E
|
lifáz beszéde
után ismét megszólal Jób, nehéz magában tartania a szót, hiszen egyre jobban szenved,
egyre nagyobbak a fájdalmai (Jób 6,1-30). Barátai pedig nem könnyítik szenvedéseit,
csak a szavaira, panaszaira figyelnek, de nincsenek tekintettel állapotára. Nem
tudnak vele együtt érezni. Azt kéri Jób, hogy ne csak a szavaira, hanem kínjaira is
figyeljenek, és amit mond, a szenvedések fényében tegyék mérlegre. Mert könnyű
egészségesen a másikat bírálni magatartásáért - gondoljunk bele, mi hogyan
hordoznánk ilyen fájdalmat, miként dolgoznánk fel egy nagy tragédiát vagy egy
gyógyíthatatlan betegség diagnózisát? Ha mindezekbe belegondolunk, megértőbben fogunk
a szenvedők felé fordulni.
Jób nem ok nélkül jajgat és panaszkodik, hanem azért, mert valóban
szenved, valóban hatalmas nyomorúság érte. Olyan nagy a szenvedése, hogy úgy
látja, képtelen sokáig hordozni. Nincs ereje hozzá, és attól fél, hogy megtagadhatja Istent is végtelennek tűnő szenvedése közben. Talán azt mondanánk
neki, Jób, ne add fel, mindenre van erő a Krisztusban, aki megerősít. Bizonyára
mi is idéznénk a többi klasszikus Igét is a számára, vagy amikor egy-egy
szenvedőt meglátogatunk, soroljuk a drága Igéket, amelyek önmagukban igazak is,
csak épp nincs bennük töltés, mert mi úgy mondjuk, hogy minden rendben van az
életünkben. Pál apostol fogságban volt, fájdalmai voltak, mert a bilincs
feltörte a csuklóját, szenvedett, és ebben a helyzetében is az Úrral volt, és
azt a választ kapta, ne magára figyeljen, hanem Gazdájára, mert Ő megerősít.
Igen, aki az Úrba veti bizodalmát, a szenvedések idején is Hozzá fordul, az
átéli, hogy kap erőt, mindenre kap erőt: a szenvedésre, a gyógyulásra, és ha
eljön az idő, a meghalásra is. Az Ige akkor hangzik hitelesen a szánkból, ha mi
is átéltünk hasonló megpróbáltatást. Pál szavai nem elméleti buzdítások, hanem
a saját nyomorúságai közepette megtapasztalt kijelentések. Ezekből fakad erő és
reménység.
Jób elmondja, a szenvedőnek részvétre van szüksége, akkor is, ha elhagyta a Mindenható félelmét. Nem az a megoldás,
ha elfordulunk a nyomorúságban lévőtől, hanem az, ha megértjük és segítjük, hogy
az Úr közelébe kerüljön vagy ismét keresse az Úrral való közösséget. Nem a
fejmosás, hanem a lábmosás, tehát az alázatos és szeretetteljes szolgálat
segíthet. Ilyenkor van szükség a második mérföld megtételére, mert a nehéz
helyzet nemcsak annak próba, aki benne van, hanem a tanítvány számára is.
Próba, hogy miként viszonyulok a másikhoz, mennyire tartok ki mellette a bajában, és
tudok-e türelmesen szolgálni felé.
Ez a szenvedő ember úgy látja, barátai megijedtek a nyomorúság látványától,
félnek tőle. Hányszor mi is félünk a szenvedőtől, nehezen viseljük a másik
gyötrelmeit. Gyakran magunkat féltjük, mert meglátogatni, együtt érezni
csak-csak tudunk, de félünk, hogy tennünk is kell valamit. Jób is úgy látja,
barátai attól félnek, hogy segítségüket kéri majd, hiszen anyagilag is
tönkrement. Azonban nem vár tőlük ilyen jellegű támogatást. Addig készek tenni valamit barátjukért, amíg nekik nem kerül áldozatba.
Jób kész tanulni, még ebben az állapotban is nyitott az Úr szavára, a
tanításra. Ha meggyőzik igazukról, kész elfogadni, de tudja, hogy nem azért
szenved, mert vétkezett. Jó, ha látjuk ezt, nem lehet minden esetben konkrét
vétekhez kötni a szenvedést, hisz van, amikor az Úr formál általuk. Megpróbálja
hitünket, mérlegre teszi hűségünket. Ha így állunk szenvedéseinkhez, erőt kapunk
hozzájuk, erőt a gyógyulás kivárásáig. Ne adjuk fel, bízzunk Benne, fájdalmak
közepette is keressük Őt. Az Ő közelsége, szeretete enyhíti a fájdalmat és ad
reménységet a reménytelenségben.
Jézus története folytatódik, nem ért véget nagypénteken, hanem újraindult
húsvétkor (Mt 28,11-20). Csodálatos ezt látni, szívet melengető, erőt adó
üzenet ez, mert rámutat, az Urat nem lehet kiiktatni a föld életéből. Meg
lehetett ölni Jézust, de nem lehet elpusztítani, mert feltámadt és él. Ő erősebb
és nagyobb a halálnál is, mert mindenek felett való Úr. Ne eszünkkel akarjuk
mindezt megérteni, hanem a szívünkkel. Hangolódjunk Jézusra, és átéljük, hogy
valóban jelen van. Aki igazán segítségül hívja, az Jézus győzelmével szembesül,
annak valóság lesz az élő Jézus.
Az a probléma, hogy a legtöbb ember nem a tényeknek hisz, nem akar nekik
hinni, mert nem akarják megváltoztatni életüket, feladni eddigi
gondolkodásukat. Aki nem akar megváltozni, nem akar az Úrral élni, annak ki
kell találni valamit, ahogyan itt is kitaláltak valamit a vezetők. Azonban a
spekuláció nem megoldás, a hazugság nem megoldás, nem visz előre, magunknak és
másoknak is ártunk vele. Sőt, azt is
láthatjuk, hogy a hazugság mindig pénzbe kerül, sok pénzbe. Míg az igazság ingyenes.
Igen, Isten igazsága ingyenes, az evangélium nem kerül pénzbe, ingyen kapjuk és ingyen adhatjuk tovább. Bár így is
lenne, hogy ingyen adnánk tovább, amit az Úrtól kaptunk. Lehet úgy tenni,
mintha Jézus nem támadt volna fel, de ezzel saját magunkat csapjuk be,
magunknak ártunk vele, mert elzárjuk az életünket az Úrtól.
A tanítványok elmentek Galileába, ahogyan Jézus mondta nekik. Mennek,
mert találkozni szeretnének Vele. Az Ő szívükben is sok kétely van, de nem
letagadják a hírt, hanem elindulnak Jézus felé. Szembenéznek a valósággal, és
vállalják a találkozást. Induljunk Jézus felé, a Vele való találkozásban majd
kitisztul a kép, lehull a kételkedés leple, és öröm költözik a szívünkbe.
Jézus nem rója meg a kételkedőket, mert tudja, amikor meglátják Őt, és meghallják a hangját, elmúlik a kétség. Elmenetele előtti találkozásakor ismét
megbízza őket, de ez megbízatás már nem korlátozódik Izráel területére, hanem az
egész világ felé irányul. A tanítványoknak az egész világ a szószéke lett. A
missziói parancs nekünk is szól, minket is küld az Úr, hiteles élettel való
bizonyságtételre. Az evangéliumot
mindenki felé hirdetni kell.
Jézus teljhatalommal beszél és cselekszik, ha elmegy is, hatalma továbbra
is valóságos, a tanítványok ennek oltalma alatt végezhetik szolgálatikat.
Nemcsak tanítást visznek, hanem életformát is. Azon van a hangsúly, hogy ne
csak elméleti tudást nyújtsanak, hanem tanítsák meg a követőket krisztusian
élni, szavainak engedelmeskedni. A hangsúly mindig azon van, hogy tegyük is,
amit hirdetünk. Bizony, ezen a területen vannak hiányosságaink. De kérjük az
Urat, hogy tegye engedelmessé életünket.
A hűséges tanítványok számára ígéri, hogy velük marad egészen a világ
végezetéig. A világ története be fog fejeződni, de mindaddig itt lesz az Úr az
övéivel.
Velem vándorol utamon Jézus
1. Velem vándorol utamon Jézus,
Gond és félelem el nem ér.
Elvisz, elsegít engem a célhoz,
Ő, a győzelmes, hű vezér,
Ő, a győzelmes, hű vezér.
2. Velem vándorol utamon Jézus,
Ott az oltalom hű szívén.
Ha a szép napot fellegek rejtik,
Ő az éltető, tiszta fény.
Ő az éltető, tiszta fény.
3. Velem vándorol utamon Jézus,
Ez a vigaszom, baj ha jő.
Bármi súlyosak rajtam a terhek,
Segít hordani, ott van Ő,
Segít hordani, ott van Ő.
4. Velem vándorol utamon Jézus,
Bár az út néha oly sötét.
Soha nincs okom félni a bajtól,
Amíg irgalmas karja véd,
Amíg irgalmas karja véd.
5. Velem vándorol utamon Jézus,
Túl a sír sötét éjjelén.
Fenn a mennyei, angyali karban
Nevét végtelen áldom én,
Nevét végtelen áldom én.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése