Ú
|
jra Elifáz
szólal meg, nem tudja elfogadni Jób szavait, támadást érez bennük (Jób
15,1-16). Úgy véli, Jób Istennel is szembefordult, ezért valóban bűnös ember,
vagyis jogosan érték őt a bajok. Úgy látja
barátját, mint aki mindenki fölé emeli magát, mindenkinél jobban ismerné az
életet. Elifáz hivatkozik arra, hogy még Jób apjánál idősebb is van közöttük,
vagyis ők jobban ismerik az életet, több bölcsességgel rendelkeznek. Valóban
úgy volna a jó, ha az idősebb emberek bölcsebbek is lennének a fiatalabbaknál,
de nincs ez így minden esetben, mert az életkor önmagában nem jelent bölcsességet,
még több élettapasztalatot sem mindig. Attól is függ, milyen körülmények közt
élünk, min kellett keresztülmennünk. És azt sem szabad elfelejteni, amit Salamon
mondott, hogy a bölcsesség kezdete az Úrnak félelme (Példb 9,10). Tehát a
bölcsesség nem egyenlő a tudással, az emberi tapasztalatokkal, hanem az
istenfélelemből fakad. De ha megláttuk,
hogy nem rendelkezünk vele, szabad kérni. Jakab apostol így ír: „Ha pedig
valakinek közületek nincsen bölcsessége, kérje Istentől, aki mindenkinek
készségesen és szemrehányás nélkül adja, és megkapja” (Jak 1,5). Tehát
Elifáz is öntelt, úgy gondolja, náluk nem tudhat Jób többet, hiszen ők
idősebbek. Ő sem tudja, hogy az igazi bölcsesség Isten ajándéka.
Elifáz abban téved Jóbbal szemben, hogy elfelejti, lehet, hogy ő idősebb,
de nem élt át olyan tragédiát, mint Jób. Aki nem élt át olyan vagy hasonló
problémát, mint akit vigasztalni igyekszik, az nem tudja magát beleélni az ő
helyzetébe. Nem képes vele együttérezni, így szava nem lesz bizonyságtétel.
Számunkra is fontos, hogy mindenkor igyekezzünk megérteni a másikat, belehelyezkedni
abba, amiben van, és mindig az adott helyzetből induljunk ki. Amíg nem tudjuk a
velünk beszélőt megérteni, segíteni sem tudunk neki. Gyakran ezért vannak
konfliktusok közöttünk, mert még a hitben élők sem mindig képesek
belehelyezkedni a másik problémájába. Csak ismeretet akarunk adni, mint ahogy
Jób barátai is tették, de nem igyekszünk megérteni a másikat.
És most ismét fordítsuk tekintetünket a menny felé, és engedjük, hogy
annak békessége átjárja a szívünket (Jel 5,1-10). Jó, hogy a mindennapi
küzdelmek, gondok nyomorúsága közepette felfelé is lehet tekinteni. Csodálatos
a Szentírás bizonyságtétele, amely elmondja, hogy nemcsak a mi világunk
létezik, hanem Isten mennyei világa is. Van egy másik világ, ahol egészen más az élet, mint itt. Azért más, mert ott Isten trónja a középpont, ott nem önmaguk
körül forognak a benne élők, hanem Isten lénye táplálja őket.
János Patmosz szigetéről tekint bele a mennyei világba, földi
nyomorúságából bepillanthat Isten világába, ahol békesség és szeretet van
jelen. János látja a trónon ülőt - micsoda kiváltság, ő láthatja a trónt és rajta a Mindenhatót, de nekünk is jut ebből, mert leírja a számunkra. Vagyis amit lát, amit kap, nem tartja meg
magának, hanem elmondja tanítványtársainak. Mondjuk el mi is mindazt, amit
Isten országából felfedezünk. De tudunk-e róla beszélni? El tudjuk-e mondani
másoknak, mit jelent számunkra az Úr Jézus, kicsoda Ő nekünk?
A trónon ülő kezében van egy belül és kívül teleírt könyv, hét pecséttel
lepecsételve. Mivel az a trónon ülő kezében van, az Ő könyve, és nagyon fontos
irat. Azonban nekünk is közünk van hozzá, mert rólunk is szól. Megváltásunk
irata ez, de még nincs fölbontva. Még nem indult be az események láncolata, ami
által célhoz ér a történelem.
Egy erős angyal keresi azt, aki felnyitja a könyvet, mert fel kell
nyitni. De nem akad senki, aki képes lenne rá. Tulajdonképpen becsődölt az
emberiség, a tudására, erejére büszke ember kudarcot vallott, totális a csőd. Nem akad senki, aki oda tudna állni és azt mondhatná,
én felnyitom, mert az emberi képességek nem elegendők. Bár meglátnánk, hogy a
világ problémáinak és saját életünk megoldására is kevesek vagyunk. Az ember
képtelen megoldani problémáit, nincs senki és semmilyen erő, ami megfelelhetne
az Úrnak.
János nagyon sír, tulajdonképpen mélypontra jut, el van keseredve, mert
azt gondolja, megoldatlan marad az emberiség kérdése. Úgy látja, senki nem
tudja a gonoszt feltartóztatni, és ekkor a vének közül egy megszólítja Jánost: „Ne sírj! Íme, győzött a Júda törzséből való oroszlán, Dávid
gyökere, hogy felnyissa a könyvet és hét pecsétjét” (5). Ebből megtudja
János, hogy nem kell elkeseredni, mert Istennél mindig van megoldás. Ha emberileg
úgy is néz ki, hogy Isten országának ügye vesztésre áll, Istennél minden
lehetséges. Ő sohasem veszít, mindig
győztes. Ahogyan elhívta Dávidot, és általa legyőzte Góliátot, pedig Izráel
hadserege tehetetlen volt, úgy küldte el Júda oroszlánját. A vén rámutat Jézusra, és azt mondja: Ő a
megoldás. Bár mi is meglátnánk, hogy minden helyzetben Ő a megoldás. A mai
ember minden problémájára Ő a megoldás, mert győzött. Legyőzte legnagyobb
ellenségeinket, a bűnt és a halált. Hívjuk segítségül szent nevét, és győzelmet fogunk aratni. Ha Jézus
nyomában járunk, nem rémiszthet semmi, még a halál sem, mert Ő a győztes. Bár
sose felednénk. Jézus a győztes. Győztes Urunk van, győztes seregbe tartozunk.
Meglátjuk Isten módszerét, és bizony megdöbbenünk, mert azt várnánk, hogy
az oroszlán ráugrik ellenfeleire, és szétmarcangolja őket. Ám nincs
marcangolás, mert a kép megváltozik, az oroszlán egy Báránynak adja át a
helyét. Ez a Bárány úgy néz ki, mint egy megöletett. Ebből megtudjuk, hogy
Jézus nem fegyverrel, nem erőszakkal, hanem önmaga odaáldozásával aratott
győzelmet. Ő nem mások vérét ontatta, hanem a sajátját adta értünk. A Bárány a
Golgotán vívta ki a győzelmet. Isten nem a mi módszereinket alkalmazza,
sajáttal dolgozik, és ez jó módszer, mivel védi az életet. Ő valóban meg akar
menteni. Bárcsak meglátnánk, hogy Ő az egyedüli megoldás!
Boruljunk le mi is a trón előtt, és énekeljünk új, győzedelmi éneket
Urunknak. Dicsérjük Őt új élettel, magasztaljuk engedelmes, szolgáló
életformával.
Győzhetetlen én kőszálom
1.
Győzhetetlen én kőszálom,
Védelmezőm és kővárom,
A keresztfán drága árom,
Oltalmamat Tőled várom.
2.
Sebeidnek nagy voltáért,
Engedj kedves áldozatért,
Drága szép piros véredért,
Kit kiöntél ez világért!
3.
Reád bíztam én ügyemet,
Én Jézusom, én lelkemet,
Megepedett bús szívemet,
És szegény árva fejemet.
4.
Irgalmazz meg én lelkemnek,
Ki vagy Ura mennynek, földnek!
Könyörgök csak Felségednek,
Én Megváltó Istenemnek.
5.
Mutass, Jézus, kies földet,
Lakásomul adj jó helyet,
Ez életben csöndességet,
Jövendőben üdvösséget!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése