M
|
egtörtént a
váltás, Salamont fia, Roboám követte Izráel trónján (1Kir 12,1-19). De Salamon keménykezű uralkodásának is meglett a következménye. A sok építkezésnél
kényszermunkára besorolt ember kimerült ebben az életben, és szeretne
könnyebbséget. Isten országa nem épülhet
kényszerre, erőszakra, korbácsra. Itt mindennek önként és szívből kellene
fakadnia. Azonban Salamon nem így gondolta. Bizony, ma is gyakran nem várjuk
meg, hogy a másikban megérjen egy döntés, hogy magától akarjon cselekedni,
hanem kényszerítjük. A kényszerből megkeseredés és belefáradás következik.
Amikor Izráel meghallja, hogy Roboámot királlyá fogják koronázni,
hazahívják Egyiptomból Jeroboámot. Ő is Salamon uralkodásának árnyoldalához
tartozik, a ragyogó építkezések, a megcsodált bölcsesség mellett erőszakot,
kizsákmányolást találunk. A bölcs király udvarából menekülni kell. Jó most
magunkba nézni és megvizsgálni, vajon mellőlünk nem kényszerülnek menekülésre az
emberek? Hányszor csupán a másikat okoljuk, amikor elmegy. Pedig nemcsak ő a
hibás, talán nem lehetett már tovább kibírni az elnyomást, a terrort.
Gyülekezetekben is megtörténik, hogy néhányan elmennek, legtöbbször csak őket
hibáztatjuk, de gondolunk-e arra, hogy bennünk is volt valami, ami ezt
előidézte? Bizony, szomorú, amikor a hívő ember nem vonz, hanem inkább taszít.
Jeroboám továbbítja a nép kérését. Azt szeretnék, ha Roboám könnyítene
terheiken, emberségesebben bánna velük. Roboám nem ad azonnal választ, időt
kér, és ezt helyesen teszi. Fontos mindig, hogy ne azonnal válaszoljunk,
merjünk időt kérni ebben a rohanó világban, mert nem lehet meggondolatlanul
jól dönteni. Sőt, Roboám még tanácsot is kér. Érzi, hogy maga nem dönthet, nem
tudja jól átlátni a helyzetet, ezért tanácsot kér. Ez is fontos, van, amikor
tanácsot kell kérnünk. Meg kell kérdezni idősebb, tapasztaltabb testvért, mert
mi nem látjuk minden részletét a problémának.
Roboám most alakítja ki kormányát, ott vannak még a régi tanácsadók, a
bölcs, tapasztalt férfiak, és megjelennek az új, a fiatal emberek is. Mindkét
oldalt meghallgatja, de már inkább a fiatalokra, kortársaira, barátaira
hallgat. Azt látjuk, hogy nem mindegy, kitől kérünk tanácsot, és kire
hallgatunk. Roboámnak végig kellett volna az Úr előtt gondolni, kinek fogadja
el a tanácsát. Ő azonban nem vitte ezt
Isten elé, és nem gondolta jól át. Miért
kellett volna a vének tanácsát elfogadni? Azért, mert ők már nem a karrierüket
tartották szem előtt, nem a befolyásukat akarták növelni, hiszen ők már
megállapodott emberek voltak. A fiatal
tanácsadók viszont a saját érdekeiket tartották szem előtt. Mindig felfelé
figyeljünk, ne csak a barátság számítson, amikor tanácsot kérünk, hanem inkább a
tapasztalat, a bölcsesség.
Roboám azonban a hízelkedőkre hallgatott, így Izráel elszakadt tőle. A
Dávidnak adott ország kettészakadt. Azonban az emberi motívumok mögött feltűnik
Isten ítélete. Salamon elpártolását büntette meg az Úr. A bálványimádásnak meglett a következménye. Jó meglátni az emberi cselekedetek mögött Isten munkáját,
vagy felismerni az események mögött az engedetlenséget. Gyakran csak az emberi
szereplőket és tényezőket látjuk, és nem figyelünk a bűnre, ami meghúzódik az
egész mögött. Roboámnak is volt lehetősége, hogy az apja hűtlenségét kijavítsa,
visszatérjen az Úrhoz. De nem tette meg. Imponálni akart a barátainak, meg
akarta mutatni, hogy ő különb, mint elődei. Másrészt a fiatal tanácsadók is
rájöttek, hogy lehet a hiúságára hatni. Engedjük, hogy az ige hasson ránk, és ne
emberi tanácsok, vélemények.
Közeledik a páska ünnepe, egyre fogy az idő, elmúlik a felismerés és
döntés lehetősége (Mk 14,1-9). Még közöttük van az Isten Fia, még segítségül
lehet hívni. Milyen kevesen éltek a lehetőséggel. A legtöbben elvoltak magukkal,
másokat az ünnep hangulata kötött le. Oly kevesen látták meg, mi történik, nem
ismerték fel Isten testet öltött kegyelmét. Felismertetem-e már Jézusban
személyes Megváltómat? Befogadtam-e már az életembe? De azt is végig kell
gondolni, hogy a régi döntés nem halványult-e meg. Mert a hívőket is fenyegeti
az elfásulás. Beleszürkülünk hitünkbe, minden olyan megszokottá válik.
Mennyi képmutatás van a vezetők szívében. Kínosan ügyelnek a
külsőségekre, nehogy az ünnepen történjenek ezek a dolgok. Az ünnepi
előkészületeket végzik, Isten elé állnak, szívükben pedig már eldöntötték Jézus
megölését. Hányszor más van a szívünkben, mint mait kifelé mutatunk. Isten Fiát
akarják megölni, és közben istentiszteletre, ünnepre készülnek. Mi hogyan készülünk istentiszteletre? Mi van
a szívünkben, és mit mutatunk kifelé?
Jó látni, hogy van egy hely, ahol befogadják az Urat. Betánia csendje
befogadó. Jézus szeret ott lenni. Most leprás Simon házában látjuk, akit
valószínűleg Ő tisztított meg ebből a betegségből. A megtisztult élet hálás,
örömmel fogadja be gyógyítóját. Legyen hálás ma is az életünk.
Egy asszony drága nárdusolajat visz, és azt Jézus fejére önti. Nem
foglalkozik a körülötte levők véleményével, csak teszi a dolgát. Meg van
győződve, hogy neki ezt meg kell tennie, hálás a szíve, másrészt tudja, hogy
Jézus meghal érte. Ez az asszony mindent megtett Jézusért, amit megtehetett.
Nem foglalkozott azzal, mit fognak szólni, hanem megkente Jézust. Ő ezt tudta
adni, és mindent odaadott, nem foglalkozott azzal, miből fog megélni, mert
szerette Jézust. Az Úr elfogadta tettét, és meg is dicsérte érte. Azt tette, ami
tőle telt. Megteszem-e mindig az Úr szolgálatában, ami tőlem telik? Hányszor
tehetnék többet, mert több telik. Én pedig megelégszem annyival, amit másoknál
látok.
Azt is megláthatjuk, hogy Urunk soha nem vár el többet, mint ami telik
tőlünk. Csak azt várja mindig, hogy megteszem-e azt, amire lehetőségem kínálkozik?
A tanítványok csak azt látják, micsoda érték, ezért pazarlásnak minősítik. Pedig
nem pazarlás. Miért? Mert az Úrnak csak értéket lehet adni. Bizony, ez a
felfogás minket is megkísért. Istennek, az egyháznak jó az értéktelen, a selejtes,
az, amit már nem tudunk használni, amit nem tudunk hová tenni. Urunk azonban
mindig a legjobbat kéri.
Ki
Istenének átad mindent
1. Ki
Istenének átad mindent, Bizalmát csak beléveti, Azt csudaképpen őrzi itt lent,
Ínség, baj közt is élteti. Ki mindent szent kezébe tett, Az nem fövényre
épített.
2. A súlyos
gondok mit használnak, A sóhaj, sok jajszó mit ér, :/: Ha sebeink még jobban
fájnak S mindennap kínunk visszatér? Így terhünk egyre súlyosabb, Ha lelkünk
búnak helyet ad.
3. Csak légy
egy kissé áldott csendben: Magadban békességre lelsz, :/: Az Úr rendelte
kegyelemben Örök, bölcs célnak megfelelsz. Ki elválasztá életünk, Jól tudja,
hogy mi kell nekünk.
4. Zengj hát
az Úrnak s járd az utat, Mit éppen néked Ő adott; :/: A mennyből gazdag áldást
juttat S majd Jézus ád szép, új napot. Ki Benne bízik és remél, Az mindörökké
Véle él.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése