Sámson
élete zavarosan alakul. Az ígéret gyermekének, az anyaméhtől
elhívott názírnak problémákat szülővé válnak a mindennapjai.
Miért? Mert nem látjuk, hogy keresné az Úr tanácsát és
vezetését. Sámson maga indul a harcba, tettei is alkalomszerűek.
Mindezt látva arra gondoltam, hogy sok mai tanítvány élete is
hasonló. Sok a zavaros, átláthatatlan élet, mindez azért mert mi
sem az Úrra figyelünk. Ahogyan Sámsont is csak az ösztönei
vezetik, úgy vannak ma is sokan.
Sámson nem az Úrtól kérte, nem Isten gyermekei közül
választotta a feleségét, hanem a filiszteusok közül és ennek
meg lesz a következménye. Más az alapjuk, így nincs köztük
igazi kapcsolat, nem működik a kommunikáció sem. Sámson
titkolózik, pedig a házasság alapja a beszélgetés, az, hogy a
két fél között ne legyen titok. Az ifjú feleség sem tudja
kezelni Sámsont, megsértődik és sírva, nyafogva, nőiségét
fegyverként használva szedi ki Sámsonból a titkot.
Ebből is meglátjuk, hogy ez felemás iga. Ebből jó kapcsolat nem
lesz. Másrészt azt is üzeni az Ige, hogy mi egymást nem vagyunk
képesek megváltoztatni. Nagyot hibázik, aki úgy gondolja majd ő
megváltoztatja azt a másikat, majd az ő kedvéért elhagyja káros
szokásait. A házasság nem missziói terep, a házasságnak az
együtt szolgálás helyévé kell válnia. Az a jó, amikor a
házasság kezdetétől mindketten az Urat kívánják szolgálni és
Neki rendelik alá magukat. Így van esély a változásra, mert az
Úr az Ige által napról-napra formálja és alakítja mindkét
felet.
A fejezet végén új tényező is belép a történetbe, mégpedig,
a harag. Mivel ezt Sámson képtelen feldolgozni, gyűlöletté
válik. A gyűlölet pedig, ahogyan a nevében is van öl. Végül a
gyűlölködőt is maga alá temeti. A megoldás, hogy tegyük le
haragunkat is az Úr keresztje alá, bízzuk Rá minden dolgunkat, és
akkor szabadok leszünk, akkor nem a pusztítás indulata, hanem az
Úr gyógyító indulata fog általunk megnyilvánulni.
Pál hangsúlyozza, hogy a tanítványoknak, a gyülekezetnek először
a maga portáján kell rendet raknia, csak azután tud eredményesen
másokkal foglalkozni (1Kor 5,9-13). A tanítvány is benne él a világban, így
annak szennyét nem mindig kerülheti el, azonban arra tud ügyelni,
hogy a szenny ne kerüljön be az életébe, ne legyen jelen a
gyülekezetben. Mert a gyülekezet a másságával, tisztaságával
lehet bizonyságtétel.
Az apostol rámutat arra, hogy valóságos probléma a névleges
keresztyénség. Már ott is voltak akiket tanítványnak mondtak, de
az életük mást beszélt. Az életvitelünk mondja el igazán, hogy
kik is vagyunk. Könnyű magam tanítványnak mondani, de mit mutat
az életem, mit mond rólam az Úr? Azonban a bűntől meglehet
szabadulni, ki lehet takarítani azt az életünkből, a
közösségünkből. Ez a mai Ige jó híre. Ha látom a bűnt az
életemben és őszintén meg akarok tőle szabadulni, akkor az Úr
által lehetséges.
Bár bűn és kín gyötör, És nehéz bár szívem
1. Bár bűn és kín gyötör, És nehéz bár szívem, A Sátán
életemre tör: Kétségbe nem esem.
2. Bár vétkem súlya nagy, Mégis hozzád jövök. A bűnnek
gyűlölője vagy, De kegyelmed örök.
3. Az én erőm kicsiny, S a bűn erős nagyon: Te tudsz s akarsz
segíteni, Hát segíts bajomon!
4. Az ég oly messze van, Még messzebb tőled én, De szent igédben
írva van, Hogy irgalmad enyém.
5. Nem félek senkitől, Hisz te vigyázsz reám, Már bánat és
gond sem gyötör: Meghallgatod imám.
6. Jézusban bízva én szívemet átadom, Mert így, tudom: akármi
ér, Atyám szeret nagyon.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése