J
|
eroboám gonosz
úton indult el, és ezen vezette a népet is (1Kir 13,1-34). Gonosz út volt ez,
mert a bálványok tiszteletét honosította meg. Nem Istenre figyelt, nem az igére hallgatott, hanem a bálványkultusz
köré építette fel Izráel vallását, és ennek a kultusznak a szokásai szerint
élt. Félretette az Úr papjait, lévitáit, és önként jelentkezőket állított be az
áldozóhalmokra. Döbbenetes, hogy ki-ki
maga jelentkezhet, és jelentkeznek is, mert ebből jól meg lehet élni. Nagyon
modern Jeroboám, hiszen ma is hasonlóan mennek a dolgok, bárki jelentkezhet
egyházi szolgálatra, nincs elhívás, nem fontos az Úr szava, az Iránta való
szeretet.
Jeroboám és Izráel elfordult az Úrtól, de Isten nem így cselekedett,
mindent megtesz értük. Egy prófétát küld Bételbe, aki megjövendöli Isten
ítéletét: jön majd egy király, aki lerombolja az oltárt, megszünteti a
kultuszt, megtisztítja Isten népét. A király azonban haraggal válaszol, nem
tetszik neki, hogy valaki ellene mond, de Isten jelet ad, megbénul kinyújtott
keze, majd a próféta imájára meg is gyógyul. Tehát az Úr keresi Jeroboámot,
ezekre a jelekre el kellene gondolkodnia, dönteni kellene. A király ennek
ellenére nem borul le az Úr előtt. Csak azért kérte a prófétát, hogy imádkozzon
érte, mert a kezét akarta meggyógyíttatni, de a szíve maradt kemény. Hányszor
csak akkor fordulunk az Úrhoz, ha baj van, és ha meghallgat, segít rajtunk,
megyünk tovább a megkezdett úton. Mennyi csodát láttunk, és mégsem elég. Nem a
csoda, hanem az élő ige formálja át a szíveket.
A király meghívja a prófétát, ha nem megy haraggal, próbálkozik szép
szóval, vesztegetéssel. Tehát nem ő akar megváltozni, hanem Isten emberét akarja
a maga oldalára állítani. Meg akarja venni a prófétát, ám őt nem lehet
megvenni. Nem ijed meg a királytól, mer neki nemet mondani. Tudok-e én nemet
mondani, el tudom-e utasítani a pénzbeli ajánlatot? Hányszor megváltozik a
véleményünk, amikor ajándékot kínálnak. Ha valaki kész támogatást nyújtani az
egyház számára, már nem is lényeges az, ahogyan él, már nem számít a bálványimádás,
a bűn.
A folytatást talán nem értjük, de azt kell látnunk, hogy az ördög nem
adja fel, hiszen nagy győzelem volna, ha Isten embere a király kultuszát
kezdené el támogatni, a nevében lépne fel. Ha a király ajánlatát elutasítja, de
majd ha egy próféta hívja, és Istenre hivatkozik, már nem fogja elutasítani. A
sátán ma is alkalmazza ezt a taktikát, mert egy világi embert még csak
elutasítunk, de ha egy másik hívő mondja, ha hivatkozik arra, hogy kijelentést kapott, akkor már nem olyan könnyű ellenállni. Mi is elbizonytalanodunk, amikor a másik azt mondja, én is olyan hívő
vagyok, mint te, én is olyan szolgája vagyok az Úrnak, én is tanultam, és
bizony, ilyen esetben könnyen elfogadjuk a hamis tanítást is. Nem merjük azt mondani, ragaszkodom ahhoz,
amit az Úr mondott.
Ennek a prófétának tudnia kellett volna, hogy Isten nem változtatja meg a
véleményét, ha az előbb nem engedte, hogy ott egyen és igyon, akkor most sem,
mert nem változott semmi. Ez a hely a bálványkultuszhoz kötődik, Isten embere
nem vállalhat vele közösséget. De a próféta megtévedt, valószínűleg fáradt
volt, és test hatalma befolyásolta, a kényelem utáni vágy döntött. Hányszor
feladjuk Isten akaratát a test igényei végett. Vigyázzunk, hogy életvitelünkkel
ne legalizáljuk a bűnt, mert ha az Úr gyermeke közösséget vállal a bűnnel, az
emberek azt gondolják, Isten elfogadta. De az Úr a bálványimádást, a bűnt soha
nem fogadja el.
Az engedetlenség a próféta halálába került. Halála és annak körülményei
pedig jellé lettek a király számára, de ennek ellenére nem tért meg. A gonosz
nehezen enged el. Ha még kultusz is épül köré, elhiteti, hogy minden rendben,
mert hiszünk, megtartjuk az istentiszteletet, csak arról nem beszél, hogy már
ez nem az élő Istenről szól, Ő nincs jelen benne. A jelek azért adatnak, hogy
minderre rádöbbenjünk és megtérjünk Őhozzá. Mert a vallás, a kultusz nem elég.
Nem elég megtartani hagyományainkat, Istennek a szívünkre van szüksége. Nem
kultuszt kér, hanem az életünket, azt akarja, hogy Őt kövessük, akarata szerint
éljünk, és dicsőítsük Őt.
A vacsora után zsoltárokat énekeltek, ez számunkra is útmutatás és
segítség lehet (Mk 14,26-31). Olvassuk a zsoltárokat, amikor nehéz helyzetben
vagyunk, terheket cipelünk, szenvedéssel kell szembenéznünk. A zsoltárok
csodálatos erőforrást jelentenek, merítsünk belőlük. Ezen kívül a lelki énekek
is fontosak, jó, hogy van mihez nyúlni, fel tudnak frissíteni, és új
gondolatokat, új távlatot adnak. Az Úr a kereszt felé vezető úton fordult
ezekhez, ha neki jó, akkor nekünk is jó az ige és az ének is.
Ezt követően szenvedéséről beszél, bejelenti, hogy meg fognak Benne
botránkozni, de majd feltámad. Miért botránkoznak meg? Mert nem ezt várják. Nem
értik Jézust, és nem szenvedést és halált várnak. Még mindig diadalmas
Krisztusban gondolkodnak. Milyen Krisztust ismerek én? Én is azt gondolom, hogy
a tanítványság diadalút? Az ige arra mutat rá, hogy a hívő útja a keskeny út.
Itt nem álmaink és vágyaink teljesednek, nem a jólét vár, ez a kereszt útja, a
szenvedés útja.
Péter hevessége, átgondolatlansága is ismét kiütközik, rávágja, ha
mindenki megbotránkozik is, ő nem. Mennyire rosszul ismeri magát és az életet
is. Mindig vannak váratlan élethelyzetek, amikre nem lehet felkészülni, és
bizony, akkor oda lesz a magabiztosságunk. Saját erőnkből képtelenek vagyunk
megállni. A gőgöt száműzni kell, mert én sem vagyok különb a többinél, tőlem is
kitelik a megfutamodás.
Csendesedjünk el, és űzzük el a magabiztosságot, lássuk meg, hogy bizony, mi sem vagyunk különbek Péternél, olyan könnyen meghátrálunk, feladjuk,
önmagunk féltése miatt elfordulunk Urunktól. Alázatra, hitre van szükségünk.
Bele kell kapaszkodnunk Urunkba, mert csak Ő tehet képessé a hűségre. Ha Rá
figyelünk, és mindig megmaradunk oltalmában, a váratlan helyzetekből is jól
jöhetünk ki. De ha elbízzuk magunkat, el fogunk bukni.
Pétert az Úr figyelmezteti a veszélyre, de ő most nem hall senkit és
semmit. Önigazultsága vakká tette, a vak azonban verembe esik. Az Úr
könyörüljön rajtunk, hogy meghalljuk szavát, ne tartsuk jelentéktelennek a
veszélyt, hanem meneküljünk az Úr oltalma, védőszárnyai alá.
Már keresztem vállra vettem
1. Már keresztem vállra vettem S érted mindent elhagyok. Mindenem vagy,
árva lettem, Honjavesztett szív vagyok. Vágyat, célt a múltnak adtam, Nincs már
bennem vak remény, Mégis gazdag úr maradtam: Isten és a menny enyém.
2. Ember bánthat és zavarhat: Szíved áldott menedék; :/: Sorsom próbál és
sanyargat: Édes csenddel vár az ég. Nincsen búm, mely könnyet adjon, Míg
szerelmed van velem, Nincs öröm, mely elragadjon, Hogyha nem benned lelem.
3. Lelkem, teljes üdv a részed, Hagyd a bút s a gondot el; :/: Légy
vidám, ha meg-megérzed: Tenni kell még s tűrni kell. Gondold el: ki Lelke
éltet, Milyen Atya mosolya; Megváltód meghalt teérted: Mit bánkódnál,
menny-fia?
4. Kegyelemből dicsőségbe Szállj, hited majd szárnyat ad, :/: S az örök
menny fénykörébe Bévezet majd szent Urad. Véget ér itt küldetésed, Elszáll
vándoréleted, Üdvösséggé lesz reményed, Égi látássá hited.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése