I
|
smét jajkiáltással kezdi beszédét a próféta, ez a jaj Asszíriának, az elbizakodott
népnek szól (Ézs 33,1-24). Mivel egyre nagyobb területet hódított meg, és eddig
senki nem volt képes megállítani, úgy véli, legyőzhetetlen. A jaj üzeni, Isten
hatalmasabb, meg tudja állítani, vissza tudja fordítani őket Jeruzsálem falai
alól.
Az ige pusztítónak, rablónak nevezi ezt a népet, olyannak, aki még nem
élt meg pusztulást, nem tapasztalta másik nép hódítását, nem élte meg, hogy
ellenséges hadsereg betör, és elpusztít mindent. De ha nem változtat, ő is erre
a sorsra jut. Embertelenné váltak, mert
ők soha nem tapasztaltak ilyet, így azután nem tudtak együtt érezni a szenvedőkkel.
Hányszor vagyunk mi is érzéketlenek mások problémáival szemben, mivel mi még
nem éltünk meg olyan helyzetet, nem éljük magunkat bele abba, amin a másik keresztülmegy.
Meg kell tanulnunk az empátiát, sőt, el kell kérnünk Urunktól, mert Ő együtt
tudott érezni a fáradt, éhes emberekkel, átélte a 38 éve béna és a leprás
helyzetét is. Ezért nem ment el érzéketlenül mellettük, hanem könyörült rajtuk.
A próféta Istenhez kiált, tudja, van kihez fordulni, nincsenek magukra
hagyva. Kiáltsunk Hozzá ezen a reggelen
is, reménységünket vessük Belé. Ha bármi fenyeget és ránk borul rémisztően,
mindig felfelé figyeljünk. Lássuk meg, Ő jelen van, Ő a szabadító. Olyan jó, hogy Hozzá fordulhatunk. Ézsaiás
elmondja, reggelenként kiált az Úrhoz és Tőle kér segítséget. Kövessük
példáját, keressük már reggel az Urat, mielőtt bármi más betöltené
gondolatainkat, elvonná figyelmünket, vagy a magunk tervei körvonalazódnának,
forduljunk Hozzá. Kezdjünk minden napot Istennel, keressük Őt munkába indulás
előtt. A próféta szavaiból kitűnik, hogy
Ő magát Istent keresi, nem csupán a segítségére vágyik, hanem az élő Istennel
óhajt már reggel együtt lenni. Vágyol-e
az Úrral lenni, szót hallani Tőle?
Amikor az Úr megjelenik, az csodálatos. Isten megismerése szabaddá és
gazdaggá tesz. A próféta örömmel mondja, az Úr félelme lesz a kincse. Azért
jött el az Úr Jézus, hogy Benne leljük meg kincsünket. Pál apostol meg is
találta ezt a kincset, Krisztus megismerése gazdagságot jelentett a számára.
Elmondhatom–e, hogy Krisztus az én gazdagságom?
Az Úr szabadítása nyomán gyógyulást és bűnbocsánatot nyernek az ott
lakók. Amit nem gondoltak, az valósággá válik. Az ellenség elvonul, és a nép
Istennek örül, megtapasztalja a bűnbocsánatot, és ez által gyógyul az élete. A
bűnbocsánatot megelőzi a bűnbánat. Tehát a nép rádöbben, hogy bűnös. Jó, ha
meglátjuk bűnös voltunkat, de felismerjük Krisztusban a kegyelem lehetőségét
is.
Az Úr Jézus tanítja Isten országa dolgaira követőit (Mt 5,1-12). Félrevonja őket egy hegyre. A hegyoldal közelebb viszi őket Istenhez, és kivonja a
világ zajából. Csöndre van szükség Isten szavának meghallásához és az abban
való elmélyedéshez. Nem csupán szép szavak hangzanak el, hanem az Isten
szerinti életforma alapjait rakja le a számukra. Ehhez csendre van szükség. Ahogyan Ő felment a hegyre, úgy kell nekünk is
megkeresni az alkalmas, a megfelelő helyet a csendességre. Nem egy rövid
fohászt mondanak, hanem megismerteti őket Isten országa rendjével, bevezeti
őket Isten uralkodásába. Minket is be akar vezetni az Úr az Országba, azt
akarja, hogy meglássuk, Isten országa másképpen működik, mint a világ. Más
értékek állnak a középpontban.
Jézus a boldog életről ad tanítást a számukra, és mindenki boldog szeretne
lenni, ezért felvázolja a boldog élet alapját. Nem az a boldogság, amit mi annak látunk, itt nincs szó sikerről, sok
pénzről, gondtalan életről, állandó kacagásról. Nem az a boldog, akiért rajong
a világ - lám, Jézus is a hegyre megy, és nem a reflektorfényt keresi.
A boldogság az Istenhez való tartozásból, jelenlétének átéléséből fakad.
Azért vagyok boldog, mert összekapcsolódik az életem Istennel, országa polgára
lehetek. Itt Istenről van szó, az
országról, sírásról, éhezésről, üldözésről. Mit akar mondani Jézus ezzel? Azt,
hogy az élet perifériáján lévő ember is lehet boldog. Nem önmagában a
szegénység jelent boldogságot, mert mind a szegény, mind a gazdag lehet
boldogtalan. A boldogság a belső szegénységből fakad, amikor külső helyzetemtől
függetlenül átélem az Istenre való szorultságot. Az a boldog, aki felismeri és
vállalja, Istenre van szüksége, aki megtapasztalja magában az Isten utáni
vágyat, az igére való éhséget. Ezek sem magukban jelentenek boldogságot, hanem
az Úr válasza által. Aki érzi, hogy szegény, nyomorult, és Tőle várja a
segítséget, aki megfogadja a tanácsot, és Tőle vesz ruhát, szemgyógyító írt és
tűzben izzított aranyat, az boldog lesz.
Ez az élet nem jelent nyugalmat és biztonságot, a hívők megtapasztalják,
hogy Őérte szenvednek. És Jézus boldognak mondja őket. Igen, akik Őmiatta
szenvednek el sérelmet, hátratételt, boldogok lehetnek, mert az Úr és a
próféták is hasonlókat szenvedtek el. Hányszor védjük magunkat, mennyire
kényesek vagyunk a nevünkre, pedig a legnagyobb kincs az Úr szeretete. Boldog,
aki átéli, hogy a szíve megtisztult az
Úrban való hit által, mert ő megláthatja Istent. A tiszta szív ismeri fel
Krisztus arcán Istent. Mi Őbenne láthatjuk az Atyát. Kérjük Urunk bűnbocsátó kegyelmét, mert
amikor hittel kérjük a bűnbocsánatot, a szabadítást, annak megtapasztalása
nyomán felragyog előttünk Jézus arcán Isten arca. Aki Jézusban meglátja a
Krisztust, az Istennel találkozik.
NEM LÁTHAT BÁR E FÖLDI SZEM
1.
Nem láthat bár e földi szem,
Jézus, Tiéd vagyok.
Bár arcod rejtve van nekem,
Mégis felém ragyog.
2.
Fülem nem hallja hangodat,
Mégis beszélsz velem,
S boldogságot csupán az ad,
Ha szódat figyelem.
3.
Képed betölti lelkemet,
Utam bármerre visz,
És mindenütt kezed vezet,
Ha azt nem látom is.
4.
Kimondani mi vagy nekem,
Ó, nincsen arra szó,
Most hitből áll csak életem,
S mégis mindez való.
5.
De majd a fátyol szétszakad,
Mely most még rejteget.
Színről színre látlak magad,
S fényedben élhetek.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése