I
|
zráel népe
négyszáznyolcvan esztendő után hozzáfogott a templom építéséhez (1Kir 6,1-38).
Ez az idő az Egyiptomból való szabadulás óta telt. Hosszú időszak ez, de
ennyire volt szükség, amíg az építéshez alkalmas körülmények alakultak ki. A
körülöttük élő népekkel kellett sokáig harcolni, mert el akarták őket nyomni.
Mindenki fölöttük akart uralkodni. Azonban Isten népét nem lehet likvidálni.
Mindig vannak nehéz időszakok, sor kerül különféle harcokra, mert a gonosz
mindig támad. Másrészt az ellenség azt akarja, hogy állandóan az életünk, a
megélhetésünk miatt aggodalmaskodjunk, legyünk önmagunkkal elfoglalva, és akkor
nem jut idő Istenre és az Ő dolgaira. Így járt Izráel is, a puszta létükért is
küzdeniük kellett, de eljött az idő, amikor az Úr szabadsággal és békével
ajándékozta meg őket. És ezt az időszakot építésre használják fel. Megérett
bennük a templom építésének vágya.
Salamon hozzáfogott az építéshez. Az Úrnak épített templomot. Tehát nem
önmagának épített, nem a saját nevét akarta naggyá tenni, hanem azt akarta,
hogy legyen olyan hely, ahol az Úr népe hódolhat Istennek. Salamon azért
épített, hogy Isten dicsősége más népek felé is eljusson. Az épület nagysága is
Isten hatalmára mutatott rá.
Ez a megfelelő hozzáállás az élethez és a szolgálathoz is. Istennek
akarok élni, az Ő nevét szeretném dicsőíteni. Az Úrnak akarok építeni, nagy
dolgokat tenni. Ez jó motiváció. De mi motivál engem? Pál apostolt az vitte előre, hogy mindenkivel
megismertesse az evangéliumot. Nem kereste a maga dicsőségét, mindig Jézusra
mutatott. Amikor le akartak előtte borulni, mert istennek nézték, nem engedte,
vállalta, hogy ő is ember. Soha ne feledjük, hogy semmiben nem nekünk kell a középpontba
kerülni, nem nekünk kell ismerteknek lenni, hanem a mi Urunknak. Mindennek Róla
kell szólnia az életünkben.
Az Úr szólt Salamonhoz, ezzel segíti, hogy helyére kerüljenek a dolgok az
életében. Mert könnyen eltévedünk, nagy kísértés, hogy magára az épületre és a
benne folyó szertartásra kerül át a hangsúly az életvitelről. Isten pedig azt
mondja, ha megtartják rendelkezéseit és törvényeit, és azok szerint élnek, akkor
Ő is velük lesz. Ha akarata szerint élnek, számíthatnak Rá. Jó nekünk is látni,
hogy az Úrnak való engedelmesség nem helyettesíthető semmivel. Nem épületeket vagy áldozatokat akar, hanem engedelmességet. Azt akarja, hogy cselekedjük
akaratát, hogy mindenkor figyeljünk Rá, és tegyük, amit mond.
Bartimeus, miután visszanyerte látását, elindult Jézust követni. Az út
Jeruzsálembe visz, a kereszt felé (Mk 11,1-14). Mert Jézus oda tart, és ő követi
gyógyítóját, követi azt, Akitől új életet kapott. Bartimeus nem kérdezősködik,
nem okoskodik, csak egyszerűen megy az Úr után. Megy oda, ahová Ő megy. Ez a
tanítványság, megyek oda, ahová Jézus, és élek úgy, ahogyan Ő élt.
A tanítványság másik fontos eleme az engedelmesség. Megteszem, amit mond
Jézus, akkor is, ha nem teljesen értem. A két kiválasztott tanítvány sem értette, miért kell egy szamárcsikót elkötni, de az Úr megmondja, miért. „Azért, mert az Úrnak van szüksége rá”. Tehát
nem nekik kell, hanem az Úr, a Messiás tart rá igényt. Ennek a mondatnak van
hatása, a tulajdonos elengedi a szamarat. Az Úr az életünket kéri, Neki van
szüksége rám. Miért? Mert rajtam keresztül akar mások életébe bevonulni.
A szamár az Urat viszi, Neki ez is megfelel, nem igényel luxusjárművet,
nincs szüksége biztonsági emberekre, különleges védelemre. A szamarat tudatosan
választja, és általa jelez is Jézus, nem lóháton jön, nem hódítani, pusztítani
akar, hanem életeket menteni. Ő a szíveket keresi, mert az embereket akarja
megváltoztatni. Nem társadalomváltoztatást akar, hanem azt akarja, hogy új emberek
alkossák a társadalmat. A Krisztusi emberek fénye és íze majd hat a
környezetükre. Bár meglátnánk ezt, és felismernénk, hogy Jézus soha nem az
erőszakot választja, Ő mindig az ige erejére épít. Mert Isten igéjében erő van,
újjá tudja formálni a szívünket és az életünket.
Az emberek nem értik Jézust. Leterítik ugyan felsőruhájukat és királyként
fogadják, mert Ő valóban király, de nem úgy, ahogyan mi gondoljuk. Korona
helyett töviskoszorút fog hordani, mások elnyomása helyett Ő fog szenvedni és
adja életét a bűnös emberért. Mennyire más az Úr Jézus, mint mi. Lássuk meg,
hogy az Ő élete az egyedül követésre méltó élet.
A hozsannázó emberek azonnali változást várnak. Azt szeretnék, ha Jézus
beülne Dávid trónjára, és királyként felszabadítaná az országot az elnyomók
uralma alól. Jézus azonban lassú változást hoz, és ezt nem fegyverek erejére
építi, hanem kinek-kinek a személyes döntésére. Nekem kell meglátni, mit hoz
Jézus, ha látom, rajtam áll, vállalom-e. Akiknek a szíve befogadja Jézust, azok
élete megváltozik, és ez a változás majd elér másokat is. Mert Jézus az
evangéliumot bízza ránk, és ha ezt vállaljuk, továbbadjuk, majd elvégzi
átalakító munkáját.
Jézus útja nem a trónra, hanem a templomba vezet. Ezzel rámutat, hogy
Isten legyen mindig az első az életünkben. Nem az uralkodás, hanem a szolgálat
a fő. Benne van az is, mindig az Úrral kezdjük. Az első utunk mindig Hozzá
vigyen. Mert az Úr előtt kapunk tiszta látást, ott értjük meg igazán az élet
értelmét, és lesz világos az Úr akarata.
ÜRES KÉZZEL KELL-E MENNEM?
1.
Üres kézzel kell-e mennem
S állanom az Úr elé?
Nincs kalász, mit én arattam,
Amit nyújtanék felé?
Ó, hogy állok így elédbe
Számot adni, Jézusom?
Nincs egy lélek, kit vezetnék,
Nincs egy kéve vállamon.
2.
Jól tudom, hogy Ő megváltott,
Nem rémít már a halál,
Ám hogy üres kézzel lásson,
Ó, ez az, mi bánt, mi fáj!
Ó, hogy állok így elédbe
Számot adni, Jézusom?
Nincs egy lélek, kit vezetnék,
Nincs egy kéve vállamon.
3.
Bár lehetne visszahoznom
Kárba veszett életem,
Munka közt az Úrnak élni
Mily öröm volna nekem!
Ó, hogy állok így elédbe
Számot adni, Jézusom?
Nincs egy lélek, kit vezetnék,
Nincs egy kéve vállamon.
4.
Testvér, rád is vár a munka,
El ne mulaszd botorul,
Lelkeket vezess az Úrhoz,
Míg az éj rád nem borul!
Ó, hogy állok így elédbe
Számot adni, Jézusom?
Nincs egy lélek, kit vezetnék,
Nincs egy kéve vállamon.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése