N
|
ehémiás
vallomását olvashatjuk a mára kijelölt szakaszban (Neh 5,14-19)! Isten hűséges
embere elmondja, hogy ő az otthon töltött időben végig az Úrra támaszkodott.
Nem használta ki helyzetét, pozícióját, és mivel a nép nehéz helyzetben élt,
nem tartott igényt a helytartónak járó fizetésre sem. Micsoda lelkület van
benne, nem arra figyel, hogyan lehet minél több pénzt és előnyt kicsikarni, hanem
alázattal szolgál, lemond arról, ami járna. Neki nem kell fizetés, mivel van miből megélnie.
Tudunk-e ilyen alázattal tevékenykedni Isten országáért? Fontosabb-e számunkra
Isten ügye, mint a társadalmi felemelkedés, vagyonunk növekedése?
E vallomás alapján egy őszinte, példát mutató embert ismerünk meg ebben a
helytartóban. A törvényt, a fogadalmat nem a nép számára készíti, hanem maga is
betartja. Élete példa az emberek számára. Előttük jár, éli azt, amit elvár
tőlük is. Az Istennel való kapcsolat életforma Nehémiás számára, mert nem egy
hirtelen fellángolásról van szó, hanem tizenkét évről, az eddig otthon töltött
időről. Az ő életében már felsejlik a nagy Példakép, Jézus, hiszen Ő egész
életében élte is, amit hirdetett. Egész lényével rámutatott arra, hogy az, amit Ő
hozott, nem a régi vallás javított változata, hanem egy új életforma. Ezt az
életformát várja tőlünk is, mert a tanítvány úgy él, mint a Mestere, nem nagyobb
Nála, tehát nem élhet másképp, jobban. Vagy legalábbis nem a minél nagyobb
jólét a célkitűzése, nem a sikeres élet a jelmondata, hanem ez: úgy, mint
Jézus.
Nehémiás Istenfélelme a gyakorlati életben is megnyilvánult. Komolyan
vette hitét és Istenét, nem a korábbi helytartók életvitelét, hozzáállását
utánozta, hanem figyelt az Úrra. Felismerte, hogy Isten gyermekeként nem
követheti az előtte járó helytartók példáját, számára Isten Igéje jelenti az
útmutatást. Az Úr is felhívta tanítványai figyelmét, hogy a társadalmi vezetők
hozzáállása nem lehet példa a számukra, nekik kell másképp élni és más magatartást
felmutatni, a világ számára is. Más szóval, ami elmegy a világban, elfogadott a
társadalomban, az nem megy el az Isten országában, az nem lehet elfogadott
Isten gyermekei között. Ezen a vonalon
járva gondoljuk végig, hol igazodunk a világhoz, milyen területeken vesszük át
az ő szokásaikat? Maga az Úr így beszélt erről a kérdésről, vegyük komolyan: „Tudjátok,
hogy a fejedelmek uralkodnak népeiken, és a nagyok hatalmaskodnak rajtuk. De ne
így legyen közöttetek, hanem aki nagy akar lenni közöttetek, az legyen a szolgátok”
(Mt 20,25-26).
Nehémiás nemcsak lemondott a helytartónak járó kedvezményekről, hanem
saját jövedelméből is támogatta az építkezést, az abban részt vállaló embereket. Tehát ennek az embernek irgalmas és szolgáló
szíve volt. Igazi diakónus, érzékeny a
társadalmi problémákra és az emberek szükségleteire is. Vállalja terheiket, azért, hogy Isten ügye, a
szent város falainak javítása előrehaladjon. Isten országnak a szolgálata
áldozatokkal jár.
Az utolsó versekben a szeretett tanítvány kerül a figyelem középpontjába,
mégpedig Péter által (Jn 21,20-25). Péter megtudta az őt újra
szolgálatba állító Úrtól, hogy majd eljön az idő, amikor az iránta érzett
szeretetét mártírhalállal fogja megpecsételni.
Szívére helyezte a Feltámadott, hogy kövesse Őt, az legyen a
legfontosabb a számára, hogy mindig az Ő nyomdokain járjon. Péter azonban
megmaradt Péternek, most is kíváncsi, és a másik tanítvány élete érdekli. Arra
kíváncsi, vajon János is vértanú lesz?
Jézus azonban felhívja a figyelmét, hogy mindenki a saját
élettörténetére figyeljen, ne a másikéra. Nekünk nem mások életével, hanem
saját tanítványságunkkal kell foglalkozni, azzal, hogy végezzük, amit ránk
bízott Urunk, és hűségesek legyünk benne.
Jézus hangsúlyozza Péternek, hogy a Jánossal kapcsolatos terve nem
tartozik őreá. Ezt jó nekünk is szem előtt tartani, van, ami nem tartozik ránk.
A másik tanítvány élete is az Úré, Ő formálja és alakítja, mindenkinek a
személyes felelőssége, hogy az Úr tervéhez, akaratához igazodjon. Ha Jánossal
más a terve, mint ővele, az már nem tartozik Péterre. Jó ezt komolyan venni,
hiszen mi is szeretünk mások életével foglalkozni, de nem az a mi dolgunk. A mi
feladatunk az Úr követése, azon az úton, amelyen előttünk jár. Nekünk a saját
élettörténetünket kell megélni. Ehhez ad erőt és képességet az Úr.
János felismeri hosszú életének a célját: azt a feladatot kapta, hogy
rögzítse írásba mindazt, amit átélt tanítványként. Neki kell továbbadni azt,
amit látott és hallott az Úr Jézus követése közben. Ez az írott bizonyságtétel
segíti hitre az embereket, a hitben való növekedésre ösztönzi a már hitben
élőket és erősíti a gyülekezeteket. Azt
is lássuk meg, János sem írt le mindent, nem is az volt a feladata. János és a
többi szentíró csak azokat a beszédeket és tetteket vetette papírra, amik
által világossá válik az olvasók előtt, hogy a názáreti Jézus a Krisztus. Mert
az a cél, hogy élő hitre jussunk a Krisztusban, mert aki hiszi, hogy Jézus a
Krisztus, annak örök élete van, az Ő nevében.
Istennel járni, lakozni
1. Istennel járni, lakozni, Szent élettel illatozni, Igaz hitben nem habozni:
Jézus Krisztus, taníts, Taníts imádkozni!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése