Á
|
ron és Mirjám
testvérek, egyben Mózes testvérei is (4Móz 12,1-15). Áront főpapnak választotta
ki Isten, Mirjam pedig prófétaként dicsőítette a szabadítás Istenét. A Vörös –
tengeren való átkelést követően, Mirjám énekelt és táncolt az Úrnak, mert szíve
tele volt örömmel és hálával. Azonban valami történt, megváltozott a szívük,
mert elfoglalta a féltékenység. Már nem különleges elhívatásuknak örültek, nem
az töltötte be szívüket milyen nagyra is méltatta őket az Úr, szolgálhatják Őt.
Nem, hanem még több hatalomra, elismerésre tartottak igényt. Úgy akartak ők is a nép elé állni, mint Isten teljhatalmú képviselői. Ebben a helyzetben Mózes
házassága csak ürügy volt, de nem az jelentette a fő problémát.
Mi volt tehát a fő probléma Áronnal és Mirjámmal? Látásom szerint az,
hogy nem fogadták el önmagukat, és helyüket az Úr kezéből. Ők Mózesre néztek,
olyanok akartak lenni, mint testvérük. Ez gyakori hiba, a másikra nézünk, hozzá
akarunk hasonlítani, úgy akarunk élni, és nem látjuk meg saját elhívatásunkat,
saját értékeinket. A napokban olvastuk, amikor Péter arról beszélt, hogy különféle
ajándékaink vannak az Úrtól. Ez magában foglalja, azt hogy nem vagyunk
egyformák, még a testvérek, az ikrek is különböznek gyakran, nemcsak belsőleg
hanem külsőleg is. Ugyanígy a hitben testvérek sem egyformák, különböző a
kegyelmi ajándékunk is. Ismerjük fel és fogadjuk el hálás szívvel saját
ajándékainkat, és azokkal szolgáljunk az Úrnak.
Lássuk meg Mózes reakcióját ebben a helyzetben. Azt olvassuk, alázatos
volt, „a földön élő minden embernél alázatosabb”. A Kecskeméthy Fordítás
szerint: „Mózes, igen szelíd volt; minden embernek felette, aki a föld
színén van”. Ezzel a szentíró kifejezi, hogy Mózes elfogadta mások
véleményét, elfogadta az Úr kezéből a bántást, támadást, lázadást, és nem
harcolt ellenük. Az elfogadás azt jelentette, hogy nem törődött vele, hanem
Istenre bízta. Milyen nehéz lehetett Mózesnek úgy irányítania a népet,
közvetíteni Isten akaratát, hogy testvérei nem fogadják el őt. Családon belülről
éri a támadás, mégis az Úrra bízta, és végezte a rábízottakat. Talán ez a
helyzet is eredményezte, azt, amit korábban olvastunk, hogy Mózes belefáradt a
szolgálatba. Ám Isten meghallotta Áron és Mirjám beszédét.
Mózest arra választotta ki az Úr, hogy szemtől szemben beszéljen vele.
Csodálatos kegyelemben részesült, hálásak lehetünk Istennek, hogy amit Mózes
Tőle kapott azt leírta és így mi részesülhetünk ezekben az áldásokban. Azonban
mi nagyobb kegyelmet nyertünk, hiszen megismerhetjük Isten Fiát, Jézust. Ő
nagyobb Mózesnél, és úgy szeret, hogy életét adta értünk. Így már csak rajtunk
áll, hiszünk-e Benne.
A Mózes elleni lázadás, Isten akarata elleni lázadás is volt egyben. Nem
fogadták el Isten döntését, nem fogadták el, hogy az vezesse őket, akit az Úr
kiválasztott. Ennek a lázadásnak meglett a következménye, az Úr leprával
sújtotta Mirjámot. Figyeljük meg Mózest, nincs káröröm a szívében, nem mondja
megérdemelted, hanem, amikor Áron bűnbánatot tart, Mózes az Úrhoz fordul, és kéri,
gyógyítsa meg a testvérét. Mózes valóban alázatos szívvel jár, hiszen ebben a
kérdésben is az Úrhoz tud fordulni, másrészt kész imádkozni, az őt bántókért.
Így járt el az Úr Jézus is a kereszten, amikor megfeszítőiért imádkozott. Mi
hogyan járunk el, bántások, támadások idején? Legyen Mózes magatartása a minta
számunkra, és tanuljuk meg ügyeinket az Úrra bízni.
Tovább olvassuk Péter vallomását, amelyből megtudjuk, emlékeztetés
céljából írt (2Pét 1,10-21). Az akkori hívők még nem vehették kezükbe az Újszövetséget,
így szükségük volt arra, hogy amit korábban hallottak ismét felelevenítsenek a
számukra. Az üldözés miatt is szükséges volt, hogy ne a szenvedésre
tekintsenek, hanem bízzanak az Úrban, és lássák szemük előtt a célt. Mi is az
Igét, Isten ígéreteit feledjük el a leggyorsabban, ezért van nekünk is
szükségünk a gyakori ismétlésre, az Ige felelevenítésére. Tulajdonképpen,
amikor az istentiszteletről hazamegyünk az volna a magától értetődő feladat,
hogy az Ott hallott Igét kikeressük Bibliánkban és elolvassuk, majd ha
lehetséges megbeszéljük testvérekkel.
A másik figyelemre méltó üzenet, hogy Péter felismerte, hogy
elközelgetett kivégzésének ideje, és erről mer nyíltan beszélni. Nem magát
sajnáltatja, nem is hamis reményekkel táplálja magát, hanem megerősödik, abban
a reménységben, hogy az Úrhoz költözik. Lássuk meg, hogy az első tanítványok
számára világos, hogy a halál nem befejezés, hanem egy új, soha véget nem érő
élet kezdete. A földi élet számára vándorlás, amelyben egy új haza a cél, ha
megérkezik, az elöregedett sátrat lebontja és átköltözik, az Úrtól készített
romolhatatlan sátorba. Adja az Úr, hogy mi is ilyen reménységgel vándoroljunk,
és ne csupán a sátor állapotára figyeljünk, ne annak toldozgatása kösse le
energiánkat és figyelmünket, hanem a célt látva szolgáljunk az Úr nevével
másoknak.
Péter pontosan ezt teszi, amíg a sátorban van, szolgál. Jól használja fel
az időt. Nem a maga dolgait intézi, hanem az Ige által erősíti, felkészíti
testvéreit.
Jézus Krisztus hatalmát, Isten Igéjének erejét és valóságát állítja
eléjük, a szemtanú bizonyosságával. A Biblia nem mese, hanem Isten, élő és ható
szava, sötétben világító lámpás. Azért adja az Úr, hogy használjuk, olvassuk,
hogy általa világos legyen az út előttünk. Azért kaptuk az Igét, hogy figyeljünk
rá, vegyük komolyan. Ha így teszünk, nem tévedünk el, célba érkezünk.
1.
Nem hagyjuk el a szent Igét,
Az Úr áldott szavát.
Ez támaszt ad sok léleknek,
Vezet e léten át.
Nap ez, mely áldott fénysugárt
Hint életünkre szét;
Ebből halljuk az Ő szavát,
Az élet beszédét.
2.
Nem hagyjuk el a szent Igét,
Ha öröm vagy baj ér!
El nem veheti senki sem,
Bármily kincset ígér.
Akármit tesz is e világ,
Ha üldöz, ha csábít,
A Sátán nékünk mit sem árt,
Isten megszabadít.
3.
Nem hagyjuk el a szent Igét,
Terjesztjük szerteszét,
Míg üdvre hívó szózatát
Meghallja minden nép.
Hirdetjük hívő élettel
Az Úrnak jóvoltát!
Megígérjük: nem hagyjuk el
Soha a Bibliát!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése