S
|
aul újabb
feladatot kap, ez a feladat is próba - most derül ki, hogy komolyan veszi-e, amit
Isten mond (1Sám 15,1-35). Most fog nyilvánvalóvá válni, kész-e alázatos szívvel
engedelmeskedni Istennek. Az amálékiak elleni harc mutatja meg, kész-e Saul Istennek alárendelni önmagát, kész-e elfogadni, hogy fölötte is Úr
az élő Isten. Azt látjuk, hogy Saul nem kész erre, csak félig engedelmeskedik, csak addig
hajtja végre a parancsot, amíg az számára is előnyökkel jár. Amint a parancs végrehajtása tekintélyvesztéssel
kecsegtet, nem engedelmeskedik Istennek. Inkább jár a nép kedvében, mintsem
vállalja Isten teljes akaratát. Fél, hogy ha nem engedi meg a népnek a hadizsákmányból
való részesedést, ellene fordulnak. Ekkor úgy dönt, mint a mesebeli lány: meg
is teszi, amit Isten kér, meg nem is. Próbál mindkét félnek megfelelni, de azt
nem lehet. Istent nem tudjuk megtéveszteni, és Ő nem fél, hanem teljes
engedelmességet kíván.
Bizony, minket is megkísért, hogy
csak azt tesszük meg, ami számunkra is elfogadható. Lássuk meg, hogy ezt az Úr
nem fogadja el. Sőt, mi is próbálunk
ilyen látszatmegoldást véghezvinni, mint a király. Ők is kiirtottak dolgokat,
tehát látszólag engedelmeskedtek, de csak a hitványt irtották ki, ami értékes
volt, azt megtartották maguknak. Odaadok-e mindent az Úrnak fenntartás nélkül? Át tudom-e adni Neki az értékeset is, vagy az adakozást, a szolgálatot
selejtezésre használom fel? Mert legyünk őszinték, Isten gyermekei hányszor
selejteznek adakozás vagy a rászorulónak való gyűjtés címén. Nem a legjobbat
adjuk, hanem azt, amire már nekünk nincs szükségünk, amitől már nem férünk el,
tehát szabadulni akarunk tőle.
Kiderül, hogy Saul nagyon meg van elégedve magával, ezért emlékoszlopot
állíttat magának. Egyedül Istennek járna emlékoszlop, hiszen nem Saulra, hanem
Isten tetteire kell emlékezni. Majd amikor Sámuellel találkozik, úgy állítja
be magát, mint aki teljesítette az Úr parancsát. Saul szívébe befészkelte magát a
gőg, és ez megvakította. A gőg nem engedi jól látni önmagunkat, de kérhetjük az
Úr szabadítását. Kérhetjük, hogy adjon alázatot a szívünkbe.
Sámuel átlát a szitán, és felismeri a valóságot, látja, hogy itt csak
félengedelmesség történt, amit vallásosságba csomagol a király. A
félengedelmesség engedetlenség. A hamis vallásosság nem tetszik az Úrnak, nem
fogadja el, hanem elveti. Sámuel hirdeti ki Saul számára Isten akaratát, amelyben
közli vele: az Úr elvetette őt, és másik királyt választ magának.
Saul Sámuel számonkérésekor nem vállalja bűnét, hanem a népre hárítja a
felelősséget. Bizony, a mi szívünk sem különb, mi sem szeretjük vállalni a
vétket, a hibát, hanem igyekszünk másra hárítani. Azonban Isten előtt az
őszinte bűnbánó szív a kedves. Saul látszólag megbánja a vétkét, de ez csak
olyan "menteni a menthetőt" alapú
megnyilvánulás. Ez nem őszinte bűnbánat, mert akkor utólag megtenné, amit
korábban nem cselekedett meg. Az igazi bűnbánat nemcsak megvallja a bűnt, hanem
igyekszik elhagyni azt, sőt, mindent megtesz, hogy kijavítsa a hibát. Ezt nem látjuk
Saul esetében, de látható-e a mi életünkben? Amikor Isten rámutat, hogy rosszul
cselekedtünk, igyekszünk-e kijavítani vagy a vétkes kapcsolattól elfordulni?
Jó azt is látni, ha Isten el is vette a királyságot Saultól, a próféta
továbbra is bánkódik miatta, vagyis hordozza őt az Úr előtt. Mert Isten döntése
nem azt jelenti, hogy Saul azonnal lekerül a trónról, hanem azt, hogy nem
alapíthat dinasztiát. Nem marad a családjában a királyság, hanem új személyt
választ ki az Úr. Tehát a külső szemlélő előtt egyáltalán nem látható még az Úr
döntése. Vagyis Saul még el tudja hitetni, hogy minden rendben van.
Tulajdonképpen ez lesz a fő problémája, nem akarja elfogadni, hogy Isten mást
választott. Pedig ha megtenné, hálás szívvel uralkodhatna tovább, így pedig
megbetegíti önmagát és környezetét. Az
Úrnak való szolgálat mindig kegyelem. Adjunk hálát, még ha rövid ideig
szolgálhatjuk is Őt, mert kiváltság. Dicsérjük szent nevét, amiért megengedi,
hogy képviselhetjük Őt világunkban.
Gadarában nagy lehetőséget szalasztottak el, nem szabadítást, új életet
kértek Jézustól, hanem azt, hogy távozzék (Mt 9,1-8). Azt kérték, hogy ne szóljon
bele az életükbe, hanem menjen el tőlük, hagyja őket békén. És Jézus el is
ment, nem erőltette magát rájuk. Mit kérünk Tőle? Élünk-e a lehetőséggel, és
kérjük-e nagy kegyelmét, vagy mi is úgy döntünk, ne szóljon bele a dolgainkba,
mert mi tudjuk mit kell tennünk?
Jézus visszament Kapernaumba, oda, ahol befogadták, ahol Neki szentelték
életüket. Mert azok, akik Neki szentelik az életüket, akik szolgálják Őt, azok
az új családját képezik. Milyen jó, hogy mi is beletartozhatunk Jézus
családjába.
Máté leírásában egyedül Jézusra fókuszál, csak Őt akarja láttatni velünk,
mert csak Őreá van szükségünk. Ezért nem részletezi úgy ezt a történetet, mint
ahogy azt Márk is teszi. Máté nem akarja, hogy Jézusról az emberre kerüljön a
hangsúly, nem akarja, hogy az ember vagy annak tette kerüljön a középpontba.
Hányszor azt akarjuk, hogy rólunk beszéljenek, Máté ezt nem akarja, Ő Jézust
állítja reflektorfénybe.
Egy bénát visznek Jézushoz. Azok az emberek felismerték, hogy Jézus tud segíteni
ezen a lebénult életű emberen. Vigyük mi is Hozzá családunk, gyülekezetünk,
településünk tagjait. De hittel vigyük, vagyis higgyük: ha senki és semmi nem
tudott eddig segíteni, Jézus tud. Neki van rá hatalma, hogy megoldja a
megoldhatatlannak látszó helyzeteket.
Látta a beteget Hozzá vivők hitét az Úr. A hit látható? Igen, az életünk,
a cselekedetünk által válik láthatóvá. Jézus nem láthatatlan, nem
észrevehetetlen, hanem hatást kifejtő hitet akar látni.
Amikor a bénához fordul, megbocsátja bűneit. Úgy látszik, összefüggés
lehetett az életvitele, a gondolkodása és a betegsége között. Mert ahogyan
élünk, annak következménye van. Ha a széles úton járunk vagy a keskenyen, mindkét iránynak megvan a következménye, a végső célja. De ugye nem mindegy,
hova érkezem: életre vagy halálra?
A bűnbocsánat a teljes embert meggyógyítja. Helyére kerül az élete. Ez az
ember Jézus szavára felkel, majd hazamegy. Vagyis engedelmeskedik az Úrnak. A
gyógyulás engedelmesség által történik.
Amikor a béna meggyógyul, gyorsan eltűnik a helyszínről, és Jézusnak adja
át a terepet. Engedi, hogy Jézust lássák, Őt dicsérjék.
Krisztusom, kívüled nincs kihez járulnom
1. Krisztusom, kívüled nincs kihez járulnom, Ily beteg voltomban nincs kitől gyógyulnom. Nincs ily fekélyemből ki által tisztulnom, Veszélyes vermemből és felszabadulnom.
2. Gyújtsd meg szövétnekét áldott szent igédnek És bennem
virraszd fel napját kegyelmednek; Igaz utat mutass nékem, szegényednek,
Járhassak kedvére te szent Felségednek.
3. Várlak, Uram, azért reménykedő szívvel, Miként a vigyázó
virradást vár éjjel; Hozd fel szép napodat nékem is jó reggel, Hogy
szolgálhassalak serényebb elmével.
4. Dicsértessél. Atya Isten, magasságban, Mi Urunk Krisztussal
mind egy méltóságban, És a Szentlélekkel mind egy hatalomban: Háromság egy
Isten, áldj meg dolgainkban.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése