J
|
ózsef Isten
Lelke kijelentése által feltárta az álmok jelentését a fáraó előtt (1Móz
41,37-57). De nemcsak Isten tervét ismertette meg, hanem határozottan
felszólítja a vezetőt a cselekvésre. Mert Isten azért jelenti ki magát és
igéjét a számunkra, hogy azt komolyan vegyük. Példát vehetünk a fáraóról,
komolyan veszi, amit ez a szolga mond. Felismeri, hogy általa Isten beszélt
hozzá, József az Úr eszköze, akin keresztül eljuttatja akaratát Egyiptom
számára.
A naponta olvasott Igék által hozzánk is szól az Úr, komolyan vesszük-e
úgy, amint a fáraó is tette? Rádöbbenünk-e arra, hogy azért szól Urunk, hogy
meg is cselekedjük akaratát? Az is kiderül ebből a részből, hogy Isten gyermeke
mindig bátran bízhat az Úrban, még a fáraók előtt sem kell remegni, nem kell
behódolni. Isten terve célhoz ér, ezt látjuk itt is. Nem József akart a fáraó
első embere lenni, hanem az Úr akarta, hogy így legyen, mégpedig Kánaán földjén
tartózkodó népe megmentése érdekében. Mivel az Úrnak terve volt Józseffel, a
fáraó felismerte, hogy ő lesz a legalkalmasabb személy ennek a feladatnak az
elvégzésére. Soha ne féljünk bizalommal az Úrra várni, ne folyamodjunk
posztokért való harcokhoz, mert a számunkra elkészített helyet senki nem
veheti el, az Úr oda fog helyezni, ahol látni akar, ahol feladatot bízott ránk.
Azt még jó végiggondolni, hogy József felismerte, hogy most itt a helye
az egyiptomi udvarban. Nem mondta álszerényen, hogy ő nem alkalmas erre a
feladatra, hanem alázattal nekifogott annak a megvalósításához, amit az Úr
kijelentett. Az éhínségre való felkészülés, az ebben a helyzetben való
helytállás bizonyságtétel volt. Ezáltal arról vallott József szavak nélküli
hitvallása, hogy Isten az Úr a természet erői és az egész emberiség felett.
Hatalmas bizonyságtétel volt ez arról, hogy nem a fáraó az isten, hiszen ő nem
tudta előre milyen időszak következik, és tenni sem tudott ellene. Kiderült
Istennek mindenre van terve és megoldása. A fáraók hatalma és lehetősége véges,
ám a Mindenható Isten számára semmi sem lehetetlen.
Nem volt kis feladat, amit Józsefnek el kellett végeznie, hiszen meg
kellett az embereket tanítani a felelősségteljes életre. Meg kellett értetni,
hogy amikor kétmarokra terem a föld, tehát bőség van, ne éljenek fel mindent
azonnal, hanem takarékoskodjanak. Bizony, nem könnyű feladat a berögződött
gondolkodást és magatartásformát megváltoztatni. Kérjük Urunkat, formáljon úgy,
hogy mindenkor készek legyünk a változásra és a változtatásra. A hívő embert is
veszélyezteti a lelki meszesedés, amikor nehezen akar változni. Azonban Isten
gyermekének mindenkor készen kell lenni a változásra, mert az élet mindig
változik, növekedik.
Eljött az idő, amikor letelt a bőség időszaka, sőt elfogyott az emberek
készlete is, most mindenki meglátta érdemes volt Józsefre hallgatni, másképp
élni, mint eddig. Eljön ma is azaz idő, amikor felismerjük, hogy érdemes
Isten szavára hallgatni, érdemes komolyan venni az Egyház bizonyságtételét.
Az Úr Lelke által betöltött ember megbízható, József is az volt. A fáraó
is meglátta ezt, és nemcsak a gyűjtést, hanem a szétosztást is rábízta. Tudta,
minden megfelelő kezekben van, József nem él vissza hatalmából. Tegye az Úr mai
tanítványait is megbízható emberekké a maguk helyén.
Pál felteszi a kérdést, ha a kegyelem mindenre kiterjedő és hatalmasan
kiáradó, akkor tegyük a bűnt? A válasza, határozott nem (Rm 6,1-5). A kegyelem
megjelenése gyökeres változást visz végbe, új életet hoz létre bennünk.
Halálesethez hasonlítja ezt a változást az apostol. Amikor az Úr Jézus
megjelenik az életünkben, meghalunk a bűnnek, vagyis nem létezünk a számára,
egyedül Jézusnak élünk.
A keresztség fejezi ki mindezt szépen, a régi életünk belehalt a folyóba,
és innentől kezdve már egy másik ember él. Ezt jelenti a megtérés, az új
kezdés. Ahogyan eddig éltem, az én eddigi lényem meghalt, és egy új életet
kapok az Úrtól. Ez az új élet már az Úr akarata szerint vezeti mindennapjait.
Ezért lehetséges a szabadulás, ezért kezdhetünk új életet, mert nem állandó
magunkkal való küszködésről van szó, hanem a régi élet haláláról és egy új élet
születéséről. Ezt az új életet gondozni, táplálni kell, hogy növekedhessen
Urunk dicsőségére.
A keresztség, új életben való járást jelent. A járás, mozgással jár,
tehát a tanítványság, dinamikus
mozgásban levő élet. Mégpedig most már Krisztus nyomában jár. Hitünk,
megváltozott életünkből látszik meg. Nem csupán a beszédünk, hanem az
életvitelünk, a magatartásunk, a gondolkodásunk az, ami jelzi, hogy valóban
történt bennünk valami, hogy már mások vagyunk, mint korábban. Az Úr Jézus kegyelme,
amikor belép az életünkbe, megtapasztaljuk bűneink bocsánatát, és egy egészen
más életet kezdünk el. Innentől kezdve már a hála formálja a szívünket és csak
Neki akarunk szolgálni. Aki megtapasztalja az Úr kegyelmét, az már nem akar
másként élni, csak Jézust követve. Őt követni pedig radikális változást jelent.
Örömmel követem a változások útján, mert felismertem, hogy Ő mindennél értékesebb,
a legnagyobb érték. Érte érdemes mindent odaadni, ahogyan Pál is tette. Jézusban
egy új, tartalmasabb élet birtokosaivá válunk.
Jézus Krisztus, szép fényes hajnal
1. Jézus Krisztus, szép fényes hajnal, Ki feltámadsz új világgal, És
megáldasz minden jókkal:
2. Te vagy nékünk egy reménységünk, Isten előtt közbenjárónk, Szép
koronánk, ékességünk.
3. Világosítsd a mi szívünket: Ismerhessünk meg tégedet; Tanulhassuk
szent Igédet.
4. Az ördögnek csalárdságától, Lelki-testi nyavalyától, Őrizz hamis tudománytól.
5. Az Atyával és Szentlélekkel, Hogy tégedet tiszta szívvel Mindörökké
áldjunk! Ámen.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése