E
|
lőször Jób
beszédének befejezésére figyelünk, majd áttérünk Cófár válaszára (Jób
19,21-20,29). Szenvedései közepette könyörületet kér és vár Jób. Tulajdonképpen
azt kéri, hogy ne bűneit taglalják, ne rákényszerítsenek egy elméletet, hanem
törődjenek vele. Arra vágyik, hogy szívből foglalkozzanak vele, hogy végre ő
legyen a fontos, akkor is, ha nehéz vele lenni. Jób felismeri, hogy a legfontosabb az egymásnak szentelt idő, a másikkal
való foglalkozás, mert akinek fáj, aki úgy látja, hogy fogy az idő, az megértésre,
gondoskodásra, szeretetre vágyik. Gyakran ezt a szeretetet konkrétan is ki kell
fejezni, Jób is azt várja, fogják meg a kezét, mert az érintés jelzi, fontos
vagy. Milyen jó, hogy mi már tudjuk, Jézus a leprást is megérintette, jelezte,
ő is fontos a Számára, és Tőle nem választhat el a fertőző, gyógyíthatatlan
betegség sem. Ma mindent rábízunk az orvosokra, igénybe vesszük a gyógyszeripar
termékeit, de tudunk-e kezelni? Jézus érintéssel kezelt, Lényéből az érintés
nyomán áradt Isten szeretete, gyógyító ereje.
A lelki magárahagyatottságban Isten felé fordul, mintegy Belé kapaszkodik
ez az ember. Hiába vannak körülötte,
lelkileg mégis elhagyatott, mert nem értik meg, mert nem tudnak együtt haladni
vele. Hányszor érzi ezt az elhagyatottságot a mai ember: lehet, hogy vannak
körülötte fizikailag, de szív szerint mégis távol vannak tőle. Annyi minden
lefoglalja a körülöttünk levőket, sok érdekes és szórakoztató program található
így ünnepek táján, és a kütyüjeink is működnek, de van-e időnk egymásra,
tudunk-e beszélgetni az Úr dolgairól és egymás érzelmeiről, gondolatairól?
Jób ebben a vívódó állapotban csodálatos kijelentést kap, a Megváltóról tesz
bizonyságot. Mégpedig azért is lényeges a Megváltóról való bizonyosság, mert
nem kollektív, hanem személyes megváltóról beszél. Egyes szám első személyben
tesz vallomást: tudom, az én Megváltóm él. Milyen csodálatos vigasztalás és erőforrás
ez, tudja, hogy van Megváltója, Aki a halálnál is nagyobb, Aki majd életre
kelti, és így megláthatja Istent.
Különösen ma, húsvét napján kell végiggondolni, én ki tudom-e mondani ilyen
meggyőződéssel: tudom, az én Megváltóm él, mert feltámadt. Húsvétkor
nyernek igazi tartalmat Jób szavai: a Megváltó Jézus él, mert valóban
feltámadt. De feltámadt-e az én számomra is? Találkoztam-e már Vele, mint élő
Úrral? Rábíztam-e már az életemet? Csodálatos nap a húsvét, új reménnyel és
fénnyel tölti el a lelkünket. Húsvét üzeni, Jézus halála és temetése után
nem zárul le egyik róla szóló könyv sem, hanem egy új fejezet kezdődik, az élet
fejezete. Nézzük meg az evangéliumokat, a Jézus haláláról, temetéséről szóló
beszámolót egy új fejezet követi, a feltámadásáról szóló. És ettől lesz evangélium
az evangélisták műve, hirdetik Jézus halála után, hogy Ő él. Ennél nincs
nagyobb hír, Jézus él, emberek, örüljetek, hívjátok segítségül, mert
legyőzhetetlen Urunk van. Sőt, győztes Úr, Aki a halál fölött is diadalt
aratott. Bízzuk Rá az életünket, és már ne féljünk, ne sírjunk reménytelenül,
mert ha ma még arat is a halál, a valóság az, hogy legyőzetett, és lesz
feltámadás.
Cófárt ez a prófétikus bizonyságtétel sem hatja meg, nem rendül bele,
hogy van személyes Megváltó, akire neki is szüksége van. Ő csak a maga igazához
ragaszkodik és Jóbot továbbra is bűnösnek tartja, míg önmagával teljes
mértékben meg van elégedve. Továbbra is úgy látja, hogy a bűnösök rövid időn
belül elnyerik büntetésüket, és ezt tapasztalja Jób. Egy rövid felfelé ívelő
pálya után most jön a megérdemelt mélység. Tudjuk azonban, hogy nem erről van
szó Jób életében, ő valóban igaz ember volt, és amin keresztülmegy, az hitének
és életének a próbája.
Cófár úgy látja, hogy a vétkes, az igazságtalanul meggazdagodott ember elveszti
javait, és vissza kell adnia azoknak, akiket megkárosított. Azonban ez nem így
működik, mi már tudjuk, hogy az ember az Úr Jézussal való találkozás, a
kegyelem átélése után válik képessé arra, hogy életét rendezze, az okozott kárt
megtérítse embertársának. Előbb le kell jönni a fáról, mint Zákeusnak, és
átélni, hogy a Krisztus a mi házunkban /szívünkben/ vesz lakozást. Ő vágja el
e világ kincseihez való kötődésünket, és Ő szabadít fel a szegények felé való
érzékenységre. A gazdag ifjú nem jutott el ide, mert nem engedte be a lényébe
Jézust, nem engedte, hogy Ő legyen az Úr, vagyis, hogy Jézus mondja meg, mit
tegyen vagyonával és mindenével. Van-e Jézusnak beleszólása pénzügyeinkbe?
Megmondhatja-e nekünk, hogy mit tegyünk anyagi javainkkal?
János látja és hallja, hogy a csend után sorban megszólal négy trombita, és hangjukat követően egyre nagyobb csapások mennek végbe a földön (Jel
8,7-9,12). A trombitaszó veszélyt jelez, azért szól, hogy akik hallják,
felkészüljenek és ne érje őket váratlanul mindaz, ami történik. A felkészülés idején meg lehet tenni azokat a
lépéseket, amikkel el lehet hárítani a közelgő fenyegetést. Milyen lépést tehetünk? Hogyan lehet ezeket a
katasztrófákat elhárítani? Megtérés által. Már az Ószövetségben láttuk, hogy
Isten prófétái által előre hirdette a bálványimádásért bekövetkező ítéletet, de
mindig ott volt a kegyelem szava is. Azt üzente, ha a nép elfordul a
bálványoktól, és visszatér Istenhez, az ítélet elmarad. A megtérés háríthatja el
a beígért csapásokat, de vajon komolyan vesszük-e az Úr szavát?
Sajnos, az Ige azt mutatja, az ember nem veszi komolyan Isten szavát, nem
tér meg, hanem továbbra is magát isteníti. Úgy gondolja, ő minden problémára
ismeri a választ, mindent megold, neki nincs szüksége Istenre. Megdöbbentő ez a
konokság, ez a lelki vakság. Egyre keményebb csapások jönnek, még sincs
változás.
Az ég közepén repülő sas is azért kiált jajt, mert azt látja, nagy a baj,
az ember a vesztébe rohan, holott megállhatna és visszafordulhatna. Mert ma
még vissza lehet fordulni, ahogyan a tékozló fiú is tette. Te visszafordultál-e
már? Mivel nem fordul vissza az
emberiség, még nagyobb katasztrófákkal kell szembenéznie, mert az az élet, amit
folytat, mindenre pusztító hatással van. Mert ezek a katasztrófák az
életvitelünket is tükrözik: ahogy élünk, az hatással van a környezetünkre. Az Isten
által teremtett és az embernek ajándékozott bolygót tönkretesszük.
Azonban amíg a sas repül és kiált, van lehetőség a változtatásra. Mert a
sas az evangéliumot szimbolizálja - amíg itt a Biblia, amíg van gyülekezet, van
remény az újrakezdésre, van esély az új fejezetre.
Azt látjuk azonban, hogy az ember nem akar, vagy már nem tud újat kezdeni.
Egyre mélyebbre jut és teljesen a pusztító hatalma alá kerül. Mert van gonosz,
aki pusztítani akar. Le akarja rombolni Isten munkáját, de ma még nemcsak a
pusztító munkálkodik, hanem jelen van, elérhető Az, Aki a pusztító munkáját
lerombolta. Ma még segítségül hívható az Úr Jézus, Aki helyreállítja, amit a
gonosz lerombolt.
Felvirradt áldott szép napunk
1. Felvirradt áldott szép napunk, Ma teljes szívvel vigadunk, Ma győz a
Krisztus, és ha int, Rab lesz sok ellensé -ge mind. Halléluja!
2. Az ősi kígyót, bűnt, halált, Kínt, poklot, szenvedés jaját Legyőzte
Jézus, Mesterünk, Ki most feltámadott nekünk. Halléluja!
3. Az élet győz, a mord halál A prédát visszaadta már, Nagy úrságának
vége lett, Krisztus hozott új életet. Halléluja!
4. A nap s a föld s minden, mi él, Ma bút örömmel felcserél, Mert a
világnak zsarnoka Nem kelhet többé fel soha. Halléluja!
5. Mi is éljünk vigadva hát, Daloljunk szép halléluját, Hadd zengje
Krisztust énekünk, Ki sírból feltámadt nekünk! Halléluja!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése