S
|
ámuel nyitott
és engedelmes élete által megjavult a felfelé irányuló kapcsolatvonal (1Sám
4,1-11). Ismét van kommunikáció Isten és népe között. Most már nemcsak hívás
van, hanem van, aki fel is veszi a telefont. Sámuel mindig felveszi a kagylót, és fogadja Isten üzenetét. A nép is megtudja, hogy ismét áramlik az információ,
áramlik az Úr szeretete és kegyelme népe
felé. Sámuelen keresztül eljut Isten szava a népéhez. Végre újra szól az
Úr, van üzenete, és az célba is ér.
Istennek ma is van üzenete, de meg kell vizsgálni, nem akadályozza-e valami
abban, hogy eljusson az életünkbe. Izráelben Hofni és Fineás, a két pap volt az
akadály, ők csak arra koncentráltak, hogy minél jobban éljenek Isten népéből.
De nem voltak igazán szolgák, nem ők éltek a népért. Nem vették komolyan Isten
törvényét; foglalkozásuk szerint papok voltak, de szívük távol volt az
Úrtól. Magatartásukkal Izráel népét
megbotránkoztatták és elsodorták az Úrtól. Ha valami eltömítette a hit
csatornáját, meg kell azt tisztítani. Az Úr azt akarja, hogy minden akadályt
távolítsunk el az életünkből. Ne tűrjünk meg semmit, ami az Úr és közénk állhatna.
Így azután az Úr szava megrekedt, a csatorna eltömődött, de Isten elhívta
Sámuelt, aki már gyermekkorában őszintén odaszentelte az életét Istennek.
Számára a szent sátorban való szolgálat valóban szolgálat volt, szíve megnyílt
az Úr előtt, és állandóan Istenre volt állítva. Hofni és Fineás azonban nem
vette komolyan Isten üzenetét, nem változtatták meg életüket, nem tartottak
bűnbánatot és nem kérték Isten bocsánatát. Úgy látták, minden rendben van. Nemcsak
ők, hanem egész Izráel így gondolkodott, ezért csatába indulnak a filiszteusok
ellen. Azonban vereséget szenvednek. Nagy a csalódás Isten népe táborában,
könnyű győzelemre számítottak, de vereség lett a vége. Föl is teszik a kérdést:
„Vajon miért vert meg minket ma az ÚR a filiszteusok által” (3)? Vajon
miért? Azért, mert vétkeztek az Úr ellen, és nem tartottak bűnbánatot. Szomorú,
hogy eszükbe sem jutott magukba tekinteni. Egyáltalán nem gondoltak arra, hogy
nincs minden rendben az életükben, és hogy változtatni kell. Bűnbánat helyett
a szövetségládát hozatják el. És itt
láthatjuk meg, hogy mennyire nem élő a hitük, mennyire nincs kapcsolatuk
Istennel. Úgy gondolják, egy tárggyal is helyettesíthetik az Urat. A bűnbánatot és a
megtérést nem lehet vallásos cselekedetekkel helyettesíteni. Nem lehet ilyen
cselekményekkel Istent a szolgálatunkba állítani. Ő már meghirdette Éli háza
felett az ítéletet, és mivel nem tértek meg, most beteljesedik.
Egy-egy vereség, nehéz helyzet esetén mindig vizsgáljuk meg az életünket.
Nem jártunk-e mi is úgy, mint ezek az emberek? Vétkeztünk az Úr ellen, de mivel
nem bántuk meg, Isten keményebben szólt. A filiszteusok megijednek, mert
hallottak Izráel Istenének hatalmáról, ám bátor helytállásra biztatják egymást,
legyőzik félelmüket, és így győznek Izráel felett is. A láda is a kezükbe
kerül, meghal Hofni és Fineás is. A filiszteusok örülnek, mert még nem
tudják, hogy csak azért győzhettek, mert Isten a kezükbe adta népét. A
filiszteusok eszközök lettek Isten népe megtisztulásában. De majd eljön az idő,
amikor meg kell látniuk, hogy az Izráel felett aratott győzelem nem jelent Isten
fölötti győzelmet is. Istent nem lehet legyőzni. Isten előtt csak meghódolni
lehet.
Felismertem-e már, hogy pótcselekvések helyett őszinte hitre és megtérésre
van szükségem? Isten azért engedi meg a
vereséget, hogy elszakadjak bálványaimtól, és egyedül Benne bízzam.
Az Úr Jézus tovább értelmezi a második kőtábla Igéit (Mt 5,27-32). A "Ne
paráználkodj!" Ige van most soron, és Jézus itt sem enged kiskaput, de nem is
hárítja másra a felelősséget, hanem azt mondja, mindenki a saját szívében
tegyen rendet. Mindenki a saját életével foglalkozzon. A probléma a szívben
támad, már ott el lehet követni a bűnt, ezért a szívet kell rendbe rakni. Az Úr
Jézus képes megtisztítani azt és a kívánságot kiemelni onnan.
A bűnt meg lehet előzni, mégpedig úgy, ha tagjainkat az Úr fegyelme alá
helyezzük. Ő képes a szemünket is helyes irányba terelni. Nem azt kéri, hogy
konkrétan csonkítsuk meg magunkat, hanem, hogy komolyan és őszintén küzdjünk a
bűnnel. Vagyis ne engedjük, hogy a kívánság vezessen, hanem engedjük, hogy az
Úr helyes mederbe terelje látásunkat, vágyainkat.
Jézus szavai a házasság ápolása és mentése érdekében hangzanak el.
Mindennek, amit a világ kínál, a házasságban van a helye. A házasság az Úr
látása szerint gyógyítható. A gyógyítás
az őszinte kapcsolat, az élő párbeszéd és az egymással való törődés által mehet
végbe. Jézus nem hagyja jóvá a válást,
mint problémamegoldást.
Ennél a témakörnél is fontos figyelni az Úr szavaira: „Én pedig azt
mondom nektek”. Az a hangsúlyos, a mérvadó, amit Ő mond. És ebből az Igéből
azt láthatjuk meg, hogy még paráznaság esetén sem kötelezően ajánlja a
válást. A válás nem kötelező, nem egyedüli
megoldás. Nem, mert Ő a megbocsátásos rendezés híve. Ide is érvényes, amit a
korábbi versekben mondott: ha valakinek panasza van valaki ellen, menjen és béküljön
meg. Krisztusban lehetséges a megbékélés. Tehát Igénk szerint a megoldás a
kereszt alatti megbocsátásban érhető el.
Természetesen itt is tanítványokról van szó. Nem általánosan beszél
Jézus, mert önmagában az ember nem akar megbocsátani, vagy legalábbis igyekszik
meghúzni a határt, és azt mondani, tovább nem bocsátok meg. Jézusban azonban
nincs határ, hiszen Ő sem húzza meg a vonalat, és nem mondja: sok bűnödet megbocsátottam,
de ezt már nem. A kereszten minden bűnt eltörölt. Tehát Krisztusban mindenkor a
megbocsátásra, a rendezésre törekedjünk. Természetesen egy házasságban mindig
két ember döntéséről van szó, de ami rajtam áll, azt meg kell tennem a házasság
megmentéséért, a megbékélésért. Ha Igénkre figyelünk, meglátjuk, hogy az igazi
megelőzés az, ha nem engedjük odáig jutni a dolgokat, hogy az egyik fél válni
akarjon. Ebben segít, ha úgy igyekszünk szeretni társunkat, ahogyan Krisztus is
szerette az egyházat, és életét adta érte. Vagyis a házasságkötéstől kezdve folyamatosan ápoljuk a kapcsolatot, törődünk
egymással. Vegyük komolyan, hogy a házasság egy folyamat, egy út, amely a
házasságkötéskor kezdődik. Tehát a házasságkötés nem befejezés, hanem egy
kezdet, amit továbbra is ápolni kell, mégpedig az Úr agapé szeretete által.
Milyen jó
1. Milyen jó, milyen jó, milyen jó. Jézus áldott szava oly gyógyító!
Nékem szól az ige, szívem örömmel tele; milyen jó, milyen jó, milyen jó!
2. Szabadít, szabadít, szabadít: Többé bűn-bilincs engem nem szorít!
Boldog, új életet én az Úrral kezdhetek! Szabadít, szabadít, szabadít!
3. Milyen szép, milyen szép, milyen szép! Ez a krisztusi új testvériség!
Igaz, hű szeretet forraszt össze szíveket. Milyen szép, milyen szép, milyen
szép!
4. Urunk hű, Urunk hű, Urunk hű! És az út, melyre Ő hív, gyönyörű! Csábít
bár a világ, megtart Ő mindenen át. Urunk hű, Urunk hű, Urunk hű!
5. Jézus él, Jézus él, Jézus él! Vele járni és győzni, ez a cél! Bárhová
küld az Úr, megyek, és hitem újul. Jézus él, Jézus él, Jézus él!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése