D
|
ávid a nóbi
szentélybe menekül, Ahimélek papnál keres oltalmat és segítséget (1Sám
21,1-15). Úgy látszik azonban, hogy most a félelem irányítja. Igen, az, aki
Góliáttal szembeszállt, most fél. Nem
meri őszintén megmondani a valóságot, hanem hazugságokra építve próbálja
menteni életét. Pedig korábban
megtapasztalta, hogy teljes mértékben bízhat az Úrban. Ha Góliát nem volt képes
az egyszerű pásztorfiút legyőzni, mert az Úr neve védelmet nyújtott, akkor
Saultól sem kell ennyire pánikolni. A Sámuel általi felkenetés, a fejére
csorduló olaj mindenkorra megerősíti az Úrtól kapott elhívást. A felkenetés
emlékezteti őt arra, hogy Isten királlyá tette, és így meg fogja őt őrizni. Azonban
Dávid hite megingott, nem hitte igazán, hogy az ígéret beteljesedik, már nem
Isten hatalmát látja, hanem a gyűlölettel teli Sault. Soha ne vegyük le
tekintetünket az Úrról, ne feledkezzünk meg elhívásunkról sem, hanem mindenkor
álljunk rá Isten ígéretére. Ezért jó, ha az Igére építjük életünket, mert a nehéz
időszakokban, próbákban és kísértésekben is ráállhatunk. Amikor a kísértő
feladásra szólít fel, vagy el akar csüggeszteni, ne engedjünk neki, hanem
vegyük elő azt az Igét, amit korábban kaptunk. Isten szava átsegít a
csüggedésen, a holtponton.
Ha elveszítjük igei látásunkat, ha megcsappan a bizalmunk, vagy féltjük
az életünket, egyre bonyolultabb helyzetekbe sodródunk. Önmagát senki nem
védheti meg, mert amikor úgy gondoljuk, biztonságban vagyunk, mindig akad valaki, aki veszélyt jelent. Az ellenség
mindenhol jelen van, az ördögöt nem lehet megtéveszteni, egyedül az Úr
árnyékában van oltalmunk. Csak a Feltámadott Krisztus őrizhet meg. Dávid
megtervezte menekülését, jó ötletnek tűnt a szentély, de nem gondolt arra, hogy
Dóég is fül- és szemtanúja lesz a történéseknek. A pap segítségére siet Dávidnak, aki hazugsággal éri el ezt a támogatást.
Segítséget kér, de ez csak a táplálékra szorítkozik. Nem kér a szentélyben
vezetést, nem keresi az Úr oltalmát, és nem kéri tanácsát. A szentélynél van, de
nem kér lelki segítséget, nem töltődik fel, nem bízza magát az Úrra, hanem
saját ötleteire támaszkodik.
Mi mindig lelki segítségért, az Úr támogatásáért megyünk az istentiszteletre?
Bár ott lenne a szívünkben az Úrral való közösség vágya és az Ő tanácsára
szomjazó lelkület. Gyakran megelégszünk a felületességgel, az alkalmankénti
igehallgatással, és akkor sem az Úr tanácsa vezet, hanem megmaradunk saját
elképzeléseinknél. Merjük feladni magunkat, és bízzunk teljes szívvel az Úrban.
Megdöbbentő, hogy Dávid népe ellenségeinél gondolja az oltalmat
megtalálni. Szomorú, amikor Isten gyermekei a világnál keresnek oltalmat.
Gyakran ők is alakoskodásra kényszerülnek, mint Dávid is. Rossz látni, hogy
eszelősnek tetteti magát. Mindebben hitetlenség látszódik, hiszen nem bízik
abban, hogy az Úr Izráel határain belül képes őt megoltalmazni. Megszakadt az
Istenbe vetett bizalma. A hős, a Góliátot legyőző és nagy népszerűségnek örvendő
pásztorfiú most a mélységeket járja. Egyre csüggedtebb, egy kilátástalanabb,
azonban az Úr nem hagyja magára. Az őrjöngést arra használja fel, hogy Dávidot
visszasegítse saját országába, arra a földre, amelynek királyává tette. Isten
gyermeke számára a disszidálás soha nem megoldás, őt Izráel országába hívta el
az Úr, ott a helye, és nem a filiszteusok földjén. Meg kell tapasztalnia, hogy
Istennek Saul területén is van hatalma megoltalmazni őt, és ahol elhívta, ott
fogja kiteljesíteni az életét. Az ígéretek nem a filiszteusok országára, hanem
Izráel földjére, Isten országára vonatkoznak. Isten ígéretei az Ő országában
valósulnak meg, ne meneküljünk el onnan.
Jézus nemcsak a tanítványokat küldi munkára, hanem Ő maga is szolgál (Mt
11,1-6). Kihasználja az időt, és tanítja az embereket, hirdeti számukra az
evangéliumot. Mindig mozgásban van az Úr, tudja, kevés az idő, a gonosz is munkálkodik,
ezért nem lehet lazsálni. Az a lényeg, hogy minél többen hallják az Igét,
meglássák: elközelített az Isten országa, és ez döntést igényel. A meghallott
üzenetre mindenkinek személyesen kell válaszolni.
A Jézustól és a Jézusról hallottak vannak, akiket elgondolkodásra
késztetnek, ezek közé tartozik Keresztelő János is. Mindaz, amit hall, arra
indítja, hogy a Krisztusról való eddigi információt felülvizsgálja, és amikor
ezt megteszi, meginog hitében. Miért? Azért, mert nem az elvárásait, addigi
tudását igazítja Jézushoz, hanem Jézust akarja a tudásához, a hitéhez igazítani.
Sokan azért szenvednek hajótörést, mert Jézust és nagyon gyakran a Bibliát is
magukhoz akarják igazítani. Azonban ne feledjük, nekünk kell Jézushoz igazítani
az életünket. Az igazi változás azzal jár, hogy én igazodom az Úrhoz. Amerre megy,
arra megyek, amit mond, azt megteszem.
Keresztelő János számára fontos kérdés, hogy Jézus-e az, akire vár, vagy
mást kell várnia? Ő úgy gondolta, hogy a Messiás ítéletet tart, amikor
megérkezik. Jézus szolgálatát úgy vezette fel, hogy a fejsze immár a fák gyökerére
helyeztetett. Azonban Jézus nem
szervezett hadsereget, nem űzte ki a rómaiakat, nem tartott ítéletet, és őt sem
szabadította ki a börtönből. Ezért
csalódott Benne, és még egy utolsó kérdést intéz Jézushoz: „Te vagy-e az
Eljövendő, vagy mást várjunk?”. Úgy
látja, Jézus nem az, akit ő vár. Miért ez a csalódás? Azért, mert a
váradalmaihoz akarta Jézust igazítani. Azt akarta, hogy Jézus feleljen meg az ő
Messiásképének. Azonban Jézus nem igazodik hozzánk, nekünk kell
elképzelésünket és magunkat is Hozzá igazítani.
Fontos kérdés: én kit vagy mit várok? Elképzeléseimnek, vágyaimnak a
beteljesítését vagy Isten akaratának a megvalósulását?
Jézus válasza: a tetteit vigyék el Jánosnak, amit látnak, és az alapján
döntsön. Jézus életét a tettei alapján kell mérlegre tenni, és nem az
elvárásaink alapján. Jézus nem attól Krisztus, hogy életeket elvesz, hanem
azért, mert életet ment. Pusztításhoz nem kell isteninek lenni. Isten
jelenlétét a pusztítás helyreállítása jelzi. Őbenne Isten azért jött le a
világra, hogy a bűn által elromlott
életű embert megmentse. Jézus életeket ment. Nem népeket, országokat győz le,
hanem a bűnt és a halált keresztje és feltámadása által. Az ember öl és rombol,
Jézus meggyógyít, felépít. Milyen Krisztust akarok: aki úgy rombol mint az
ember, vagy helyreállító, bűnt megbocsátó, újjáteremtő Urat?
Lelkem drága Jézusa, Hozzád hajt a félelem
1. Lelkem drága Jézusa, Hozzád hajt a félelem, Míg üvölt a habtusa, S nő
a vész a tengeren, Rejts el, rejts el, itt ne hagyj, Míg eláll a fergeteg;
Biztonságos révet adj, S majd fogadd el lelkemet.
2. Nincs nekem más enyhelyem, Szívem Téged hív s keres, Ó, maradj itt,
Mesterem, Őrizz, adj erőt, szeress! Véled állom a vihart, Hit s erő Te vagy, Te
Szent, Szárnyad árnyával takard Fejemet, a védtelent.
3. Csak Te kellesz, én Uram, Benned mindent meglelek; Támogasd, ki
elzuhan, Gyógyítsd meg, ki vak s beteg. Szent szavadra hallgatok, Tévedés az én
bajom, Én hamisság s bűn vagyok, Te igazság s irgalom.
4. Kegyelem vagy, égi jó, Mely minden bűnt eltörül, Hagyd, hogy gyógyító
folyó Tisztogasson meg belül. Élet-kút vagy, lüktetés, Vízmerítni drága hely,
Ó, buzogj fel bennem és Öröklét felé emelj.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése