságra. Olyan jó, hogy akikről lemond a társadalom, a
család, azokban is embert és értéket lát az Úr. Látja Benned a
kincset, és Ő mindent odaadott, hogy megszerezze ezt az
igazgyöngyöt. Ézsaiásnál olvassuk, amint így szól az Úr:
Drágának tartalak és szeretlek (Ézs 43,4), és ezt
megtapasztalhatjuk a mindennapokban. Ő szereti a szeretetre nem
méltót is. Ő szeret téged, és terve van veled! Figyelj, és
megmutatja ezt, és azt is, hol a helyed.
A páskaünnepen hálát adtak a szabadításért, és bemutatták a
páskabárány-áldozatot. Ez azért volt szükséges, hogy mindenkor
lássák, mibe került az életük. Egy bárány halála árán
maradtak élve és menekülhettek meg. Minket az úrvacsora
emlékeztet a kegyelem, az új élet árára. A szent jegyek mondják
el, mibe is került az életem Istennek. Egyszülött Fia életébe, Ő
a mi pákabárányunk. Az élet nem játék, Isten drága ajándéka,
nagy lehetőséget kaptunk általa, azonban mivel a szívünk
megromlott, csak Jézus által találhatjuk meg önmagunkat, és
élhetünk Isten dicsőségére. A kereszt üzeni: ezt tettem érted,
és ezt ne feledjük, idézzük fel mindennap, örömök, bánatok,
szenvedések, csüggedés idején is. Nézzünk a keresztre, mert az
a mi erőforrásunk. Amikor összeroppannánk az önsajnálat alatt,
emeljük fel szemünket és szívünket, és a megfeszített Úr
megerősít.
Mózes sem tudja mindenre azonnal a választ, de nem is tesz úgy,
mintha mindent tudna. Amikor kérdéssel jönnek hozzá, nem válaszol
azonnal, hanem a kérdést Isten elé tárja. Van bátorsága
várakozásra felszólítani ezeket az embereket. Várjátok meg,
amíg meghallom Isten válaszát. Ezzel megmutatja, így kell
csinálni. Ne dönts azonnal, hanem menj az Úr elé, várj a
válaszra. És a válasz meg fog érkezni.
Jézust elfogták és bekísérték a főpap házába, Péter pedig
távolról, biztosnak tűnő távolságból követi. Amolyan ott is vagyok, meg nem is vagyok ott (Lk 22,54-65). Nagyon mai ember, a
biztonságra törekszik. Azonban mi magunkat nem tudjuk semmilyen
trükkel megoltalmazni, mert az Úr a mi oltalmunk. A távolról való
követés nem igazi követés, nem taníványság. Mert a tanítvány
szorosan a Mester nyomában jár, ott van, ahol Ő. Távolról nem
lehet követni, csak a közelségében. Péter akarta követni is
Jézust, de az életére is nagyon vigyázott. Te távolról követed,
figyeled Jézust, vagy ott vagy, ahol Ő? Ha követem, akkor ott
állok mellette. Biztonságban mindig Jézus mellett vagyok, akkor
is, ha Ő a főpap házában van. A Gecsemáné kertjében Jézust
elfogták, de a tanítványoknak nem esett bajuk. Maradjunk mindig az
Úr mellett.
A maga által biztonságosnak tartott hely veszélyessé válik.
Amit mi biztonságnak gondolunk, amikor mi akarjuk menteni magunkat,
az mindig veszélyt jelent. Mert tulajdonképpen mi jelentjük a
legnagyobb veszélyt önmagunk számára. Nem a másik, hanem én
vagyok a legnagyobb veszélyforrás. Azonban az Úr önmagamtól is
meg tud védeni. Meg akarta Pétert is, de ő nem hallgatott Rá.
Péter kiválasztja a maga szerinti legalkalmasabb helyet, és
mennyire nem jól látjuk az életet, mert pont ez a hely, az emberi
szempontok szerint választott tűz lett a rossz hely. Péter helye
nem itt, hanem Jézus mellett van. Soha ne feledd: Jézus mellett a
helyed. Ne engedj a tűz csábításának. Ne engedj a kényelemnek,
és a félelemnek sem. Lám, itt is kiderült, kicsoda és Kihez
tartozik Péter. Lehetett volna szép hitvallás ebből az estéből,
ha tovább megy Jézussal, így azonban csúfos bukás lett belőle.
Az Úr figyelmeztette Pétert, és minden úgy történt. Megszólal
a kakas, aminek a hangja felriasztja a tanítványt, rádöbben arra, mit
tett. Ma is felriaszt az Úr, ad olyan eseményeket, helyzeteket,
amik felráznak és rádöbbentenek, mennyire semmik vagyunk Jézus
nélkül. Aki Őnélküle akar érvényesülni, az el fog bukni, mert
Jézus nélkül nem cselekedhetünk semmit.
Az Úr rátekintett Péterre - gyönyörű, szívbemarkoló jelenet. A
megkötözött Úr rátekint az Őt megtagadó tanítványra. Nem
elfordul tőle, nem azt mondja, látod, én itt vagyok megkötözve,
kiszolgáltatva, neked csak szád van, hanem rátekint. És ebben a
tekintetben megbocsátás, szeretet és újrakezdés lehetősége
van. Azt üzeni az Úr tekintete, hogy innen is talpra lehet állni,
talpra tudlak állítani. Engedd, hogy én foglalkozzam most már
veled. Nem elfordul, hanem megfordul, hogy lásson, és ez nagy
különbség. Mi hányszor elfordulunk a vétkezőtől, a minket
megbántótól. Figyeld Jézust, ne el-, hanem odafordulj a másikhoz.
Fordulj oda, és tekints a feleségedre, férjedre, gyermekedre szerető, megbocsátó tekintettel, mert így tesz veled is az Úr.
Szelíd szemed, Úr Jézus
1. Szelíd szemed, Úr Jézus, Jól látja minden vétkemet,
Személyemet ne vesse meg
Szelíd szemed, Úr Jézus.
2. Szelíd szemed, Úr Jézus, Tekintsen rám, ha roskadok, Adjon
békét, bocsánatot Sze-
líd szemed, Úr Jézus.
3. Szelíd szemed, Úr Jézus, Tudom, hogy vádat is emel; Vétkeztem
én, ítéljen el Szelíd
szemed, Úr Jézus.
4. Szelíd szemed, Úr Jézus, Elítél bár, lásd, én megint Csak
várom, hogy majd rám te -
kint Szelíd szemed, Úr Jézus.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése