A
|
Sinai–hegy tövében Isten megkezdi Izráel néppé
formálását. Eddig olvastuk a szent dolgokkal való törődés szabályait, ma már az
egymásért való felelősségről hallunk (4Móz 5,1-10). Az Úr számára az élet a fontos, hiszen Ő
alkotta és bízta ránk. Ezt az életért való felelősséget munkálja ki Izráel
fiaiban is. Az önközpontúságtól elvezeti őket a másik ember a közösségért való
felelősség hordozás felé. Az önközpontúságból úgy gyógyulunk ki, ha az Úr kerül
életünk középpontjába. Ezt ábrázolta ki a szentsátor középre kerülése a
táborban. Azt jelezte, hogy most már nem önmaguk, hanem Isten körül forog az
életük. Erre a központ és szemléletváltozásra
nekünk is szükségünk van. El kell jutnunk oda, hogy ne magunk körül forogjunk,
hanem az Úr körül, hogy Ő legyen életünk középpontjában, és mindig az Ő
akaratát keressük.
Amikor ez megtörténik, és már Isten válik számunkra a legfontosabbá,
akkor kezd a másik ember élete is fontossá válni. Izráel fiai is most tanulják
meg, hogy törődjenek egymással, óvják a másik életét, védjék a közösséget. A táboron kívülre küldés nem azt jelentette,
hogy nem törődtek velük, hanem azt, hogy az elkülönítés által védték a többieket
a testi és lelki fertőzéstől. Ez egy óvó magatartás, amelyre ma is szükség van.
Ha megbetegszem, vagy olyan probléma ér, amely a másik embert is veszélyezteti,
akkor vigyázok, hogy őt ne érje baj. Meg kell tanulni védeni a másik ember életét
is. A mai modern kor sok olyan dolgot felszínre hoz, amivel másokat is
fertőzünk. A dohányos ember nemcsak a saját életét mérgezi, hanem mindazokét,
akik mellette tartózkodnak, az autók égéstermékei is a levegőbe kerülve
mindenki életét veszélyeztetik. A kismama, amikor egészségtelenül él, és
mérgező anyagokat juttat a szervezetébe nemcsak magát, hanem a magzatot is
károsítja. A Jézus Krisztust követőknek fel kell mutatni, egy felelős az életet
védelmező magatartást, életformát. Amikor az Úr kerül életünk középpontjába,
felelősségteljessé válik minden tettünk.
A további versekben mélyül az egymásért való felelősségvállalás, mert az Úr
elrendeli a másiknak okozott kár jóvátételét. Ezáltal a megelőzés is
hangsúlyossá válik, mert a jóvátételnek lehet visszatartó ereje. De ha ez nem
is történik meg, mert az ember szíve gonosz, akkor vállalni kell tetteink
következményét. Következmények nélkül nem lehet vétkezni, a bűnnek mindig van
következménye. Döbbenetes, ahogyan az Úr maga ellen elkövetett véteknek tekinti
a másik ember ellen elkövetett bűnt. Így Isten felé és a másik ember felé is
rendezni kell. Az Újszövetség pedig arról tesz bizonyságot, hogy az Isten felé
fennálló tartozásunkat Jézus Krisztus magára vállalta és a kereszten kifizette.
Milyen csodálatos, hogy nem nekünk kell ezt vállalni, hanem Ő elrendezte. Azonban
a kegyelem azt is eredményezi, hogy amit és amennyire lehet, a régi életünk
vétkeit rendezni kell. A megtérés
nemcsak azt jelenti, hogy Isten megbocsát, és én most már új életet kezdek, hanem
azt is, hogy megpróbálom rendezni a kapcsolataimat, jóvátenni az okozott kárt,
ott ahol még lehet. Az Úr Jézus a Hegyi Beszédben szintén ezt erősíti meg,
rámutat, nem lehet vallásoskodással elintézni
a dolgokat, hanem őszinte megbocsátásra, és rendezésre van szükség. „Ha
tehát áldozati ajándékodat az oltárhoz viszed, és ott jut eszedbe, hogy
atyádfiának valami panasza van ellened, hagyd ott ajándékodat az oltár előtt,
menj el, békülj ki előbb atyádfiával, és csak azután térj vissza, s vidd fel
ajándékodat. Békülj meg ellenfeleddel hamar” (Mt 5,23-25). Vegyük komolyan
Urunk felszólítását és igyekezzünk hamar megbékülni, addig, amíg van
lehetőségünk.
Péter apostol újra hangsúlyozza, hogy akinek az életébe bekerült Isten
igéje ott új élet indul el (1Pét 2,1-6). Mert az Ige maradandó, olvastuk
tegnap, és ez azt jelenti, hogy az évezredek viharaiban is fennmaradt Isten
Igéje, pedig mennyi mindent meg tett az ember ellene. Semmit nem akart olyan
igyekezettel elpusztítani, mint a Bibliát. Mégis itt van, kezünkbe vehetjük, olvashatjuk.
Úgy is megmaradt az Ige, hogy ma is ugyanolyan erő működik benne, mint Péter
korában. Isten Igéje megőrizte magában az életet, így ha bejut a szívünkbe, új
életet hoz létre, újjá születünk általa. Az újjászületés Isten munkája, de a
megszületett élet gondozása, táplálása, a növekedés biztosítása a mi
feladatunk.
Mit kell tennünk a növekedés érdekében? Azt mondja az apostol, hogy a
hamisítatlan lelki tejet kívánjátok. Vagyis táplálkozni kell, de nem mindegy
mit adunk enni egy csecsemőnek. A nem megfelelő táplálék kárt okozhat a
számára. Így kell a frissen megtért ember számára is megfelelő táplálékot
biztosítani. Az újjászületett ember tápláléka Isten Igéje, azonban nem mindegy
melyik részeket kezdi valaki olvasni, hiszen vannak nehezebben érthető fejezetek,
van benne kemény eledel. Ezért inkább evangéliummal kell-kezdeni. A Márk
evangéliuma rövid és tömör, azonban jó táplálék, mert bemutatja számunkra az Úr
Jézus Krisztust. Úgy ismerhetjük meg általa Urunkat, mint oroszlánt, Aki az
erőt és dinamizmust hozza el világunkba. Ezt az erőt a gonosz a bűn elleni harcban
veti be, és a betegek és rabok felszabadítására fordítja. Márk evangéliuma
megtanít a most fontosságára. Elvezet a halogatástól az azonnali cselekvésig,
hiszen gyakran fordul elő benne, az azonnal kifejezés.
Péter is hangsúlyozza a rendszerességet, mert nem csak a táplálék
minősége a fontos, hanem az étkezés gyakorisága is. Amint a testet
rendszeresen, minimum naponta háromszor kell táplálnunk, úgy szükséges a
megfelelő lelki növekedéshez is a gyakori Bibliaolvasás.
Járuljatok őhozzá, írja Péter, ezzel azt akarja mondani, hogy mindennap
menjünk az Úr elé imádság és Bibliaolvasás által. Tehát a Szentírás olvasása
nem megszokásból történik, hanem azért végezzük, mert általa Isten jelenlétébe
kerülünk, és feltöltekezünk. A Biblia számunkra a lelki töltőállomás, belőle
kapjuk meg mindazt, ami lelki növekedésünkhöz, tisztánlátásunkhoz szükséges.
Másrészt, aki felkeresi, aki Hozzá menekül, aki segítségül hívja és Vele éli az
életét az soha nem szégyenül meg, az célba ér és győztes lesz, akkor is ha a
világ a vesztesek közt tartja számon.
Jézus, vigasságom!
1. Jézus, vigasságom! Esdekelve várom Áldó szavadat! A te jelenléted
Megvidámít, éltet, Bátor szívet ad. Légy velem, Ó, mindenem! Nálad nélkül nem
is élek: Te vagy örök élet!
2. Jézus, menedékem! Hű oltalmam nékem Te vagy egyedül! :/: Lelkem a
viharból, Bűnből, minden bajból Hozzád menekül. Bár a föld Mind romba dőlt, S
ha a pokol hada hány tőrt: Jézus maga áll őrt!
3. Jézus, üdvösségem! Te vagy földön-égen Örök örömem! :/: Kik szeretjük
Istent, Zengjünk neki itt lent S otthon: odafenn! Lelkem esd, Hogy Te vezesd! S
hazahívó szavad várom, Jézus, Vigasságom!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése