I
|
zráel
vereséget szenvedett a filiszteusoktól,
és ez a vereség üzeni: Istent komolyan kell venni, amit mond, az megtörténik,
az ítélet bekövetkezik (1Sám 4,12-22). Gyakran azt gondoljuk, elmarad az
ítélet, mert Isten türelme végtelen, amit ígért, az nem fog bekövetkezni. Mai
igénk pont arra mutat rá, hogy soha ne halogassuk életünk rendezését, mert amennyiben nem térünk meg, az ítélet végbemegy.
Azt is meg kell látni, hogy ez a vereség két részletben következett be.
Először kisebb veszteség érte őket, az Úr még adott alkalmat arra, hogy
Őhozzá forduljanak bűnbánatban, és segítségül hívják. Azonban ez elmaradt, csak
a ládában bíztak, az Úr azonban nem azonosítható az istentiszteleti tárgyakkal,
még a szövetség ládájával sem. Jó, ha elgondolkodunk egy vereséget követően
önmagunk felől, és megkérdezzük, mit tettünk rosszul? Addig ne induljunk tovább, ne próbáljuk
megoldani ügyünket, amíg nem tartottunk bűnbánatot, és nem fordultunk alázattal Urunkhoz. Minket is megkísért a
magabiztosság, úgy véljük, nem kell mindig Istent fárasztani, elboldogulunk magunkban
is. Aztán vannak az életünkben olyan motívumok, amelyek a világ mintájára
keletkeztek. Különösen a munkához, a pénzhez való hozzáállásunkat jellemzi
gyakran a világ felfogása. Isten azonban azt akarja, hogy ne legyen az
életünkben olyan terület, amit nem Ő irányít, ahol nem az Ő akarata érvényesül.
Élit és családját megrendítette a verség híre, a szövetségláda
elvesztése. Nem gondolták, hogy mindez megtörténhet. A prófétai szó, Istennek Sámuel által adott kijelentése sem győzte meg Élit arról, hogy komolyan kell
venni az Urat. Rezignáltan fogadta Sámuel szavait, nem tartott
bűnbánatot, és nem igyekezett fiait meggyőzni a rossz útról való
visszafordulásról.
A szövetségláda elvesztésének a hírébe Éli belehalt, menyénél pedig
azonnal megindult a szülés folyamata. Ez is mutatja, hogy Isten vereségeként és
az Ő elvesztéseként élték meg a láda elvesztését. Úgy gondolták, a ládával
együtt Istent is elveszítették, Isten is legyőzetett, így odavan Izráel
dicsősége.
De ez nem így van. Isten nem szenvedett vereséget, csak a népe. Az is
azért, mert ez által neveli őket. Mivel a szót nem akarták meghallani, most a
fájdalmat kell érezniük. Ez a vereség tisztító jellegű.
Ikábód születése, nevével ellentétben, azt jelzi, van remény, Isten nem
vetette el népét, Vele újra lehet kezdeni. Jó, ha nem a saját sötét
szemüvegünkön keresztül szemléljük életünket, hanem az Igébe tekintve.
Bármilyen nehéz helyzetbe jussunk, ha a halál árnyékának völgyén kell is
átmenni, soha ne veszítsük el az Úrba vetett reménységünket. Bízzunk, hogy az ítélet egy sötét korszak végét és egy világos időszak kezdetét jelenti. Mindezt akkor, ha őszintén Hozzá fordulunk. A
születés által jelzi az Úr, hogy nem lezárta a népével való kapcsolatát, hanem
egy új szintre emeli, és ebben nagy szerep jut majd Sámuelnek. Kérdés azonban, hogy mi ebben az újban
akarunk-e partnerek lenni, merjük-e teljesen Isten uralmára bízni magunkat. Ne
keseredjünk el, ha bajok érnek, nehéz feladatokkal kell szembenézni, hanem
ragadjuk meg az Úr kezét. Menjünk Vele bátran, kövessük Őt mindenen át.
Az Úr Jézus egyre mélyebbre vezet bennünket az Atya szavainak
értelmezésében (Mt 5,33-42). Minél mélyebbre jut, annál több lerakódást távolít
el. Mert a korábbi századok alatt az elmúlt generációk sok mindent hozzátettek,
mindig egy újabb értelmezési réteget vittek fel, és ezáltal az eredeti, az Isten
által meghatározott jelentés már eltűnt. Jézus azt akarja, hogy az Ige
olvasásakor menjünk el az eredeti jelentéshez, keressük mindig azt, hogyan
gondolta Ő. Legyen bennünk mindig a kérdés, mielőtt valamit teszünk: Mit tenne
Jézus? Mert bennünket is megkísért, hogy
mások véleményét, a különféle magyarázatokat részesítjük előnyben, sőt, belemagyarázzuk az Igébe, hogy Isten is így gondolta. Miért tesszük ezt? Mert bűnös
szívünk, atyáinktól örökölt természetünk számára ez a könnyebb, mert így
igazolhatjuk és menthetjük fel magunkat a felelősség alól. Jézus azonban ebbe
nem megy bele, könyörtelenül eltávolít minden idegen réteget, bármilyen szépnek
tűnik is.
Rámutat Urunk arra a valóságra, hogy mi nem tudjuk magunkat
megváltoztatni, életünk határok közt zajlik. Ilyen határ a halál is. Életet elvenni tudunk, de visszaadni már
nem. Ezért mondja az Úr, hogy ne esküdjünk az életünkre se, mert az élet Isten
ajándéka. Hencegni lehet, de nem érdemes, mert nincs kezünkben az élet. Az élet
elvétele negatív cselekmény, erre nem lehetünk büszkék. Sőt, bűnbánattal kellene
Urunk elé állni, hogy még mindig azt gondoljuk, hogy az élet elvétele, a kapcsolatok
felbontása megoldást eredményez. A megoldás Jézus, amennyiben Rábízzuk magunkat
és komolyan vesszük szavait.
A szájhősködéstől az alázatosságig akar elvezetni, amikor nem beszélünk,
fogadkozunk felelőtlenül, hanem az Úrban bízva, Őreá hagyatkozva élünk.
Fogadkozás helyett cselekszünk, amit mondunk, az igenné, vagyis valósággá válik.
Isten országának ereje az alázatban, a vereség, a szenvedés elhordozásában
nyilvánul meg. Azt kéri, amit majd be is mutat, mert Jézus itt nem törvényt
szab, nem parancsot oszt, hanem amit elénk tár, azt elénk is éli. Az élete
Isten országa lelkületének a bemutatója lesz. Isten országa olyan, amilyen
Jézus. A megszokottal ellentétben nem a visszafizetésben, a bosszúban látja a
fejlődést, hanem a más magatartásban. Ez a más pedig az orca odafordítása - ebben mutatkozik meg az alázat, ebben látszik, hogy valami történt bennünk,
hiszen az alaptermészetünk képtelen egy pofon után a másik orcát is
odafordítani. A régi természet nem akar a kötelezőnél többet tenni, sőt, még azt
is csak erőszakkal, mert kötelező. A mi szívünk minden miatt lázadozik, ám Jézus
tanítványai új szívet kapnak, ami kész és képes Jézus szerint élni. Azonban
vizsgáljuk meg őszintén magunkat, jelen van-e bennünk ez a jézusi indulat?
Engedjük, hogy Urunk átformálja a szívünket, és lássuk meg, bármennyire
berzenkedünk ellene, hogy ez az egyedüli járható út. Ez, amikor nem adjuk vissza a
bántást, a sérelmet, amikor nyitva van a szívünk a szegények, a nyomorultak
előtt. Ez a fajta magatartás válik bizonyságtétellé, mert erre felfigyelnek. Ha hallgatunk Urunkra és megcselekedjük, amit mond, annak nagy
átalakító hatása lesz környezetünkben. Az Úrral kezdjük el még ma mindezt
cselekedni, induljunk el önként a második mérföldre, ne álljunk meg annál, amit
elvárnak, ami kötelező, adjunk, ha kérnek, és sugározzuk Jézus lényét világunkba.
Jézusból többet
Jézusból többet hadd vegyek,
S másoknak többet hadd vigyek.
Őt egyre jobban szemléljem,
Váltsághalálát dicsérjem.
Több, több mire vágyom,
Több, több mire vágyom.
Őt egyre jobban szemléljem,
Váltsághalálát dicsérjem.
Jézusról többet hadd tudjak,
Tervéhez jobban simuljak.
Szentlélek Isten, jöjj, taníts,
Meglátni Krisztus titkait.
Több, több mire vágyom...
Adhasson többet Igében.
Járjak vele közösségben.
Halljam a hangját szívemben,
Éljem az Igét éltemben.
Több, több mire vágyom...
Hallhassak többet trónjáról,
Hol dicső népe országol.
Visszajön Ő, s és nem késik,
Országa nő, megáll végig.
Több, több mire vágyom...
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése