T
|
egnap láttuk,
hogy végül Manassé szívét a fogság megtörte, és rátalált az élő Istenre (2Krón
33,14-25). Lám, Jeruzsálemtől távol, egy idegen országban is lehet találkozni az
Úrral. Ott döbben rá, hogy eddig tévedett
és rossz irányba haladt, és mindezt kész volt az Úr előtt megvallani. Az
őszinte bűnvallásra Isten könyörülettel felelt.
Mindebből meg kell látnunk, hogy nagy dolog az, amikor valaki őszintén elismeri
tévedését, és kész azt kijavítani. Ezt láttuk a tékozló fiúnál is, amikor
teljesen tönkrement az élete, felismerte, hogy rosszul döntött, amikor eljött
otthonról. A felismerést helyreigazítás követte, amikor felkelt és hazament.
Manassé, miután az Úr hazasegítette, nekilátott Jeruzsálem védelmének
kiépítéséhez és a bálványok eltávolításához. A megtérést mindig a korábban
elrontott dolgok helyreállítása követi. Amit lehet, azt igyekszik helyrehozni,
rendezni a király. Manassé igyekezett minden tőle telhetőt megtenni az igazi
istentisztelet helyreállítását illetően, ám teljesen nem tudta megszüntetni az idegen
kultuszokat. Voltak, akik nem vették komolyan, ami benne történt, nem
hallgattak rá.
Bizony, a bűnre csábítani, rossz irányba elvinni másokat sokkal könnyebb,
mint azután visszaigazítani a helyes útra. Manassének sem sikerült. Bizonyára mi
is emlékszünk olyan személyre, akit mi tereltünk a világi élet felé, vagy mi
segítettük bűnös tettek irányába, vagy sodortuk valamilyen szenvedélybe. A
rossz felé irányítani nem is volt olyan nehéz, de amikor hitre jutva Jézus felé
próbáltuk igazgatni lépteit, sikerült-e? Ha igen, könnyen ment-e? Általában
nehezebb a kegyelem irányába segíteni a másik embert, mint a bűn felé. Urunk
segítségével próbáljuk meg a korábban elrontott dolgokat rendezni. Pál apostol
számára fontos volt megtérése után saját népe, missziós útjain is ahol csak
lehetett, először a zsidó közösségeket kereste fel. Így vigyük mi az Igét azok
számára, ha lehetséges, akikkel valamikor együtt jártunk a hitetlenség útján.
Manassé megtérése a fiára sem volt igazán hatással. Tehát korábbi
istentelen életmódjának megvolt az aratása. Ámón inkább apja régi életét
követte. Ez is a felelősségre mutat rá, mert ugyan rossz életünkből meg lehet
térni, újat lehet kezdeni, de nincs rá garancia, hogy az új élet lesz hatással
környezetünkre. Ezért jó, ha minden döntés előtt az Úrhoz fordulunk, és az Ige
fényében végiggondoljuk, mi lehet a következménye annak, ha ezen az úton
megyünk tovább, ha megtesszük, amit elterveztünk. Mert az a csodálatos, hogy az
Úr megadja a lehetőséget dolgaink átgondolására, és ad bölcsességet, hogy
megláthassuk, mi a helyes, a jó, az Ő akarata. Rajtunk áll, hogy igyekszünk-e
igazán megismerni Isten akaratát.
Ámón apja régi életét követte, de a szöveg azt sugallja, ő is kapott az
Úrtól lehetőséget a magába szállásra, a megalázkodásra. Azonban ő nem élt ezzel
az eséllyel. Ő meg volt győződve, hogy jó úton halad. Úgy tűnt a számára, ez a
helyes, hiszen környezetére, korának szokásaira nézett. Akkor az volt a
politikai divat, hogy a kis népek behódolásuk jeléül átvették a hódító ország
isteneit is. Ámónnak is felkínálta az Úr a Mellette való döntést, azonban ő
nem akart megtérni, nem akart visszatérni ősei Istenéhez. Azt maradinak
gondolta, és ő haladni akart a korral. Jó, ha nem igazodunk semmilyen téren a
korszellemhez, mert bármilyen jónak látszik, ahogyan a világ ma él, annak meglesz a következménye. Legyünk türelmesek és várjunk az Úrra. Merjük vállalni azt
az életvezetést, amit Isten az ember számára kínál a Szentírásban, higgyük, nem
fogjuk megbánni. A Biblia általi életvitel jól kipróbált, évezredek emberei
éltek eszerint, és sokak számára bevált. Amit a világ kínál és propagál, állandóan változik, minden generáció számára új divatot, új szokást, új gondolkodást
ajánl, így azután ez nincs kipróbálva.
Másrészt ez a gyakori változás bizonyítja, hogy a világ életvitele nem
jó. Ne a láthatókra nézzünk, hanem emeljük tekintetünket a láthatatlanra, Isten
országára.
Visszafordíthatatlanul halad Jézus a kereszt felé (Jn 18,12-18), és
mindezt értem teszi. Csodálatos, hogy nem magát, hanem az én megmentésemet
tartotta szem előtt. Nem azt nézte, miként menekülhet meg, hanem azt, miként menthet meg minél több embert a
kárhozattól. Igen, a kárhozattól, mert erre nemigen szoktunk gondolni. Csak
arra figyelünk, hogy itt a földi életben milyen jó származik számunkra Jézus
életéből, halálából. Ő azonban elsősorban azért munkálkodott, hogy örök életre
mentsen meg. Nem a rövid távú célokat tartotta a legfontosabbnak, hanem a
hosszútávút, az örök életre vivőt.
Ebből a történetből azt is meglátjuk, mennyire nem vette komolyan Péter Jézust. Pedig mondta neki, hogy meg fogja tagadni, ő azonban követi Mesterét,
mert meg van győződve hűségéről, bátorságáról és biztonságáról. Úgy véli, ha
távolról követi, semmi baj nem lehet. Azonban mindig az ártatlannak látszó
helyeken kell veszélyekre számítani, mindig ott jön a csapda.
Egy egyszerű szolgálólány kérdez, és Péter pánikol és tagad. Nem voltunk
már úgy mi is, hogy váratlanul megkérdeztek a hitünk felől, és mivel azon a
helyen nem számítottunk ilyen kérdésre, zavarba jöttünk? Jegyezzük meg: a
tanítvány mindenütt tanítvány, szabadság alatt, a strandon is, és mindenütt, amerre jár. Ezért legyünk készek mindenkor számot adni a szívünkben lévő hitről
és reménységről.
A másik csapda, amibe Péter is beleesett, a kényelem szeretete. A tűz
mellé telepszik, a melegedés érdekében elveszíti józanságát, és nem gondolja
végig, hová is ül. Nem gondolja meg, oda kell e telepednie, ott-e a helye? Nem mindegy, hogy Isten gyermeke hol melegedik,
nem a kényelem az első számú kérdés a számunkra, hanem az, hogyan
képviselhetjük a legjobban Urunkat. A tűz mellett jönnek az újabb kérdések, és
Péter csak tagad, most már a félelem uralja a szívét, és nem tud mást, mint
tagadni. Idegen tűznél csak tagadni lehet, ott nincs esély a bizonyságtételre,
mert csak az a fontos, mi nekem a jó, és ki ne tudódjon, kihez tartozom. Péter
arra küldetett el, hogy hirdesse, mindenkivel közölje Isten országa jó hírét.
A főpap udvarában megváltozott a célja, arra törekszik, meg ne tudják, hogy
Jézus tanítványa. Milyen kínosan ügyel erre. Ha nem a Jézus által kijelölt helyünkön
vagyunk, mi is ilyen helyzetbe kerülünk. Azonban a küldetésünk bizonyságtételre
szól. Arra, hogy a kedvező alkalmakat jól felhasználva hirdessük a Krisztust.
Nem az a cél, hogy ki ne derüljön, Kihez tartozunk, sokkal inkább az, hogy mindenki
tudja meg.
Zengd Jézus nevét, zengd, világ
1. Zengd Jézus nevét, zengd, világ, őt, angyalok, áldjátok! Felékesítve
homlokát, Királylyá Jézust, Jézust koronázzátok!
2. Ti vértanúi Istennek, Kik mennyben szolgáljátok A Bárányt, ki
megöletett: Királlyá Jézust, Jézust koronázzátok!
3. Ti választottak, szent hívek, Mind akit ő megváltott, Szent irgalmát
dicsérjétek: Királlyá Jézust, Jézust koronázzátok!
4. Ti bűnösök, mert ő hordott Tiértetek kínt s átkot, És szent vérével
áldozott: Királlyá Jézust, Jézust koronázzátok!
5. Ti népek, törzsek, kik bárhol Az ő szavát halljátok: Nagy jóvoltáért
hálából Királlyá Jézust, Jézust koronázzátok!
6. Mily boldogság lesz majd, ha fenn A Jézus előtt állok És mindörökké
zenghetem: Királlyá Jézust, Jézust koronázzátok!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése