B
|
ildádnak is
felel Jób, elmondja, hogy szavai nem jelentettek segítséget, nem nyújtottak
számára tanácsot (Jób 26,1-14). Vagyis elmondja, hogy amit barátja mondott, nem
ért semmit, és nem jelentett számára semmit, mert nem volt benne
segítségnyújtás. Bildád beszélt, de szavai nem jelentettek erőforrást a
szenvedő számára, nem nyújtottak neki segítséget, ami által kijuthatott volna
lelki kríziséből. Gondoljuk végig, mit jelentenek a körülöttünk élők számára
szavaink? Valóban élettől és erőtől duzzadó bizonyságtételek, amelyek reményt
nyújtanak a hallgató számára? Bizony, sok esetben mi sem vagyunk hasznosabbak,
mint Bildád, mert csak saját meggyőződésünket adjuk tovább, merev dogmatikát,
élet nélküli Igét mondunk, de nincs benne a szívünk, tapasztalatunk, együttérzésünk, nincs jelen az Úr. Mintha megelégednénk annyival, hogy mi elmondtuk, amit
tudunk, ráolvastuk az Igét, a többi az ő dolga. Talán dicséretet is várunk az
Úrtól, de nem érdekel, hogy mondandónkkal a másik mit kezdett. Értette-e
egyáltalán, felragyogott-e előtte Jézus, vagy csak minket látott?
Jób nem érzékelte barátja beszéde mögött Isten Lelkének jelenlétét és
erejét. Üres volt a beszéd, így Jób számára nem adott semmit. A barátok
tehetetlenek, csak birkóznak Jóbbal, és ezzel szenvedését erősítik. Nem tudnak
vigasztalást nyújtani, nincs szavukban bajára ír. Pedig az Úr azt akarja, hogy
életünk és bizonyságtételünk gyógyító balzsamot, kivezető utat jelentsen a
másik számára. Az Újszövetségben többször is látjuk, hogy valaki, miután
Jézussal találkozott, bizonyságot tesz egy ismerősének vagy városa
polgárainak, és akik hallják, azokban hit keletkezik, és elindulnak, hogy lássák
azt, akiről barátjuk vagy társuk beszélt. Így indul el a vérfolyásos asszony
sok évi kudarc és reménytelenség után ezzel a hittel: „Ha csak ruháját
érintem is, meggyógyulok” (Mk 5,28). Mi is induljunk ma is az Ige
olvasása nyomán ezzel a hittel: meggyógyulok. De így közelítek-e? Ott van-e a
szívemben a hit, hogy ha elindulok az Úr felé sok évi küzdelem, sok-sok
csalódás után, ma átélem a szabadulást, életem megváltozását. Ma Jézushoz
jövök, és Vele kimozdulok a tehetetlenségből, elindulok a keskeny úton,
elindulok a másik felé, oda, ahová eddig nem mertem menni. És most már úgy
megyek, hogy az Úr megy előttem.
Jób Isten megtapasztalt nagyságáról beszél barátainak. Onnan, a
betegágyról szól a bizonyságtétel. Ő tud mondani útmutatót, segítséget
nyújtót. Rámutat, Isten hatalmas, de odafigyel a teremtett világra, igazgatja,
fenntartja, törődik vele. Így törődik az emberrel is. A legfontosabb, hogy
szól, van szava hozzánk, általa lép kapcsolatba velünk. De az Úr szava csöndes,
halkan szól, nem kiabálja túl lármáinkat, ezért rajtunk áll, hogy meghalljuk-e?
Ma is csöndesen szól az Úr, és várja, hogy meghalljuk, de ahhoz bennünk is csöndre
van szükség. Csendesedjünk el a szó szoros értelmében. Ne beszéljünk,
kapcsoljunk ki minden zajforrást egy időre, vagy keressünk egy csöndes sarkot, és várjunk Istenre, mint Illés is tette. Ha minden csendes kívül és belül,
egyszer csak átéljük, hogy megszólal a csönd, megszólal az Úr. Szava élet, erő, békesség és útmutatás. Az Ő
szava ad értelmet értelmetlennek látott életünknek. Amikor Illés kimondta,
hogy már elég, és meg akart halni, Isten szava útmutatást, új távlatot és
erőforrást kínált a számára.
Az ördög nagy haraggal vetette magát Isten népére, mert tudta, fogy az
idő, és egyre kevesebb lehetősége van az egyház megsemmisítésére (Jel 12,13-18).
Mert az ördög Isten népét meg akarja semmisíteni, már Jézust is meg akarta
ölni, hogy ne válthassa meg az embert, azóta is mindent megtesz, hogy ne
ismerhessük meg Isten szeretetét, amely Krisztusban megjelent.
A sárkány üldözi az asszonyt, el akarja távolítani a világból, mert
tudja, hogy az egyház akadályozza őt. Isten népének a jelenléte akadályozza a
gonosz kiteljesedését. Látnunk kell, hogy a hívő embernek nincs nyugalmas
élete, a sárkány mindent megtesz ellene, mert számára veszélyes. De ma jelent-e
a gonosz számára veszélyt a gyülekezet? Veszélyes-e az életünk a sárkány
számára?
Azt is látja János, hogy az asszony két nagy sasszárnyat kap, tehát
segítséget kap az Úrtól, mert Ő nem hagyja magára övéit. A pusztába repül, ott
van biztonságban, ott gyűjthet erőt, és ott táplálkozhat. Isten népének a helye
a puszta, és nem a világ színpada. Bár megkísért bennünket, hogy szeretünk
rivaldafényben lenni, előkelő pozíciót betölteni, vagyonnal, hatalommal
rendelkezni. Azonban az egyház helye a puszta, nem a világgal, a politikával
való keveredés, hanem a puszta, ahonnan mindig kiáraszthatja bizonyságtételét.
Nagy kérdés: hol vagyok? A pusztában vagy a világban? Az Úrtól kijelölt
helyemen vagyok, vagy ott, ahová a világ vonz? Legyünk ott, ahová az Úr helyez,
és addig legyünk ott, amíg Ő nem mutat más feladatot, más helyet.
A gonosz nem hagy nyugtot még a
pusztában sem, folyónyi vizet áraszt az asszony felé, de az Úr megmenti övéit. A víz
jelentheti a világ szokásait és életformáját. Sok vonzó dologgal keresi a
szívünket, bizony, gyakran mi is elcsábulunk - már a világ vonz, mi is úgy
akarunk élni, mint ő, olyanok akarunk lenni, mint környezetünk. A zsidók ellen
is sikeres taktikának bizonyult, azért akartak királyt maguknak, mert így
látták más népeknél. Mit akarunk mi? A világhoz hasonlítani, módszereit
átvenni, vagy egyedül az Úrra hagyatkozni?
A sárkány azokra támad, akik megtartják az Úr szavát és bátran bizonyságot
tesznek. Tehát a hitüket megélő és a hatást kifejtő tanítványok ellen támad - akiknek nincs hatásuk, azokkal nem foglalkozik. Ne húzódjunk vissza, hanem
vállaljuk Jézust, vállaljuk az Igét, akkor is, ha üldözés jár érte. Urunk is
vállalt minket a Golgotán.
Szívemet hozzád emelem
1. Szívemet hozzád emelem, És benned bízom, Uram; És meg nem
szégyeníttetem, Nem nevet senki rajtam, Mert szégyent nem vallanak, Akik hozzád
esedeznek, Azok pironkodjanak, Akik hitetlenül élnek.
2. Útaid, Uram, mutasd meg, Hogy el ne tévelyedjem; :/: Te ösvényidre
taníts meg, Miken intézd menésem. És vezérelj engemet A te szent igaz Igédben;
Oltalmazd életemet, Mert benned bízom, Úr Isten.
3. Emlékezzél jóvoltodból Nagy kegyelmességedre, :/: Emlékezzél
irgalmadról, Mely megmarad örökre. Ifjúságomnak vétkét, Kérlek, hogy meg ne
említsed. Sőt nagy kegyességedet, Én Istenem, megtekintsed.
4. Jó és igaz az Úr Isten Mind örökkön-örökké, :/: A bűnösöket térítvén Ő
igaz ösvényire; És a nyomorultakat Életükben igazgatja, Nagy kegyesen azokat Az
ő útában megtartja.
5. Az Istennek minden úta Kegyesség és nagy hűség :/: Azoknak, kik
mondására Gondot tartnak mindvégig. Énnékem kegyelmezz meg, Uram, a te szent
nevedért. És bűnömet bocsásd meg, Ne ostorozz nagy voltáért!
6. Aki az Úr Istent féli És tiszteli szívében, :/: Azt ő nagy híven
vezérli Igaz ösvényeiben. Nagy békességben annak Minden jó bőven adatik, És ő
maradékinak Gazdag örökség hagyatik.
7. Az igaz istenfélőknek Megjelenti titkait, :/: És az őbenne hívőknek
Megmutatja kötésit. Istenhez szemeimet Felemelem szüntelenül, Ő megőriz
engemet, Lábam kivonssza a tőrbül.
8. Térj azért hozzám, Istenem, Tekints reám kegyesen, :/: És kegyelmezz
meg énnékem, Mert élek szegénységben. Nyavalyája szívemnek Napról napra mind
öregbül; Uram, add végét ennek, Végy ki engem ez ínségbül!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése