Ú
|
jabb
számbavétel történik, Kehát fiait veszik számba a harminctól ötvenévesig
terjedő férfiakat (4Móz 4,1-16). Azokat a férfiakat választják ki, akik alkalmasak
a pusztában a szentsátor és annak berendezéseinek a hordozására. Fel kell készülniük arra a pillanatra, amikor
elindulnak, mert a puszta nem végállomás. Nem itt kell letelepedni, hanem
tovább kell menniük atyáik földjére, az ígéret földjére.
A mi számunkra a világ jelenti a pusztát, nem itt telepedünk le, hanem
folytatjuk utunkat a mennyei hazába. Nagy kísértés azonban, hogy Isten
gyermekei leragadnak a puszta szépségeinél és kínálatánál. Ennek a világnak
gazdag és csillogó kínálata van, amellyel magához akar kötni, el akarja érni,
hogy itt telepedjünk le. A puszta, a
világ, mindenkor veszélyeket rejteget a keresztyének számára. Ezért óv tőle
János apostol: „Ne szeressétek a világot, se azt, ami a világban van. Ha valaki
szereti a világot, abban nincs meg az Atya szeretete” (1Ján 2,15). A
tanítványok Istent szeretik, ha a világot is, akkor Istentől már elhidegültek,
mert Istent és a világot is szeretni nem lehetséges. Sőt a világ szeretete
szembefordít Istennel, amint Jakab írja: „Nem tudjátok-e, hogy a világgal
való barátság ellenségeskedés az Istennel? Ha tehát valaki a világgal
barátságot köt, ellenségévé válik az Istennek” (Jak 4,4).
A szentsátort és felszerelését Kehát fiai nem érinthetik, ezért Áron és
fiai készítik fel az indulásra. Áron és fiai szedik szét és csomagolják be a
sátort és az istentisztelet eszközeit. A vándorlás során megfelelő módon kell
szállítani a szent tárgyakat, és vigyázni kell rájuk. Ránk nem tárgyak bízattak,
hanem az evangélium, amihez fogható drága kincs nincs a világban. Ezért nekünk
is ügyelni kell rá, erre bátorítja Pál Timóteust: „A rád bízott drága
kincset őrizd meg a bennünk lakozó Szentlélek által” (2Tim 1,14).
Péter levele rámutatott, hogy Jézus tanítványai célbaérkezésükkor
hervadhatatlan örökséget vehetnek át. Ez örömmel tölti el a szíveket, és erőt
ad a próbákban való helytállásra. A próba nem örömteli, hanem szenvedéssel jár,
de ezek elhordozásához az Úr ad erőt. Kísértések is jönnek, mert az ellenség
mindent felhasznál elbuktatásunkra. Olyan helyzeteket generál a gonosz,
amelyekben a hívők meginoghatnak, felmerülhet bennük a megalkuvás, a kompromisszumkötés
a könnyebbségekért, előnyökért, vagy a szenvedés elkerülése érdekében. Ez a
fajta kísértés ma is jelen van, az életpályán való előrehaladás, az érvényesülés,
vagy a munkahely megtartása érdekében azt kéri, ne tartsuk magunkat Isten
akaratához. Besugallja a szívünkbe, hogy egy kis hazugságot, csalást, senki nem
vesz észre. Máskor egy kis jövedelem kiegészítést kínál, ha előnyhöz juttatunk
olyanokat, akiknek az nem jár, vagy nem soron kívül jár. Amikor Isten akarata
helyett a világ kívánságának, annak törvényeinek engedünk, hűtlenné válunk az
Úrhoz. Péter csak leült melegedni a tűz mellé, és ott sem tett semmi
rendkívülit, csak kényelme érdekében letagadta, hogy ismeri az Urat. A megszerzett
előnyök, kényelmek, a jelenlegi életszínvonal megtartása könnyen vezethet
tagadáshoz. Aki azonban rátekint, ezeket a kísértéseket legyőzheti az Úrral a
gonosz minden csábításnak ellen lehet állni.
Miért van szükség kísértésre, próbára? Mert a hitünk értékét ezek adják
meg. A próbák közt tisztul ki életünkből a salak és válunk az Úr kezében
értékké. Amikor az Úr megjelenik, milyen csodálatos is ez, Péter tudja, hogy meg
fog jelenni az Úr, vissza fog jönni, és akkor a kísértések és próbák közt
hűségesen megmaradtakat dicséretben részesíti. Ugye milyen jól esik, amikor a
tanár, vagy a főnök dicséretben részesít minket, mennyivel csodálatosabb lesz,
amikor az Úr részesít dicséretben.
A levél címzettjei arról nevezetesek, az terjedt el róluk, hogy szeretik
az Urat. Szeretik annak ellenére, hogy nem látták, és hisznek is Benne. Hányan
mondják, nem hiszünk, mert nem látunk, és Péter most értékeli ezek hitét és
szeretetét, felismeri, hogy lehetséges hit által szeretni az Urat. Tamásnak azt
mondta az Úr Jézus: „boldogok, akik nem látnak és hisznek” (Jn 20,29).
Szeretem-e Jézust? Ez a vasárnap kérdése, mert ennél fontosabb nincs, hiszen
Pétertől is ezt kérdezte a feltámadott Úr: „szeretsz-e, engem” (Jn
21,16)? A választ neked kell megadni erre a kérdésre.
Adjunk hálát mindnyájan
1. Adjunk hálát mindnyájan Az Atya Úr Istennek, És mondjunk dicséretet Mi
teremtő Istenünknek, Ki egybegyűjte most minket, Hogy ünnepet szenteljünk, És
szent Igéjével éljünk.
2. Ó, kegyes Atya Isten, Te vagy Úr mindenekben, Ki megjelentéd magad
Szent igédben itt e földön, És sok csudatételidben, A te áldott Fiadban, Mi
kegyes Idvezítőnkben.
3. Légy kegyelmes minékünk A te áldott Fiadért, Az Úr Jézus Krisztusért,
Mi szentséges Megváltónkért, És ne állj bosszút mirajtunk A nagy
hitetlenségért, Fertelmes sok bűneinkért!
3. (De szentelj meg bennünket, Bírj és segíts meg minket, Gerjeszd fel mi
lelkünket És a mi gyarló szívünket, Hogy téged megismerhessünk, Segítségül
hívhassunk, Néked hálákat adhassunk.)
4. Világosíts meg minket A Szentlélek Istennel, Hogy szépen tündököljék
Bennünk az evangyéliom, És erősíts meg, Úr Isten, A te áldott Igéddel Minden
tévelygések ellen!
5. Te igazgasd elméjét És minden tanúságát, Vezéreld útát, nyelvét A mi
lelkipásztorinknak, És oktassad elméjüket A te szent beszédedet Figyelmesen
hallgatóknak.
6. Tarts meg minden időben Minket az igaz hitben, És igaz értelmében A
szent evangyéliomnak; Légyen foganatos köztünk A te kegyes beszéded, És minden
jóra intésed.
7.
Hogy sok népek tehozzád Megtérjenek bűnükből És
téged szolgáljanak Az ő szívükből-lelkükből; Hogy mindenek imádjanak S csak
téged tiszteljenek, Hogy örökké élhessenek.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése