T
|
ovább vezeti
Isten az Ő népét a szövetség és annak törvényének a megismerésében (4Móz
5,1-31). Mert a szabadítás után van
folytatás, meg kell tanulni Isten országának rendje szerint élni. Ez folyamatos
formálódást és minden szinten engedelmességet követel. Akkor forr eggyé a nép,
ha mindenki komolyan veszi az Ország törvényeit és annak törvényadó Királyát.
A rendetlenség rossz bizonyságtétel Isten országáról, mert azt mutatja, hogy
nem vagyunk másabbak, mint a világ fiai. Ahogyan látjuk, Isten törvénye az
emberi kapcsolatok területére is kiterjed. Nemcsak a vallási kultuszt
szabályozza, hanem Isten gyermekeinek az életvitelét is.
Isten a népe között van, velük vándorol, részt vesz az életükben. Az
emberek számára a kijelentés sátra teszi ezt megfogható valósággá. Azóta Isten
még közelebb jött, emberré lett az Úr Jézus Krisztusban, megfigyelhették,
hallhatták, tapasztalhatták érintését, nagy csodáit. Mindezeket az
Újszövetségben olvashatjuk, és ezek által a történetek által ragyog fel Isten
dicsősége Jézus arcán. Olyan jó, hogy mi
már egy emberi arcon, emberi cselekedeteken keresztül szemlélhetjük az Urat.
Tettei mind felénk irányulnak, lecsendesíti a viharokat, mintegy jelezve, hogy
a lelki viharok fölött is Úr Ő. Ezért bátran jöhetünk Hozzá, úgy, amint vagyunk,
értetlenséggel, viharos lelkiállapottal, mert elég egy szó Tőle, és békesség
fakad ott, ahol korábban vihar volt. Az is nyilvánvaló, hogy bármikor kérhetünk
segítséget Tőle, hiszen azért jött, hogy a bajba került emberen segítsen, megkönyörüljön.
Mivel ők Isten népe, a bűnt nem tűrhetik meg maguk között. Isten a bűnöst
ugyan szereti, de a bűnt nem, ezért mindent megtesz, hogy övéit megtisztítsa és
megőrizze a bűntől. Ebben fontos szerepe
van a közösségnek, ne tűrje meg a bűnt, hanem igyekezzen eltávolítani. Hogyan
tehetjük ezt meg? A bűn beismerésével, őszinte bűnbánattal és Isten kegyelmének
az elfogadásával. Jézusban megbocsátja
bűneinket, és vére által megtisztít. Ez azt is jelenti, hogy ne mondjuk a
bűnre, hogy jó. Ma egy értékváltozás megy végbe, sok mindenre azt mondják, hogy jó,
ami eddig rossznak minősült. Hogyan lehet ezt az értékvesztést megakadályozni?
Úgy, hogy minden tettünket Isten igéjén mérjük le. Az ige világosan megmondja,
mi a bűn, mi a rossz. Azt is olvassuk, hogy az Úr tanácsol, melyik utat
válasszuk, és az ige lámpás az úton. Amennyiben figyelünk rá, jó döntéseket
tudunk hozni. A kegyelem pedig a korrigálásra ad lehetőséget.
Megdöbbentő, ahogyan a főpapok és az írástudók készülnek az ünnepre (Lk
22,1-6). Jézus megölését tervezik. Kívülről az ünnep lebonyolítását szervezik,
kegyesen hangolódnak a páskára, készítik az ünnepi beszédet, amit majd el is
mondanak, és a szívükben gyilkosságot terveznek. Nem is akárkit akarnak
megölni, Azt, Akit ünnepelnek, a testet öltött Istent. Milyen nyomorultak is
vagyunk, még a szent ünnepet, a megszentelt pillanatot is be tudjuk szennyezni,
sőt, mindezt úgy tesszük, hogy mások ne vegyék észre, mi is van bennünk, mire
igyekszünk. Ez ám a képmutatás! De mi hogyan készülünk Isten elé állni? Miképp
készülünk az istentiszteletre? Mi tölti be a szívünket és a gondolatainkat?
Hányszor a kegyes felszín alatt bűnös gondolatok lapulnak meg. Elmondjuk az Úr
imáját, kérjük, hogy bocsássa meg a bűneinket, és közben gyűlöljük talán pont azt,
aki velünk együtt van a templomban. Az igazi változás akkor érkezik meg
hozzánk, ha őszintén feltárjuk mindezt az Úr előtt, és kérjük, hogy könyörüljön
rajtunk, tegyen új teremtéssé.
Olyan megrázó, bement a sátán Júdásba, pedig évek óta Jézussal jár. Látja és
hallja Őt, és mégsem elég. Nem elég csak a közelében lenni, hanem meg kell
Előtte nyitni a szívünket. Másrészt, ne feledjük, hogy a gonosz a tanítvány szívét
is keresi. Kinek nyitok ajtót? Júdás beengedte a sátánt az életébe. Jézus
mellett volt, de nem vált igazán tanítványává. Nem elég csak a gyülekezethez
tartozni, Jézushoz is kell. Júdás csak a tanítványokhoz tartozott, de nem
ismerte meg Jézusban a Megváltóját. A szíve távol maradt Tőle. Ezt a sátán
gyorsan kihasználja.
Olyan szomorú, hogy Izráel népének vallási vezetői döntöttek Jézus ellen.
Nekik a kezükben volt az Írás, értettek is hozzá, mégis Ellene döntöttek. Nem
elég a tudomány, a képzés, személyes kapcsolatba kell kerülni az Úrral. Tehát
az egyházi tisztség, a teológiai képzettség önmagában nem elég, Jézus
megismerésére, a kegyelem átélésére van szükségünk. Vajon ma hogyan döntene az
egyház? Nem ugyanaz lenne-e a vélemény, mint akkor?
Csendesedjünk el és gondoljuk végig, van-e kapcsolatunk az Úr Jézussal.
Csak a gyülekezetbe tartozom, vagy Őhozzá is? Megtapasztaltam-e már személyesen
a bűneim bocsánatát, mert a kollektív bűnbánat nem elég. Nem elég, ha
megtanultam a dogmákat, és tudom a Káté válaszát a bűnbocsánatról, oda kell
Elé állni, összetört szívvel. Megtörtént-e ez már velem? Leborultam-e a kereszt alatt, megvallva minden bűnömet?
Ó, Jézus, árva csendben az ajtón kívül állsz
1. Ó, Jézus, árva csendben az ajtón kívül állsz, Bejönnél már, de némán
kulcsfordulás-
ra vársz. Mi mondjuk, hogy miénk vagy, te vagy a név, a jel: Ó, szégyen,
hogy te légy
az, akinek várni kell.
2. Ó, Jézus, most kopogtatsz, sebhelyes még a kéz; Könnymarta kedves
arcod oly bú-
san intve néz. Ó, áldott, drága jóság, mely ennyit tűrve vár! Ó, bűnök
szörnyű bűne,
mely téged így kizár!
3. Ó, Jézus, szólsz, s a szívhez a szó szelíden ér: „Így bánsz velem? -
teérted hullt tes-
temből a vér!” Bús szégyennel behívunk, az ajtónk nyitva már. Jöjj,
Jézus, jöjj, ne hagyj
el, a szívünk várva vár.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése