J
|
ób beszéde után
Bildád szólal meg, szinte letorkolja, hallgatni sem bírja - meddig szólsz még
efféléket, kérdezi (Jób 8,1-22)? Nincs szívében együttérzés, nem képes
belehelyezkedni Jób helyzetébe, és az egészséges, a rendben lévő ember türelmetlenségével szól. Mennyire vagyunk türelmesek a másik problémájával
szemben? Képesek vagyunk-e megérteni a másik fájdalmát, azt, ami neki
nehéz? Mert mi nem érezzük a fájdalmat,
ezért a magunk helyzetéből indulunk ki. Az első lépés mindig a velünk beszélő
helyzetébe élni magunkat, mindig az ő problémáiból, érzéseiből kell kiindulni, és nem magunkból. Tőle kell eljutni az Úrhoz, Aki tud szánakozni, Akinek szíve
tele van irgalmassággal, és kész könyörülni a Hozzá kiáltón.
Bildád is abból indul ki, hogy Jób tragédiája mögött valamilyen konkrét
nagy bűn áll, és ha ezt elismeri, az Úr megkönyörül. Hivatkozik gyermekei
halálára, ami abban a helyzetben kegyetlen dolog volt. Hiszen, mint apa, a
gyermekei elvesztése miatt nagy fájdalmat hordoz a szívében. Ez a vigasztaló nem vigasztal, hanem belenyúl a sebbe. Képtelen elszakadni a sablonoktól, azt
képzeli, hogy Isten sablonok szerint munkálkodik, de azért Isten Ő, mert mások
a gondolatai, mint a mieink. Az Urat soha ne skatulyázzuk be, hanem engedjük, hogy
formáljon minket, igazodjunk mi Őhozzá. Ne Istent akarjuk elméleteinkhez
hajlítani, hanem elméleteinket igazítsuk az Úrhoz.
Mi lehet ennek a merev dogmatizmusnak az oka? Talán az, hogy Bildádnak
nincs élő, személyes kapcsolata Istennel. Számára nem megközelíthető, nem
kapcsolatban élő az Isten. Az Ő Istene távol van az embertől, és merev
szabályokba burkolózik. Érződik, hogy erősen az Ószövetségben vagyunk, nincs
jelen a kegyelem. A hangsúly a tetteinken van. Milyen jó, hogy mi már a
kegyelem korszakában élünk, és tudhatjuk, hogy a bűnre van bocsánat, mert Jézus
a kereszten kifizette minden adósságunkat.
Bildád szavai számunkra valóság, hiszen az élet mélységeiből is
kereshetjük az Urat, Hozzá mehetünk testi és lelki leprásság esetén, vihetjük parázna,
bűnös életünket, mert Ő megtisztít minket. Nem kell előtte rendbe hozni
magunkat, mert nem is tudjuk. Jöhetünk, amint vagyunk, mert Ő a szabadító. De
nekem kell keresni. Ez az alap, amit nekem kell megtenni, ezt más nem teheti
meg helyettem. Isten felé nekem kell elindulni, a segítséget én kérhetem.
Azt is meg kell látnunk, hogy ebben a világban nem mindig úgy történnek a
dolgok, ahogyan szeretnénk. A gonosz útja ívelhet felfelé, és nem biztos, hogy megkapja
büntetését, de a hívő embert sem biztos,
hogy elkerüli a rossz. Sőt, látjuk, próbákon keresztül is formál az Úr.
Szükségünk is van ezekre, hogy ne a világhoz kötődjünk, hanem Isten országához.
Másrészt az Úr azt akarja, hogy a bűnös ember megtérjen és éljen, ezért kap
haladékot. Milyen jó látni, hogy még a kereszten Jézushoz forduló lator számára
is van kegyelem. Ha hamarabb kivégzik, nem találkozik Jézussal, ám a kereszten
felragyogott előtte Jézusban a Megváltó. Így azután a keresztről a paradicsomba
ment. Mert a végállomás a lényeg - az, hogy hová érkezünk földi életünk végén.
És ez azon múlik, elfogadjuk-e Jézust Megváltónknak.
A Jelenések könyvének szerzője az Úr, Ő a feladó, János pedig a postás,
ahogy azt tegnap láttuk (Jel 1,9-20). Azonban János nem úgy kézbesíti a
levelet, mint akinek semmi köze a tartalmához, az egészhez. Őt magát is mélyen
érintik a benne foglaltak, sőt, a Feladóhoz való hűségért szenved ő is. Úgy ír,
hogy maga is szenved, száműzetésben van, egy kőbányában. Kegyetlen körülmények
közt tartják fogva idős korára való tekintet nélkül. Így azután mindaz, amit leír,
átjárja az ő szívét, másrészt a címzettek számára is megerősítés. Megerősítés,
mert tudják, hogy ezek a sorok nem íróasztali elmélkedések, hanem a
szenvedésben született bizonyságtételek. Ezért hiteles János minden szava, mert
ő is ugyanabban a helyzetben van, mint a címzettek, sőt, még nehezebb
körülmények között.
A tanítványság fontos eleme a szenvedés béketűrésben való elhordozása.
János nem zúgolódik, nem panaszkodik. Egyetlen sor sincs fájdalmairól, sebeiről
vagy a kegyetlen bánásmódról, csak Jézusról beszél. Sebei, szenvedései csak az
Úrra tartoznak, Neki mondja el, vagy talán el sem mondja, hiszen az Úr úgyis
tisztában van mindazzal, ami kedves tanítványát éri.
Patmosz szigetén, a kőfejtés robaja közepette is van Úrnapja. Ilyen
közegben is el tud csendesedni, és lélekben kiemelkedik a zajból, az emberi
gonoszságból, durvaságból, és Gazdájára hangolódik. Kövessük János példáját,
bárhol vagyunk, bármilyen körülmények vegyenek is közre, lélekben emelkedjünk az
Úrhoz. A csendet, az összeszedettséget mindenütt meg lehet találni, ha keressük,
ha ragaszkodunk hozzá, ha van lelki igényünk.
Erős hangot hall az apostol, és megbízatást kap. Amit lát, azt le kell
írnia, el kell küldenie a gyülekezetekhez. A fogságban sincs szabadság, az
apostol mindenütt tanítvány, még Patmosz szigetén is. Megbízatás, feladat is
mindenütt akad. Mindenütt lehet szolgálni az Urat.
János Emberfiához hasonlót lát hét arany gyertyatartó között. A
gyertyatartó a gyülekezeteket szimbolizálja, vagyis a szenvedő népe között van
az Úr. Nem hagyta őket magukra. Nincs egyikünktől sem távol az Úr, bizony, itt
van Isten köztünk.
Az Emberfiához hasonló személy a
kezében hét csillagot tartott, ők a hét gyülekezet vezetői, vagyis a gyülekezet
az Úr kezében van. Nem a véletlen, a sors irányítja életüket, hanem az Úr igazgatja
minden lépésüket. Az Úr kezében vagyunk, nem kell félni, mert az biztonságos
hely. Szájából kétélű éles kard jött ki, ez az Isten Igéje. Az Igével igazgatja
övéit. Ezért fontos, hogy ismerjük és rendszeresen olvassuk, mert általa alakít
bennünket, az Igével tisztogatja szívünket, és az Ige az ellenség elleni
fegyverünk is.
János, amikor meglátja a dicsőséges Urat, a félelemtől összeroskad, ám az Úr
ráhelyezi jobb kezét. Csodálatos, itt van az Úr, és ha leborulok előtte, kezét
rám helyezi, és kezéből élet áramlik belém, és ez talpra segít, megerősít.
Szavai feltöltenek, félelmet kiűznek. Ne félj, mondja az Úr. Halljuk meg,
mielőtt útnak indulunk. Ha ismeretlen dolgok várnak is ránk, vagy súlyos
próbával nézünk szembe, vagy aggódunk saját vagy szeretteink egészsége, élete
felől, halljuk meg: ne félj! És tényleg ne féljünk, mert nincs rá okunk.
Jézushoz tartozunk, így nincs miért félni.
Jézussal lehet félelemmentes életet élni.
Isten élő Lelke, jöjj, Áldva
szállj le rám
1. Isten élő Lelke, jöjj, Áldva szállj le rám, Égi lángod járja át szívem
és a szám! Oldj fel, küldj el, Tölts el tűzzel! Isten élő Lelke, jöjj, áldva
szállj le rám!
2. Isten élő Lelke, jöjj, légy vezérem itt, Ó, segíts, hogy hagyjam el
bűnök útjait! Oldj fel, küldj el, tölts el tűzzel! Isten élő Lelke, jöjj, légy
vezérem itt!
3. Isten élő Lelke, jöjj, hadd lehessek szent, S Jézusommal légyek egy
már e földön lent! Oldj fel, küldj el, tölts el tűzzel! Isten élő Lelke, jöjj,
hadd lehessek szent!
4. Isten élő Lelke, jöjj, győzedelmet adj, S majd a végső harcon át
mennybe fölragadj! Oldj fel, küldj el, tölts el tűzzel! Isten élő Lelke, jöjj,
győzedelmet adj!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése