E
|
zekben a
fejezetekben több ígéretet is olvasunk, mind a szabadítást hangsúlyozzák, és
azt, hogy az Úr velük lesz, és Ő nem változik (Ézs 45,1-46,13). Jó ígéreteket
olvasni, mert azok John Bunyan szerint Istentől kapott kulcsok. Ezek a kulcsok
a kétségbeesés, a kételkedés börtönének
a zárát nyitják ki. Hányszor szívünkbe lopakodik a kételkedés, ilyenkor jó nem
teret adni neki, hanem Isten ígéreteire
kell építeni. Szabad erősíteni vele magunkat, azt mondva, Isten megígérte, és
ezért úgy is lesz. Mert Isten szava mindig megvalósul.
A szabadításban Círus király az Úr eszköze. Azonban ennek a birodalomnak
is tudnia kell, hogy Izráelre nézve lett naggyá és hódíthat meg sok népeket. Isten
népéért erősödik meg a hatalma Círusnak, azért, hogy Izráelt hazaengedje. Isten
a történelem eseményeit is felhasználja népe érdekében, az evangélium
terjesztésére. Ami körülöttünk történik, gyakran a jó hír terjedéséért van.
Azért, hogy azokhoz is eljusson, akik még nem hallották.
Nincs más Isten, hangsúlyozza az Úr. Mindezt azt jelzi Círusnak, de
mindenki másnak is, hogy Őt nem lehet kicselezni. Senki ne gondolja, majd összefog
más nép istenével, és ellene fordul az élő Úrnak. Nem, mert Rajta kívül csak
bálványok vannak, amiket az ember hoz létre. Ez a különbség. Az ember bálványt,
tehetetlen szobrot hoz létre, Isten pedig életet, embert teremtett. Isten élő
és cselekvő személy. Aki segítségül hívja, az ezt meg is tapasztalhatja. Sőt, Ő
maga bátorít, Tőle kérdezzük meg a jövendőt, mindazt, amit az életünkre nézve
tervezett. Ne forduljunk jósokhoz, gurukhoz, senki máshoz, csak egyedül Őhozzá.
Mindent kijelent az igében, amire szükségünk van. És ha odafigyelünk, megismerhetjük az
életünkre szánt tervet, meglátjuk az Úr akaratát. Aki Őt kérdezi, az kap
válaszokat. Miért van ez így? Mert Ő a formálónk, Aki kézbe vesz, mint egy
agyagot, és kihozza belőlünk, amit eltervezett. Mit hoz ki? A krisztusi életet,
Ő a minta, addig formál, amíg Jézus ki nem ábrázolódik bennünk.
Aki bízik Benne, és teljesen ráhagyatkozik, az nem vall szégyent és gyalázatot
soha. Csodálatos ígéret ez, erőt ad, bátorságot önt a szívünkbe. Mindez akkor
válik valóssággá, ha engedelmesen követjük Őt. Ez az ige nem azt jelenti, hogy bármit
teszünk, az sikerül, vagy élhetünk, ahogy akarunk, Isten úgyis megbocsát. Nem! Ez
az ige azoknak szól, akik már átadták életüket az Úrnak, és elindultak Vele
egy új életre. Aki a keskeny úton jár, az nem vall szégyent, mert az Úr
győzelemre vezeti. Nem vallok szégyent az Úr előtt, nem vallok kudarcot a
tanítványságomban. Emberi mérce szerint nem biztos, hogy sikeres leszek, de ha
figyelek az Úrra, áldott, bizonyságtevő lehet az életem.
Isten soha nem hagy cserben - vénségetekig ugyanaz vagyok,
megőszülésetekig hordozlak titeket. Jó ezt ma is olvasni, és valóban így is
van. Övéivel van az Úr, és nem is változik. Ő ugyanaz a szabadító Isten, és
ugyanaz az Atya, mint volt, amikor megismertük. Ma is ugyanaz a hatalma,
ugyanolyan nyugodt szívvel fordulhatunk Hozzá ma is, mint korábban, nem
csökkentek a képességei, sem a lehetőségei. Ő mindörökké ugyanaz. Ma is meg
akarja menteni a bűnös embert, kínálja kegyelmét mindenki számára.
Isten szabadítása nem késik, de türelemre van szükségünk. Tudja jól,
mikor kell cselekedni, és mindig időben teszi. Mi vagyunk a türelmetlenek, és
amikor nem azonnal történik meg, amit szeretnénk, azt gondoljuk, nem lesz abból
semmi. De nem így van! Isten tanácsa megáll, lehet rá építeni. Sőt, az a bajunk,
hogy nem az Úrtól kérünk tanácsot, és nem arra alapozzuk életünket. Aki hittel veszi
az Úr szavát, az megtapasztalja munkáját is.
A gyermekség-történetek után a tizenkét éves Jézust látjuk újra a jeruzsálemi
templomban (Lk 2,41-3,20). De nemcsak formálisan van jelen, hanem visszamarad,
amikor mindenki hazaindul. Neki valóban az Atya háza a templom. Mert ott maradt
vissza. Nem a város látványosságai vonzották, vagy a kalandok, hanem az Atya. Ő
Istennel és az Ő igéjével maradt együtt. Van-e többre való vágyakozás a
szívemben? És azért hozok-e áldozatot? Isten jobb megismerésért, az igében való
mélyebbre jutásért szentelek-e több időt a Bibliára, az ige hallgatására és
az imádkozásra? Az Úr Jézus magatartása iránymutató, az Istennel való kapcsolat
mindennél fontosabb, erre van igazán szűkségünk.
Azonban a mai csöndünkben gondoljuk végig: az élet nagy rohanásában nem
járunk-e úgy, mint József és Mária, hogy elhagyjuk Jézust? Rohanunk, magunkkal
vagyunk elfoglalva, és közben Jézus kimarad az életünkből. Ne hagyjuk el Jézust, mert nem nyerünk vele. Sokan
azt gondolják, időt nyernek, ha nem mennek gyülekezetbe, azonban ez a történet
arra mutat rá, hogy nem nyerünk vele semmit. Ha elhagytuk Őt, forduljunk vissza,
keressük meg, és menjünk most már Vele.
Mária és József nem ismerik igazán Jézust, nem jó helyen keresik. Én jó
helyen keresem? Jézus elmondja, neki az Ő Atyja dolgaival kell foglalkoznia. Igazából
mi is erre kaptuk az életünket, hogy az Atya dolgaival foglalkozzunk. De azt
tesszük-e? Inkább saját ügyeink kerülnek előtérbe, mint Isten munkája. Azonban
szabad Hozzá igazodnunk. Ő ad erőt ehhez.
Ezt követően Keresztelő János munkásságát állítja elénk az evangélista. János
a pusztában készült a szolgálatára, de eljött az idő, amikor onnan kilépve
megszólítja Isten népét. Azért tud szólni
a néphez, mert előbb őt szólítja meg az Úr. És ő meghallja Isten szavát. János
nem a maga véleményét szólja, hanem Isten üzenetét adja tovább, úgy, amint a próféták
is tették.
Az üzenet középpontjában a megtérés és a belőle fakadó élet áll. Megtérés
a bűnök bocsánatára. Ez jelzi: most már mindenki személyesen felkeresheti
Istent bűneivel, elrontott életével, mert jön a Szabadító. A keresztség előremutat Jézus bűntörlő vérére és a Szentlélek munkájára. Most már szabad jönni,
kiáltani. Isten újat cselekszik, eljött a kegyelem korszaka.
Ez azt is előrevetíti, hogy a megtérés nem formalitás, nem elméleti, hanem
az igaz megtérésből az új élet gyümölcse terem. Erről beszél János is, aki
Istentől bocsánatost nyer, az másképp fog élni. Ennek a másképpnek a mindennapi gyakorlati életben is
következménye van. Az Úr Jézus odafordítja a szívünket a másik ember szükségei
felé, és megelégedésre is tanít. Sőt, nemcsak tanít, hanem Krisztusban képessé
tesz rá. Sőt, megváltoztatja az Úr munkája az élethez való hozzáállásunkat, más lesz
már a fontos, mint volt eddig. Most már
nem a szerzés van a középpontban, a halmozás, hanem tudok adni is, annak, akinek
nincs. Sőt, megelégszem azzal, amit az Úr ad, és nem akarom elvenni a másiktól,
csak azért, hogy nekem több legyen. A megtérésben valóban új szívet kapunk. Egy
érző hússzívet a kőszív helyett. Megkaptam már?
János az evangéliumot hirdette a
népnek, ami Jézusról szólt. Őt várják. János az emberek reménységét Jézusra
irányítja. Ebben is nagy az alakja, nem magának igényli az elismerést, nem akar
az Úr helyére lépni, Krisztus-szerepkörben tetszelegni. Megmarad kiáltó
hangnak.
Új szívet adj
1. Új szívet adj, Uram, énnekem,
Új szívet adj, én Istenem,
Amely csupán csak teérted ég,
Véled jár szüntelen, csak véled szüntelen.
2. Nyájas, vidám, szelíd, jó szívet,
Mely, Jézusom, te lakhelyed,
Hol egyedül a te hangod szól,
Mely véled van tele, csak véled van tele.
3. Jézus, a te gyógyító kezed
Megfogta már a szívemet,
Én is tudom, bűntelen leszek
Majd nálad odafenn, a mennyben odafenn.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése