J
|
ósiás király,
amint eddig láttuk, komolyan vette Isten szavát, hiszen az ő idejében találták
meg a törvénykönyvet, aminek az olvasása megrázta és reformokra indította (2Krón 35,20-27).
Bűnbánatot tartott, majd a népet is az Úr törvényére taníttatta, páskát
ünnepeltek a vezetésével, a papok és a léviták szolgálatát rendezte és
megújította az istentiszteletet. Ez a király komolyan fáradozott az Úr neve
dicsőségéért, és azért, hogy Isten népe megismerje Őt. Vegyük mi is komolyan az
Úr Igéjét, legyen a legfontosabb számunkra is az Úr Jézus Krisztusnak való
szolgálat, vigyük az evangéliumot, és tegyünk meg mindent, hogy megújuljon az egyház, megújuljanak
a körülöttünk élők Isten Igéje által. Vállaljuk fel, hogy az Igében ma is erő,
élet van, ami bekerülve a szív talajába elvégzi a maga munkáját. De legyünk
türelemmel, hiszen az elvetett mag sem azonnal terem, hanem idő kell, amíg a
növény kifejlődik, majd terem és a termést betakaríthatjuk. Isten országában
fontos szerep jut a hitnek, ami a bizalmat is magában foglalja. Higgyük, hogy
az Úr tudja, mit tesz, és bízzuk Rá magunkat türelemmel.
Az Úr az övéi hitét, engedelmességét mindig megpróbálja. Nemcsak a
vallási dolgokban, hanem az élet minden területén azt kéri, hogy bízzuk Rá
magunkat, és engedjük, hogy Ő vezessen minket. Minden dolgainkban Istenre
vagyunk utalva, mert mi nem látunk helyesen, ezért szükségünk van a vezetésre.
Az Úr kész ezt megadni, de vajon mi elfogadjuk? Engedjük, hogy az Úr vezessen
minket? Bizony, gyakran hasonlóak vagyunk Jósiás királyhoz, aki a templommal, a
vallással kapcsolatos ügyekben hallgatott az Úrra, de a politikai ügyeket, az
ország vezetését maga akarta elrendezni. Isten pedig pont ezen a területen
vonja próba alá, meg akarja neki mutatni, hogy az ország ügyei is az Ő fennhatósága
alá tartoznak.
Mi itt a probléma? Nékó fáraó keresztül akar vonulni Júda területén
hadseregével, a cél a Babilon elleni háború. Tehát Júda csak felvonulási
terület lenne, azonban Jósiás ezt nem engedi, pedig Nékó Istenre is hivatkozik.
Jósiás azonban nem hallgat a fáraóra, és inkább álruhát ölt és harcba
bocsátkozik vele. A harc során megsebesül, majd az életét veszíti. Mindebből
azt látjuk, neki nem kellett volna harcolnia, nem ott volt a helye, az Úr nem
ott akarta látni. Annyi lett volna a feladata, hogy harc nélkül engedje
átvonulni a fáraót és hadseregét. Nem tette, és erre ráment az élete. Miért?
Talán így akarta megmutatni, hogy az lesz, amit ő akar, és ő még a nagy
egyiptomi fáraónak is megszabja, mit tegyen. Ám Isten akaratával senki nem
szállhat szembe. Jósiás eddigi sikerei
elvakították, úgy vélte, ő mindent megtehet.
Azonban azt látjuk, hogy Jósiás valószínűleg ebben a kérdésben nem
kereste az Urat, úgy vélte, mint királynak, ezt neki kell megoldania. Ő a
felelős a nép békéjéért, magától értetődő, hogy ellen kell állni. Nékó is
figyelmezteti, hogy nem ellene jön, hogy ebbe ne avatkozzon bele, de neki beszélni
nem lehet. Nékó kéri, ne menjen ellene, maradjon nyugton, de nem hallgatott
Jósiás Nékó beszédére, amely Isten szájából származott. Itt a probléma kulcsa.
Jósiás nem fogadta el, hogy amit a fáraó mond, az Isten szava. Neki ne beszéljen
egy pogány uralkodó. Itt található rossz döntéseink oka, nem fogadjuk el, hogy
a másik testvér, a másik ember által Isten szól hozzánk. Különösen, ha az a szó
ellenkezik a mi akaratunkkal, ha le akar beszélni arról, amit elterveztünk, nem
fogadjuk el. Pedig láthatjuk a Szentírásból, hogy Isten emberi eszközöket
használ fel a velünk való beszélgetésre, akaratát gyakran prófétákon keresztül
jelenti ki. Könyörüljön rajtunk az Úr, hogy mindig ismerjük fel akaratát, és
fogadjuk azt el engedelmes szívvel. Jósiás veszte az lett, hogy nem hallgatott
másokra, nem vette komolyan, hogy ehhez az ügyhöz nincs köze, nyugton kell
maradnia.
Sok probléma származik abból, amikor nem akarunk az Úrra hallgatni,
amikor úgy véljük, mindent nekünk kell elrendezni. Jósiás nem bízott ezen a
területen az Úrban. Nem bízott a fáraóban sem, hogy úgy cselekszik, ahogyan
mondta. Azonban bizalom nélkül nem megy. Egymásban is bízni kell.
Miért nem akadályozta meg Isten Jósiást? Ő szólt, a királynak kellett
volna komolyan venni az üzenetet és hallgatni Rá. Ha mi nem hallgatunk a
számunkra küldött üzenetre, Isten megengedi, hogy saját fejünk után menjünk, de
miénk a felelősség, a következmény is. Tanuljunk Jósiás példájából, és ne menjünk
oda, ahol nincs helyünk, ahová nem küld az Úr. Bizony, azt is meg kell tanulni elfogadni,
hogy nem mindig kell ott lennünk, ahol mi úgy gondoljuk, hogy lennünk kell.
A tegnap elhangzottak szerint Pilátus nem vállalja Jézust, mert fontos
számára a pozíció, a hatalom (Jn 19,12-22). A főpapok ki is használják ezt, és
arra hivatkoznak, ha Jézust szabadon bocsátja, nem barátja a császárnak. Ha
valakire ezt a bélyeget rásütötték, egyenlő volt a halálos ítélettel. Pilátus
megijedt, és mivel nem látta meg Jézusban az élő Istent, a császárt választotta.
Az élet gyakran állít minket is döntés elé, el kell dönteni, hogy Jézus vagy a
császár. Jézus vagy a világ a fontos a számunkra? Bizony, dönteni kell, sok
esetben egyszerű dolgok is ezt a döntést szorgalmazzák. Istentisztelet vagy egy
film, egy kis szórakozás, utazás vagy az Úrral eltöltött óra - melyiket válasszam? A
döntést nekünk kell meghozni. A mindennapi dolgokban is dönteni kell, Jézusra
hallgatunk és várunk, tisztességesek leszünk, beérjük kevesebbel, vagy a világ
szerint alakítjuk dolgainkat. Az Úr felkínálja segítségét, vezetését,
de a döntés a miénk. El kell dönteni, kit választunk: Jézust vagy a császárt?
Életünk aszerint alakul, hogy kit választunk, kire hallgatunk.
Jézus maga viszi keresztjét és megy a Golgotára. Megy értem. Vállalta,
hogy egyedül teszi meg ezt az utat, a gyötrelem, a fájdalom útját érettem.
Magasztaljuk Őt ezért és boruljunk le Elé bűnbánattal. Megfeszítették Őt, az
élet Fejedelmét, ott a hegyen; középen az élet fája áll - aki bűnbánattal,
megtört szívvel és élettel közeledik Hozzá, életre talál. Ott, a középső kereszt
alatt lehullhatnak terheink, átélhetjük, amit Keresztyén is megtapasztalt, hogy
a kereszt tövében lehull a kereszt a hátunkról. Az a kereszt azért áll, hogy mi
megszabaduljunk bűnterheinktől és új életet kezdjünk Vele. A bűnbocsánat Isten
örök kegyelmét foglalja magában. Aki ezt átéli, annak örökre el vannak törölve
vétkei, annak új lapot nyit az Atya, annak az adóslevele örökre el van
törölve. Áldott legyen az Úr érte!
Áll a Krisztus szent keresztje
1. Áll a Krisztus szent keresztje Elmúlás és rom felett, Krisztusban
beteljesedve Látom üdvösségemet.
2. Bánt a sok gond, űz a bánat, Tört remény vagy félelem: Ő nem hágy el,
biztatást ad: Békesség van énvelem.
3. Boldogságnak napja süt rám; Jóság, fény jár utamon: A keresztfa
ragyogásán Fényesebb lesz szép napom.
4. Áldássá lesz ott az átok, Megbékéltet a kereszt; El nem múló
boldogságod, Békességed ott keresd!
5. Áll a Krisztus szent keresztje Elmúlás és rom felett, Krisztusban
beteljesedve Látom üdvösségemet.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése