A
|
z idő halad
előre, tizennyolc év telt már el az ország kettészakadása óta, a két nép pedig
távolodik egymástól (1Kir 15,1-15). Ez az időszak lehetett volna a közeledés
időszaka, lehetett volna az újrakezdés időszaka, de nem így történt. Nem jól
használták fel az időt. Mindegyik országrész a maga pozícióját erősítette, és
nem Isten akaratára figyeltek. Most Júdára esik pillantásunk, uralkodóváltáson
esett át az ország, Roboámot fia, Abijjá követte a trónon. De nem történt
megújulás. Miért? Mert Abijjá folytatta apjának a vétkeit.
Ez szépnek látszik, a fiú folytatja apja hagyományait, továbbviszi az ő
vonalát. Azonban ez csak elsőre tűnik szépnek és jónak, mert Izráel királyának
mindig az Úr akaratához, az igéhez kell igazodni. Így azután meglátjuk, hogy
nem minden hagyomány jó, nem mindenben kell őseinket követni, életüket,
hagyatékukat mindig az ige mérlegére kell helyeznünk. Csak azt vegyük át és
vigyük tovább, ami egyezik az Úr szavával. Abijjá nem ismerte fel, hogy van, amit el kell vetni az örökségből, mert
apja sem járt mindenben az Úr útján. Abijjá a vétket vette át és vitte tovább.
Mi volt ennek az oka? Az ige így mondja: A szíve nem volt teljesen az
Úré. Nem látta meg, hogy a hit nem egy
kiegészítő szerep, hanem élő kapcsolat Istennel. Nem csupán a törvények
betartásáról szól, hanem arról, hogy Isten irányítsa az életünket. Abijjá nem
adta szívét az Úrnak, vagy nem teljesen adta Neki. Ez a kérdés: az Úré-e a
szívem? Teljesen Ő birtokolja, vagy más számára is hagytam helyet? Minden azon
dől el, kié a szívem. Kié a szívem? Válaszoljam ezt meg, ne menjek úgy tovább,
hogy nem tudom, ki is a szívem gazdája? Mert itt dől el az életem minősége, ha az Úré, akkor Ő fog vezetni, Ő
határozza meg tetteimet. Ahogyan Pál apostol is megtapasztalta, többé már nem ő
élt, hanem élt benne a Krisztus.
Júda királyai számára Dávid élete a mérce, minden királyt hozzá mér az
ige, és Abijjá nem felet meg ennek a mércének. Mert bár Dávidnak is volt bűne,
amit nem is hallgat el a Szentírás, ennek ellenére teljes szívből az Úrnak
és az Úrért élt. Dávid számára az volt a fontos, amit Isten helyesnek lát.
Mindig azt kereste, mit akar az Úr. Ez számunkra is fontos, ne az legyen a
mérce, mi szerintem a helyes, hanem az, mit tart helyesnek az Úr. Amit az Úr
helyesnek tart, az nem mindig egyezik korunk véleményével. Dávid ragaszkodott ahhoz, amit az Úr
kijelentett. Merjük-e vállalni ma is, hogy az a jó, amit Isten jónak mond, és
amire Ő azt mondja, bűn vagy rossz, az bizony bűn és rossz ma is?
Abijját Ászá követi, és vele megújulás érkezik Júdába. És ez nem
szavakból, hanem tettekből áll. Mitől ez
a különbség? Szíve teljesen az Úré volt. Itt a különbség, ez határozza meg az
irányvonalat. Ászá döntött, és átadta szívét az Úrnak. Felismerte, hogy Isten nélkül ő
is csak rossz irányba tart, ezért szüksége van Isten uralmára. Mivel szívében
az Úr uralkodott, és így mindenben figyelt Rá, meglátta, mi az, ami helyes az Úr
előtt. Amit felismert, azt megcselekedte.
Mivel az Úrra tekintett, volt bátorsága eltávolítani az összes bálványt, és
kiűzni a férfiparáznákat. Nem arra figyelt, mi előnyös, mi hoz hasznot, hanem
egyedül az Úr akaratára figyelt. Tudta, ez kedves Isten előtt, és vállalta a
következményeket. Minden ilyen reform, az Úrhoz való visszatérés, a bálványoktól
való megszabadulás átalakulást hoz. Kihat a gazdasági életre is, hiszen a
bálványszobrok munkát és így jó megélhetést jelentettek. Ezek megszűnése pedig
azt, hogy valakik elveszítik eddigi biztos alapjukat, és át kell képezni
magukat. A megtérés és ezt követően az Úr útján való járás gyökeres változást
hoz. Van, amikor hatással van a munkánkra, befolyásolja megélhetésünket, mert
általa más irányba terelget az Úr. Merjük-e vállalni ezt a fajta hozzáállást? Nem az a lényeg, mivel jár ez életemre, jövőmre nézve, hanem az, hogy
megszabaduljak a bűntől, és teljes szívvel az Úré legyek.
Ászá még az anyakirálynővel is szembekerült, de volt bátorsága és ereje
cselekedni. Még az anyakirálynővel, a családtaggal sem volt elnéző. Nem könnyű a családban
képviselni az Úr akaratát, ám Ászá ezt megcselekedte. Ászá élete teljesen az
Úré volt, és nem könnyű, nem népszerű. Ő azonban mindent vállalt, mert tudta,
hogy Isten is mellette van. Tudta, hogy a megtisztulás, a bálványoktól való
megszabadulás erkölcsileg, lelkileg erőssé teszi a népet. A lelkileg erős nép pedig
mozdíthatatlan.
Az alvóknak fel kell ébredni, de mire ébrednek, elfogják Jézust (Mk 14,43-52). A
vezetők emberei megérkeztek, a tanítványok pedig döbbenten állnak. Most
szembesülnek Jézus szavainak valóságával. Most jönnek rá, hogy amire nem figyeltek, az megtörténik. Most élik át az „alvás”
következményeit, mert lélekben már régóta szunnyadtak. Álomvilágban éltek,
trónról, hatalomról, gazdagságról álmodoztak, és nem hallották meg, hogy Jézus
útja a szenvedésé.
Mivel aludtak, és nem imádkoztak, felkészületlenek és kapkodnak. Ha alszunk, és nem imádságban állunk az Úr elé, felkészületlenül érnek az események. És
akkor mi is úgy járunk, mint a tanítványok. Kapkodunk és elfelejtjük Jézus akaratát,
már nem tudjuk, hogy Ő milyen megoldásokat alkalmaz. A kapkodó tanítványnak
csak a kard, az odacsapás marad. Amikor az Úr népe fegyvert használ és
erőszakot alkalmaz, mindig arról tesz bizonyságot, hogy már egy ideje alszik.
Alszik, és így váratlanul lepi meg a történés, és nem tud mást, mint odacsapni.
Aki nincs élő kapcsolatban az Úrral, annak hirtelen fogalma sincs, hogy mit is
kell tennie, mi az, amit az Úr vár tőle. Fegyverrel való harcot, a másik
megsebesítését, pusztítást biztos nem vár. Mert Ő az életet képviseli, inkább odaadja a saját életét, mintsem
elvegye másokét.
Júdás a csókot használja fel jelként. Megrázó ez, a csók a szeretet
kifejezője, és Júdás kezében az árulás szimbóluma is lett. Bizony, hány helyen a
csókot az árulás, a tagadás, a szétválás követi. Az Úr ébresszen fel Lelke és igéje által dermesztő álmunkból, hogy látva
életünk eseményeiben ne kapkodva, hanem Krisztusra nézve, átgondolva és józanul
dönthessünk.
Bár bűn és kín gyötör, És nehéz bár szívem
1. Bár bűn és kín gyötör, És nehéz bár szívem, A Sátán
életemre tör: Kétségbe nem esem.
2. Bár vétkem súlya nagy, Mégis hozzád jövök. A bűnnek
gyűlölője vagy, De kegyelmed örök.
3. Az én erőm kicsiny, S a bűn erős nagyon: Te tudsz s
akarsz segíteni, Hát segíts bajomon!
4. Az ég oly messze van, Még messzebb tőled én, De szent
igédben írva van, Hogy irgalmad enyém.
5. Nem félek senkitől, Hisz te vigyázsz reám, Már bánat és
gond sem gyötör: Meghallgatod imám.
6. Jézusban bízva én szívemet átadom, Mert így, tudom:
akármi ér, Atyám szeret nagyon.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése