B
|
enjámin
leszármazottainak névsorával megérkeztünk a királyság korához (1Krón 8,1-40).
Saul az első király, aki nem is gondolta, hogy a nép kívánságára, király utáni
vágyára, ő lesz a válasz. Az egész
történet azzal indul, hogy apja szamarai elvesznek, Saul pedig a keresésükre
indul. Egy kárral, néhány jószág eltűnésével indul Saul életének nagy
lehetősége. Ő nem tudta azonnal, hogy
ezzel a történettel Isten keresi őt. Nem
is sejtette, hogy mindez nem véletlen. Hányszor véletlennek gondolunk
eseményeket, és lehet, általuk Isten közeledik felénk. A szamarak eltűnése
által, az Úr keresi Sault. Kivonja őt a hétköznapok forgatagából és elvezeti a
prófétához. Ha nem vesznek el a szamarak, Saul nem keresi Sámuelt.
Ahhoz, hogy Saul megkérdezze a prófétát és rajta keresztül Istent, el
kellett a szamaraknak vesznie. Ma is gyakran csak akkor kérdezzük Istent,
amikor valami nem sikerül, vagy valamilyen baj történik az életünkben. Saul
korábban nem fordult a prófétához, csak most keresi fel. Ha ő nem keresi Istent, hát keresi Őt az Út.
Ma is így keres, nem mi indulunk felé, hanem Ő kezd el keresni. Az Úr Jézus
azért jött, hogy megkeresse és megmentse azt ami elveszett. Isten fontos
munkája a keresés, ő nem ismer elveszett embert, lehetetlen esetet. Ez biztató
a számunkra.
Saul nem akart király lenni, de az Úrnak terve volt vele. Alkalmatlannak tartotta magát, el is bújt, de
Isten mégis adott lehetőséget a számára, és uralkodásra alkalmassá tette. Mert
a mi alkalmasságunk Istentől van. Ma is Ő tesz alkalmassá. Egy kicsi törzs
gyermeke eszköz lehet Isten kezében. Nem a származásunk, képességünk számít,
hanem egyedül az Úr munkája. Az Ő kezében mi is lehetünk eszközök Isten országa
építésében.
Urunk tovább folytatja beszédét, amely rámutat, az új élet mennyire nem
telik tőlünk (Lk 6,37-49). Mert itt nem
arról van szó, hogy mi próbáljuk összeszedni magunkat, megmutatni mire is
vagyunk képesek. Jézus szembesít a saját
tehetetlenségünkkel és általa odaterel minket az Úr kegyelméhez. Csakis Isten
munkája képes elvégezni bennünk azt a változást, ami által képesek leszünk nem
ítélni. Eredeti természetünk elítéli a másikat, önmagát pedig felmenti.
Mindenki bűnös szerinte, csak ő nem. Azonban Jézus új, isteni természet
részesévé tesz. Olyan természetté, amely
Isten megbocsátása által képessé válik maga is megbocsátani, ítélet helyett,
irgalmasságot megjeleníteni.
Számunkra Jézus élete a minta. Nem lehetünk feljebb valók Nála, ha az Ő
útja szenvedés volt, akkor a miénk sem lehet más. Fel kell készülni a szenvedés
hordozására, ne akarjunk Jézusnál jobbak lenni.
Az Úr rámutat a helyes sorrendre, először a saját szememből vessem ki a
gerendát. Mennyire elfelejtjük ezt, inkább mások szálkájával foglalkozunk, mint
a saját gerendákkal. Ezzel Jézus rámutat, a saját életünkben nagyobb a
probléma, mint a másikéban, mint azéban, akit fegyelmezni, vagy megváltoztatni
akarunk. Ezért ne a másikat akarjuk
megváltoztatni, hanem tegyük rendbe a saját életünket. Vigyük az Úr elé, Ő
képes rendbe hozni, azt ami elromlott. Gyakran látjuk, hogy olyan emberek
akarnak másokat segíteni, akik maguk is segítségre szorulnak, akiknél még
nagyobb a baj, mint annál, akit gondoznak. Így tehát vegyük komolyan az Úr
szavát, először a saját életünket vigyük Urunkhoz, tegyük a kezébe és kérjük,
tegyen rendbe, és amikor ez megtörténik, csak ezután lássunk hozzá mások
életének a rendbetételéhez.
Az is fontos üzenet, a beszédünk elárulja milyen a szívünk. Mert a benne
lévő tartalomról fogunk beszélni. Az ige így mondja, amivel csordultig van a
szív. A szív tartalma a szájon keresztül csordul ki, vagyis válik láthatóvá.
Mivel van csordultig a szívem? Mi az, ami túlfolyik rajtam? Az evangélium? Krisztusról beszélek, ha igen,
ez azt jelzi, Vele van tele a szívem, nem tudom magamban tartani és beszélni
kell róla.
A keresztyén élet lényegét is megtudjuk, tenni, amit Jézus mond. Vagy
másképp, úgy élni, ahogyan Ő élt. Ez a lényeg, ez a legfontosabb. De vajon így
van-e az életemben? Ha nem élem, akkor
olyan vagyok, mint az alap nélkül építő ember, bolond. Mert nincs nagyobb
bolondság, mint homokra építeni. Hiszen viharra, áradásra számítani kell, és
csak az alapra épített ház marad meg. Az alap a megélt, a komolyan vett ige.
Az igére érdemes építeni, ha így teszünk, stabillá válik az életünk. A
Szentírás nem probléma, vagy viharmentes életről beszél, hanem viharokról,
pusztító áradásokról, de az alapra épített ház megmarad. Sok élet hever ma romokban, látható rajtuk,
hogy nincs alapjuk. Nincs lelküknek alapja, mert az egyetlen igazi és tartós
alap az Isten szava. Az a szó, amely világokat formált, életet hozott létre, ma
is ez a szó, az ige formál újjá és tart meg. Azonban az ige akkor válik
tartóssá, ha megcselekedjük. Mert Jézus nem elméletet, hanem gyakorlatot
hozott. Ne áltassuk magunkat, a gonosz célja ma is, a teljes pusztulás. Azt
akarja, hogy összeomoljunk és elpusztuljunk. Hányan kapnak ma idegösszeomlást,
mert nem ismerik az alapot, Isten igéjét.
Aki értem
megnyíltál
1. Aki értem
megnyíltál, Rejts el, ó, örök kőszál! Az a víz s a drága vér, Melyet ontál a
bűnér', Gyógyír légyen lelkemnek, Bűntől s vádtól mentsen meg!
2.
Törvényednek eleget Bűnös ember nem tehet; Buzgóságom égne bár, S folyna
könnyem, mint az ár: Elégtételt az nem ad, Csak te válthatsz meg magad.
3. Jövök,
semmit nem hozva, Keresztedbe fogózva, Meztelen, hogy felruházz, Árván, bízva,
hogy megszánsz; Nem hagy a bűn pihenést: Mosd le, ó, mert megemészt!
4. Ha bevégzem
életem, és lezárul már szemem, Ismeretlen bár az út, Hozzád lelkem mennybe jut:
Aki értem megnyíltál, Rejts el, ó, örök kőszál!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése