J
|
ótámot fia, Áház
követte a trónon. Számára már nem a dávidi vonal volt az irányadó, hanem Izráel királyainak
életét, szokásait kezdte el követni (2Krón 28,1-15). Isten Dávidot adta
királyai számára követendő példaként. Az ő hite volt az, ami az egész országnak
alapul szolgált. Áház király életét is Dávid életéhez mérik, azért nem volt
kedves az Úr szemében, amit tett, mert nem Dávid hitét követte. Nem volt kedves,
amit csinált, mert nem hitből tette, nem az Úrban való hitből tette. Áház nem
az Úrban, Izráel Istenében bízott, hanem a bálványokhoz fordult, teljes
mértékben átvette Baál kultuszát. Mindent átvett, amit Izráelben látott, és nem
gondolkodott el az Úr előtt, helyes-e ez? Ezen az úton kell-e járni, vagy mi lesz
a következménye mindennek? Annyira a szomszédos ország királyait követte, hogy
még a gyermekáldozat bemutatását is átvette tőlük. Ez a legutálatosabb tett az
Úr előtt, Ő soha nem kér emberáldozatot. Isten inkább a saját Fiát adta oda a kereszten,
hogy ezáltal megmentsen minket, de nem kéri a mi gyermekeinket áldozatul. Az Úr
élő áldozatként kéri egész lényünket, vagyis azt, hogy teljes szívünkkel
szolgájuk Őt.
Azt is megláthatjuk, hogy időről időre megjelenik a gonosz, és igyekszik
lerombolni azt, amit az Úrnak engedelmes szolgák felépítettek. A gonosz soha
nem nyugszik, ezért mindig résen kell lenni. Nem gondolkodhatunk úgy, hogy már meghaladtuk a nehéz időket, fejlett az emberiség, és többé nem történhetnek meg
olyan dolgok, amiken az előttünk járóknak végig kellett menni. Az Úr Jézus nem
korokhoz kötötte népének szenvedéseit, hanem úgy beszélt róluk, mint amik
egészen az Ő visszajöveteléig jelen lesznek a világban. Isten népe nem ebből a
világból való, ezért mindig lesz összeütközése a világgal, mindig üldözni
fogják. A sátán is tudja, hogy a tanítványok Isten országához tartoznak, ezért
nem mindig durván lép fel ellenük, hanem elülteti szívünkben a mások élete
utáni vágyakozást. A világ fiait elhalmozza mindennel, ami után majd a hívők is
vágyakozni fognak. Kimunkálja bennük, hogy zúgolódjanak: nekünk miért nincs? Mi
miért nem úgy élünk? Mi miért nem járunk
ott, ahol a nem hívők? Ezek a vágyak
gyakran behúzzák a világba még a tanítványokat is. Nem tagadják meg az Urat,
szeretik is Őt a maguk módján, csak épp életerejüket és idejüket felemészti a
világnak való megfelelés. Csendesedjünk el, és vizsgáljuk meg szívünket, mennyire
él az Úrért, és milyen hatása van ránk a világnak? Fontos-e még számunkra Isten
országa? Fontos-e az evangélium hirdetése? Hisszük-e, hogy mindenkinek Isten
kegyelmére van szüksége? Sőt, meglátjuk-e a gondtalanul szórakozó emberek szíve
mélyén a kiábrándultságot, az ürességet?
Isten megítéli Júdát. A bálványimádást mindig pusztulás követi. A
bálványok romlásba viszik Isten népét. Ebből az állapotból csak ítélet által
lehet kijönni. Az ítélet mutat rá, hogy mennyire tehetetlenek a bálványok, nem
képesek Isten gyermekeit megmenteni. Ráadásul még Izráel királyának a kezébe is
adattak. Az adattak azt fejezi ki, hogy nem véletlenül történt mindez, nem
csupán a politika áldozatai ők, hanem hűtlenségük következménye.
Csúnya és szép jelenetek is találhatók ebben az eseményben. Csúnya és
megdöbbentő, amint Izráel visszaél Istentől kapott feladatával. Izráel túllépte
hatáskörét. Azt gondolták, ha legyőzhették Júdát, most már le is igázhatják. De
Isten mindig cselekszik, és nem engedi, hogy népét beolvasszák. A szép jelenet
az, amikor a próféta elmondja Isten üzenetét, és azt komolyan veszik. Ennek következtében
testvéri szeretettel bánnak az elhurcolt Júdaiakkal. Szinte az irgalmas
samaritánus történetének közösségi változatát látjuk. Elsősegélyben részesítik
a legyengült embereket, felöltöztetik a megszégyenítetteket, és még haza is
viszik őket. Csodálatos, milyen hatása van a komolyan vett isteni szónak. Amikor
megalázkodunk az Úr előtt, hatalmas dolgok mennek végbe, ellenségek testvérré
válnak, és akik a sebet okozták, maguk kötözik be azokat. Mi már ismerjük az
igazi Samaritánust, Jézust, Aki mindnyájunk sebeit ellátja, legyenek azok testi
vagy lelki sebek. Életével, vérével ápolja és hozza helyre a mi leépült
életünket.
Ehhez a fordulathoz szükség volt egy átadott életű, bátor emberre. Ez
pedig Óbéd próféta volt. Róla sokat nem tudunk, de azt látjuk, hogy amikor
kellett, a helyén volt, elérhető volt. Jó
látni, hogy a legsötétebb időkben is vannak, akik nem alkalmazkodnak a
világhoz, a környezethez, hanem felfelé figyelnek. Ezért megszólítható ez az
ember. Engem az is megragadott, hogy elfogadja Izráel ennek az embernek a
szavát Isten szavának. Mert gyakran mondjuk, hogy mi megtesszük, amit Isten
mond. Aztán mégsem azt tesszük. Vajon miért? Mert nem halljuk meg. Nem halljuk
meg, mert nem számolunk azzal a ténnyel, hogy az Úr gyakran ma is egy másik
emberen keresztül mondja el számunkra üzenetét. Egy hitben élő, Neki szentelt
életű személy bizonyságtételén, igehirdetésén, vagy írásán keresztül is Ő szól
hozzánk. De így fogadjuk-e?
Nagyon megrendítő az Úr Jézus számomra, mert látni kell, hogy közvetlenül
elfogása és szenvedése előtt vagyunk, és Ő csak beszél és beszél (Jn 15,9-17).
Mégpedig a tanítványaihoz szól, nem magával törődik, mint ahogy mi tennénk.
Hátralévő kis idejét tanítványaira, szeretteire fordítja. Számunkra is utat
mutat, megmutatja, mi is az igazi érték. Az emberi kapcsolat, az egymásra szánt
idő a legértékesebb. Sőt, az Ő jelenlétében egymásra fordított idő a
legértékesebb. Az a hangsúlyos, hogy Vele legyünk minél többet, az Ő dolgaival foglalkozzunk,
és azt osszuk meg egymással.
Jézus hosszú beszédben búcsúzik tanítványaitól, és ez időbe is került.
Neki most is van ideje övéire. Ezt az időt jól használják fel, mert az Atya
szavát közvetíti számukra. Isten akaratával vannak elfoglalva.
Nagy hangsúlyt helyez az Úr az Ő szeretetében, tehát az Ő lényében való
megmaradásra. Mindig arra kell figyelni, hogy Benne maradjunk. Ki ne kerüljünk
az Ő lényéből, mert számunkra az az igazi élettér.
Jézus élete, Atyával való kapcsolata és szeretete a példa. Ismét
elhangzik: ahogyan én. Jó ezt végiggondolni. Valóban úgy szeretek, cselekszek
és élek, ahogyan Ő tette? Azt tudják mondani az emberek, hogy úgy élek, ahogy
Jézus? Ugye van különbség az életünk és Jézus élete között? Legyünk őszinték és
tartsunk bűnbánatot. Valljuk meg az Úr előtt: Uram, oly messze vagyok tőled, de
könyörülj rajtam!
Jézus barátainak mondja a tanítványait, és ezt a barátságot életével
pecsételi meg. Ő a saját életét adja oda, hogy barátai örök életet nyerjenek.
De ez az odaadás ebben az életben történik. Ő itt halt meg értem, mégpedig
fiatalon. Akkor halt meg, amikor még élhetett volna, mégsem az életet, hanem
engem választott. Áldott legyen érte a neve. Jézus barátja lehetek, ez
csodálatos. És azt is meg kell vallani, hogy Ő az egyedüli igaz barát, akiben
soha nem csalódunk.
Fontos még látnunk azt is, hogy nem mi választottuk az Urat. Ő tette le
mellettünk voksát, Ő látta meg bennünk a koldusruha alatt a királyfit. És
mindent megtett azért, hogy végül koldusból királyfikká is váljunk. Csakis
általa alakulhat át a szívünk. Azt is megtudjuk, hogy ez a kiválasztás Neki
élő, gyümölcstermő életre szól. Azért
választott ki, hogy ezentúl már ne önmagunknak, hanem Neki éljünk, és elmenve
teremjük a gyümölcsöt. Vigyük a gyümölcsöt, ami által mások is Isten országa
polgáraivá válhatnak. Nézzük meg, miben kell változtatnunk, mit kell
elhagynunk, másképp csinálnunk, hogy valóban az Ő követei lehessünk ebben a
világban.
Ó, mi hű
barátunk Jézus
Ó, mi hű
barátunk Jézus,
Hordja bűnünk,
bánatunk!
Mily dicsőség,
hogy nevében
Istenhez
fordulhatunk!
Mennyi békét
elveszítünk,
Sírva hordjuk
bánatunk,
S mind azért, mert
hő imában
Őhozzá nem
fordulunk.
Ér-e próba vagy
kísértés?
Háborúság
zaklat-é?
El ne csüggedj
ám miatta:
Vidd imádban Ő
elé!
Volt-e már ily
hű barátod,
Gondod így ki
fölveszi?
Látja minden
gyöngeséged,
Tárd ki bátran
Őneki!
Nyomja-é bú
gyönge vállad?
Földi bánat
terhel-é?
Drága Megváltód
az orvos:
Vidd imádban Ő
elé!
Megvet, elhagy,
kit szerettél?
Vidd imádban Ő
elé!
S Ő két karja
közt ölelve
Visz a békesség
felé.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése